Mainos

Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 496 336
  • 15 637

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV

Nyt on taas semmoista turhanpäiväistä peliä menossa näissä viimeisissä neuvotteluissa. Kaikki tietää, mitä pitää tarjota/hyväksyä, että sopimus tulee, eikä tuosta ole parhaimmassakaan tapauksessa juuri säästettävissä/ansaittavissa. Joten laittakaas nyt ne nimet paperiin ja mennään eteenpäin. Koskee myös kuljetusalan osapuolia.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Nyt on taas semmoista turhanpäiväistä peliä menossa näissä viimeisissä neuvotteluissa. Kaikki tietää, mitä pitää tarjota/hyväksyä, että sopimus tulee, eikä tuosta ole parhaimmassakaan tapauksessa juuri säästettävissä/ansaittavissa. Joten laittakaas nyt ne nimet paperiin ja mennään eteenpäin. Koskee myös kuljetusalan osapuolia.
Lopputulemana kun varsinkin YTN tyytyy PROn tapaan johonkin onnettomaan korvaukseen varsinkin suunnittelualan osalta, niin tämä pelleily tuntuu täysin turhalle. Juuri tuli kysely painostusvalmiudesta ja kysely riittävästä korotustasosta, johon oli merkattu rivien väliin aiottu taso korotuksille. Yli PROn tasoa oli kyselyn mukaan äärimäisen vaikea saavuttaa vaikka se oli vaihtoehtona tasolle.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lopputulemana kun varsinkin YTN tyytyy PROn tapaan johonkin onnettomaan korvaukseen varsinkin suunnittelualan osalta, niin tämä pelleily tuntuu täysin turhalle. Juuri tuli kysely painostusvalmiudesta ja kysely riittävästä korotustasosta, johon oli merkattu rivien väliin aiottu taso korotuksille. Yli PROn tasoa oli kyselyn mukaan äärimäisen vaikea saavuttaa vaikka se oli vaihtoehtona tasolle.
Painostusvalmius olisi varmasti kovempi jos liitto korvaisi kokonaisuudessaan menetetyn palkan. Nykyään lakossa on porukkaa hyvin sen ensimmäisen kolmen päivän pätkän mutta sitte innostus laskee kuin lehmän häntä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Jaahas, myös AKT:lle annettu pati kappaletta sovintoesityksiä. Näiden osalta en pidättäisi hengitystä, mutta jos joku pystyy kahdeksan mimuuttia suorittamaan, niin mikäs siinä. Klo 20 pitäisi tulla tietoa ja YTN:n osalta klo 21.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Ei sopua. Ihan hyvä, ettei AKT hyväksy mitä tahansa.

Auto- ja Kuljetusalan työntekijäliitto AKT:n työriita ei lauennut. Osapuolet kertoivat iltakahdeksalta, että sopuun ei päästy valtakunnansovittelijan sovintoehdotusten pohjalta.

– Sovun rakentaminen viime metreillä ei onnistunut, AKT on hylännyt sovintoehdotukset sekä ahtausalalla että kuorma-autoalalla, terminaalitoiminnassa ja säiliöauto- ja öljytuotealalla. Lakot alkavat huomenna, sovittelun jatkamisen ajankohdasta ei vielä ole tietoa, valtakunnansocvitteli twiittasi.

 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Nyt on taas semmoista turhanpäiväistä peliä menossa näissä viimeisissä neuvotteluissa. Kaikki tietää, mitä pitää tarjota/hyväksyä, että sopimus tulee, eikä tuosta ole parhaimmassakaan tapauksessa juuri säästettävissä/ansaittavissa. Joten laittakaas nyt ne nimet paperiin ja mennään eteenpäin. Koskee myös kuljetusalan osapuolia.

Ei se YTN:n tapauksessa ihan turhanpäiväistä peliä ole, jos työnantaja ei ole halunnut antaa käytännössä minkäänlaista yleiskorotusta ja on laskenut perhevapaat suoraan kustannusvaikutuksena pois muusta.

YTN:n julkitavoitteenahan on ollut perhevapaiden jakautuminen tasaisesti uuden lain hengessä - ilmeisesti tästä sitten on pelätty, että ylemmät, lähinnä isät oikeasti käyttäisivät sitä oikeuttaan ja siinä on pyöritetty kai varsin reipastakin hintaa. Prolla ja Teollisuusliitolla nämä eivät olleet mitenkään merkittävä juttu neuvotteluissa, mutta vähän hassua on että tasa-arvolle lasketaan kovin kova hinta.

Jotenkin ajattelisi, että se olisi työnantajan maineen kannalta tärkeä asia hoitaa ylipäätään pois. Vaan niinpä puheet työelämän tasa-arvosta usein ovat - kauniita juttuja, jotka kiinnostavat tiukassa paikassa sitten hyvin vähän. Vähän kaikkia osapuolia. Mutta katsotaan, josko solmu tänä iltana aukeaisi.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ei se YTN:n tapauksessa ihan turhanpäiväistä peliä ole, jos työnantaja ei ole halunnut antaa käytännössä minkäänlaista yleiskorotusta ja on laskenut perhevapaat suoraan kustannusvaikutuksena pois muusta.
No kuten kirjoitin, niin myös se mitä pitää tarjota, on tiedossa.
 
Ei sopua. Ihan hyvä, ettei AKT hyväksy mitä tahansa.

Auto- ja Kuljetusalan työntekijäliitto AKT:n työriita ei lauennut. Osapuolet kertoivat iltakahdeksalta, että sopuun ei päästy valtakunnansovittelijan sovintoehdotusten pohjalta.

– Sovun rakentaminen viime metreillä ei onnistunut, AKT on hylännyt sovintoehdotukset sekä ahtausalalla että kuorma-autoalalla, terminaalitoiminnassa ja säiliöauto- ja öljytuotealalla. Lakot alkavat huomenna, sovittelun jatkamisen ajankohdasta ei vielä ole tietoa, valtakunnansocvitteli twiittasi.

Samaa tasoa taisi AKT:lle tarjotut korotukset olla kuin muillekkin mutta luonnollisestikkaan se ei heille kelpaa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Samaa tasoa taisi AKT:lle tarjotut korotukset olla kuin muillekkin mutta luonnollisestikkaan se ei heille kelpaa.
Vaativat kuulemma yli Saksan tason korotuksia, eikä tekstitkään kelvanneet. Varmaan saunalisää ja pekkasta tarvii lisää. Jessus, mitä porukkaa.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Tässähän saadaan maamme talous todelliseen nousukiitoon, kun Marinin hallitus on hoitanut pohjat kuntoon ja nyt sitten liiton miehet pistävät vielä oman silauksensa kakun päälle. Hölmöläisten touhua välittämättä seurauksista.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Semmoisia juttuja olen kuullut näistä 60 000€ vuodessa tienaavista duunareista, että en kyllä oikein minkäänlaista sympatiaa osaa ahtaajia kohtaan tuntea näissä työehtoneuvotteluissa.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Ei sopua. Ihan hyvä, ettei AKT hyväksy mitä tahansa.

Auto- ja Kuljetusalan työntekijäliitto AKT:n työriita ei lauennut. Osapuolet kertoivat iltakahdeksalta, että sopuun ei päästy valtakunnansovittelijan sovintoehdotusten pohjalta.

– Sovun rakentaminen viime metreillä ei onnistunut, AKT on hylännyt sovintoehdotukset sekä ahtausalalla että kuorma-autoalalla, terminaalitoiminnassa ja säiliöauto- ja öljytuotealalla. Lakot alkavat huomenna, sovittelun jatkamisen ajankohdasta ei vielä ole tietoa, valtakunnansocvitteli twiittasi.


On joo tosi hyvä, satoja miljoonia tappiota muille aloille ja parhaimmillaan myös palkanmaksu keskeytyy näiltä aloilta muilta sak:n sotureilta. Valtakunnan ykköskiristäjät siinä mitä osaavat, aina meille paremmin vaikka ovat palveluammatissa niille jotka tuottavat hyödykkeet. Bravo
 

Trashtalk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vaativat kuulemma yli Saksan tason korotuksia, eikä tekstitkään kelvanneet. Varmaan saunalisää ja pekkasta tarvii lisää. Jessus, mitä porukkaa.
Siellä vaan ollaan työnantaja puolelta muuttamassa työjaksoja niin että monella käytänössä pekkaset lähtis pois ja se tarkoittaisi noin 20% palkanalennusta.

Ja ei siis koske pelkästään ahtaajia tämä lakko, katotaan miten ihmisten mieli muuttuu kun roskat jää viikoksi keräämättä
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Siellä vaan ollaan työnantaja puolelta muuttamassa työjaksoja niin että monella käytänössä pekkaset lähtis pois ja se tarkoittaisi noin 20% palkanalennusta.

Ja ei siis koske pelkästään ahtaajia tämä lakko, katotaan miten ihmisten mieli muuttuu kun roskat jää viikoksi keräämättä
Näistä aina puhutaan, mutta vaikea uskoa, että työnantajat noin mahdottomasta tavoitteesta kynsin hampain kiinni pitäisi. AKT:n neuvottelijat valittivat lähinnä, että työnantaja luulee teollisuuden ratkaisua ankkuriksi, ja että tämä valuvika on korjattava.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk



Laitettiin porvaria vastaan hieman järeämpää kalustoa. Satamatyöläisveljet ja siskot liittyvät yhteisrintamaan pääomaa ja sen kätyreitä vastaan. Provokatiivisen alhaiset korotukset osoittavat sen, että työnantajalla ei ole aitoa pyrkimystä tilanteeseen, jossa myös suorittava työväenluokka saisi oikeudenmukaisen korvauksen raadannastaan.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Ytn:n lakko peruuntuu. Odotamme mielenkiinnolla huonoja prosentteja :)
Teknon osalta. Suunnittelu on vielä auki ja hyväksynee vielä paskemman tarjouksen.

Teknoon ekalle vuodelle 3% +12,5% kertaerä ja 1,3% +1,2% työnantajakohtainen erä toiselle vuodelle. Ei ole pelkoa etteikö jatkossakin toiset pohjoismaat käyttäisi Suomalaista halpatyövoimaa, eli insinööriä hyväksi.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siellä vaan ollaan työnantaja puolelta muuttamassa työjaksoja niin että monella käytänössä pekkaset lähtis pois ja se tarkoittaisi noin 20% palkanalennusta.

Ja ei siis koske pelkästään ahtaajia tämä lakko, katotaan miten ihmisten mieli muuttuu kun roskat jää viikoksi keräämättä

Kaveri on roskakuski ja valitti samasta. Vähän tietty hymyilytti, kun hän oli kovin loukkaantunut siitä, että 8 viikon vuotuiseen loma/pekkasvapaisiin haluaisi työnantaja puuttua.

Tosin kukapa sitä omia etujaan tuosta vaan suostuisi heikentämään.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kuulenko oikeiston ulinaa? Se on rakkaat porvarit sillä tavalla tässä markkinatalous sekä länsimaisessa yhteiskunnassa että silloin kun menetetystä vapaa-ajasta saatu korvaus ei kohtaa kysyntää niin silloin niitä töitä ei tehdä ja kun sopimus ei ole voimassa niin laillinen lakko antaa työnantajille motivaatiota neuvotteluihin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ytn:n lakko peruuntuu. Odotamme mielenkiinnolla huonoja prosentteja :)

Sama kustannusvaikutus näkyy olevan kuin muillakin, yleiskorotus matalampi mutta palkansaajapuolen perälauta (mallit A ja B, ja jos ei päästä paikallisesti sopuun, toteutetaan A eli yleiskorotuksena ~kaikki).

Olen kyllä tyytyväinen, että edes yhteen teollisuuden sopimukseen näemmä saatiin täysin tasavertaiset perhevapaat, vaikka se tuntui työnantajalle vaikeaa olevan. Nyt on teknon ylemmillä ei-synnyttävillä vanhemmilla 32 päivää palkallista entisen 5 päivän sijaan.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
AKT osaa, satamat kiinni ja tehdään parempi soppari kuin muut. Esim YTN kovaa uhoa ja sitten tehdään paska sopimus, suomalainen insinööri edelleen palkkakuopassa. Ahtaajat menevät nauraen pankkiin. Mikään ei ole muuttunut.

Muilla uho jää puheen tasolle, AKT:lla on tehokas ase, jota myös käytetään.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kai Suomen taloustilanteen pitäisi mennä henkilökohtaisen edun edelle? Huomioiden mitä satamien pysäyttäminen maksaa kansantaloudelle päivässä, jostain kympeistä ja satasista vääntäminen per työntekijä on ennen kaikkea itsekästä. Olen täysin toisella alalla töissä itse, mutta mikäli vaihtoehtona olisi x-määrä vähemmän liksaa kuukaudessa seuraava sopimuskausi eteenpäin, vs. isot vahingot kansantaloudelle, niin totta kai valitsisin mieluummin aiemman.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös