Mainos

Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 494 602
  • 15 635
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Tästä voi sitten laskea kohtuullisuutta, kun selviää ahtaajien saaneen pennosia enemmän ja sen hinta oli satoja miljoonia Suomen viennille.

Jos nyt vaikka saaneet prosentin enemmän, niin se on n 500€ bruttona lisää ahtaajille vuodessa. Kyl kannatti.

Mut hei, pääasia on ettei mikään tehdas tai tuotanto kärsinyt tästä lakosta, ei ainakaan ahtaajien tietoon ole tullut tällaista. Ja banaanitkin ovat riittäneet kaupoissa.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Mut hei, pääasia on ettei mikään tehdas tai tuotanto kärsinyt tästä lakosta, ei ainakaan ahtaajien tietoon ole tullut tällaista. Ja banaanitkin ovat riittäneet kaupoissa.
Ei toki. Meidänkin firmasta oli pyydetty poikkeuslupaa, että valmistetut tuotteet olisi saatu lähtemään maasta, että asiakas ne olisi saanut. Ei siis vaadittu satamasta siellä odottavaa tavaraa purkamaan, kunha olisi valmistetut tuotteet saatu maailmalle.

Mutta tuskin tuolla mitään haittaa oli.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Kyllä tuolla laskukaavalla olisi kannattanut heti maksaa ne pennoset jos säästöä olisi ollut satoja miljoonia.

Tätähän se loputon vastakkainasettelu on. Ne prosentit vaan valuu eteenpäin ketjuun, ketjuun jossa on korotettu palkkoja vähemmän - joka oli viennin yleinen linja, täten kohtuullisuuden vaade menee mielestäni argumenttina vain yhteen - AKTn - suuntaan.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Noh ainakin monta tavarajunaa satamiin päin on ollut peruttuna.. Esim Kotkan satamaan noin reilut 20 tavarajunaa tänään normaalitilanteessa, mutta näyttää tulevan vain kolme. (VR:ltä Kontiomäeltä. Fenniarailin Lauritsalasta ja Operail Finlandilta Vainikkalasta.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
6,3 % kahdessa vuodessa ja 1200 kertaerä. Kyllä kannatti pysäyttää Suomi!
1200€ kattaa lakon ajan palkan menetykset? Mitä prosenttia niile tarjottiin ennen lakkoa, oliko muka tuosta paljonkin pienempi?

Jaa 5,5-6,0% oli ekan ehdotuksen korotus, kannatti muutaman kymmenyksen takia pistää perse penkkiin.

Ahtaajat ovat hylänneet jo kaksi sovintoehdotusta, lakko satamissa jatkuu toista viikkoa – näin palkat olisivat nousseet ehdotuksissa

Ensimmäisessä ehdotuksessa tälle vuodelle olisi tullut 3,5 prosentin yleiskorotus, joka olisi ollut voimassa 1. toukokuuta 2023 alkaen.
Lisäksi säiliöauto- ja öljytuotealalle, kuorma-autoalalle ja terminaalitoimintaan olisi tullut 400 euron kertaerä, joka olisi maksettu puoliksi huhtikuussa ja puoliksi syyskuussa.
Vuodelle 2024 ehdotettiin kahden prosentin yleiskorotusta ja 0,5 prosentin yrityskohtaista erää, jonka käyttämisestä olisi sovittu ensisijaisesti paikallisesti.
Näin ollen pelkät korotukset ilman kertaerää olisivat nostaneet palkkoja 5,5–6 prosenttia kahden vuoden aikana.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Tuo 1200€ kertakorvaus on kyllä merkittävä. Esim YTN otti paskemmar prosentit ja myi diilin hyvänä 12,5% kertakorvauksella. Tuo ahtaajien soppari sisältää paremmat prosentit kaikille ja melkein tuplaerän.
 
Tuo 1200€ kertakorvaus on kyllä merkittävä. Esim YTN otti paskemmar prosentit ja myi diilin hyvänä 12,5% kertakorvauksella. Tuo ahtaajien soppari sisältää paremmat prosentit kaikille ja melkein tuplaerän.
Ahtaajilla taitaa koko kerta erä mennä kattamaan lakon aikaisia ansiomenetyksiä, ja ei taida ihan sekään riittää.

Milloinkohan AKT:n muut jäsenet kuin ahtaajat alkavat miettiä, että kenen etua se liitto ajaa. Nytkin ahtaajille (jotka jo ennestään tienasivat reilusti muita aloja enemmän) ajettiin suurempia korotuksia kuin muille jäsenille. Pahimmillaan vielä aiheutetaan esimerkiksi kuljetuspuolella ahtaajien lakolla muille jäsenille ansiomenetyksiä kun tavara ei liiku.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Ahtaajilla taitaa koko kerta erä mennä kattamaan lakon aikaisia ansiomenetyksiä, ja ei taida ihan sekään riittää.

Milloinkohan AKT:n muut jäsenet kuin ahtaajat alkavat miettiä, että kenen etua se liitto ajaa. Nytkin ahtaajille (jotka jo ennestään tienasivat reilusti muita aloja enemmän) ajettiin suurempia korotuksia kuin muille jäsenille. Pahimmillaan vielä aiheutetaan esimerkiksi kuljetuspuolella ahtaajien lakolla muille jäsenille ansiomenetyksiä kun tavara ei liiku.
Toisaalta onko tämä kenenkään muun ongelma? Palkasta (tai vuoroista?) riippuen siinä ja siinä kattaako lakkoavustuksen jälkeen tappiot. Jatkoon saavat kuitenkin paremmat prosentit.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Fakta on kuitenkin se, että ahtaajien soppari on parempi kuin muiden ja kertaerä sellainen, mitä odotin omankin liiton neuvottelevan. Sen sijaan oma liitto tyytyi lapasina tuohon 12,5%. En tiedä kannattiko ahtaajien lakko, mutta täysin laillinen se oli ja heillä on käytössä vahva lakkoase, kun saavat viennin sekaisin.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Fakta on kuitenkin se, että ahtaajien soppari on parempi kuin muiden ja kertaerä sellainen, mitä odotin omankin liiton neuvottelevan. Sen sijaan oma liitto tyytyi lapasina tuohon 12,5%. En tiedä kannattiko ahtaajien lakko, mutta täysin laillinen se oli ja heillä on käytössä vahva lakkoase, kun saavat viennin sekaisin.

Jipii torille!

Asumme Suomessa. Suomi koki tästä satojen miljoonien tappiot ja mietit, että kannattiko.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jipii torille!

Asumme Suomessa. Suomi koki tästä satojen miljoonien tappiot ja mietit, että kannattiko.
Satamaoperaattoreilta kannattaa kysyä kannattiko uhrata miljoonia siihen että toiset saavat satasia. Toisaalta sopii suomalaisuuteen, ollaan valmiita maksamaan satanen ettei toinen saa viittäkymppiä.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Satamaoperaattoreilta kannattaa kysyä kannattiko uhrata miljoonia siihen että toiset saavat satasia. Toisaalta sopii suomalaisuuteen, ollaan valmiita maksamaan satanen ettei toinen saa viittäkymppiä.


AKT päätti lakosta. AKT puhui ja paukutti, että pitää Saksan linjan korotuksia saada. AKT:lle tarjottiin Suomen linjaa, sen lopulta liki ottivat ja tekivät satojen miljoonien vahingot sekä keskeyttivät tuhansilta - lähinnä SAK:laisilta - palkanmaksun. Vastuu on AKTllä, nääs kun vallan kanssa tulee myös vastuu.

Kannattaa tuo HSn juttu lukea ennenkuin juhlii heidän isommasta kertaerästä tms - koska yleiskorotukset pilkottiin pienempiin eriin, puhutaan aivan samasta kuin mitä Suomen linja oli ja kuten HS kirjoittaa: tämä olisi ollut saatavissa ilman lakkoakin.

Että vieläkö joku pohtii, että kannattiko?
 
Viimeksi muokattu:

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Melkoista sirkusta on. Tuntuu joltain ay-jäärien valtapeliltä tällainen, että lopulta suostutaan jotakuinkin samaan yleiseen linjaan kuin olisi viimeksikin ollut tarjolla. Iso on lasku siitä, että näitä änkyröitä ei kiinnosta kuin oma asemansa.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa

AKT päätti lakosta. AKT puhui ja paukutti, että pitää Saksan linjan korotuksia saada. AKT:lle tarjottiin Suomen linjaa, sen lopulta liki ottivat ja tekivät satojen miljoonien vahingot sekä keskeyttivät tuhansilta - lähinnä SAK:laisilta - palkanmaksun. Vastuu on AKTllä, nääs kun vallan kanssa tulee myös vastuu.

Kannattaa tuo HSn juttu lukea ennenkuin juhlii heidän isommasta kertaerästä tms - koska yleiskorotukset pilkottiin pienempiin eriin, puhutaan aivan samasta kuin mitä Suomen linja oli ja kuten HS kirjoittaa: tämä olisi ollut saatavissa ilman lakkoakin.

Että vieläkö joku pohtii, että kannattiko?

AKT aloitti laillisen lakon. Se on selvä. Työnantajat eivät maksaneet pieniä korotuksia, joten aiheuttivat satojen miljoonien tappion.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
AKT aloitti laillisen lakon. Se on selvä. Työnantajat eivät maksaneet pieniä korotuksia, joten aiheuttivat satojen miljoonien tappion.

Lakko on eittämättä laillinen, mutta joku kohtuus pitää olla vallankäytössä, vastuu on oltava lakon aloittavalla tahollakin. Varsinkin kun lopulta ottaa käytännössä mitä on tarjottukin ennenkuin lakko alkoi.

Tappion aiheutti vain ja ainoastaan lakko. Fakta. Lakon aloitti vain ja ainoastaan AKT. Fakta. AKT hyväksyi Suomen linjan korotukset, vaikka alkujaan kertoivat ettei tälläistä ole olemassa. Fakta. Tuhansien palkansaajien palkanmaksu keskeytyi lakon vuoksi, josta AKT on vastuussa. Fakta.
 
Viimeksi muokattu:

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lakko on eittämättä laillinen, mutta joku kohtuus pitää olla vallankäytössä, vastuu on oltava lakon aloittavalla tahollakin. Varsinkin kun lopulta ottaa käytännössä mitä on tarjottukin ennenkuin lakko alkoi.

Tappion aiheutti vain ja ainoastaan lakko. Fakta. Lakon aloitti vain ja ainoastaan AKT. Fakta. AKT hyväksyi Suomen linjan korotukset, vaikka alkujaan kertoivat ettei tälläistä ole olemassa. Fakta. Tuhansien palkansaajien palkanmaksu keskeytyi lakon vuoksi, josta AKT on vastuussa. Fakta.
Ne käyttää sitä valtaa, kellä sitä on. Tuomitseminen ei oikeusvaltiossa onnistu mikäli vallan käyttöön on lailliset perusteet. Porvarit ei määrittele tässä maassa mikä on kohtuullista.


Tappiot aiheutti työtaistelu ja työntekijät käyttivät laillista lakko oikeuttaan, fakta. AKT hyväksyi sellaisen sopimuksen minkä itse katsoi parhaaksi, ei ole olemassa mitään Suomen linjaa, fakta. Tuhansien palkansaajien palkanmaksu keskeytyi laillisen lakon vuoksi, koska työnantajien ja työntekijöiden etujärjestöt eivät päässeet ajoissa sopuun, fakta.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
AKT aloitti laillisen lakon. Se on selvä. Työnantajat eivät maksaneet pieniä korotuksia, joten aiheuttivat satojen miljoonien tappion.

Mikä oli työnantajan laiton toimi? Jos se laillisuus siis vapauttaa vastuusta.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
@Trimmer mietipä miten muotoilisit nämä, jos työantaja olisi käyttänyt laillisista oikeuttaan työsulkuun ja vaatinut 0% korotuksia ja sitä, että jokainen ahtaaja hankkii jatkossa omat työkoneensa.

Olisitko yhtä lempeä systeemin toimivuuteen ja pitäisitkö tätä kovin kohtuullisena. Tällöin varmaan sinäkin kiehuisit, kun SAKlaisilta - aloilla jossa työehdot on sovittuna - läpi Suomen olisi loppunut palkanmaksu, nyt ei tuntunut missään, koska solidaarisuus on sokeaa tai ainakin näin se pitää markkinoida.

Kohtuullisuus tässä on se asia, ei lainmukaisuus. AKTn toimenpiteet olivat kohtuuttomia kaikkien haittamittareiden, heidän vahvan palkkatasonsa, vientiteollisuuden yleisen linjan (sorry, sellainen on) sivuuttamisen vuoksi ja toki vielä traagisen puolelle menee, kun hekin sen Suomen linjan lopulta hyväksyivät.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
@teroz Ei ole Suomen linjaa ja tämä ei ole mielipidekysymys, olet vain väärässä.

Työnantajat eivät käyttäneet ja turha jossitella. Eletään faktoilla mitä meillä on.

Jos lakko on mielestäsi kohtuuton toimi niin kerrotko mikä on kohtuullinen, jos ei haluta suostua siihen mitä tarjotaan?
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mikä oli työnantajan laiton toimi? Jos se laillisuus siis vapauttaa vastuusta.
Ei mikään... kerrotko mikä vastuu työntekijöillä on? Ei mitään, vastuu on yrityksellä.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
@teroz Ei ole Suomen linjaa ja tämä ei ole mielipidekysymys, olet vain väärässä.

Työnantajat eivät käyttäneet ja turha jossitella. Eletään faktoilla mitä meillä on.

Jos lakko on mielestäsi kohtuuton toimi niin kerrotko mikä on kohtuullinen, jos ei haluta suostua siihen mitä tarjotaan?

Kysyin sinulta liittyen kohtuullisuuteen, että miltä maistuisi vastaava työnantajan toimesta. Olisiko fiilis sama, kun olisi laillinen toimenpide, vaikka toinen osapuoli vaatii toisen mielestä kohtuuttomia, niin olisiko se kuitenkin mielestäsi kohtuullista, koska se on laillista.

AKTn palkat maksaa vientiteollisuus. Vientiteollisuuden suuret alat sopivat identtisen palkkalinjan, kunta-ala saa tämän pohjalle sekä erikseen sovitun prosentin päälle, moni muukin ala on sopinut teknon/kemian prosentit, kukaan ei yli - ei edes ahtaajat nyt, eli kerropa nyt että miten tämä ei ole se linja, jota sieltä korotuksina tulee. Ei ole Tupoa ei, mutta se ei tarkoita etteikö olisi linjaa.

Jos kerran kuitenkin ollaan valmiita hyväksymään se mikä on maan vientiteollisuuden asettama linja, niin kohtuullista olisi ollut jatkaa neuvotteluita - kuten HS artikkeli totesi, tämän saavutetun ratkaisun olisi saanut ilman lakkoakin, joten oliko lakko tarpeellinen, kohtuullinen tai järkevä - Suomelle tai edes - AKT:lle. Ei.

En ole koskaan Sarasvuosta pitänyt juurikaan, mutta kerran hän sen osuvasti kiteytti, että suomalaisen työmarkkinan ja työelämän suurin ongelma on se, että meillä on liikaa ihmisiä jotka kokevat että heillä on enemmän oikeuksia kuin velvollisuuksia. Ja tämä case oli esimerkki siitä, Trimmerikin kauniisti puhuu kuinka AKTllä on voimaa ja valtaa, mutta ei ymmärrä että hyvä vallankäyttäjä tunnistaa myös vastuunsa. Huono ei, ja sellaiseen ympäristöön syntyy esim diktatuureja, korruptiota ja kaikkea muuta hyvää.

Hyvää yötä
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tuo 1200€ kertakorvaus on kyllä merkittävä. Esim YTN otti paskemmar prosentit ja myi diilin hyvänä 12,5% kertakorvauksella. Tuo ahtaajien soppari sisältää paremmat prosentit kaikille ja melkein tuplaerän.
YTN neuvotteli perhevapaat pidemmiksi sekä synnyttäville että ei-synnyttäville. Liiton johto piti asiaa tärkeänä ja on varmasti vaikuttanut prosentteihin.

Toki vapaat eivät tietenkään ole jokaisen liiton jäsenen "nautittavissa". Siinä mielessä ei niin merkittävä asia kaikkien kannalta.
 
@teroz Ei ole Suomen linjaa ja tämä ei ole mielipidekysymys, olet vain väärässä.

Työnantajat eivät käyttäneet ja turha jossitella. Eletään faktoilla mitä meillä on.

Jos lakko on mielestäsi kohtuuton toimi niin kerrotko mikä on kohtuullinen, jos ei haluta suostua siihen mitä tarjotaan?
Kyllä näittäisi olevan kun myöskään ahtaaajat eivät kuitenkaan saaneet todellisuudessa muita suurempia korotuksia.

Toisaalta onko tämä kenenkään muun ongelma? Palkasta (tai vuoroista?) riippuen siinä ja siinä kattaako lakkoavustuksen jälkeen tappiot. Jatkoon saavat kuitenkin paremmat prosentit.
Tuossa yllä olevassa jutussa käydään hyvin läpi se, ettei ahtaajat saaneetkaan yhtään enempää kuin muutkaan. Eli pitkä lakko ja isot ansiomenetykset jäsenille aikalailla turhan takia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös