Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 404 677
  • 15 508

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Suomen malli on se, että tietyillä aloilla, erityisesti satamissa, halutaan ottaa väkisin se viikon ryyppyloma ja pyrkiä sitten saamaan ansionmenetykset takaisin purkamalla suma ylitöillä. Työnantajien ei kannata alkuvaiheessa suostua edes muutamien kymmenyksien myönnytyksiin, koska kaikki tietävät lakon alkavan joka tapauksessa.

Tulevaisuuden Suomen malli voisi olla se, että rakennetaan rautatietunneli Viroon ja parannetaan pohjoisessa yhteyksiä Ruotsin ja Norjan satamiin, jottei yksi ammattiliitto pysty pitämään Suomea yhtä pahasti panttivankinaan. Jopa raideleveyden muuttaminen länsimaiseen formaattiin voisi olla juuri nyt järkevää myös turvallisuuspoliittisista syistä. Toivottavasti automaation kehitys etenee satamissa ripeästi. Sitä tämä lakko varmasti vauhditti taas mukavasti.

Saataisiin se junalautta edes ensin Suomen ja Viron välille ja yksi sellainen vissiin suunnitteillakin. Ja eiköhän sitä nykytekniikalla saa raideleveyttä lennossa vaihtavia vaunujakin, jos semmosille tulee oikeasti tarve. Toki maksaa enemmän mutta. Tuleekohan kilpailu automaatioon liittyen mikä satama Suomessa ehtii ensimmäisenä sitä kunnolla kehittää.. Heitän Kotkaa ensimmäiseksi tälläiseksi..
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Minä olen olosuhteet tavallaan hyväksynyt.
Eihän siinä sitten mitään, jos olet tyytyväinen tilanteeseesi töissä. Tietämäni henkilöt, jotka eivät lakkoon osallistu, ovat kyllä kovimmasta päästä kitisemään ihan kaikesta ja samalla kovimpia AY-liikkeen arvostelijoita. Minulle on heistä jäänyt sellainen kuva, että ajattelunsa ei riitä lyhytaikaista omaa etua pidemmälle.

No, enhän minä tiedä kuka mistäkin syystä rikkuilee ja jollain on varmasti ihan mahdoton tilanne jäädä pois töistä ja elää edes paria viikkoa lakkoavustuksella, mutta tiedän kyllä varmaksi, että muutamat näkevät tässä vain paikan täräyttää kivat ylityöt ja tienistit.

No, meillä ajelijat ovat onneksi pääosin esimiehiä ja lakkoon osallistumisprosentti on kuljettajien puolelta kiitettävällä tasolla. Tiedän useampiakin liittoon kuulumattomia kuljettajia, jotka ovat mukana lakossa ja siis mukana väännössä ilman edes sitä pientä lakkoavustusta. Arvostusta rikkuroinnille on turha odottaa ja ymmärryskin on kyllä kiven takana. Joitain mätiä omenoita on aina joka paikassa eikä näihin nyt kannata mahdottomasti ajatuksia uhrata, tässäkin oli jo ihan liikaa.

Ja saattaahan tässä käydä niinkin, että mitään parannuksia mihinkään ei edes saada ja rikkurit nauravat matkalla pankkiin.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Eihän siinä sitten mitään, jos olet tyytyväinen tilanteeseesi töissä. Tietämäni henkilöt, jotka eivät lakkoon osallistu, ovat kyllä kovimmasta päästä kitisemään ihan kaikesta ja samalla kovimpia AY-liikkeen arvostelijoita. Minulle on heistä jäänyt sellainen kuva, että ajattelunsa ei riitä lyhytaikaista omaa etua pidemmälle.

No, enhän minä tiedä kuka mistäkin syystä rikkuilee ja jollain on varmasti ihan mahdoton tilanne jäädä pois töistä ja elää edes paria viikkoa lakkoavustuksella, mutta tiedän kyllä varmaksi, että muutamat näkevät tässä vain paikan täräyttää kivat ylityöt ja tienistit.

No, meillä ajelijat ovat onneksi pääosin esimiehiä ja lakkoon osallistumisprosentti on kuljettajien puolelta kiitettävällä tasolla. Tiedän useampiakin liittoon kuulumattomia kuljettajia, jotka ovat mukana lakossa ja siis mukana väännössä ilman edes sitä pientä lakkoavustusta. Arvostusta rikkuroinnille on turha odottaa ja ymmärryskin on kyllä kiven takana. Joitain mätiä omenoita on aina joka paikassa eikä näihin nyt kannata mahdottomasti ajatuksia uhrata, tässäkin oli jo ihan liikaa.

Ja saattaahan tässä käydä niinkin, että mitään parannuksia mihinkään ei edes saada ja rikkurit nauravat matkalla pankkiin.

Ovat ilmeisesti päässeet sopuun, joten päästään töihin ja hyvä niin.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Eihän siinä sitten mitään, jos olet tyytyväinen tilanteeseesi töissä. Tietämäni henkilöt, jotka eivät lakkoon osallistu, ovat kyllä kovimmasta päästä kitisemään ihan kaikesta ja samalla kovimpia AY-liikkeen arvostelijoita. Minulle on heistä jäänyt sellainen kuva, että ajattelunsa ei riitä lyhytaikaista omaa etua pidemmälle.

No, enhän minä tiedä kuka mistäkin syystä rikkuilee ja jollain on varmasti ihan mahdoton tilanne jäädä pois töistä ja elää edes paria viikkoa lakkoavustuksella, mutta tiedän kyllä varmaksi, että muutamat näkevät tässä vain paikan täräyttää kivat ylityöt ja tienistit.

No, meillä ajelijat ovat onneksi pääosin esimiehiä ja lakkoon osallistumisprosentti on kuljettajien puolelta kiitettävällä tasolla. Tiedän useampiakin liittoon kuulumattomia kuljettajia, jotka ovat mukana lakossa ja siis mukana väännössä ilman edes sitä pientä lakkoavustusta. Arvostusta rikkuroinnille on turha odottaa ja ymmärryskin on kyllä kiven takana. Joitain mätiä omenoita on aina joka paikassa eikä näihin nyt kannata mahdottomasti ajatuksia uhrata, tässäkin oli jo ihan liikaa.

Ja saattaahan tässä käydä niinkin, että mitään parannuksia mihinkään ei edes saada ja rikkurit nauravat matkalla pankkiin.
Jos ei kuulu liittoon, niin ei saa mitään lakkoavustuksia. Toisekseen, jos ei kuulu liittoon, ei ole mitään velvollisuutta osallistua liiton jäsenilleen julistamaan lakkoon, ellei katso, että lakkoon kannattaa osallistua.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Jos ei kuulu liittoon, niin ei saa mitään lakkoavustuksia. Toisekseen, jos ei kuulu liittoon, ei ole mitään velvollisuutta osallistua liiton jäsenilleen julistamaan lakkoon, ellei katso, että lakkoon kannattaa osallistua.
Saatoin kirjoittaa vähän epäselvästi, mutta hyvä kun selvensit, niin ei jäänyt muillekaan epäselvää.

Tulos oli aika pannukakku, kun kuulopuheiden perusteella mikään ei muutu, mutta paikallisesti voidaan sopia lyhempiäkin sidonnaisuusaikoja. Näin on kyllä ymmärtääkseni ollut ennenkin. Eli suomeksi sanottuna mikään ei muutu, mutta eikös sanottukin kova sana.

Pitää nyt vielä palata tuohon paperiin tarkemmin, kun jaksaa, josko siellä jotain mukavaa olisi. Nyt lähden pissimään varastoon.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Saatoin kirjoittaa vähän epäselvästi, mutta hyvä kun selvensit, niin ei jäänyt muillekaan epäselvää.

Tulos oli aika pannukakku, kun kuulopuheiden perusteella mikään ei muutu, mutta paikallisesti voidaan sopia lyhempiäkin sidonnaisuusaikoja. Näin on kyllä ymmärtääkseni ollut ennenkin. Eli suomeksi sanottuna mikään ei muutu, mutta eikös sanottukin kova sana.

Pitää nyt vielä palata tuohon paperiin tarkemmin, kun jaksaa, josko siellä jotain mukavaa olisi. Nyt lähden pissimään varastoon.

Eikö siinä ollut, että perustetaan joku sosiaalitilaryhmä? Ookoo tämä ei takaa mitään, mutta ainakin paperilla työolosuhteita aletaan kartoittamaan. Toisaalta, jos noihin ei tule parannusta, niin on pomminvarmaa, että seuraavalla kierroksella istutaan tukevammin lakossa. Palkan korotus 6% kuulostaa äkkiseltään aika hyvältä?

Tuosta sidonnaisuusajasta sen verran, että kyllähän näitä kai on sovittu ennenkin. Aina on ollut esim sellaisia työntekijöitä, jotka eivät halua tehdä yövuoroja ja heidän ei ole sitä tarvinnut tehdä. Ja muutenkin näitä on ainakin täälläpäin pystytty neuvottelemaan. Lisäksi kun nyt on työntekijöiden markkinat, niin luulisi, että voi hyvinkin neuvotella omalle kohdalle sopivampia työaikoja. Ja tiedän, että näin on tehtykin.
 
Onko se ihan pirun huonon ihmisen merkki, jos ajattelee, että kun nämä rikkurit eivät näe tarpeelliseksi asian puolesta taistella, niin heidän kohdallaan ei pitäisi myöskään mahdollisia parannuksia ottaa käyttöön. Kysymysmerkin jätin pois, kun ymmärrän kyllä hyvin, että näin ei toimita vaan he tulevat nauttimaan näistä muiden taistelemista eduista samaan tapaan ja olen lävitse huono ihminen.
Eikö se ole nimenomaan ammattiliittojen tahtotila, että sopivat ehdot kaikkien puolesta eikä yksittäinen työntekijä saa niistä poiketa vaikkei liittoon kuuluisikaan?

Sinänsä ihmisillä on varmasti monenlaisia syitä olla osallistumatta lakkoon. Joillakin ei välttämättä esimerkiksi kassa kestä pienellä lakkoavustuksella olla. Yleisesti ottaen tiedämme monien "tuttujen" elämästä verrattain vähän eikä asiat välttämättä todellisuudessa ole omia mielikuvia vastaavia (ihan jo siitä syystä, että ihmiset peittelevät ongelmiaa).
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Tuosta sidonnaisuusajasta sen verran, että kyllähän näitä kai on sovittu ennenkin.
No ei noita sidonnaisuusaikoja kyllä meillä neuvotella yhtään mihinkään vaikka toki teoriassa olisi neuvoteltavissa paikallisesti jo ennen tätä sopimusta. Nyt oli yritys saada niitä maksimiaikoja lyhemmiksi, mutta työnantajan mielestä sellaiseen ei ole tarvetta. Eikä sinunkaan mielestä ymmärtääkseni eli ymmärrän kyllä tyytyväisyytesi.

Minä olisin voinut olla vaikka kokonaan ilman palkankorotuksia joitain parannuksia vastaan, mutta tiedän kyllä olevani sen suhteen suuressa vähemmistössä.
Lisäksi kun nyt on työntekijöiden markkinat, niin luulisi, että voi hyvinkin neuvotella omalle kohdalle sopivampia työaikoja. Ja tiedän, että näin on tehtykin.
Itse tiedän kyllä minkä verran työajoissa on neuvoteltavissa ja ilman tämän vertaa en näitä hommia olisi varmaan enää hetkeen tehnyt. Meillä neuvoteltavissa voi olla mainitsemasi ilta-yö-aamuvuorot ja viikonloput, joka on tietenkin hyvä juttu, mutta varsinaisesti työajoista ei kyllä neuvotella. Enkä usko, että tullaan neuvottelemaan tämän sopimuksen jälkeenkään vaikka perustettaisiin mitä ryhmiä.
Eikö se ole nimenomaan ammattiliittojen tahtotila, että sopivat ehdot kaikkien puolesta eikä yksittäinen työntekijä saa niistä poiketa vaikkei liittoon kuuluisikaan?
Noo, ymmärrät varmaan, vaikka et arvostaisikaan sitä, että porukasta lipeäjälle ei lähtökohtaisesti toivota mitään kultaa ja mirhamia. Työnantaja kultapojilleen varmasti jo tarjosi pullakahvia hienosta venymisestä lakon aikana.
Sinänsä ihmisillä on varmasti monenlaisia syitä olla osallistumatta lakkoon. Joillakin ei välttämättä esimerkiksi kassa kestä pienellä lakkoavustuksella olla. Yleisesti ottaen tiedämme monien "tuttujen" elämästä verrattain vähän eikä asiat välttämättä todellisuudessa ole omia mielikuvia vastaavia (ihan jo siitä syystä, että ihmiset peittelevät ongelmiaa).
Ööö, siis niinhän mä tuossa edellä just sanoin.

Muutaman rikkurin tiedän ja ihan vaan omien kommenttiensa perusteella arvostus heitä kohtaan on täysi nolla. Kuten sanoit, niin toki he voivat valehdella ja ovat vaan olosuhteiden tai jonkun muun uhreja, mutta heidän juttujensa perusteella muu kuin oma perse eivät voisi vähempää kiinnostaa vaan on ihan suoraan kerrottu kuinka esim. tiliä lakon aikana tehdään. Se on heidän valintansa ja epäilemättä ovat siihen tyytyväisiä.

Ja sitten toisaalta, ihan niin kuin aiemmin kerroin, niin tiedän myös jengiä joilla ei yksinkertaisesti perse kestä lakkoilla lakkoavustuksella saatika ilman edes sitä ja silloin on ihan ymmärrettävää, että menee rikkurihommiksi. Enkä minä tässä ole mikään mitään hyväksymisiä tai ymmärryksiä jakamaan, kunhan kerron vaan omia ajatuksiani asiasta.
 
Viimeksi muokattu:

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Kunta- ja hyvinvointialan järjestöt pääsivät tiistaina sopuun kuntien ja hyvinvointialueiden työntekijöiden palkankorotuksista.

Sopimuskorotukset ovat tälle vuodelle yhteensä 4,1 prosenttia, minkä lisäksi kesäkuun lopulla työntekijöille maksetaan 467 euron kertaerä.

Ensi vuoden sopimuskorotukset ovat 4 prosenttia.

 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kunta- ja hyvinvointialan järjestöt pääsivät tiistaina sopuun kuntien ja hyvinvointialueiden työntekijöiden palkankorotuksista.

Sopimuskorotukset ovat tälle vuodelle yhteensä 4,1 prosenttia, minkä lisäksi kesäkuun lopulla työntekijöille maksetaan 467 euron kertaerä.

Ensi vuoden sopimuskorotukset ovat 4 prosenttia.

Noissa on hurjasti paikallisia eriä mukana, eli ihan mahdoton sanoa vielä oikeastaan kenenkään kuntalaisen lopullista saldoa tuosta. Esimerkiksi kesäkuun yleiskorotus(kaikille varma) on vain 2,2%, ja samoin tuo kertaerä kaikille sama.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Rahoitusalan korotukset:

Vuonna 2023 palkkoja korotetaan 3,5 prosentin yleiskorotuksella 1.7.2023. Lisäksi toukokuussa 2023 maksetaan 589 euron suuruinen kertaerä. Vuonna 2024 palkkoja korotetaan 1.5.2024 lukien 1,2 prosentin yleiskorotuksella ja 1,3 prosentin palkkakeskusteluerällä.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Voiko Haatainen vielä siirtää mahdollisesti lakkoja? Kun kerran siirsi jo.

Veturinkuljettajien työriitaan ei saatu sopua perjantain sovittelussa, kertoo Valtakunnansovittelijan toimisto Twitterissä.

Rautatiealan Unioni RAU hylkäsi valtakunnansovittelijan 7. maaliskuuta antaman toisen sovintoehdotuksen. Palvelualojen työantajat Palta hyväksyi ehdotuksen.

RAU:n mukaan uusi sovintoehdotus oli huonompi kuin edellinen, sisältäen heikennyksiä lomautusten ilmoitusaikoihin ja sairauslomaoikeuteen.

”Meillä on vielä reilu viikko aikaa löytää ratkaisu. Työnantajapuolella olisi nyt korkea aika tulla pois poterosta”, RAU:n puheenjohtaja Tero Palomäki sanoo tiedotteessa.

RAU:n tiedotteen mukaan seuraava sovittelu on 14. maaliskuuta iltapäivällä.

”Sovintoehdotus oli palkankorotustasoltaan yleistä linjaa noudattava. On vaikea ymmärtää, että RAU vaatii yhdelle ammattiryhmälle yleistä linjaa suurempia korotuksia kuin mitä noin 700 000 suomalaiselle on tällä neuvottelukierroksella jo sovittu. Myös muut rautatiealalle neuvotellut työehtosopimukset ovat noudattaneet yleistä linjaa”, neuvottelujohtaja Pasi Vuorio toteaa Paltan tiedotteessa.

 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jep, ei voi yhtä työtaistelua siirtää kuin kerran, ja siinäkin perusteet ovat olleet näissä kauniisti sanottuna häilyviä. Mutta onhan tuossa nyt vielä varsin paljon aikaa itse lakkoon. Hassuahan tässä veturimiesten kiistassa on sama kuin postilakossa - vastapuoli on nimellisesti Palta, mutta käytännössä Suomen valtio, kun melkein kaikki ovat VR:n palveluksessa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Rahoitusalan korotukset:

Vuonna 2023 palkkoja korotetaan 3,5 prosentin yleiskorotuksella 1.7.2023. Lisäksi toukokuussa 2023 maksetaan 589 euron suuruinen kertaerä. Vuonna 2024 palkkoja korotetaan 1.5.2024 lukien 1,2 prosentin yleiskorotuksella ja 1,3 prosentin palkkakeskusteluerällä.
Miksei vaan ole sitä yhteistä ratkaisua kun kaikki nämä sopimukset ovat käytännössä hyvin lähellä toisiaan?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jotenkin tuntuu typerältä tämä kun odotetaan sitä yhtä sopimusta ja muut peesaavat.

Kyllä tämä tosiaan pääosin työnantajaliitoista on kiinni. Heillä on sovittu "maksimi" joka lähes täysin pitää (kirkon sektori meni hieman sen yli, joku muukin), mutta jokaisen palkansaajaneuvottelijapuolen pitää tapella päästäkseen siihen samaan. Outo tilanne, koordinaatio ilman koordinaatiota.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Mielenkiintoista jos rautatielakko tulisi niin pysähtyykö näiden kahden pienemmän tavaraoperaattorin junat kokonaan vai ajetaanko osaa junista. Käsittääkseni tämä lakko olisi ensimmäinen, joka koskisi rautateillä muitakin kuin VR:ää.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Työnantajan ei tupolle on siinäkin mielessä erikoista, että Tupolla saisi esim ahtaajat pois vaikuttamasta erikseen.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Työnantajan ei tupolle on siinäkin mielessä erikoista, että Tupolla saisi esim ahtaajat pois vaikuttamasta erikseen.
Ideologinen periaate tämä työnantajapuolen valitsema linja on. Haluavat tapella mahdollisimman hajautetusti- ja sietää enemmän lakkoja.

Ehkä tämä pidemmällä aikajanalla menee työnantajapuolen laariin plusmerkkiseksi. Mutta perstuntuntumalta näyttäisi siltä että TA-puoli ei osannut lainkaan odottaa näin isoa työvoiman kysyntää ja esim hoitajien ja muutaman teollisuusalan all in asennetta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös