Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 401 472
  • 15 505

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ainoa liberaali kaupunkilaispuolue on tällä hetkellä Kokoomus

Liberaalin kokoomuksen vaihtoehtohan tähän jo tiedetään, joten ihmettelen kokoomuksen nostamista tässä yhteydessä esiin. Kokoomuksella oli viime hallituksessa mahdollisuus laittaa oma vaihtoentonsa sote-palveluista pystyyn, mutta homma kariutui siihen, ettei viime metreillä keskustan maakuntahimmeliin ollutkaan halua. Käsittääkseni kokoomukselle tärkein ominaisuus tuossa heidän vaihtoehdossaan olisi valinnanvapaus - liberaalisti ajatellen kokoomus siis ajoi sitä, että ihmisellä olisi mahdollisuus valita myös kalliimpia palveluita kuin minimitason palveluita - näin ollen hyvässä tuloluokassa olevat pääsisivät itse käyttämään rahallaan paremmin.

On mielenkiintoista nähdä, miten liberaali kokoomus on ensi vaalikaudella - jos menneisyys on merkki tulevaisuudesta niin veikkaisin, että tasaverojen korotus tulisi heti kärkeen ja sen jälkeen työn verotusta alaspäin, josta ehdottomasti suurin hyöty tulee automaattisesti hyvätuloisille. Tästä sitten palataan jo siihen alkuperäiseen aiheeseen, että kokoomuksella ei ole lähtökohtaisesti mitään koko tämän AY-liikkeen purkamista vastaan. Heille sopii erinomaisesti, että jokainen neuvottelee itselleen sopivat palkat ja paikallisesti sovitaan joustoista.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Siinä vaiheessa kun joku työntää neulaa selkäytimeen niin minua ainakin pikkaisen kiinnostaisi kyseisen neulantyöntäjän työfiilikset.

Juu, mutta nyt kysyttiinkin minun arviota hoitajien mielentiloista, eikä minulle kukaan ole tällä hetkellä työntelemässä yhtään mitään yhtään mihinkään.

Tähän samaan aihepiiriin, olisiko sinusta sitten parempi, että lakon takia sitä neulaa ei olisi kukaan paikalla työntämässä sinne selkäytimeen?
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
En minä tiedä miltä heistä tuntuu. Eikä minua oikeastaan heidän fiiliksensä kiinnostakaan, tuskin moniakaan kiinnostaa minun työfiilikset.



Tähän on ihan kaikilla (tällä hetkellä) oikeus. Jos se työ ei miellytä, niin aina voi poistua takavasemmalle.

Varmaan suurin osa meistä on sitä mieltä, että omassa työssä ei vaativuus ja palkka kohtaa, mutta siitä huolimatta myös suurin osa meistä tekee sen duuninsa. Tai sitten irtisanoutuu ja vaihtaa duunia.

edit. @MENTALSPORT miltä sinä luulet omaisista tuntuvan, jos joku tehohoidossa oleva kuolee hoitajien lakon takia?
Hoitajat ovat vuositolkulla sanoneet että jotain pitäisi tehdä, kun hoitajapula pahenee joka päivä. Mitään ei tehty päinvastoin Sipilän hallitus vain kurjensi tilannetta.

Nyt kun tilanne on jo se, että käytännössä pelkkä ylityö- ja vuoronvaihtokielto vaarantaa entisestään niitä ihmishenkiä, niin aika vähissä on hoitajien mahdollisuudet tehdä "turvallisesti" työtaistelutoimia. Ratkaisu on siis se ettei tehdä mitään ja vain "hyväksytään tilanne", että on ihan arkea tehdä ylitöitä ja tuolavuoroja jatkuvasti?
 

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Juu, mutta nyt kysyttiinkin minun arviota hoitajien mielentiloista, eikä minulle kukaan ole tällä hetkellä työntelemässä yhtään mitään yhtään mihinkään.

Tähän samaan aihepiiriin, olisiko sinusta sitten parempi, että lakon takia sitä neulaa ei olisi kukaan paikalla työntämässä sinne selkäytimeen?
Sellainen tilanne jossa sitä neulaa ei olisi kukaan työntelemässä on täysin kuvitteellinen. Sellaista ei ole eikä tule, oli lakko tai ei. Jos minä olen siellä neulaa varten niin on se työntäjäkin.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Onko sinut joskus pakotettu ylitöihin tai TES:n vastaiseen tuplavuoroon haluamattasi? Jos on, niin onpas paska liitto teillä, jos tuollaista ei pysty estämään.
Käytännössähän jonkun on pakko jäädä. Pääosin hoitajat jää niiden potilaiden ja työkavereiden takia. Ei me toki haluttaisi että tilanne on se ja siksi nyt pidetäänkin meteliä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tästä sitten palataan jo siihen alkuperäiseen aiheeseen, että kokoomuksella ei ole lähtökohtaisesti mitään koko tämän AY-liikkeen purkamista vastaan.

Ay-liikkeen nykyisen vallan purkaminen on välttämätöntä. Emme pääse eteenpäin edes siinä, että työnantaja haluaa työntekijät yhtiöiden hallituksiin työntekijöiden valitsemana, mutta ay-liike haluaa valita ne niissäkin 95 prosentissa yrityksiä, joissa ei ay-liikettä ole.

Oma näkemys on, että Suomessa on Ranskan kanssa änkyrimmät ay-johtajat. Valitettavasti molemmissa maissa työntekijät ja talous kärsii tästä ja eletään muita maita enemmän tukitaloudessa.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Ay-liikkeen nykyisen vallan purkaminen on välttämätöntä. Emme pääse eteenpäin edes siinä, että työnantaja haluaa työntekijät yhtiöiden hallituksiin työntekijöiden valitsemana, mutta ay-liike haluaa valita ne niissäkin 95 prosentissa yrityksiä, joissa ei ay-liikettä ole.
Ihan voi jenkeistä katsoa miten se homma toimii, kun työnantajat määräävät pelisäännöt.
 

Alejandro

Jäsen
Mutta sen sijaan varaa on päästä lääkäriksi pyrkivät kouluihin Viroon ja Latviaan, vaikka he voisivat tuon ajan käyttää Suomessa mm. ostamalla palveluja tai toimimalla työvoimana, kun opinnot ovat riittävän pitkällä.
Niin, tämä on typerää, mutta syyttävän sormen pitäisi osoittaa kohti Opetusministeriötä (ja hallitusta ylipäänsä). Outoa, että korona-aikana pumpattiin rahaa ties minne, mutta lääkärikoulutukseen ei älytty satsata.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ihan voi jenkeistä katsoa miten se homma toimii, kun työnantajat määräävät pelisäännöt.
Tuo toimii pelotteluna ay-liikkeen sisällä. Mutta pysytään me kuitenkin Euroopassa, jossa on useita myönteisiä esimerkkejä fiksusta ay-liikkeestä. Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa jne.

Itse toivon, että ay-liike ymmärtää mm. paikallisen, yrityskohtaisen sopimisen lisäämisen vaativan kaikilta osapuolilta uudistumista.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Sellainen tilanne jossa sitä neulaa ei olisi kukaan työntelemässä on täysin kuvitteellinen. Sellaista ei ole eikä tule, oli lakko tai ei. Jos minä olen siellä neulaa varten niin on se työntäjäkin.

On kuvitteellinen. Eikö me tässä muutenkin kuviteltu sitä neulaa selkäytimeen työntävän hoitajan fiilistä?

Käytännössähän jonkun on pakko jäädä. Pääosin hoitajat jää niiden potilaiden ja työkavereiden takia. Ei me toki haluttaisi että tilanne on se ja siksi nyt pidetäänkin meteliä.

Niinpä. On se sama juttu muillakin aloilla, että ne työt on tehtävä, vaikka siitä saatava korvaus ei olisikaan omaan mieleen. Ne tekee, ketkä haluaa. Ne jotka ei halua, ovat täysin vapaita poistumaan kotiin.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Niin, tämä on typerää, mutta syyttävän sormen pitäisi osoittaa kohti Opetusministeriötä (ja hallitusta ylipäänsä). Outoa, että korona-aikana pumpattiin rahaa ties minne, mutta lääkärikoulutukseen ei älytty satsata.
Toki näin, mutta mistä se kertoo, ettei mitään muutosta ole tapahtunut, vaikka meillä on ollut useampi hallituskokoonpano ja kolme eri puoluetta vuorollaan pääministeripuolueena?

Ei tämä ole mikään uusi asia, josta on puhuttu vain nykyisen hallituksen aikana.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuo toimii pelotteluna ay-liikkeen sisällä. Mutta pysytään me kuitenkin Euroopassa, jossa on useita myönteisiä esimerkkejä fiksusta ay-liikkeestä. Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa jne.

Olet yleisesti asiakeskustelija, joten voitko konkretisoida hieman, mikä tekee Ruotsin, Tanskan ja Saksan AY-liikkeistä Suomen vastaavaa viisaamman? Eli vähän teemojakin tähän, mitkä ne viisaudet siellä on.

-----------

Yleisesti muuten en pidä tästä ylikansallisesta AY-liike puheesta, koska työmarkkinat ovat vähän samanlaisia jättimöykkyjä kuin koulutusjärjestelmät. Vertailu on hyvin vaikeaa, jos vertaillaan ilman kontekstia ja ymmärrystä itse systeemistä. Jokaisessa systeemissä on vikoja, isoja vikoja, pikkuvikoja ja joitain hyviäkin ominaisuuksia. Kun puhutaan esim. AY-liikkeestä niin tähän keskusteluun liittyy aivan väistämättä elintaso, ostovoima sekä palkat. Saksassa palkat ovat joillakin aloilla murto-osa Suomen vastaavista: joskus kun olin kaupassa töissä ja saksalainen kaveri saksalaisessa kaupassa niin suunnilleen samoilla työtunneilla minun euromääräinen tulo oli melkein tuplaten tähän kaveriin. Kummalla sitten oli enemmän ostovoimaa? En tiedä enää, mutta sen, mitä olen Saksassa käynyt niin suomalaisen on hyvin vaikea ymmärtää, kun siellä kaupassa maksaa elintarvikkeet vaan niin pirun vähän suhteessa meidän vastaaviin. Jos menen ostamaan korillisen ruokaa lähimmästä isosta kaupasta niin helposti se on siellä 20-30 € korvilla per kerta - jos menen ostamaan Saksassa niin vaikea saada kori täyteen tavaraa ja maksaa yli 10 €.

Kun tehdään vertailua AY-liikkeestä niin pitäs muistaa myös konteksti ja se, millainen se konteksti on Suomessa. Ruotsi sopii vertailuun tältä osin paremmin kuin esim. Saksa.
 

Alejandro

Jäsen
Toki näin, mutta mistä se kertoo, ettei mitään muutosta ole tapahtunut, vaikka meillä on ollut useampi hallituskokoonpano ja kolme eri puoluetta vuorollaan pääministeripuolueena?

Ei tämä ole mikään uusi asia, josta on puhuttu vain nykyisen hallituksen aikana.
Kertoo siitä, että lääkärikoulutukseen ei satsata tarpeeksi rahaa. Ja kyllä, tämä ei todellakaan ole mikään uusi asia, eli jos seuraavakin hallitus on yhtä kädetön, kuin edeltäjänsä, niin on aika syyttää silloista hallitusta.

Olisi huolestuttavaa Suomen demokratian kannalta, jos tätä maata pyörittäisi Lääkäriliitto, eikä Arkadianmäki.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ainoa liberaali kaupunkilaispuolue on tällä hetkellä Kokoomus. Piskuinen Liberaalipuoluekin meni höpöttelemään vasemmistokonservatiivien sekaan vapauden menetyksestä, jos potilasturvallisuuslaki säädetään.
Mielestäsi on siis liberaalia pakottaa ihmisiä töihin? Mielestäni tuo on kaukana mistään liberaaliudesta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mielestäsi on siis liberaalia pakottaa ihmisiä töihin? Mielestäni tuo on kaukana mistään liberaaliudesta.

Sinäkin... Ketään ei pakoteta. Ammatinvalintakysymys. Jos on suurpalo, palomiehiä on saatava töihin vapaalta. Jos tämä ei kiinnosta, kannattaa hakeutua muihin töihin. Se, että pieni ay-mafia voi pyörittää ihmisiä ja uhrata pahimmillaan viattomien hengen, ei kuulu oikeistoliberalismiin. Kyllä vastuu kanssaihmisistä on meillekin yhteinen.
 

RockTheRink

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NHL
Sinäkin... Ketään ei pakoteta. Ammatinvalintakysymys. Jos on suurpalo, palomiehiä on saatava töihin vapaalta. Jos tämä ei kiinnosta, kannattaa hakeutua muihin töihin. Se, että pieni ay-mafia voi pyörittää ihmisiä ja uhrata pahimmillaan viattomien hengen, ei kuulu oikeistoliberalismiin. Kyllä vastuu kanssaihmisistä on meillekin yhteinen.

Paitsi, lakiesityksessä on tosin kohta että hoitaja voidaan määrätä edelliseen työhönsä, vaikka olisi jo irtisanoutunut ja uuden työnantajan palveluksessa.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Näemmä tosiaan lakouhkia ilmassa, kun potilasturvallisuuden tila pääsee taas otsikoihin. Johan olikin hiljaista parisen kuukautta...
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Paitsi, lakiesityksessä on tosin kohta että hoitaja voidaan määrätä edelliseen työhönsä, vaikka olisi jo irtisanoutunut ja uuden työnantajan palveluksessa.

En epäile. Marinin hallituksen lakiesitykset ovat yleensä heikosti valmisteltuja ja usein aivan naurettavan paskoja. Ei tuollaista lakia kukaan tue. Se mistä on kyse, on potilasturvallisuus, jota ei voi pitkään pitää käräjäoikeuden päätöksin pystyssä.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Paitsi, lakiesityksessä on tosin kohta että hoitaja voidaan määrätä edelliseen työhönsä, vaikka olisi jo irtisanoutunut ja uuden työnantajan palveluksessa.
Mahtaakohan tuossa tilanteessa sitä uutta ta:aa harmittaa, kun tuosta vaan voidaan työntekijä määrätä takaisin vanhoihin työtehtäviin.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä vastuu kanssaihmisistä on meillekin yhteinen.
Jotenkin koko viestisi oikeastaan minulle on enemmänkin vastapäistä ja keskustelua on mahdollista käydä tästä laajemminkin.

Kaikki työ on tärkeää.

Jos ajattelet yhdestä ammatista (hoitaja) kuvaamallasi tavalla niin kai ajattelet kaikista muistakin aloista samoin? Jos sähköverkko kyykkää niin sitten kyykkäävät myös ihmisten digitaaliset välineet sekä puhelimet. Kun puhelimet kyykkää niin ei voi soittaa apua ja voi esim. onnettomuudessa kuolla, kun ei pysty soittamaan apua. Oikeastaan minkä tahansa ammatin voi katsoa pahimmillaan johtavan siihen, että ihminen kuolee. Jos siis otetaan lähtökohdaksi se, että työn tärkeys määrittyy sillä parametrillä, mitä menetetään, jos työtä ei tehdä.

Ja siis yksi osa tätä ongelmaa on se, että ihmiset suuntautuvat juuri tuolta alalta pois, joka on se, mitä ei ainakaan tarvita. Hoitajat laitetaan pakolla töihin niin hehän tekevät juuri sitä, mitä sinä käsket eli vaihtavat pois alalta. Hoitajapula pahenee ja entistä vaikeampi saada työntekijöitä - sitten niitä haetaan tuolta maailmalta ja opetetaan yhteiskunnan laskulla palkan lisäksi kulttuuriin ja eivät sieltä ilmaiseksikaan tule, vaikka yleensä halvemmalla työtä tekevätkin.

Se on hyvää ja liberaalia toimintaa sinun määritelmälläsi, että jos työ on sellaista, että siihen kuuluu vastuuta toisten hengestä niin vaihda sitten alaa, jos se ei miellytä sinua. Muutonkin melkosta unelmahöttöä, koska läheskään kaikki ihmiset eivät ikinä mahdu edes toimimaan unelma-alallaan - en minä ainakaan unelmoinut operaattorihommista tai kaupan kassan tehtävistä, mutta niihin hommiin oli mentävä, kun en juuri silloin muuta saanut.

Mitä mekanismeja sinä olet esittänyt, joilla estetään paikallinen sanelu paikallisen sopimisen sijaan? Ja miksi sinulla ei ole mitään sitä vastaan, että työnantajat ovat pääosin järjestäytyneet? Kun työntekijät tekee samaa niin se onkin väärin.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Sinäkin... Ketään ei pakoteta. Ammatinvalintakysymys. Jos on suurpalo, palomiehiä on saatava töihin vapaalta. Jos tämä ei kiinnosta, kannattaa hakeutua muihin töihin. Se, että pieni ay-mafia voi pyörittää ihmisiä ja uhrata pahimmillaan viattomien hengen, ei kuulu oikeistoliberalismiin. Kyllä vastuu kanssaihmisistä on meillekin yhtyhteinen
Vittu tää palomiesvertaus on aivan paska. Jos siitä haluttais tehdä todenmukainen vertaus hoitotyöhön, niin aina kun palomies tulisi työvuoroon niin kaupungissa pitäisi olla kolme tulipaloa samaan aikaan päällä ja kun sammutat yhden saat samantien lähteä seuraavaan, joka on jo palanut puoliksi poroksi. Sen lisäksi kun päivä on päättymässä niin pyydetäänkin jäämään sammuttamaan niitä samoja tulipaloja jotka syttyvät huomenna uudestaan.

Ainakin minun silmiini mitä pelastajia katsonut televisiosta niin tämähän ei palomiestenkohdalla ole lähellekkään tälläistä.

E:Ja arvostan pelastusalaa valtavasti. Jopa senverran, että jos tää hoitotyön aliarvostus ei käänny jossain vaiheessa niin eiköhän pelastusopisto kutsu jossain vaiheessa. Toki nyt yksityisellä puolella sentään palkka on kohdallaan mut tää yleinen ilmapiiri miten hoitajista puhutaan alkaa ottaa kyl päähän.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ei tuollaista lakia kukaan tue.

No Kokoomus ainakin alustavasti on tukemassa kyseistä lakia ja samoin Keskusta sekä SDP ainakin kannattavat sitä. Voisi toki olla että Liberaalipuolue oli lukenut kyseisen ehdotuksen läpi ja todennut että ei ole oikein pakottaa ihmistä töihin jos tämä on eronnut ja toisen työnantajan palveluksessa. Mutta toki se on mielestäsi vasemmistoänkyröintiä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No Kokoomus ainakin alustavasti on tukemassa kyseistä lakia ja samoin Keskusta sekä SDP ainakin kannattavat sitä. Voisi toki olla että Liberaalipuolue oli lukenut kyseisen ehdotuksen läpi ja todennut että ei ole oikein pakottaa ihmistä töihin jos tämä on eronnut ja toisen työnantajan palveluksessa. Mutta toki se on mielestäsi vasemmistoänkyröintiä.

"Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo on lausunnossaan varovaisempi. Hänen mukaansa puolue aikoo tutustua hallituksen tulevaan esitykseen perinpohjaisesti ennen kannan muodostusta".

Samaa mieltä kuin Orpo. Ei kukaan järjissään oleva lähde antamaan tukeaan Marinin hallituksen lakivalmistelujen tuloksille ilman yksityiskohtaista tutustumista lakiesityksen sisältöön. Sen verran heikkoja esityksiä tämä hallitus on taikonut.

Jos on totta, että eroamisenkin jälkeen ja toisella työnantajalla oleva voidaan pakottaa tuosta vaan entisen työantajansa työhön, ei tietenkään mene oppositiossa läpi.
 

Jancky

Jäsen
Tällä asenteella "ei ketään pakoteta olemaan hoitoalalla" varmaan saadaan terveydenhuolto kukoistamaan jatkossakin.

Haluaa tai ei, niin eihän Lääkäriliitto tätä päätä. Opetusministeriö voisi halutessaan lisätä lääkäriopiskelijoiden aloituspaikkojen määrää, mutta muutosta tapahtuu hyvin maltillisesti. Miksiköhän? Veikkaan, että yhtenä pääsyynä on lääkärikoulutuksen kallis hintalappu. Rahaa tarvittaisiin enemmän koulutukseen nykyisen yleisen leikkauslinjan sijaan.

Muualla maailmassa vouhkataan juutalaisten salaliitosta ja Suomessa Lääkäriliitosta.
Oman ymmärryksen mukaan nimenomaan lääkäriliitto ei ole halunnut lisätä koulutettavien lääkärien määrää. Syyn voi jokainen miettiä itse.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös