Kahden vuoden kustannusvaikutus taitaa siis olla sama, mutta jatkohan riippuu sitten jo uusista sopimuksista. Ja siis kahden vuoden jälkeen ahtaajien palkka on siis noussut sen muutaman kymmenyksen enemmän, vaikka tuo kahden vuoden kustannusvaikuts onkin sama.Tuossa yllä olevassa jutussa käydään hyvin läpi se, ettei ahtaajat saaneetkaan yhtään enempää kuin muutkaan. Eli pitkä lakko ja isot ansiomenetykset jäsenille aikalailla turhan takia.
Ei mikään... kerrotko mikä vastuu työntekijöillä on? Ei mitään, vastuu on yrityksellä.
YTN neuvotteli perhevapaat pidemmiksi sekä synnyttäville että ei-synnyttäville. Liiton johto piti asiaa tärkeänä ja on varmasti vaikuttanut prosentteihin.
Toki vapaat eivät tietenkään ole jokaisen liiton jäsenen "nautittavissa". Siinä mielessä ei niin merkittävä asia kaikkien kannalta.
Lentokentillä tämä on edelleen ihan normaali toimintamalli. Työt ajoittuvat ruuhkahuippuihin (aamulla 5-8 ja päivällä 13-17) ja muina aikoina töitä vain ei ole juuri lainkaan. Tämä nyt enimmäkseen asiakaspalvelun osalta, mutta eipä siellä lastauspuolella niitä lentoja ole olennaisesti enempää muina aikoina. Toki tuolta ”palkattomalta” 4-6 tunnin ajalta maksetaan naurettava könttäkorvaus (silloin kun itse tein ko. hommia, korvaus oli 20€/kerta), mutta käytännössä sitä ollaan töissä 5-17 ja palkkaa tulee 7h ajalta plus kertakorvaus. Itse asuin puolen tunnin ajomatkan päässä kentältä, jolloin ”vapaa-aikaa” oli aamulla / aamupäivällä aina muutama tunti, mutta jos tuossa kävi vaikka tunnin hiihtolenkillä tai tekemässä salitreenin, peseytyi ja söi hyvin, niin päikkäreille ei juuri jäänyt tilaa. Se miksi en jaksanut tuota maailmaa kuin pari vuotta, on juuri siinä, että tuollainen rytmitys on todella kuormittavaa muun sosiaalisen elämän kannalta, ja jatkuva väsymys oli läsnä. Tuota väsymystä vastaan yritti taistella syömällä epäterveellisesti (paljon huonoja hiilareita ja kovaa rasvaa), jolloin muutokset näkyivät myös ihan fyysisessä olemuksessa. Palkka tuollaisessa duunissa on viikon koulutukseen nähden kaikkine lisineen oikeasti todella hyvä, n. 3000€/kk, mutta epäsäännöllinen vuorokausirytmi ei vain sovi kaikille. Sinkuille joo ja sellaisille, joiden kaveripiiri on sama kuin työkaverit; muille tuo luo sosiaalista eristäytymistä, joka uuvuttaa vielä enemmän kuin pelkkä jatkuva valvominen.Rahastahan sen on kiinni sopimukset. Mutta ei vain siitä. Eräs HSL:lla toimiston puolella työskennellyt kertoi eilen, miten kuskeilla voi olla esimerkiksi 3 tuntia ajoa, 2-4 tuntia palkatonta vapaata siinä keskellä ja perään sitten 3-4 tuntia ajoa. Päivät menee 8-11 tuntiin, mutta palkkaa saa ainoastaan 6-7 tunnilta.
Eihän tuo toimi, sen voi jokainen kokoomuslainenkin sanoa.
Mielenkiintoinen yksityiskohta on myös, että veturinkuljettajien 6.3. alkavaksi suunniteltu lakko on siirretty työministerin taholta alkavaksi vasta 20.3. Ilmeisesti tässä on kyse jotenkin hiihtolomien junaliikenteestä. Vai voisiko tuohon olla jokin muu syy?
Suomen malli on se, että tietyillä aloilla, erityisesti satamissa, halutaan ottaa väkisin se viikon ryyppyloma ja pyrkiä sitten saamaan ansionmenetykset takaisin purkamalla suma ylitöillä. Työnantajien ei kannata alkuvaiheessa suostua edes muutamien kymmenyksien myönnytyksiin, koska kaikki tietävät lakon alkavan joka tapauksessa.Se on se Suomen malli nyt ja tulevaisuudessa.
JHL ja Palta hyväksyivät sovittelijan esityksen ja spårat/metrotkin kulkee ensi viikolla.Rautatiealalla RAU on hylännyt veturinkuljettajia koskevan sovintoehdotuksen ja hyväksynyt liikenteenhoitoon ja asiakaspalveluun liittyvän sovintoehdotuksen.
RAU hyväksyi ja hylkäsi valtakunnansovittelijan sovintoesityksiä
Rautatiealan Unioni RAU ry:n verkkosivustowww.raury.fi
Mielenkiintoinen yksityiskohta on myös, että veturinkuljettajien 6.3. alkavaksi suunniteltu lakko on siirretty työministerin taholta alkavaksi vasta 20.3. Ilmeisesti tässä on kyse jotenkin hiihtolomien junaliikenteestä. Vai voisiko tuohon olla jokin muu syy?
No voi helvetti. Pääsiäisviikolle olis matka varattuna, koittakaas nyt siihen mennes.Rautatiealalla RAU on hylännyt veturinkuljettajia koskevan sovintoehdotuksen ja hyväksynyt liikenteenhoitoon ja asiakaspalveluun liittyvän sovintoehdotuksen.
RAU hyväksyi ja hylkäsi valtakunnansovittelijan sovintoesityksiä
Rautatiealan Unioni RAU ry:n verkkosivustowww.raury.fi
Mielenkiintoinen yksityiskohta on myös, että veturinkuljettajien 6.3. alkavaksi suunniteltu lakko on siirretty työministerin taholta alkavaksi vasta 20.3. Ilmeisesti tässä on kyse jotenkin hiihtolomien junaliikenteestä. Vai voisiko tuohon olla jokin muu syy?
Rautatiealalla RAU on hylännyt veturinkuljettajia koskevan sovintoehdotuksen ja hyväksynyt liikenteenhoitoon ja asiakaspalveluun liittyvän sovintoehdotuksen.
RAU hyväksyi ja hylkäsi valtakunnansovittelijan sovintoesityksiä
Rautatiealan Unioni RAU ry:n verkkosivustowww.raury.fi
Mielenkiintoinen yksityiskohta on myös, että veturinkuljettajien 6.3. alkavaksi suunniteltu lakko on siirretty työministerin taholta alkavaksi vasta 20.3. Ilmeisesti tässä on kyse jotenkin hiihtolomien junaliikenteestä. Vai voisiko tuohon olla jokin muu syy?
Kyllä mä näen tuon merkittävästi suurempana ja hyväksyttävämpänä syynä lakkoilla kuin jonkun 0,3 % korotuksen palkkaan.Mietin tuota uutista, että jos vaatimukset eivät olisikaan epärealistisen korkeita palkankorotuksia vaan ihan vaan vessataukojen ja työaikojen kohentumisia tmv. koskevia niin eivätkö olisi ihan oikeutettuja? Toki tauot korottavat sitä työn hintaa mutta kai silti rajansa kaikella?
Lakot | Karuihin työoloihin on saatava edes ”ripaus inhimillisyyttä”, vaativat bussikuskit Helsingissä
Bussikuskit perustelevat lakkoa erittäin karuilla työoloilla ja pitkillä ajomäärillä, joiden välissä ei aina pääse edes vessaan.www.hs.fi
Ehkä tuossa on tosiaan ajateltu niin, että saadaan pari viikkoa aikaa löytää sovinto ja välttää koko veturinkuljettajien lakko. Ja jos lakko toteutuisikin, niin ei osuisi ainakaan samaan aikaan kuin on myös bussiliikenteen lakko. Pääkaupunkiseudun kannalta se olisi ainakin todella hankala yhtälö.Voi olla. Mutta teollisuuden näkökulmasta huono juttu, kun osa junista ei kulkenut satamaan ahtaajien lakon takia ja sitten se loppuu niin tulisi jälleen jakso kun junat ei kulje satamaan kun rautatielakko. Ehkä se nyt parempi, että tullut kuljetuspaine saadaan hoidettua, ennenkuin toinen lakko alkaa.
Edit: RAU:n Palomäki twiittaa että syy myöhentämiselle voisi olla huoltovarmuus ja bussilakko
Empiirisen tutkimuksen perusteella, erityisesti paperiliittolaiset ja aktlaiset ovatkin jämähtäneet ajatusmaailmaltaan 1800- ja 1900-lukujen väliin. Työnantaja on vihollinen!Perseestähän tuollainen painostaminen ja haukkuminen liittoon kuuluvien puolelta on eikä sen pitäisi kuulua millään muotoa 2020-luvun työelämään.
Perseestähän tuollainen painostaminen ja haukkuminen liittoon kuuluvien puolelta on eikä sen pitäisi kuulua millään muotoa 2020-luvun työelämään.
Tuossahan tuo nykyajattelu näkyy hyvin, ei koske minua niin ei kiinnosta. Hyvin se on levinnyt duunareihinkin.Tässä liittoon kuulumattoman linja-autonkuljettajan näkemys. Ajaa toki kaukoliikennevuoroja, joten nuo paikallisliikenteen ongelmat eivät häntä koske. Perseestähän tuollainen painostaminen ja haukkuminen liittoon kuuluvien puolelta on eikä sen pitäisi kuulua millään muotoa 2020-luvun työelämään.
Sipoolaiskuski ajaa bussia lakosta huolimatta – Haukkuu AKT:n
AKT:n vaatimat parannukset työehtoihin eivät auta kaukoliikenteen kuljettajia, Iltalehden haastattelema Onnibus-kuski sanoo.www.iltalehti.fi
Ehdottomasti teet tuon ja mielellään vielä sillä kulmalla, että olet kohdannut vakavaa työpaikkakiusaamista ja tullut ahdistuneeksi. Ihmisten pitää saada tehdä työpaikalla rauhassa töitä ilman jonkun karvaperseen ahdistelua ja kiusantekoa.Ai että oli raikas tuulahdus menneiltä ajoilta, kun pääluottamusmies (joka on myös samassa tiimissä kanssani) julkisesti haukkui minua vapaamatkustajaksi, kun en kuulu liittoon. Tässä vaiheessa taisin olla toista viikkoa töissä. Tämän ekan kerran annoin mennä läpi, mutta seuraavasta hudista ilmoittelen HR:ään.
Tuossahan tuo nykyajattelu näkyy hyvin, ei koske minua niin ei kiinnosta. Hyvin se on levinnyt duunareihinkin.
Sitten jos vaikka työnantaja siirtäisikin lähiliikenteen vuoroihin niin poru olisikin valmis.
Ok, näkemyksesi on selvä, mutta missä näet sitten syyt, jos ei työajoissa ja työoloissa ylipäänsä? Itse olen tässä vuosien aikana nähnyt oikeasti aika pirusti nuoria vastavalmistuneita linja-autonkuljettajia, jotka ovat häipyneet todella pian aloituksen jälkeen ja se mitä olen suustaan kuullut syyksi, niin nimeomaan edellä mainitut syyt. Mutta voihan ne valehdellakin.Mutta nähdäkseni syy on enemmän jossain muualla kuin työajoissa.
Jepjep, no siinä tapauksessa työaikasi ja olosi ovat riittävän hyvät ja olet sikäli hyvässä asemassa.En minä jaksaisi olla lakossa työaikasyistä, kun palkoista on päästy jo sopuun.
Ok, näkemyksesi on selvä, mutta missä näet sitten syyt, jos ei työajoissa ja työoloissa ylipäänsä? Itse olen tässä vuosien aikana nähnyt oikeasti aika pirusti nuoria vastavalmistuneita linja-autonkuljettajia, jotka ovat häipyneet todella pian aloituksen jälkeen ja se mitä olen suustaan kuullut syyksi, niin nimeomaan edellä mainitut syyt. Mutta voihan ne valehdellakin.
Jepjep, no siinä tapauksessa työaikasi ja olosi ovat riittävän hyvät ja olet sikäli hyvässä asemassa.
Kyllä minua vituttaa kuljettajat, jotka jatkavat lakonalaisten töiden tekoa ja on siinä nielemistä aika paljon, kun työt jossain kohtaa taas alkavat ja näiden kavereiden kanssa pitää kuitenkin jonkin verran olla tekemisissä.
Onko se ihan pirun huonon ihmisen merkki, jos ajattelee, että kun nämä rikkurit eivät näe tarpeelliseksi asian puolesta taistella, niin heidän kohdallaan ei pitäisi myöskään mahdollisia parannuksia ottaa käyttöön. Kysymysmerkin jätin pois, kun ymmärrän kyllä hyvin, että näin ei toimita vaan he tulevat nauttimaan näistä muiden taistelemista eduista samaan tapaan ja olen lävitse huono ihminen.