Olen vähän ollut viime aikoina sinulle vastarannankiiski. Mielestäni nyt kuvailet erittäin marginaalista ongelmaa, johon tarvittaisiin helppo ratkaisu. Jos työntekijä on selvinnyt koeajastaan ja työssä tapahtuu merkittävä muutos sen jälkeen, kun on ollut jo pidempään talossa niin se poispotkiminen on varmaan ihan viimeinen vaihtoehto. Jos ongelmat ilmaantuvat kuten esimerkistäsi ymmärsin vasta vuosien päästä alusta niin silloinhan nykysysteemi, jossa varoitetaan on oikein hyvä.Työntekijästä on voitava myös päästä eroon ongelmatapauksissa, jos homma ei enää vaan toimi tarvittavalla ja vaaditulla tasolla, vaikka suoranaista varoitusta ei olisikaan syytä antaa.
Irtisanominen on nykyisellään omasta näkökulmastani aivan riittävän helppoa sekä uusille että vanhoille työntekijöille. Ihmisluonto vaan on sellainen, että jos olet ollut pidempään talossa niin varoitukset eivät enää välttämättä auta. Jokunen tällainen on nähty, jossa varoituksella saadaan työntekijä suoriutumaan töistään minimitasolla, jotta hän ei saa uutta varoitusta/potkuja. Itse tällaisessa tilanteessa miettisin enemmän työnantajana sitä, millainen meidän työpaikka on ja millaiset johtokeinot on käytettävissä, koska uhkailemalla ei yleensä saada juuri mitään hyvää aikaiseksi.
Yleensä työntekijän vaihtelevalle työsuoritukselle on jokin syy ja jos työnantaja oikeasti haluaa panostaa asiaan niin voidaan palata hyvälle uralle tai työntekijä voi jopa itse todeta, ettei minusta enää ole tähän työhön ja lähteä hakemaan muuta. Se on sitten taas yksi "helppous" lisää työnantajalle, että pääsisit monivuotisista tekijöistä eroon ilman varoituksia.