Tuosta sidonnaisuusajasta sen verran, että kyllähän näitä kai on sovittu ennenkin.
No ei noita sidonnaisuusaikoja kyllä meillä neuvotella yhtään mihinkään vaikka toki teoriassa olisi neuvoteltavissa paikallisesti jo ennen tätä sopimusta. Nyt oli yritys saada niitä maksimiaikoja lyhemmiksi, mutta työnantajan mielestä sellaiseen ei ole tarvetta. Eikä sinunkaan mielestä ymmärtääkseni eli ymmärrän kyllä tyytyväisyytesi.
Minä olisin voinut olla vaikka kokonaan ilman palkankorotuksia joitain parannuksia vastaan, mutta tiedän kyllä olevani sen suhteen suuressa vähemmistössä.
Lisäksi kun nyt on työntekijöiden markkinat, niin luulisi, että voi hyvinkin neuvotella omalle kohdalle sopivampia työaikoja. Ja tiedän, että näin on tehtykin.
Itse tiedän kyllä minkä verran työajoissa on neuvoteltavissa ja ilman tämän vertaa en näitä hommia olisi varmaan enää hetkeen tehnyt. Meillä neuvoteltavissa voi olla mainitsemasi ilta-yö-aamuvuorot ja viikonloput, joka on tietenkin hyvä juttu, mutta varsinaisesti työajoista ei kyllä neuvotella. Enkä usko, että tullaan neuvottelemaan tämän sopimuksen jälkeenkään vaikka perustettaisiin mitä ryhmiä.
Eikö se ole nimenomaan ammattiliittojen tahtotila, että sopivat ehdot kaikkien puolesta eikä yksittäinen työntekijä saa niistä poiketa vaikkei liittoon kuuluisikaan?
Noo, ymmärrät varmaan, vaikka et arvostaisikaan sitä, että porukasta lipeäjälle ei lähtökohtaisesti toivota mitään kultaa ja mirhamia. Työnantaja kultapojilleen varmasti jo tarjosi pullakahvia hienosta venymisestä lakon aikana.
Sinänsä ihmisillä on varmasti monenlaisia syitä olla osallistumatta lakkoon. Joillakin ei välttämättä esimerkiksi kassa kestä pienellä lakkoavustuksella olla. Yleisesti ottaen tiedämme monien "tuttujen" elämästä verrattain vähän eikä asiat välttämättä todellisuudessa ole omia mielikuvia vastaavia (ihan jo siitä syystä, että ihmiset peittelevät ongelmiaa).
Ööö, siis niinhän mä tuossa edellä just sanoin.
Muutaman rikkurin tiedän ja ihan vaan omien kommenttiensa perusteella arvostus heitä kohtaan on täysi nolla. Kuten sanoit, niin toki he voivat valehdella ja ovat vaan olosuhteiden tai jonkun muun uhreja, mutta heidän juttujensa perusteella muu kuin oma perse eivät voisi vähempää kiinnostaa vaan on ihan suoraan kerrottu kuinka esim. tiliä lakon aikana tehdään. Se on heidän valintansa ja epäilemättä ovat siihen tyytyväisiä.
Ja sitten toisaalta, ihan niin kuin aiemmin kerroin, niin tiedän myös jengiä joilla ei yksinkertaisesti perse kestä lakkoilla lakkoavustuksella saatika ilman edes sitä ja silloin on ihan ymmärrettävää, että menee rikkurihommiksi. Enkä minä tässä ole mikään mitään hyväksymisiä tai ymmärryksiä jakamaan, kunhan kerron vaan omia ajatuksiani asiasta.