Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 404 177
  • 15 508

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Rautatiealan unioni RAU on antanut uuden lakkovaroituksen, joka uhkaa pidentää veturinkuljettajien lakonuhkaa. Jos työriidassa ei päästä sopuun ennen maanantaita, veturinkuljettajat aloittavat toistaiseksi voimassa olevan lakon.

Aiempi kahden viikon lakonuhka pitenee siis siten, että päättymispäivää lakolle ei ole.

 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
En nyt tiedä onko varsinaisesti tämän ketjun asiaa, mutten löytänyt parempaakaan. Ensimmäistä kertaa oman muistin mukaan omalla työpaikalla päästiin paikalliseen palkkaratkaisuun reilun 800 ylemmän toimihenkilön osalta. Siltä osin mentiin TES-neuvotteluiden mukaan että kaikki saavat kertaeränä 12,5% helmikuun kuukausipalkasta ja kaikki saavat 3% korotuksen huhtikuusta alkaen.
Mutta sitten liittotasolla oli sovittuna 0,5% työnantajakohtaisesta erästä huhtikuussa, niin meillä tuon sijaan on 0,7% heinäkuusta alkaen. Lisäksi kaikille ylimääräinen 250€ kertakorvaus toukokuussa maksettavaksi.
Eihän tässä mistään merkittävistä eroista ole kyse mutta jotenkin kiva fiilis siitä että kuitenkin on mahdollista paikallisesti saada neuvottelutuloksia. Ja firma tietysti tahkoaa rahaa siihen malliin, että varaa olisi isompiinkin korotuksiin, mutta jokainen voi sitten henkilökohtaisesti yrittää ruuvata palkkaansa ylöspäin.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
"Ei ratkaisua kiinteistöpalvelualan työriidassa. PAM hylkäsi valtakunnansovittelijan sovintoehdotuksen. Näin ollen työnseisaus 16.–18.3. toteutuu. PAM on ilmoittanut työnseisauksista myös ajalle 23.–24.3. ja 30.3.-1.4. Sovittelua jatketaan ensi viikon alussa."

Huomenna jatkuu taas RAU:n ja Paltan neuvottelut.

Taitaako junissakin vaikuttaa ja toki muuallakin myös.
 
Viimeksi muokattu:

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Energiateollisuus ry:n ja Ylemmät Toimihenkilöt YTN:n välinen neuvottelutulos Energiateollisuuden ylempien toimihenkilöiden työehtosopimuksesta on hyväksytty liittojen hallinnoissa. Energiateollisuus kertoo asiasta tiedotteessa.

Energiateollisuus kertoo, että sopimusratkaisu on vientialoille muodostuneen yleisen linjan mukainen ja sen piirissä on noin 7 300 ylempää toimihenkilöä.

Energiateollisuuden tiedotteen mukaan kesäkuun palkanmaksun yhteydessä maksetaan 12,5 prosentin kertakorvaus laskettuna ylemmän toimihenkilön kuukausipalkasta luontoisetuineen.

Lisäksi 1. heinäkuuta tai lähinnä sen jälkeen alkavan palkanmaksukauden alusta ylempien toimihenkilöiden kuukausipalkkoja korotetaan kolmen prosentin yleiskorotuksella, ellei paikallisesti ole toisin sovittu.

Samana ajankohtana korotetaan palkkoja myös 0,5 prosenttia yrityskohtaisella erällä, joka jaetaan työnantajan päättämällä tavalla.

Ellei paikallisesti sovita toisin, ylempien toimihenkilöiden kuukausipalkkoja korotetaan toukokuun alussa 2024 tai lähinnä sen jälkeen alkavan palkanmaksukauden alusta 1,3 prosentin yleiskorotuksella. Samana ajankohtana korotetaan palkkoja myös 1,2 prosentin yrityskohtaisella erällä, joka jaetaan työnantajan päättämällä tavalla.

 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Sovintoesitys ei kelvannut veturimiehille* ja lakko alkaa maanantaina.

*Varsin mielenkiintoista, että vahvasti sukupuolittunutta termiä käytetään edelleen, olkoonkin kyseessä miesvoittoinen ala.
Luottamusmiehet on myös miehiä vaikka olisivat naisia. Näin ainakin sähköliitossa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Sovintoesitys ei kelvannut veturimiehille* ja lakko alkaa maanantaina.

*Varsin mielenkiintoista, että vahvasti sukupuolittunutta termiä käytetään edelleen, olkoonkin kyseessä miesvoittoinen ala.
Mielenkiintoinen yksityiskohta, että oli kuitenkin neuvottelutulos, eli hallinto kaatoi neuvottelijoidensa hyväksymän sopimuksen.
 

Juzz1

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa & IPK
Sovintoesitys ei kelvannut veturimiehille* ja lakko alkaa maanantaina.

*Varsin mielenkiintoista, että vahvasti sukupuolittunutta termiä käytetään edelleen, olkoonkin kyseessä miesvoittoinen ala.
Sovintoesitys ja neuvottelutulos on ihan eri asioita.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielenkiintoinen yksityiskohta, että oli kuitenkin neuvottelutulos, eli hallinto kaatoi neuvottelijoidensa hyväksymän sopimuksen.
Joo, ainakin itse olin jo toiveikas, että joskohan tämä nyt lopulta. En sitten tiedä haluavatko joka tapauksessa nyt näyttää hauista, kun bussiliikennekin oli hetken pysähdyksissä.

Näemmä vielä huomenna neuvottelevat. Jostain vanhempainvapaiden järjestelyistä olettaisi kaikella järjellä päästävän sopuun.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ratkaisua ei edelleenkään näköpiirissä. Saa nähdä millainen kaaos luvassa maanantaina, kun monet joutuvat vaihtamaan junayhteyden kiertotiehen. Uudellamaalla esim. Järvenpää, Kerava, Korso, Espoon Keskus jne. käytännössä elävät junayhteydestä ytimeen ja bussivaihtoehdot ovat matkustajille erittäin haastavia.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Onko tuo vapaavuoron pituus nyt oikeasti niin sovittamaton, että siihen kaatuu, vaikka sopimuskin saatiin jo neuvoteltua. Kyllä välillä ihmetyttää tämä touhu.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Siis mitä vittua? Taas ei kyllä tyhmä tajua. Olisi siis olemassa 56 tunnin mittainen vapaa viikon aikana, mutta tämä on totaalisen liian lyhyt. Mutta jos tämä olisikin 58 tuntia, niin kaikki olisi täydellisesti. Jonkun vitun kahden tunnin takia nyt sitten lakkoillaan.

Varmaan veturimiehillä niin saatanan rankkaa elämä, mutta ainakaan omalla kohdallani ei viikonloppu hirmuisesti erilaiselta tunnu, jos lähden perjantaina pari tuntia normaalia aiemmin kotiin.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Siis mitä vittua? Taas ei kyllä tyhmä tajua. Olisi siis olemassa 56 tunnin mittainen vapaa viikon aikana, mutta tämä on totaalisen liian lyhyt. Mutta jos tämä olisikin 58 tuntia, niin kaikki olisi täydellisesti. Jonkun vitun kahden tunnin takia nyt sitten lakkoillaan.

Varmaan veturimiehillä niin saatanan rankkaa elämä, mutta ainakaan omalla kohdallani ei viikonloppu hirmuisesti erilaiselta tunnu, jos lähden perjantaina pari tuntia normaalia aiemmin kotiin.
No tuskin tuo ainoa seikka ollut. Ja ei tuo 56 tuntia nyt äärettömän pitkä ole, 8-16 duunissa tyypillinen vkl-vapaa on 64 tuntia. Mutta ei jumalauta, että ei saada tämmösistä asioista sopua.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onkohan kritiikin antaminen valtakunnansovittelijan toimistolle kohtuutonta? Toki osapuolten ollessa hanakoita, helppo se on keskustelupalstoilla huudella, mutta huomioiden että kyseinen pesti on käytännössä olemassa yhteiskunnan toimintaan laajasti vaikuttavien lakkojen estämiseksi, ei alkuvuodesta 2023 voine antaa kovin hyvää arvosanaa.

Voin toki olla täysin hakoteillä.
 

Santsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, LiPu
Siis mitä vittua? Taas ei kyllä tyhmä tajua. Olisi siis olemassa 56 tunnin mittainen vapaa viikon aikana, mutta tämä on totaalisen liian lyhyt. Mutta jos tämä olisikin 58 tuntia, niin kaikki olisi täydellisesti. Jonkun vitun kahden tunnin takia nyt sitten lakkoillaan.

Varmaan veturimiehillä niin saatanan rankkaa elämä, mutta ainakaan omalla kohdallani ei viikonloppu hirmuisesti erilaiselta tunnu, jos lähden perjantaina pari tuntia normaalia aiemmin kotiin.
Kyseinen muutama tunti on minimi mitä vaativat ja jo silläkin itseasiassa on iso vaikutus.

Vr:llä kuskien työvuorojen suurin ongelma on, että työnantaja harrastaa ns "tynkävuorojen" politiikka. Eli 5-6h kestäviä työvuoroja on paljon ja kun työvuorojen väli voi olla sen 8-10h, niin työviikot ovat aikamoista hyppimistä vuorokauden rytmistä toiseen mikä on todella kuluttavaa. Viikkolevon lisääminen edes muutamalla tunnilla pakottaisi järjestelemään työvuoroja uusiksi jolloin tynkävuorojen määrä laskisi jopa 30%, tämä suoraan tarkottaisi pidempiä työvuoroja ja pidempiä vapaita.

Työryhmillä on työvuorosuunnittelun ongelmia kyseisessä firmassa pyritty ratkaisemaan jo kymmenen vuotta, tuona ajanjaksona on VR "tehostanut" vuorosuunnittelua mikä on näkynyt työvuorojen laadussa. Työvuorosuunnittelu on VR:n tuulisin paikka jos katsotaan saikkujen määrässä suhteessa työntekijöiden määrään heti kuskien jälkeen. Joten tässä syy miksi eivät hyväksyneet enää työryhmien mallia.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Kuinka paljon VR:n omat ongelmat tuossa näkyvät, tuossa nyt tehdään sopimuksia myös muille rahtipuolen operaattoreille, joiden toiminta kasvaa.. (Fenniaraililla on ollut oma paikallinen tes)
 

Alejandro

Jäsen
Vr:llä kuskien työvuorojen suurin ongelma on, että työnantaja harrastaa ns "tynkävuorojen" politiikka. Eli 5-6h kestäviä työvuoroja on paljon ja kun työvuorojen väli voi olla sen 8-10h, niin työviikot ovat aikamoista hyppimistä vuorokauden rytmistä toiseen mikä on todella kuluttavaa. Viikkolevon lisääminen edes muutamalla tunnilla pakottaisi järjestelemään työvuoroja uusiksi jolloin tynkävuorojen määrä laskisi jopa 30%, tämä suoraan tarkottaisi pidempiä työvuoroja ja pidempiä vapaita.
Tässähän tämä olennaisin. Suoraan sanottuna ihan perseestä nuo työvuorot, itsekin lakkoilisin noissa olosuhteissa. Tai oikeastaan jopa irtisanoutuisin.

Täysi tuki ja sympatiat lakkoilijoille. Pakkohan tuota vuorosuunittelua on tehdä inhimillisemmäksi.
 

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
Onkohan kritiikin antaminen valtakunnansovittelijan toimistolle kohtuutonta? Toki osapuolten ollessa hanakoita, helppo se on keskustelupalstoilla huudella, mutta huomioiden että kyseinen pesti on käytännössä olemassa yhteiskunnan toimintaan laajasti vaikuttavien lakkojen estämiseksi, ei alkuvuodesta 2023 voine antaa kovin hyvää arvosanaa.
En tosiaan tiedä mitä osaamisesta pitäisi päätellä, kun vielä tänäänkin sovittelijan tiedotteissa käytetään veturimies-nimikettä. Virallinen ammattinimike on ymmärtääkseni nykyään veturinkuljettaja ja Veturimiestenliittokin hävisi, kun RAU muodostui. Luulisi, että tuon nyt olisi ehtinyt oppia edes torstain jälkeen, jolloin asiasta oli tässäkin ketjussa keskustelua. Tuskin tämä foorumi oli ainoa paikka, jossa asia herätti huomiota.




Kyllähän tästä vähän sellainen kuva muodostuu, että ei tuo sovittelijakaan ihan neutraali toimija ole. Ehdotukset vaikuttaa myötäilevän oikeastaan alasta riippumatta paljon enemmän työnantajien tavoitteita. Tässä tilanteessa kun työntekijäpuoli on ottanut vastaan nollasopimuksia toisen perään, kestänyt kikyt sekä koronat ja nyt kärsii sodan aiheuttamasta inflaatiosta sekä nousevista koroista, niin sietämisen ja joustamisen suhteen alkaa raja tulla selvästi eteen, eikä lupauksiksi riitä enää mitkään työryhmät. Tämän seurauksena nämä alat, joilla on voimakkaan lakkoaseen muodossa mahdollisuus, käyttävät sitä keinoa myös tällä kerralla.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Rankoiltahan nuo työehdot näyttävät, joskaan eivät mitenkään poikkeuksellisia. Esimerkiksi palvelusektorin duunarit joutuvat vastaavankaltaisia tynkävuoroja epäsäännöllisillä lepoajoilla tekemään yhtä lailla. Veturinkuljettajat saavat palveluksistaan lisäksi erittäin ruhtinaallisesta rahallista korvausta, minkä voi nähdä jonkinmoisena kompensaationa tästä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olkoonkin kyseessä kuinka miesvaltainen ala, onhan tuo "veturimies"-termin käyttäminen 2020-luvulla outoa ja ennen kaikkea turhaa. Itsekin ysärin lapsena olen aina puhunut veturinkuljettajista ja terminä se on hyvinkin käytännöllinen, verrattuna vaikka kankeahkoihin esihenkilöihin varushenkilöihin.
 

Santsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, LiPu
Kuinka paljon VR:n omat ongelmat tuossa näkyvät, tuossa nyt tehdään sopimuksia myös muille rahtipuolen operaattoreille, joiden toiminta kasvaa.. (Fenniaraililla on ollut oma paikallinen tes)
Fennian toiminta on sen verran pientä näpertelyä(ainakin toistaiseksi), kun katsoo rautatiealan silmin, että heillä on pakko olla hieman poikkeavia ehtoja. Kuskeja heillä vähän ja ajovälit pitkiä, joten vetävät yhdellä kerralla sitten melko pitkiäkin siivuja. Ja kun heillä ei ole organisaatio(vielä) siinä kunnossa, että pystyisi nopeasti tilaamaan junia rahtipuolella, niin ei ole samaa ongelmaa kuin VR:llä, koska VR ottaa tilauksia rahtipuolella vastaan jopa päivän varoitusajalla. Tynkävuorot lisääntynee, kun pystyvät vastaamaan samaan tilausaikaan kuin isommat.
 

Santsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, LiPu
Rankoiltahan nuo työehdot näyttävät, joskaan eivät mitenkään poikkeuksellisia. Esimerkiksi palvelusektorin duunarit joutuvat vastaavankaltaisia tynkävuoroja epäsäännöllisillä lepoajoilla tekemään yhtä lailla. Veturinkuljettajat saavat palveluksistaan lisäksi erittäin ruhtinaallisesta rahallista korvausta, minkä voi nähdä jonkinmoisena kompensaationa tästä.
Tietysti kun puhutaan liikenneturvallisuustehtävästä, niin tuossa tulee vissi ero esim myyntipuolen tehtäviin, rahallinen korvaus on vuosien varrella lisääntyneeseen vastuuseen nähden melko pieni, nykyään kun kuskeille kuuluu esim. viallisten sähköisten ratalaitteiden maadoittamisesta alkaen myrkkyvaunujen liikenneturvallisuudeen/kelpoisuuden tarkastamisesta lähtien toimenkuvia, niin puhutaan vastuusta jossa vain palvelualoilta oikeastaan sairaanhoito menee edelle.

Aloittelevan veturikuskin kuukausipalkka ei ole 2500€/kk isompi, lisät tietysti tulee päälle, mutta yleensä uudemmat kuljettajat ovat kaiken lisäksi ns heittotaulussa johon tippuu kaikki huonoimmat vuorot mitä lisiin tulee. Heitto myös siitä vittumainen, että seuraavan päivän työt ilmoitetaan textarilla edellisen vuorokauden klo17 menessä, jos textaria ei tule, niin sitten vapaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös