Aikanaan olin tuntipalkkaisena opettajana (en tosin peruskoulussa enkä opettajakoulutusta käyneenä) ja palkkaa tuli sopimuksen mukaan pitkälti opetustuntien perusteella. Vakituisten opettajien opetusvelvollisuus oli ulkomuistista luokkaa 15-20 viikkotuntia. Sama taitaa olla hieman korotettuna myös peruskouluissa aineenopettajan ja luokanopettajan osalta.
Silloin oli keskustelua opettajanhuoneessa siitä, onko 15-20 opetusvelvollisuustuntia vähän vai paljon ja jäi mieleen, että erityisesti vanhemmat opettajat kokivat sen olevan lähes maksimin kun piti valmistautua opetukseen, korjata ja laatia kokeet jne. Nuoremmat olivat taas sitä mieltä, että valmistautumisineen opetusta voisi olla enemmänkin ja jotkut kokivat, että he pääsevät liiankin helpolla. Silloinen sopi toki heille hyvin, koska ottamalla lisää opetusta, palkka kasvoi mukavasti.
En tiedä millaista keskustelua nykyään alalla tästä käydään vai käydäänkö lainkaan.
Peruskoulussa äidinkielen opettajalla on alhaisin opetusvelvollisuus, se on 18 tuntia. Luokanopettajilla on 24, samoin käsitöissä ja liikunnassa. Muilla menee tuohon väliin: kielet 20, matemaattiset aineet 21, biologia ja maantieto 23...
Oikeaan työmäärään nämä eivät osu, ja suuren opv:n opettajat eivät systeemiä pidä reiluna. Eikä se sitä olekaan. Olen yli 20 vuotta opettanut matematiikkaa ja biologiaa. Biologian opettaminen vaatii huomattavasti enemmän valmistautumista ja jälkityötä kuin matematiikan. Biologian opettajilla kuitenkaan ei ole mitään mahdollisuutta saada opv:ta alas, koska jokaista vapaata paikkaa hakee kymmeniä päteviä opettajia. Matematiikassa taas on toisinpäin, vapaata paikkaa ei välttämättä hae kukaan.
Palkka perustuu pidettyihin tunteihin. Yhdestä lisävuosiviikkotunnista maksetaan reilu satanen lisää kuukausipalkkaan. Lisäksi kolme yhteissuunnittelutuntia on leivottu palkan sisään. Lisäkorvattavia tehtäviä ovat luokanohjaajuus, erilaisten laitteiden tai välineiden hoitaminen, johtoryhmätyöskentely ym... luonnontieteissä maksetaan demokorvausta, taito- ja taideaineissa omia lisiään ym.
Minulla oli nuorena kova tarve tehdä paljon töitä. Minulla oli 15 vuotta putkeen yli 30 pidettävää tuntia. Lisäksi vastasin koulun tietokoneista, av-laitteista ja työsuojelusta, minulla oli valvontaluokka ja paljon demoja. Pidin myös tukiopetuksia, mistä saa lisää palkkaa. Palkka tuli lähes 40 vvh:sta. Enimmillään minulla oli lukujärjestyksessä 39 pidettävää tuntia. Opettajan palkaksi oli hyvä, kun 60 k€ meni rikki useamman kerran. Laitoin joka kuukausi palkasta sivuun useamman satasen, pääasiassa amerikkalaisiin rahastoihin, sekä lyhentelin reippaasti asuntolainaa. Trumpia aina haukutaan, mutta hänen aikanaan tienasin rahastotuotoilla uuden hienon henkilöauton.
Vantaalla havaittiin, että osa opettajista tienaa enemmän kuin aloittelevat rehtorit. Tuli ylituntikatto. Viimeiset vajaat kymmennen vuotta minulle on ollut maksimi saada palkka 26 vvh:n mukaan. Samojen vuosien aikana työ on muuttunut niin paljon raskaammaksi, että en haluaisi enempää tehdäkään. Palkka ei ole vieläkään edes lähellä huippuvuosia, vaikka palkankorotuksiakin on tullut. Ei toisaalta haittaa, kun on niitä säästöjä.