Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 409 416
  • 15 517

Tupaukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa ja Saimaan Kurra.
Kyllä voi jo nyt.
Samoin kun se että tässä maassa on, jopa minun tuttavapiirissä henkilöitä jotka vain laskevat niitä päiviä, kuinka kauan on oltava töissä että ansiosidonnaiset päivät jatkuu. Heille riittää vain ja ainoastaan käydä töissä juuri niin kauan kun tarve vaatii. Lopun aikaa haluavat vain viettää lorvimisaikaa salilla käynnin lisäksi. Siis yhteiskunnan eri tukien varassa. Kukas ne heidän tuet maksaa? Rehellinen työntekijä!
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Suomen yt lainsäädäntö on kyllä aika p..ä.
Jollain tapaa se laiska, kännykkään tuijottaja, ammattitaidoton työntekijä pitää pystyä erottamaan, ilman että työnantaja siitä joutuisi linnaan.



Juu ja ei. Koeaikana pitää huomata onko pätevä. Myös määräaikainen sopimus on mahdollisuus. Kyllä työnantajalla on nyt jo keinonsa tässä. Ongelma näissä on ne yli 20v samassa firmassa työskennellet joilta motivaatio mennyt syystä tai toisesta.

Irtisanomista voidaan helpottaa joltain osin joo mutta silloin pitäisi myös perusteettomien irtisanomisien rangaistusasteikkoo koventaa.

Ongelma tässä on kaikki ne alat missä uuden työntekijän koulutus on nopea. Hyväksikäyttö tulee siten että kulutetaan edellinen loppuun, annetaan sille kenkää ja otetaan uus tilalle. Tätä harrastetaan jo nytkin koeaikojen kanssa kikkailulla kun ilmoitetaan ettei työt jatku ja kohta poispotkitun tilalla on uusi koeaikalainen.

Kaikkia asioita voidaan sopia eli jos jostain asiasta pitää luopua niin toiselta osapuolelta myös samantasoinen myönnytys/sakko.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Samoin kun se että tässä maassa on, jopa minun tuttavapiirissä henkilöitä jotka vain laskevat niitä päiviä, kuinka kauan on oltava töissä että ansiosidonnaiset päivät jatkuu. Heille riittää vain ja ainoastaan käydä töissä juuri niin kauan kun tarve vaatii. Lopun aikaa haluavat vain viettää lorvimisaikaa salilla käynnin lisäksi. Siis yhteiskunnan eri tukien varassa. Kukas ne heidän tuet maksaa? Rehellinen työntekijä!
Kuka stana palkkaa tollasia töihin, enemmän silloin on vikaa rekryssä kuin lusmussa.
 

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Aika jännää, kun näitä ansiosidonnaisen "kalastelijoita" on muka ihan valtaisat määrät mikäli on uskominen muutamia kirjoittajia. Ei käy yksiin sen kanssa, että työpaikkoja ei juuri ole edes tarjolla. Että olisi niin helppoa, jotta laskee vaan päiviä ja menee töihin kun haluaa? Jep jep, kyllä nämä on valtaosin ihan niitä oikeiston luomia kaupunkilegendoja
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kuka stana palkkaa tollasia töihin, enemmän silloin on vikaa rekryssä kuin lusmussa.
Osa noista joidenkin tuttavista saattaa jopa ihan vittuillakseen kertoa lusmuiluistaan, ja liioitellakin sitä, kun saavat savun nousemaan toisten korvista. Vähän kuin joku kehuskelee vaikka rahoillaan vahvasti liioitellen ja toisia vituttaa. Huvinsa kullakin.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Kyllä alisuoriutumiseen puuttumiseen on ihan selkeät pelisäännöt. Se vaan edellyttää työnantajalta hieman tekemistä. Pitää puuttua, antaa työntekijälle mahdollisuus korjata asia. Jos ei korjausta tapahdu, niin varoitukset ja irtisanominen. Tuo prosessi turvaa myös työnantajaa. Parhaassa tapauksessa asia korjaantuu. Usein työntekijä nostaa itse kytkintä.

Johtamisen huonoutta on se, jos alisuoriutumiseen puututa. Kyllä siihen keinot on olemassa ihan nykylainsöädännöllä. Sama koskee myös saikutteluja.
 
Muistan sen tapauksen UPM:n Valkeakosken tehtaalta kun menivät lakkoon kun juopunutta työntekijää esimies kielsi trukin käytöstä.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Muistan sen tapauksen UPM:n Valkeakosken tehtaalta kun menivät lakkoon kun juopunutta työntekijää esimies kielsi trukin käytöstä.

Esimies on tässä tapauksessa toiminut huonosti. Kielto on väärin. Oikea toiminta olisi ollut passittaa henkilö kotiin tai sitten järjestää puhallutus ja sen jälkeen tarvittavat toimenpiteet.

On meidänkin lafkassa ollut päivystävä sähkömies umpijurrissa mutta ei se sen ammattitaitoon vaikuttanut. Sai toki kenkää siitä syystä myöhemmin kun ei ollut ainoa kerta.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Kyllä alisuoriutumiseen puuttumiseen on ihan selkeät pelisäännöt. Se vaan edellyttää työnantajalta hieman tekemistä. Pitää puuttua, antaa työntekijälle mahdollisuus korjata asia. Jos ei korjausta tapahdu, niin varoitukset ja irtisanominen. Tuo prosessi turvaa myös työnantajaa. Parhaassa tapauksessa asia korjaantuu. Usein työntekijä nostaa itse kytkintä.

Johtamisen huonoutta on se, jos alisuoriutumiseen puututa. Kyllä siihen keinot on olemassa ihan nykylainsöädännöllä. Sama koskee myös saikutteluja.

Saikuttamiseen: Mulla on sen verran perussairauksia että flunssa tekee musta viikoks työkyvyttömän.

No oma tilanne on nyt että saikku kestäny puoli vuotta ja kestänee vielä toisen moisen. Vasen olkapää on 'jäätynyt'. Omassa työssä on paljon raskaita nostoja joiden toistomäärät on päivässä useita kymmeniä kertoja. Olisin mielelläni kyllä töissä mutta mitä mä siellä teen kun en saa 5kg painoa nostettua. Työnantaja oli sitä mieltä että tulet töihin kun käsi on kunnossa. Oma arvio on että saattaa hyvin nykyhommat olla tehty. Mut käsittääkseni työnantajalla on mahdollisuus päättää työsuhde halutessaan mikäli kestää yli vuoden esim neuvottelemalla mun kanssa.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Saikuttamiseen: Mulla on sen verran perussairauksia että flunssa tekee musta viikoks työkyvyttömän.

No oma tilanne on nyt että saikku kestäny puoli vuotta ja kestänee vielä toisen moisen. Vasen olkapää on 'jäätynyt'. Omassa työssä on paljon raskaita nostoja joiden toistomäärät on päivässä useita kymmeniä kertoja. Olisin mielelläni kyllä töissä mutta mitä mä siellä teen kun en saa 5kg painoa nostettua. Työnantaja oli sitä mieltä että tulet töihin kun käsi on kunnossa. Oma arvio on että saattaa hyvin nykyhommat olla tehty. Mut käsittääkseni työnantajalla on mahdollisuus päättää työsuhde halutessaan mikäli kestää yli vuoden esim neuvottelemalla mun kanssa.
Jos on asiallinen niin antaa muita hommia jos mahdollista, sekä ohjaa uudelleenkoulutukseen tai päätös yhteisymmärryksessä.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Saikuttamiseen: Mulla on sen verran perussairauksia että flunssa tekee musta viikoks työkyvyttömän.

No oma tilanne on nyt että saikku kestäny puoli vuotta ja kestänee vielä toisen moisen. Vasen olkapää on 'jäätynyt'. Omassa työssä on paljon raskaita nostoja joiden toistomäärät on päivässä useita kymmeniä kertoja. Olisin mielelläni kyllä töissä mutta mitä mä siellä teen kun en saa 5kg painoa nostettua. Työnantaja oli sitä mieltä että tulet töihin kun käsi on kunnossa. Oma arvio on että saattaa hyvin nykyhommat olla tehty. Mut käsittääkseni työnantajalla on mahdollisuus päättää työsuhde halutessaan mikäli kestää yli vuoden esim neuvottelemalla mun kanssa.
Näin se menee, että on mahdollista. Toivottavasti tulee paikat kuntoon ja pääset takaisin töihin. Onhan se työnantajan etu.

Ei kai onneksi kukaan palkkaa ihmisiä töihin päästäkseen heistä eroon. Ei maailma onneksi niin synkkä ole.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toisaalta ilmiön ylisukupolvisuudesta sain karun esimerkin. Pojan kaveri oli jo 17-vuotiaana jakamassa neuvoja miten saa parhaimmat tuet ja mitä diagnooseja kannattaa hakea.

Onneksi oma ainakin vielä painaa niska hiessä duunia opiskelun ohessa - vaikka toki sekin stressaavaa on ja pitää nyt taukoa sieltä, kun alkoi opiskelut ja yöunet kärsiä.
Nämä on yleensä vielä sitä pahuksen kateellista porukkaa. "miten sulla on varaa kaikkeen tohon"
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toisaalta ilmiön ylisukupolvisuudesta sain karun esimerkin. Pojan kaveri oli jo 17-vuotiaana jakamassa neuvoja miten saa parhaimmat tuet ja mitä diagnooseja kannattaa hakea.
Ja näiden ja muiden vastaavanlaisten tapausten vuoksi hallitus hyökkää tavallisen työntekijän lompakolle esimerkiksi tällä palkattomalla sairaslomapäivällä ja ansiosidonnaisen heikennyksellä.

Olen ollut työelämässä 22 vuotta ja sinä aikana olen ollut työttömänä/lomautettuna 8 viikkoa. Tulevaisuudesta kun ei tiedä, mutta kyllä itseäni harmittaa, jos joudun lomautetuksi ja en saa esim. lapsikorotusta tai että ansiosidonnainen laskee parin kuukauden päästä. Ja vain sen takia, että näitä laiskoja tai asennevammaisia saada töihin.

Laiskaa tekemistä hallitukselta esittää tälläisiä muutoksia.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On meidänkin lafkassa ollut päivystävä sähkömies umpijurrissa mutta ei se sen ammattitaitoon vaikuttanut. Sai toki kenkää siitä syystä myöhemmin kun ei ollut ainoa kerta.
Eihän se umpijurrius ole pois ammattitaidosta, ei vaikuta kykyyn tehdä työtään. Mitä helvettiä?

Vai olisiko niin, että osa ammattitaitoa on olla selvinpäin tehtäessä niinkin vastuullista työtä kuin sähkömiehet tekevät. Ylipäätään töissä ollaan selvinpäin - alasta riippumatta - ja muutoin sitten ehkä vähemmän, kukin tavallaan.

En ota nyt kantaa hoitoonohjauksiin.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Eihän se umpijurrius ole pois ammattitaidosta, ei vaikuta kykyyn tehdä työtään. Mitä helvettiä?

Vai olisiko niin, että osa ammattitaitoa on olla selvinpäin tehtäessä niinkin vastuullista työtä kuin sähkömiehet tekevät. Ylipäätään töissä ollaan selvinpäin - alasta riippumatta - ja muutoin sitten ehkä vähemmän, kukin tavallaan.

En ota nyt kantaa hoitoonohjauksiin.

Oli siis kännissä töissä viikonloppuna iltavuorossa, mutta siis ei vaikuttanut siihen hommaan mitä oli tekemässä, kyllä siitä raportti tehtiin mutta kenenkään töissäolijan natsat ei riittänyt poistaan työpaikalta ja itse ei lähtenyt. Soitettin parillekin esimiehelle mutta kukaan ei vaivautunut vastaan puhelimeen.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oli siis kännissä töissä viikonloppuna iltavuorossa, mutta siis ei vaikuttanut siihen hommaan mitä oli tekemässä, kyllä siitä raportti tehtiin mutta kenenkään töissäolijan natsat ei riittänyt poistaan työpaikalta ja itse ei lähtenyt. Soitettin parillekin esimiehelle mutta kukaan ei vaivautunut vastaan puhelimeen.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten jurrissa oleminen ei vaikuta MIHINKÄÄN tehtävään mitä on tekemässä? Toiseksi kysyn, että oliko hän esimiesasemassa muihin nähden jos ei muilla "natsoja" löydy?
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten jurrissa oleminen ei vaikuta MIHINKÄÄN tehtävään mitä on tekemässä? Toiseksi kysyn, että oliko hän esimiesasemassa muihin nähden jos ei muilla "natsoja" löydy?

Ei ollut yhtään ylempiarvoista henkilöä paikalla. Mutta minkä tuossa teet jos ketään esimiestä et saa kiinni. Homma nyt kesti noin puoli tuntia ja kaveri häippäs kun oli saanut hommansa tehtyä. Et puhalluttajaa kovin usein saa paikalle lauantaina 20.30 ja vaikka olis saanu niin kaveri ei olis ollu enään paikalla siellä silloin.

Sai niinkuin totesin kenkää myöhemmin syystä kun jäi kiinni puhallutuksessa kun oli jo kerran hoitoon ohjattu. Surullisia asioita nämä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Halauatko lukita vastauksen? Kaikenmaailman kotitalousvähennykset, liikuntaedut, lounasedut, polkupyörävähennykset yms
nimenomaan kohdistuvat eniten keskiluokkaan.
Lasketaanko siivoojat ja ravintolayrittäjät eli kokit keskiluokkaan? No toki lasketaan kuten 90 prosenttia työssä käyvistä.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Lasketaanko siivoojat ja ravintolayrittäjät eli kokit keskiluokkaan? No toki lasketaan kuten 90 prosenttia työssä käyvistä.
Voisin kuvitella ettei hirveän moni siivooja tai kokki mitään isoja remontteja kotiinsa tee verrattuna vaikka insinööreihin tai muihin. Tai kuinka monelle kerrossiivoojalle firma tarjoaa lounasetua ja työsuhdepuhelinta. Ihan höpöhöpöä selittää ettei keskiluokka saa mitään verohelpotuksia tai etuuksia. Ne on vain verhottu vähän eri kaapuun.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Ihan mielenkiinnosta, lähtikö

A. Kävellen?
B. Taksilla/Bussilla?
C. Joku tuli hakemaan?

Vai

D. Omalla autolla?

Ei päästy näkeen kun meillä rotaatiohommat niin saatetaan olla koneella kiinni tunti, puolitoista putkeen. Mut bussilla se yleensä kulki. Mut surullisia nämä asiat ovat kun viinapiru saa vallan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös