Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 403 907
  • 15 508

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun ovat itsekkäitä kusipäitä, niin tarkoittaako tämä sitä, ettei heillä ole jäsenistönsä tukea?
Varmasti on osittainen tuki. Aina löytyy niitä vässyköitä, jotka ottavat lakkoilun vastaan tyytyväisin mielin ylimääräisenä lomana. Yksinkertaisempaa porukkaa on aina ollut helppo agitoida mukaan sellaiseenkin josta tulevat myöhemmin itse kärsimään. Vastuu on siis tällä ay-mafialla, joka sitä tekee.
Mutta kaikki jäsenet ei todellakaan ole tätä tukemassa ja jako riippuu pitkälti alasta.
Jos hommat on jo valmiiksi viturallaan niin ei ne sitä tilannetta pahentamalla paranna.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Oikein toivon että EU:sta ruvetaan ottamaan Suomen talouden ohjia käsiin alijäämän ja julkisen mammutin suhteen. On vielä toivoa, että nykyhallitus vetää nykyiset säästöt läpi. Tämähän on oikeasti vasta alkua, että saadaan laiva kääntymään.
Sitähän nämä vasemmiston tollot oikein kiimantippa housuissa odottavat, että näin tapahtuu. Sitten pääsevät taas suureen ääneen mölisemään, kuinka huonosti porvarihallitus on Valtion talouspuolen hoitanut.

Ei tässä kyllä AY-liikkeellä taaskaan paljon järki päätä pakota. Mutta sen edestään löytää, minkä taakseen jättää, se tulee toteutumaan ja karusti, uskokaa pois.

Sopivasti muuten 1.2. alkaa minulla työt uudessa työpaikassa, juuri kävin sopimuksen allekirjoittamassa. Voisiko paremmin sattua?
 

tzuiz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, Manchester Broilers, IPK
Ymmärsinkö nyt tämän oikein: Olen palkansaaja joka maksaa oman asuntonsa itse ja olen Akavan liiton jäsen joten mitkään hallituksen leikkaukset eivät vaikuta minun talouteeni negatiivisesti vaan minulle jää enemmän rahaa käteen johtuen laskeneista vakuutusmaksuista. Kuitenkin minun pitäisi lähteä mukaan poliittiseen lakkoon vastustamaan näitä muutoksia? Milloin ammattiyhdistysliikkeistä on tullut pelkästään työttömien edunvalvontajärjestö? Eikö työssäkäyvien etuja enää ajeta?
 
Viimeksi muokattu:

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ymmärsinkö nyt tämän oikein: Olen palkansaaja joka maksaa oman asuntonsa itse ja on Akavan liiton jäsen joten mitkään hallituksen leikkaukset eivät vaikuta minun talouteeni negatiivisesti vaan minulle jää enemmän rahaa käteen johtuen laskeneista vakuutusmaksuista. Kuitenkin minun pitäisi lähteä mukaan poliittiseen lakkoon vastustamaan näitä muutoksia? Milloin ammattiyhdistysliikkeistä on tullut pelkästään työttömien edunvalvontajärjestö? Eikö työssäkäyvien etuja enää ajeta?
Tässä nyt on peloteltu ihmisiä uudistuksilla ja he taitavat pelätä, että nalli joka tapauksessa napsahtaa ja työnantajat vain odottavat, että pääsevät potkimaan kaikki vuorollaan pellolle.
 

Waluigi

Jäsen
AY-liike ja vasemmistopuolueet ovat niin kovin huolissaan aina siitä, ettei halustaan saati haluttaan työttömät ole heikoimmassa asemassa. Olisi joskus vielä kiva kuulla yhdenkin näistä kommentoivan sitä, mikä takia edes vähän työtä tekevän ei tulisi olla paremmassa asemassa kuin tukien varassa elävän. Sitä päivää odotellessa.

Helmikuun alussa vaihtuu parin päivän ajaksi kotitoimisto konttoripäiväksi. Tämä tukena demokraattisesti valitulle hallitukselle. Surullista nähtävää, että historiassa hyvää työtä tehnyt AY-liike vertautuu nykyaikana täysin Venäjään. Toinen pyrkii tuhoamaan suomalaista yhteiskuntaa rajatoiminnallaan, toinen demokratiaa halventavilla lakkotoimillaan. Vieläkin valitettavampaa, että tässä isänmaamme terrorisoinnissa itänaapuri jää tällä hetkellä kakkoseksi. Toivottavasti molempien kohdalla on kuolonkorinat käynnissä jos tämä on parasta mihin pystyvät. Tiedä sitten kumman nykyaikaistuminen on todennäköisempää.

Halosen Tarjaa tapaillen voisi sanoa, että "Venäjä ja AY-liike jakavat samat arvot demokraattisista vaaleista." Toinen ei salli vääriä puolueita lainkaan ehdolle, toiselle tärkeintä on vastustaa mikäli väärät henkilöt ovat kansan suosiossa. Voisi tulla Eloranta kommentoimaan jälleen A-Studioon gallupien pohjalta sitä, mahtoivatko suomalaiset tietää minkälaista politiikkaa enemmistö äänesti. Kyllä tiesivät.
 

Polvitasku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Vasemmistolaiset ovat tällä hetkellä kuin pikkulapsia. Jos en saa sitä mitä haluan, niin valjastan AY liikkeen sitten tekemään sellaista tuhoa Suomen taloudelle, että kärsitään sitten kaikki.
Eiköhän nuo pikkulapset ole Kokoomuksen suunnilla. Orpo ja hänen keskustelutaidot on luokkaa huonommat mitä pikkulasten. Tässäkin tilanteessa syyttävä sormi osuu vain ja ainoastaan hallituksen suuntaan. Mutta tuota sinunkin itkua on hieno seurata. Jatkakaa.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
AY-liike ja vasemmistopuolueet ovat niin kovin huolissaan aina siitä, ettei halustaan saati haluttaan työttömät ole heikoimmassa asemassa. Olisi joskus vielä kiva kuulla yhdenkin näistä kommentoivan sitä, mikä takia edes vähän työtä tekevän ei tulisi olla paremmassa asemassa kuin tukien varassa elävän. Sitä päivää odotellessa.
Puolueet voivat olla, mutta kyllä sille työssäkäyvälle ja yksittäiselle ihmiselle yleensäkin enimmäkseen on oma selviäminen tärkein asia riippumatta, mitä puoluetta on äänestänyt.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Nauttivatko muut haitallisiksi mielletyt järjestöt, kuten esimerkiksi Cannonball MC tai vaikkapa Al Qaida Suomen jaosto Ry verovapautta Suomessa?

Lähtökohtaisesti kaikki ry-muotoiset toimijat ovat yleishyödyllisiä ja verovapaita, mikäli eivät itse esimerkiksi alv-velvollisiksi hakeudu tai tee sellaista elinkeinotoimintaa, josta tulisivat verotettavaksi. Jos kuvaamasi yhdistykset ovat olemassa, vastaus lienee tällöin kyllä.
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Hallitus on leikkaamassa työttömyyspäivärahoja joita AY liike muunmuassa vastustaa.
Vaikka hallitus päättäsi mitä, niin mikä estää AY liikkeitä maksamasta niin kauan työttömyyspäivärahaa jäsenilleen, kuin liiton kassa kestää? Pakottako joku heitä noudattamaan tässä asiassa hallituksen päätöksiä.
Vai onko niin, että ne jäsenmaksut sisältäen työttömyysvakuutusmaksun, mitä AY liike kerää, menevätkin ihan johonkin muuhun tarkoitukseen (lue johtajien palkitsemiseen) eikä suinkaan työttömyyskorvauksiin ja se on itse asiassa valtio joka nuo työttömyyskorvaukset maksaa?
Vai miksi hallitus on puuttumassa noihin asioihin ja vastaavasti AY liike vastustaa sitä?
Kertokaa jos tiedätte tästä enemmän.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hallitus on leikkaamassa työttömyyspäivärahoja joita AY liike muunmuassa vastustaa.
Vaikka hallitus päättäsi mitä, niin mikä estää AY liikkeitä maksamasta niin kauan työttömyyspäivärahaa jäsenilleen, kuin liiton kassa kestää? Pakottako joku heitä noudattamaan tässä asiassa hallituksen päätöksiä.
Vai onko niin, että ne jäsenmaksut sisältäen työttömyysvakuutusmaksun, mitä AY liike kerää, menevätkin ihan johonkin muuhun tarkoitukseen (lue johtajien palkitsemiseen) eikä suinkaan työttömyyskorvauksiin ja se on itse asiassa valtio joka nuo työttömyyskorvaukset maksaa?
Vai miksi hallitus on puuttumassa noihin asioihin ja vastaavasti AY liike vastustaa sitä?
Kertokaa jos tiedätte tästä enemmän.
"Ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan peruspäivärahaa vastaavan osan maksaa valtio. Ansiosidonnaisen osan rahoittavat työnantajat ja työntekijät Työllisyysrahastolle maksettavien pakollisten työttömyysvakuutusmaksujen kautta. Työttömyyskassat rahoittavat lisäksi jäsenmaksuillaan 5,5 % ansiopäivärahoista."

Eli kassat maksavat 5,5 % koko lystistä, mutta AY-liitot haluavat heillä olevan päätäntävaltaa myös niihin loppuihin 94,5 %.

Mutta hallitushan tässä puuttuu asioihin, jotka eivät sille kuulu. Jepjep! Olen samaa mieltä. Laitetaan ansiosidonnainen täysin liittojen ja kassojen maksettavaksi, niin voivat halutessaan maksaa sitä vaikka 1000 päivää.
 

vimpa

Jäsen
Ymmärsinkö nyt tämän oikein: Olen palkansaaja joka maksaa oman asuntonsa itse ja olen Akavan liiton jäsen joten mitkään hallituksen leikkaukset eivät vaikuta minun talouteeni negatiivisesti vaan minulle jää enemmän rahaa käteen johtuen laskeneista vakuutusmaksuista. Kuitenkin minun pitäisi lähteä mukaan poliittiseen lakkoon vastustamaan näitä muutoksia? Milloin ammattiyhdistysliikkeistä on tullut pelkästään työttömien edunvalvontajärjestö? Eikö työssäkäyvien etuja enää ajeta?
Työsuhteessa olevia henkilöitäkin koskevia heikennyksiäkin hallitus on ajamassa. Ensimmäisen saikkupäivän palkattomuus ja työläisen irtisanomisen perusteiden kevennys nyt ensimmäisinä...
Joten ei liitot nyt aivan pelkästään työttömien asioita ole ajamassa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Työsuhteessa olevia henkilöitäkin koskevia heikennyksiäkin hallitus on ajamassa. Ensimmäisen saikkupäivän palkattomuus ja työläisen irtisanomisen perusteiden kevennys nyt ensimmäisinä...
Joten ei liitot nyt aivan pelkästään työttömien asioita ole ajamassa.
Ensimmäisen saikkupäivän palkattomuus koskee vain noin 10 % työssäkäyvistä henkilöistä. 90 % prosentilla ensimmäisen työpäivän palkasta on sovittu TES:ssä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mutta hallitushan tässä puuttuu asioihin, jotka eivät sille kuulu. Jepjep! Olen samaa mieltä. Laitetaan ansiosidonnainen täysin liittojen ja kassojen maksettavaksi, niin voivat halutessaan maksaa sitä vaikka 1000 päivää.

Toki kassat varmaan ihan mielellään hallinnoisivat myös sen TR-osuuden rahasta, jos niin tehtäisiin. Parttien rahaahan se on, ei verorahaa. Kassakulmasta ei ollenkaan hullumpi idea.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toki kassat varmaan ihan mielellään hallinnoisivat myös sen TR-osuuden rahasta, jos niin tehtäisiin. Parttien rahaahan se on, ei verorahaa. Kassakulmasta ei ollenkaan hullumpi idea.
Onhan se vähän absurdia, että jos et kuulu kassaan, etkä osallistu tuon 5,5 % osuuden maksamiseen, et ole oikeutettu ansiosidonnaiseen, vaikka osallistut 94,5 % maksamiseen.

Jotain järkevyyttähän tuohon pitäisi tulla. Toki mikään hallitus ei uskalla tuotakaan rukata uusiksi kunnolla.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Ensimmäisen saikkupäivän palkattomuus koskee vain noin 10 % työssäkäyvistä henkilöistä. 90 % prosentilla ensimmäisen työpäivän palkasta on sovittu TES:ssä.
On muuten aivan pomminvarmasti listalla seuraavilla TES-kierroksilla, naivia kuvitella muuta. Ei koske allekirjoittanutta nykyisellä työnantajalla about koskaan, mutta en myöskään kuvittele etteikö tuo muille työnantajille kelpaisi.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ymmärsinkö nyt tämän oikein: Olen palkansaaja joka maksaa oman asuntonsa itse ja olen Akavan liiton jäsen joten mitkään hallituksen leikkaukset eivät vaikuta minun talouteeni negatiivisesti vaan minulle jää enemmän rahaa käteen johtuen laskeneista vakuutusmaksuista. Kuitenkin minun pitäisi lähteä mukaan poliittiseen lakkoon vastustamaan näitä muutoksia? Milloin ammattiyhdistysliikkeistä on tullut pelkästään työttömien edunvalvontajärjestö? Eikö työssäkäyvien etuja enää ajeta?
Kyse on suurelta osalta myös koko AY-liikkeen vaikutusvallasta. Ei käy, että tehdään päätöksiä ilman heidän lupaansa. Mikä on kyllä syvältä rektaalista ja ei mitenkään demokratian mukaista. Hakaniemen liitot ovat torin toisella laidalla ja siitä on metallin talosta 200m demareiden linnakkeeseen ja varmaan 300m juttutupaan. AY-liike on demareiden jatke. Jos vaalimenestystä ei tule, niin keinoja löytyy.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
On muuten aivan pomminvarmasti listalla seuraavilla TES-kierroksilla, naivia kuvitella muuta. Ei koske allekirjoittanutta nykyisellä työnantajalla about koskaan, mutta en myöskään kuvittele etteikö tuo muille työnantajille kelpaisi.
TES-kierroksilla on paljon vaikeampaa saada sieltä jotain vanhaa pois kuin saada uutta lisättyä. Ei tuo tule poistumaan seuraavalla kierroksella yhdestäkään työehtosopimuksesta josta se nyt löytyy.
 
Kyse on suurelta osalta myös koko AY-liikkeen vaikutusvallasta. Ei käy, että tehdään päätöksiä ilman heidän lupaansa. Mikä on kyllä syvältä rektaalista ja ei mitenkään demokratian mukaista. Hakaniemen liitot ovat torin toisella laidalla ja siitä on metallin talosta 200m demareiden linnakkeeseen ja varmaan 300m juttutupaan. AY-liike on demareiden jatke. Jos vaalimenestystä ei tule, niin keinoja löytyy.
Aika rivakasti tuo vaikutusvalta murenee. Tässä referointi Kauppalehden maksumuurin takana olevasta jutusta.

Työ- ja elinkeinoministeriön keväällä julkaistu palkansaajien uusin järjestäytymistutkimus suurissa keskusjärjestöissä SAK:ssa, Akavassa ja STTK:ssa ovat olleet karua luettavaa ammattiliitoille. Järjestäytymisaste on laskenut vuosien 2001–2021 aikana 71,2 prosentista 54,7 prosenttiin.
Mitä pienemmäksi ay-järjestöjen jäsenmäärä laskee, sitä heikompi on koko ay-liike.

Eri ammattiliittojen ja ammattiryhmien sisäinen tilanne järjestäytymisen suhteen toki vaihtelee rajusti. Teollisuuden järjestäytymisaste on pudonnut jo lähelle 40 prosenttia, kunta-alan järjestäytymisaste on lähes 85 prosenttia. Naiset ovat järjestäytyneempiä kuin miehet.

Monivuotinen kehitys näyttää, että ammattiliitot eivät ole pystyneet osoittamaan erityisesti nuoremmille työntekijöille miksi liittoon pitäisi kuulua.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Mojo

Byvajet

Jäsen
TES-kierroksilla on paljon vaikeampaa saada sieltä jotain vanhaa pois kuin saada uutta lisättyä. Ei tuo tule poistumaan seuraavalla kierroksella yhdestäkään työehtosopimuksesta josta se nyt löytyy.

Eihän muutoksissa ole kysymys muutamista vuosista vaan vuosikymmenistä. Oikeuksia ja etuja nakerretaan vähitellen samalla kun vaatimuksia lisätään. Nyt on nyt ja 30 vuoden päästä on 30 vuoden päästä.

Kun jokaisella hallituskaudella aina vähän annetaan periksi, niin siitä se työntekijän asema pitemmän ajan kuluessa heikkenee.

Nyt osa valkokaulusporukasta ei ymmärrä lakkoilua, mutta jos 30 vuoden päästä esimerkiksi tekoäly on vienyt valkokaulustyötä ja polkenut valkokaulustyöläisten oikeuksia, niin sitten ymmärretään.

Ihmiset katsovat asioita lyhytjänteisesti ja vain omasta näkökulmastaan. Globalisaation kurjistavalle vaikutukselle tuskin pystytään viime kädessä mitään tekemään, mutta hidastamaan sitä pystytään.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
"Poliittisella työtaistelutoimenpiteellä Akava vastustaa osaa hallituksen työelämätoimista. Akava on esittänyt maan hallitukselle oman, perustellun ratkaisuehdotuksensa, mutta hallitus ei ole sitä noteerannut eikä vastannut siihen. Akava on myös toistuvasti esittänyt hallitukselle vetoomuksensa neuvottelujen aloittamisen puolesta."

Otetaampas lainaus Akavan perustelusta tähän. Ottaen huomioon miten vähän Akava näihin mielenilmaisuihin on osallistunut, kaikenlaisen vassaridiipadaapailun sijaan kannattaa miettiä miksi Akava on myös mukana.

Miten voi olla että Satonen kertoo toistuvaa mantraa ettei ehdotuksia tule. Ja vastapuolella kerrotaan että ehdotuksia on, mutta niihin ei regoida. Luetaanko hallituksen puolella tosiaan niin piru raamattua, että ehdotusten pitäisi täyttää hallitusohjelman kirjaukset sellaisenaan jotta niitä voitaisiin ottaa harkintaan?

Sinänsä omalta osalta ratkaisu on onneksi helppo: 6.2 päivän osalta hommat loppuu kello 14 ja saldon kautta mennään. Onneks on näitä joustoja.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Eihän muutoksissa ole kysymys muutamista vuosista vaan vuosikymmenistä. Oikeuksia ja etuja nakerretaan vähitellen samalla kun vaatimuksia lisätään. Nyt on nyt ja 30 vuoden päästä on 30 vuoden päästä.

Kun jokaisella hallituskaudella aina vähän annetaan periksi, niin siitä se työntekijän asema pitemmän ajan kuluessa heikkenee.

Nyt osa valkokaulusporukasta ei ymmärrä lakkoilua, mutta jos 30 vuoden päästä esimerkiksi tekoäly on vienyt valkokaulustyötä ja polkenut valkokaulustyöläisten oikeuksia, niin sitten ymmärretään.

Ihmiset katsovat asioita lyhytjänteisesti ja vain omasta näkökulmastaan. Globalisaation kurjistavalle vaikutukselle tuskin pystytään viime kädessä mitään tekemään, mutta hidastamaan sitä pystytään.
Olisiko kohtuullista kertoa että tästä tässä on kyse jos näin olisi? Nyt syyksi tarjoillaan ihan jotain muuta. Jotain jonka vuoksi minun ja monen muun on mahdotonta hyväksyä että koko maa pyritään pysäyttämään.

En rehellisesti näitä AY-pamppuja kuunnellessani usko tämän takana olevan mitään noin kauas katsovaa syytä.

Suhtautumista ei helpota pätkääkään se etteivät AY-liikkeet saaneet edellisellä hallituskaudella mitään merkittävää aikaan. Ei vaikka oli heille suotuisat poliittiset tuulet vallalla.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Ymmärsinkö nyt tämän oikein: Olen palkansaaja joka maksaa oman asuntonsa itse ja olen Akavan liiton jäsen joten mitkään hallituksen leikkaukset eivät vaikuta minun talouteeni negatiivisesti vaan minulle jää enemmän rahaa käteen johtuen laskeneista vakuutusmaksuista. Kuitenkin minun pitäisi lähteä mukaan poliittiseen lakkoon vastustamaan näitä muutoksia? Milloin ammattiyhdistysliikkeistä on tullut pelkästään työttömien edunvalvontajärjestö? Eikö työssäkäyvien etuja enää ajeta?
Niin, toki jos ajattelee aina asioita vain itsensä kannalta, niin silloinhan riittää just se, että itselle on kaikki hyvin. Esim itselläni puoliso on nyt työttömänä kun edellisessä firmassa talousvaikeudet pakotti irtisanomisiin. Ja kun irtisanominen on osunut juuri tähän vuodenvaihteeseen, niin eipä paljon paskempaan aikaan olisi voinut tätä tapahtua. Kyseessä kuitenkin koulutettu ihminen, joka on tehnyt töitä koko ikänsä, eikä sinänsä omilla toimillaan ole aiheuttanut mitään syytä irtisanomiseen, palkkaluokkakin sellainen että olisi ilman irtisanomista kuulunut tähän "voittajaryhmään". Nyt sitten pelko perseessä että koska töitä löytyy, kakkossijat eivät kauheasti lämmitä, vaikka hakijoita olisi tuhat samaan työtehtävään (kuten usein on).

Ja on mulla kavereita jotka eivät edes lähtökohtaisesti kuulu tähän voittajaryhmään, kyllä mä heidänkin tuskaa ymmärrän. Vaikka itse olenkin nettovoittaja tässä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös