Mainos

Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 517 761
  • 15 665

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kyllähän tästä vähän sellainen kuva muodostuu, että ei tuo sovittelijakaan ihan neutraali toimija ole. Ehdotukset vaikuttaa myötäilevän oikeastaan alasta riippumatta paljon enemmän työnantajien tavoitteita. Tässä tilanteessa kun työntekijäpuoli on ottanut vastaan nollasopimuksia toisen perään, kestänyt kikyt sekä koronat ja nyt kärsii sodan aiheuttamasta inflaatiosta sekä nousevista koroista, niin sietämisen ja joustamisen suhteen alkaa raja tulla selvästi eteen, eikä lupauksiksi riitä enää mitkään työryhmät. Tämän seurauksena nämä alat, joilla on voimakkaan lakkoaseen muodossa mahdollisuus, käyttävät sitä keinoa myös tällä kerralla.

Sovittelijan asema ei ole koskaan helppo, eikä siitä nyt sinänsä käy haukkuminen, mutta tilastollisena huomiona: on reilusti yli viisi vuotta, kun viimeksi on ollut sellainen sovintoesitys, jonka palkansaajapuoli olisi hyväksynyt mutta työnantajapuoli on hylännyt. Jonkinlaisena tyhmänä yleistyksenä voisi ajatella, että näiden pitäisi puolueettomuusvaatimuksen myötä mennä noin 50-50, tai edes lähelle sitä suuntaa. Nyt asetelma on luokkaa 50-1.

Edellinen sovittelijahan toki totesi julkisestikin, että "Bulevardilta on turha tulla hakemaan yli yleisen linjan", joka on suorastaan sovittelulainsäädännön vastainen kommentti. Eipä hänelle toista kautta tullutkaan. Melko paljon sovittelujärjestelmässä on kehittämistä, katsoi sitä kummalta puolen pöytää tahansa.

Veturinkuljettajat ovat muuten viimeksi olleet omassa sopimusasiassaan lakossa vuonna 1963.
 

peksa

Jäsen
Onnibus kiittää varmaan tästä. Katselin Tampere-Helsinki reissua niin melkein kaikki loppuunmyyty ja jos oli paikkoja niin 25€ lippu kun normisti pääsee noin kympillä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Ovathan nuo veturiÄIJIEN vuorojärjestelyt ikäviä, mutta ehkäpä 5100 euron keskipalkka kompensoi hieman.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat

Ovathan nuo veturiÄIJIEN vuorojärjestelyt ikäviä, mutta ehkäpä 5100 euron keskipalkka kompensoi hieman.
Onhan tuo kova palkka. Tottakai joutuu tekemään kaikenmoisia ja pituisia vuoroja, mutta niin ainakin osa linja-auton kuljettajissa ja hyvä kun pääsevät lisineen edes 3000e paikkeille. Lisäksi suurimalla osalla bussikusseilla tulee asiakaspalveluhommat päälle.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin. Aina voi pohtia, onko veturinkuljettajan homma juuri esimerkiksi bussin, raitiovaunun tai metron ajamista vaativampi työ, että noin suuri palkkaero tulee kysymykseen.

Onko neuvottelujen jatkumisesta tietoa? Olettaisi ettei pitkäksi venyvä lakko olisi kenenkään intresseissä. Näin talousisänmaallisena ihmisenä en halua myöskään pohtia lakon vaikutusta kansantalouteen.
 

Santsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, LiPu
Niin. Aina voi pohtia, onko veturinkuljettajan homma juuri esimerkiksi bussin, raitiovaunun tai metron ajamista vaativampi työ, että noin suuri palkkaero tulee kysymykseen.
Itse olen joskus bussia ajanut, kuten myös rekkaa, veturikuskina myös toiminut 11v, näistä voin sanoa, että mitä tulee työn kuormittavuuteen, niin ehdottomasti veturikuskin homma kaikista rajuinta.

Tuttuja on myös, jotka vaihtaneet junaskuskista ratikan rattiin, koska eivät kestäneet työn kuormittavuutta.

Voisin jopa väittää, että mitä tulee perhe-elämään yms. ja kuinka työ vei pahimmillaan aikaa siitä pois, niin junakuskin hommasta voisi muutaman euron jopa maksaa enemmän.

Osapuolet neuvottelemassa keskiviikkona.

Ovat neuvotelleet tänään ja jatkavat huomenna, mutta valtakunnansovittelijan johdolla jatketaan keskiviikkona. Sopuhan voi löytyä keskinäisissä keskusteluissa.
 

Santsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, LiPu

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Fennian toiminta on sen verran pientä näpertelyä(ainakin toistaiseksi), kun katsoo rautatiealan silmin, että heillä on pakko olla hieman poikkeavia ehtoja. Kuskeja heillä vähän ja ajovälit pitkiä, joten vetävät yhdellä kerralla sitten melko pitkiäkin siivuja. Ja kun heillä ei ole organisaatio(vielä) siinä kunnossa, että pystyisi nopeasti tilaamaan junia rahtipuolella, niin ei ole samaa ongelmaa kuin VR:llä, koska VR ottaa tilauksia rahtipuolella vastaan jopa päivän varoitusajalla. Tynkävuorot lisääntynee, kun pystyvät vastaamaan samaan tilausaikaan kuin isommat.

Toki näinkin, mutta toiminta kasvaa heilläkin kuten myös Nurmisen ostamalla rautatieyhtiöllä, (North Rail Oy:ksi näyttää muuttuneen). Fenniaraililla pitäisi toiminta kasvaa 6 veturista 11:een kahden vuoden sisällä ja North Raililla lisääntyä veturit kymmenestä kahteentoista piahkoin. Saas nähdä ruvetaanko North Railillakin tekemään uuden omistajan johdolla paikallista sopimusta ja RAU jäisi entistä enemmän vain VR:n veturinkuljettajien liitoksi.. (Tokihan ideaalimaailmassa voisi nuo kaksi kehittää yhteistyötä ja ajella toistensa kalustoa ristiin, jos veturinkuljettajat suostuvat ja voitaisiin saada parempia työvuoroja, ne nyt ei ehkä niin kilpaile toisiaan vastaan)
 

Santsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, LiPu
Junat eivät kulje huomennakaan.
Osa voi kulkea jos sopu tulee ja kuljettajia on valmiita tulemaan nopealla varoitusajalla töihin, tosin hyvin epätodennäköistä, koska moni menettänyt tuntikiintiöstä työtunteja, joten ylityön raja on kaukana.

VR kuulemma tekee itselleen myös vaikeaksi reagoimisen nopeasti, kuljettajat saavat ilmeisesti tiedon seuraavan päivän perutusta työvuorosta jo ennen klo 12 ja kun neuvottelut alkavat vasta klo14, niin käytännössä yhtiö peruu hieman hätiköiden vuoroja. Nyt jos sopu tulisi joutuvat soittamaan ja pyytämään nätisti porukan töihin
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Ja lisää lakkoilua: "
Siivoojien ja kiinteistönhoitajien lakko laajenee ensi yönä. Lakon piiriin tulee 25 000 työntekijää.

Lakko alkaa, koska Palvelualojen ammattiliitto PAM ja Kiinteistötyönantajat piiriin KITA ry eivät ole löytäneet työkiistaan ratkaisua.

Aamulla Palvelualojen ammattiliitto PAM hylkäsi valtakunnansovittelijan antaman sovintoehdotuksen."
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Jaa että kiinteistöalalla tms tarttis saada kunnon palkankorotus, kun "palkka on niin paljon pienempi kuin normaalisti ". Näin aamu-uutisissa kertoi joku asianosainen.

Että silleen...
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Ja rautatieliikenteen lakko päättyy.. Tämä meni vähän kuten viime viikolla arvelin, että vähän pitää lakkoilla, mutta ei nyt kovin pitkää pätkää.

"Vuorio kertoo tiedotteessa, että uusi työehtosopimus sisältää myös laajan hankkeen, jolla tuetaan kuljettajien työhyvinvointia sekä työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista. Myös tehokas työvuorosuunnittelu on mahdollista. Vuorion mukaan hanke pitää sisällään myös laajat paikallisen sopimisen mahdollisuudet työehtosopimuksen työaikamääräyksistä."
 
Viimeksi muokattu:

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Väitteet: Sekä VR että ammattiliitto painostivat veturikuskeja lakon aikana – VR kiistää, RAU vaikenee Ammattiliittojakin pahempi änkyrä. Hän on saanut ohjeet sähköpostiin, tekstareita ja puheluja. Ei lue ohjeita, ei lue työnantajan viestejä, eikä vastaa työnantajan puheluihin. No nyt itkee Iltalehteen kun on joutunut tulemaan työpäivänä töihin.

Mikä vittu ihmisiä vaivaa?

Kaveri on RAU:n kustantamassa lakossa, saa siitä korvausta RAU:lta ja nyt ihmettelee miksi pitää tehdä niinkuin RAU käskee. Ihan ei nyt tämän jutun perusteella mulle auennut tuo otsikon huutama painostaminen, jos nämä asiat kerran oli sovittu etukäteen RAU:n ja VR:n kanssa...
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo


Tässäpä tärkeimmät pihvit alla, itse olen ihan tyytyväinen tulokseen.

Vuoden 2023 palkankorotukset​

- Kertaerä 665 € maksetaan toukokuun palkanmaksun yhteydessä.
- Yleiskorotus 3,5 % maksetaan 1.6.2023 lukien.
- Vähimmäispalkkataulukoita korotetaan 3,5 %:lla 1.6.2023 lukien

Vuoden 2024 palkankorotukset​

- Konttoritoimihenkilöille maksetaan 1.5.2024 lukien 1,2 % yleiskorotus. Lisäksi palkkoja korotetaan 1,3 %:n suuruisella palkkakeskusteluerällä.

Perhevapaata koskevat määräykset uudistettiin niin, että synnyttävä vanhempi saa jatkossakin täyttä palkkaa 72 arkipäivää. Ei-synnyttäneen vanhemman osalta palkallisten päivien määrä kasvaa kuudesta päivästä 32 arkipäivään.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Sopu syntyi ja hyvä niin. Nämä ovat juuri niitä "näkymättömiä" puurtajia, joita itse arvostan todella korkealle. Moni ei heitä normaalisti huomaa, vaan ainoastaan silloin mikäli kukaan ei ole heidän töitään tekemässä.

 

Luolis

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo, Montreal Canadiens
Tekeekö tämänhetkinen valtakunnansovittelija edes mitään? Jotenkin tuntuu siltä että tällä liittokierroksella joudutaan koko ajan lakkoilemaan kun sopimusehdotuksissa on jotain mätää.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tekeekö tämänhetkinen valtakunnansovittelija edes mitään? Jotenkin tuntuu siltä että tällä liittokierroksella joudutaan koko ajan lakkoilemaan kun sopimusehdotuksissa on jotain mätää.
No ei syy taida sovittelijassa olla. Monestakin syystä kierros oli hyvin vaikea, eikä todellakaan pelkästään AY- puolen takia. Työnantajien koordinaatio oli kierroksella äärimmäisen vahvaa, mikä hankaloitti sopimusten tekemistä huomattavasti myös. Sovittelut sujivat itse asiassa aika hyvin, ahtaajien lakko taisi olla ainoa pidempi, ja sitten nuo pari liikennealan lakkoa vaikeuttivat tietysti ihmisten arkea, vaikka aika lyhyiksi jäivät.

Sovittelija oli aika lailla työnantajien linjoilla tosin, joskin on tuossa sekin puoli, että jos sovittelusta tullaan ulos merkittävästi parempien lappujen kanssa, niin se myös osaltaan jumiuttaisi neuvottelukierroksen, kun kaikki työntekijäliitot haluaisivat katsoa senkin kortin.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN

Ja tarvitaanko kohta taas sovittelijaa..

Alkaa olla muuten ihan viimeisiä yhtään isompia sopimuksia. Kierros on kohta valmis. Sovittelijaan luottamus on horjunut varsin paljon jopa kummallakin puolella pöytää, mutta se mitä tällä on nyt saavutettu - aidot kaksivuotiset sopimukset. Ensi vuonna ei ole työmarkkinakriisejä tähän tapaan, mikä on aloittavalle hallitukselle mukava juttu riippumatta sen väreistä.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nyt on sitten varmaan pakko tehdä jotakin, mihin ei ole tarvinnut sortua vuosikausiin eli kehua AY-liikettä. Tällä neuvottelukierroksella AY-liike on toiminut korostetun vastuullisesti pitämällä palkkavaatimukset jonkin verran talouden lähimpien verrokkimaiden alapuolella. Kyse ei ole sattumasta, vaan ilmeisen harkitusta strategiasta, jota ajoivat erityisesti vientiteollisuuden liitot. Toki AKT on pakollisen änkyröinnin hoitanut, ettei kukaan pääsisi unohtamaan heidän olemassaoloaan, mutta isossa kuvassa kierros meni oikein hyvin.

Saavutetut kahden vuoden sopimukset tarjoavat uudelle hallitukselle kohtuullisen mahdollisuuden lähteä tasapainottamaan taloustilannetta työrauhan vallitessa. Jätän tässä kohtaa varauksen muuttaa mielipidettäni jos käy niin, että demarit eivät ole hallituksessa ja alkavat masinoimaan poliittisia lakkoja estääkseen hallituksen toimintakykyä.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Saavutetut kahden vuoden sopimukset tarjoavat uudelle hallitukselle kohtuullisen mahdollisuuden lähteä tasapainottamaan taloustilannetta työrauhan vallitessa. Jätän tässä kohtaa varauksen muuttaa mielipidettäni jos käy niin, että demarit eivät ole hallituksessa ja alkavat masinoimaan poliittisia lakkoja estääkseen hallituksen toimintakykyä.
Samaa mietin myös että riittääkö Orpo/Purra hallituksella pelisilmää olla sekaantumatta työmarkkinoilla saavutettuun tilanteeseen vai kaivetaanko lainsäädääntöön jotain tunteita kuumentavia kikyhankkeita tai lähde nyt meneen- tyylisiä irtisanomislakeja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös