Miksi ne pitäisi lyhentää?Tai sitten lyhennettään ne opettajien lomat niin loppuu se ihmettely silläkin keinolla.
Miksi ne pitäisi lyhentää?Tai sitten lyhennettään ne opettajien lomat niin loppuu se ihmettely silläkin keinolla.
Jep, tiedän miten opettajien vuosipalkka muodostuu. Koitin olla sarkastinen tuohon aiempaan ihmettelyviestiin. Vähän sama juttu kuin duunarien pekkasten kanssa. Jos joku pekkasia kadehtii tai ihmettelee niin ei muuta kuin hakeutumaan sellaisiin töihin joihin ne kuuluu.Olen joskus opettajien Facebook-ryhmässä kirjoittanut, että kaksi ensimmäistä kesäkuun viikkoa olisi varattu muulle koulussa tehtävälle työlle, kuten suunnittelutyölle. Palkkaa pitäisi sitten totta kai tulla lisää. Ei oikein tullut positiivista palautetta, ja tuskin työnantajakaan tuohon suostuisi.
Vähän off topic, mutta koulujen koosta ei silti siellä suunnalla tingitä -> 35 miljoonalla rakennettiin upouusi koulukeskus alueelle, jossa asuu reilut sata ihmistäTämä ei varsinaisesti liity lainaukseesi, mutta kysynpä silti. Aamulehdessä oli artikkeli koululaisten määrän vähenemisestä Pirkanmaalla. Kuntaliiton tietojen mukaan peruskoululaisten määrä laskee Pirkanmaalla voimakkaasti kaikissa kunnissa vuosina 2022–2030. Muutos on nopea ja iso. Joissain kunnissa koululaisten määrä vähenee useilla sadoilla. Esimerkiksi Ylöjärvellä peruskoululaisten määrä vähenee 870, Nokialla 802 ja Kangasalla 546.
En tiedä onko tuossa otettu huomioon muuttovoittoa, mutta se mistä olin utelias, on että väheneekö pätevien opettajien määrä samassa suhteessa? Vai korjaantuuko epäpätevien tarve osin tuota kautta? Ainakin homekouluja voidaan varmaan karsia.
Koko kunnassa pian vain kahdeksan ekaluokkalaista – Näin peruskoulun oppilasmäärät romahtavat nyt Pirkanmaalla: Katso oman alueesi tiedot
Syntyvyys romahti Suomessa viime vuosikymmenellä ja se näkyy nyt peruskoululaisten vähenevässä määrässä. Pirkanmaalla on kuusi kuntaa, joissa oppilasmäärän ei enää uskota elpyvän millään konstilla. Katso hakukoneesta, kuinka paljon oman kuntasi ala- ja yläkoululaisten määrä vähenee.www.aamulehti.fi
No se on nimenomaan näin. Toki maailma muuttuu ja työehtoja ja lomia voi säätää sen mukaan. Pitäisi kuitenkin opettajille jotain järkevää tekemistäkin keksiä, koska sehän tosiaan maksaisi aika reilusti, kun palkkaakin pitäisi maksaa lisää samassa suhteessa. Oppilaiden lukuvuoden pituutta taas ei ole oikein järkevää kasvattaa kuitenkaan.Jep, tiedän miten opettajien vuosipalkka muodostuu. Koitin olla sarkastinen tuohon aiempaan ihmettelyviestiin. Vähän sama juttu kuin duunarien pekkasten kanssa. Jos joku pekkasia kadehtii tai ihmettelee niin ei muuta kuin hakeutumaan sellaisiin töihin joihin ne kuuluu.
@Jymäkkä
Tämä olikin tällainen Venäjä-tason kysely kun vastausvaihtoehdot kysymykseen ”Tekeekö yrityksenne lakkojen takia vähemmän investointeja?” olivat.Poliittisten lakkojen aiheuttamat vahingot ovat paljon mittavampia kuin tähän asti on kuviteltu, jos teknologiateollisuuden selvitys on edes suuntaa antava. Neljä kymmenestä Teknologiateollisuus ry:n kyselyyn vastanneesta yrityksestä kertoo vähentävänsä investointejaan Suomeen meneillään olevien poliittisten lakkojen vuoksi.
”Kysely todistaa, että useiden kuukausien aikana järjestettyjen poliittisten lakkojen vaikutukset ovat laajoja ja rajuja".
Erityisen jyrkästi asiaan suhtautuivat suuret yritykset. Niistä 20 prosenttia vastasi tekevänsä lakkojen vuoksi Suomeen investointeja ”selvästi vähemmän” ja 32 prosenttia ”hieman vähemmän”.
Teknologiateollisuuden kysely | Lähes puolet yrityksistä vähentää investointeja Suomeen lakkojen takia – ”nyt horjutetaan talouden perustuksia”
Yritykset kertovat kyselyssä myös tuotannon rajoittamisesta.www.hs.fi
Kun SAK liittoineen jossain vaiheessa lopettaa poliittiset lakot, yritysten investoinnit Suomeen saattavat palautua. Jos hallituksen muutokset poliittisiin lakkoihin astuvat voimaan, tilanne on onneksi jatkossa parempi.
Tämä olikin tällainen Venäjä-tason kysely kun vastausvaihtoehdot kysymykseen ”Tekeekö yrityksenne lakkojen takia vähemmän investointeja?” olivat.
1. ”Selvästi vähemmän” 2. ”Hieman vähemmän” 3. ”Vaikutus on vähäinen”.
Luo taas todella paljon uskoa työnantajapuoleen... :D
Tämä lukee suoraan tuossa aiemmassa viestissäsi linkatussa uutisessa. Kuvankaappaus on kyseisestä artikkelista.Oliko oikeasti näin?
Tämä lukee suoraan tuossa aiemmassa viestissäsi linkatussa uutisessa. Kuvankaappaus on kyseisestä artikkelista.
Jep, ja kun puhutaan ja vertaillaan opettajien lomia ja työläisten pekkasia niin se kovaäänisin "pekkaset pois"- huutokuoro ei tietenkään ymmärrä että palkkaa lisääntyneestä työajasta kovin usein vaaditaan. Kuten opettajatkin pyytäisivät loma-aikojensa lyhentämisestä.No se on nimenomaan näin. Toki maailma muuttuu ja työehtoja ja lomia voi säätää sen mukaan. Pitäisi kuitenkin opettajille jotain järkevää tekemistäkin keksiä, koska sehän tosiaan maksaisi aika reilusti, kun palkkaakin pitäisi maksaa lisää samassa suhteessa.
Ainakin Teknologiateollisuuden viestintäpäällikön mukaan asia oli juuri näin.Mutta kysymyshän oli, oliko kyselyssä vaihtoehdot oikeasti näin. Kuuselan journalismia vai ihan faktaa.
Ainakin Teknologiateollisuuden viestintäpäällikön mukaan asia oli juuri näin.
Peruskoulussa äidinkielen opettajalla on alhaisin opetusvelvollisuus, se on 18 tuntia. Luokanopettajilla on 24, samoin käsitöissä ja liikunnassa. Muilla menee tuohon väliin: kielet 20, matemaattiset aineet 21, biologia ja maantieto 23...Aikanaan olin tuntipalkkaisena opettajana (en tosin peruskoulussa enkä opettajakoulutusta käyneenä) ja palkkaa tuli sopimuksen mukaan pitkälti opetustuntien perusteella. Vakituisten opettajien opetusvelvollisuus oli ulkomuistista luokkaa 15-20 viikkotuntia. Sama taitaa olla hieman korotettuna myös peruskouluissa aineenopettajan ja luokanopettajan osalta.
Silloin oli keskustelua opettajanhuoneessa siitä, onko 15-20 opetusvelvollisuustuntia vähän vai paljon ja jäi mieleen, että erityisesti vanhemmat opettajat kokivat sen olevan lähes maksimin kun piti valmistautua opetukseen, korjata ja laatia kokeet jne. Nuoremmat olivat taas sitä mieltä, että valmistautumisineen opetusta voisi olla enemmänkin ja jotkut kokivat, että he pääsevät liiankin helpolla. Silloinen sopi toki heille hyvin, koska ottamalla lisää opetusta, palkka kasvoi mukavasti.
En tiedä millaista keskustelua nykyään alalla tästä käydään vai käydäänkö lainkaan.
Olisi kiva myös tietää, miten kysymys "kannatatko poliittisia lakkoja" on esitetty. Ja keneltä on kysytty.Tämä olikin tällainen Venäjä-tason kysely kun vastausvaihtoehdot kysymykseen ”Tekeekö yrityksenne lakkojen takia vähemmän investointeja?” olivat.
1. ”Selvästi vähemmän” 2. ”Hieman vähemmän” 3. ”Vaikutus on vähäinen”.
Luo taas todella paljon uskoa työnantajapuoleen... :D
Jos tilanne on se, että sinun kanssasi samalla tavalla ajattelevat ihmiset jättävät vastaamatta noihin lakkokyselyihin niin tietenkin se vääristää lukemia.Olisi kiva myös tietää, miten kysymys "kannatatko poliittisia lakkoja" on esitetty. Ja keneltä on kysytty.
Ja oliko nyt yli 80% ay-jäsenistä kannattaa työtaisteluja hallistusta vastaan. En ihan heti usko siihenkään. Riippuu tietysti paljon siitä mitkä ovat vastausvaihtoehdot.
Itsellenikin joku kysely tuli. Jätin vastaamatta, koska kannatan hallituksen kaavailemia uudistuksia.
Noissa teollisuusliiton sähköposteissa on lähes pelkkää PAINAVA SYY ja muuta vastaavaa ay-propagandaa.Jos tilanne on se, että sinun kanssasi samalla tavalla ajattelevat ihmiset jättävät vastaamatta noihin lakkokyselyihin niin tietenkin se vääristää lukemia.
Toisaalta, ei noilla työmäärillä tunnu taas ihmeelliseltä, jos työtaakka tuntuu suurelta. Ne opetuksen ulkopuoliset hommat ei ole niin uuvuttavia, jos menee ihan sillä opetusvelvollisuudella. Toki meillä lukiopuolella tämä vähän iisimpää, kun opetustunteihin saa 1,1 kertoimen ja matikan OV 20 lukiossa, eli käytännössä jo 18 viikkotunnilla saa velvollisuuden täyteen. On mullakin hyvin korvattuja lisätöitä, nuo kun tuo muutenkin vaihtelua pelkkään opetustyöhön. Lisätunnit ei nappaa siksikään, että täysillä ikälisillä noita joutuu pakertamaan halvemmalla kuin velvollisuustunteja. Että kun lomat usein kadehtituttaa, niin kelpaisko tämmöinen negatiivinen ylityöprossa kenelle? Joo, tiedän kyllä, että monella alalla noita paahdetaan ilmaiseksikin. Ei siinäkään kyllä mitään kehumisen arvoista ole, pöljää ennemmin.Minulla oli nuorena kova tarve tehdä paljon töitä. Minulla oli 15 vuotta putkeen yli 30 pidettävää tuntia. Lisäksi vastasin koulun tietokoneista, av-laitteista ja työsuojelusta, minulla oli valvontaluokka ja paljon demoja. Pidin myös tukiopetuksia, mistä saa lisää palkkaa. Palkka tuli lähes 40 vvh:sta. Enimmillään minulla oli lukujärjestyksessä 39 pidettävää tuntia. Opettajan palkaksi oli hyvä, kun 60 k€ meni rikki useamman kerran. Laitoin joka kuukausi palkasta sivuun useamman satasen, pääasiassa amerikkalaisiin rahastoihin, sekä lyhentelin reippaasti asuntolainaa. Trumpia aina haukutaan, mutta hänen aikanaan tienasin rahastotuotoilla uuden hienon henkilöauton.
Vantaalla havaittiin, että osa opettajista tienaa enemmän kuin aloittelevat rehtorit. Tuli ylituntikatto. Viimeiset vajaat kymmennen vuotta minulle on ollut maksimi saada palkka 26 vvh:n mukaan. Samojen vuosien aikana työ on muuttunut niin paljon raskaammaksi, että en haluaisi enempää tehdäkään. Palkka ei ole vieläkään edes lähellä huippuvuosia, vaikka palkankorotuksiakin on tullut. Ei toisaalta haittaa, kun on niitä säästöjä.
Heh. Vaimo opettaa bilsaa ja maantietoa. Sanonut pitkään jo ihan samaa kuin sinäkin. Ei ole reilua. Tuon takia taisi erotakin OAJ:sta.Peruskoulussa äidinkielen opettajalla on alhaisin opetusvelvollisuus, se on 18 tuntia. Luokanopettajilla on 24, samoin käsitöissä ja liikunnassa. Muilla menee tuohon väliin: kielet 20, matemaattiset aineet 21, biologia ja maantieto 23...
Oikeaan työmäärään nämä eivät osu, ja suuren opv:n opettajat eivät systeemiä pidä reiluna. Eikä se sitä olekaan. Olen yli 20 vuotta opettanut matematiikkaa ja biologiaa. Biologian opettaminen vaatii huomattavasti enemmän valmistautumista ja jälkityötä kuin matematiikan. Biologian opettajilla kuitenkaan ei ole mitään mahdollisuutta saada opv:ta alas, koska jokaista vapaata paikkaa hakee kymmeniä päteviä opettajia. Matematiikassa taas on toisinpäin, vapaata paikkaa ei välttämättä hae kukaan.
Ei biologian ja maantiedon korkeaan opetusvelvollisuuteen ole muuta syytä kuin ylitarjonta opettajista. Heidän oma liittonsa on heikoilla ajamaan asioita, toisin kuin matemaattisten aineiden opettajien liitto MAOL, joka on alhaisen opv:n lisäksi saanut aikoinaan neuvoteltua hyvät demonstraatiokorvaukset. Jokaisesta viidestä fysiikan tai kemian tunnista saa ylimääräisen tunnin palkan. Minulla esim. on nyt 21 tuntia fykeä, niin palkka tulee 25 mukaan. Biologiassa demon saa kymmenestä tunnista, ja sitä yhtäkään ei kaikissa kouluissa välttämättä saa kukaan, kun on maantietoa ja terveystietoa vähän kaikilla.Heh. Vaimo opettaa bilsaa ja maantietoa. Sanonut pitkään jo ihan samaa kuin sinäkin. Ei ole reilua. Tuon takia taisi erotakin OAJ:sta.
On tottakai teknisesti mahdollista, että kysymys voitaisiin esittää esimerkiksi klassisella 5-portaisella asteikolla -2 <-> 2, jossa -2 = selvästi vähemmän, 0 = ei vaikutusta, ja 2= selvästi enemmän. Tuo asteikko olisi neutraali, mutta kertoisi vastaajalle, että kyselyn tekijä on kassalla, eikä ymmärrä mitä on kysymässä. Neutraali asteikko pitäisi sisällään tasapuolisesti sen mahdollisuuden, että lakkoilu voisi lisätä investointeja, jopa ”selvästi enemmän”. Tuollaisen kysyjää katsottaisiin melko lailla vinosti. Täytyy kyllä olla aika pässinpää ja liiketoimintaa ymmärtämätön sosialisti, jos ei tajua tuota seikkaa.Tämä olikin tällainen Venäjä-tason kysely kun vastausvaihtoehdot kysymykseen ”Tekeekö yrityksenne lakkojen takia vähemmän investointeja?” olivat.
1. ”Selvästi vähemmän” 2. ”Hieman vähemmän” 3. ”Vaikutus on vähäinen”.
Luo taas todella paljon uskoa työnantajapuoleen... :D
En ymmärrä yhtään mistä nuo palkat koostuvat, eikö mun tarvitsekaan, mutta aika pieneltä hänen palkkansa kuulostaa kun netistä lukenut muiden aineenopettajien palkkoja.Ei biologian ja maantiedon korkeaan opetusvelvollisuuteen ole muuta syytä kuin ylitarjonta opettajista. Heidän oma liittonsa on heikoilla ajamaan asioita, toisin kuin matemaattisten aineiden opettajien liitto MAOL, joka on alhaisen opv:n lisäksi saanut aikoinaan neuvoteltua hyvät demonstraatiokorvaukset. Jokaisesta viidestä fysiikan tai kemian tunnista saa ylimääräisen tunnin palkan. Minulla esim. on nyt 21 tuntia fykeä, niin palkka tulee 25 mukaan. Biologiassa demon saa kymmenestä tunnista, ja sitä yhtäkään ei kaikissa kouluissa välttämättä saa kukaan, kun on maantietoa ja terveystietoa vähän kaikilla.
Sama juttu näitä yritysjohtajia. Jos niistä bonuksista ja muista edusta kovasti on katkera, oman yrityksen voi polkaista pystyyn ihan kuka vaan. Oman palkkansakin saa määritellä tällöin ihan vapaasti, sehän on ihan ilmaista rahaa.Jep, tiedän miten opettajien vuosipalkka muodostuu. Koitin olla sarkastinen tuohon aiempaan ihmettelyviestiin. Vähän sama juttu kuin duunarien pekkasten kanssa. Jos joku pekkasia kadehtii tai ihmettelee niin ei muuta kuin hakeutumaan sellaisiin töihin joihin ne kuuluu.
Palkkavertailuissa ainakin opettajien palkat ovat aina käsittämättömän korkeita. Joskus kuviteltiin, että se johtuu siitä, että vertailussa käytetään lokakuun palkkaa, mikä on kaikista korkein. Silloin kunnat maksavat takautuvasti ylitunnit myös elo- ja syyskuulta. Mutta ilmeisesti tuo ei ole se syy.En ymmärrä yhtään mistä nuo palkat koostuvat, eikö mun tarvitsekaan, mutta aika pieneltä hänen palkkansa kuulostaa kun netistä lukenut muiden aineenopettajien palkkoja.
Mutta onhan se kesäloma toki ihan kiva.
Siltikään en vaihtaisi paikkoja. Ihmeellistä vääntöä siinä on lasten ja ongelmavanhempien kanssa.
Nämä demokorvaukset on kyllä kanssa yksi saatanan suo. Demot vaatii aikaa ja vaivaa, ja minusta ilman muuta noita järjestäville voi ja pitää siitä maksaa. Mutta arvatkaapa(muut kuin opet), että tarvitseeko järjestää yhtä ainoaa demoa sen eteen, että korvaus tipahtaa. No ei tietenkään tarvitse, demokorvaus tulee automaattisesti tuntimäärän perusteella, eikä siis käytännössä vaadi mitään panostusta tuon palkan eteen. Toki asianmukaista olisi jotain sen eteen tehdä, mutta lukemattomia tapauksia tiedän, jotka eivät tee noita lainkaan, tai sitten ihan 1-3 vuodessa, korvaus saattaa kuitenkin olla yli 5 tonnia. Parempi olla hyviä demoja, jos keskihinta on yli tonnin.Ei biologian ja maantiedon korkeaan opetusvelvollisuuteen ole muuta syytä kuin ylitarjonta opettajista. Heidän oma liittonsa on heikoilla ajamaan asioita, toisin kuin matemaattisten aineiden opettajien liitto MAOL, joka on alhaisen opv:n lisäksi saanut aikoinaan neuvoteltua hyvät demonstraatiokorvaukset. Jokaisesta viidestä fysiikan tai kemian tunnista saa ylimääräisen tunnin palkan. Minulla esim. on nyt 21 tuntia fykeä, niin palkka tulee 25 mukaan. Biologiassa demon saa kymmenestä tunnista, ja sitä yhtäkään ei kaikissa kouluissa välttämättä saa kukaan, kun on maantietoa ja terveystietoa vähän kaikilla.
Minä olen neljänä päivänä viikosta tuntia etuajassa laittamassa kaiken valmiiksi oppilastöitä ja demoja varten. Nuoriso pääsee sitten valmiiseen pöytään, kun on kaikki valmiina. Hiukan valitin jo reksillekin siitä, että nykykulttuuri on semmoinen, että laahustetaan paikalle juuri kun tunnit alkavat, ja sitten aletaan ihmetellä, mitä pitikään tehdä. Ja koko ajan käydään kysymässä apua, vaikka minulla olisi omat tunnitkin menossa.Nämä demokorvaukset on kyllä kanssa yksi saatanan suo. Demot vaatii aikaa ja vaivaa, ja minusta ilman muuta noita järjestäville voi ja pitää siitä maksaa. Mutta arvatkaapa(muut kuin opet), että tarvitseeko järjestää yhtä ainoaa demoa sen eteen, että korvaus tipahtaa. No ei tietenkään tarvitse, demokorvaus tulee automaattisesti tuntimäärän perusteella, eikä siis käytännössä vaadi mitään panostusta tuon palkan eteen. Toki asianmukaista olisi jotain sen eteen tehdä, mutta lukemattomia tapauksia tiedän, jotka eivät tee noita lainkaan, tai sitten ihan 1-3 vuodessa, korvaus saattaa kuitenkin olla yli 5 tonnia. Parempi olla hyviä demoja, jos keskihinta on yli tonnin.