Mitähän tapahtuisi ajatusmaailmalle, jos työntekijä joutuisi itse maksamaan eläkemaksunsa nyt käytäntönä olevan sijaan, jossa työnantaja hoitaa maksut?
Tai mitä tapahtuisi ajatusmaailmalle, jos palkkakuitissa näkyisi se kokonaispalkka jonka työnantaja oikeasti sinusta maksaa työnantajamaksuineen päivineen? Nykyinen summa taitaa olla bruttopalkka x 1,7 (korjatkaa jos olen väärässä).
Tai mitä tapahtuisi ajatusmaailmalle, jos Ruotsin malliin yritykset maksaisivat lisäeläkettä työntekijöilleen. Tai mitä tapahtuisi ajatusmaailmalle, jos palkkakuitissa lukisi vain se "oikea palkka", eli summa joka maksetaan tilille, sillä muuhan ei oikeastaan ole koskaan työntekijän rahaa ollutkaan tässä järjestelmässä. Se kokonaisumma nyt vaan on se mikä on, koska tietyn maksetun palkan aikaansaamiseksi sen kokonaiskustannuksen pitää olla jokin summa x, että se kattaa kaiken mahdollisen siihen sisältyvän. Mahdolliset sairaslomat, lomat, ja vaikkapa sen oman osuuden yrityksen toimintaa turvaavasta ja jopa edistävästä infrasta ym ym.
Kun moni täälläkin haaveilee niisä yrityksen vastuiden siirtämisestä enemmän ja enemmän työntekijälle, niin karrikoiden (vaikka todennäköisesti äkkiä joppa todellista) voisi sanoa, että ei yrityksen nyt maksama kustannus sen työntekijän hyödyksi kääntyisi, vaan saisi siitä omasta sovitusta palkasta maksella ihan itse kaikki mahdolliset kulut jatkossa, joten entistäkin pienempi osa jäisi sinne tilille.
Kyllä mun puolesta jokainen saa halutessaan luopua lomarahoistaan, sairasajan palkoistaan ja vaikkapa eläkkeestäänkin jos haluavat ne mielummin yrityksen käyttöön jättää. Voihan se olla, että yritys sitten muistaa vaikkapa kultakellolla.
Joku täällä mainitsi yritysten "kattavat" terveyspalvelut, niin eipä ne ihan joka paikassa niin kovin kattavia ole, että todellisten ongelmien iskiessä homma hoituisi mitenkään mainittavasti paremmin, kuin julkisellakaan. Ja voidaan tietenkin ajatella, että jos nämäkin rahat käytettäisiin julkisiin palveluihin, niin nekin varmastikin vetäisivät nykysitä paremmin, mutta se olkoon kokonaan toinen juttu se.
Toisissa, ja varsinkin monissa startupeissa, ne edut voivat olla hyviä, mutta useissa paikoissa se karsinta niissä alkaa jossakin kohtaa, ja jos ei muuten, niin yleensä viimeistään yrityskauppojen yhteydessä.
Ja nekin valitettavasti rajoittuu selkeästi enemmän sellaisiin yrityksiin, joissa vähemmän on niitä duunareita, joilla taas riskit ovat yleensä isompia mm sen erikoissairaanhoidon suhteen. Eli monesti pienemmällä palkkatasolla saa maksaa enemmän kaikesta tässä elämässä, joten en suin surminaakan halua tänne lisää köyhyyttä, ja siksi on syytä suojella myös sitä työntekijää siltä, ettei kaikki määräysvalta siirry yrityksille, ja siihen valitettavasti hallitus hyvin vahvasti nyt tähyää, ettei työntekijöiden markkinoita jatkossa enää vastaan tulisi.