@TosiFani arvostan valtavasti tätä asiallista ja pitkää vastausta. Koska olet selvästi vihkiytynyt asiaan sen vaatimalla paneutumisella ja sinulla on käytännön kokemusta ajatuksiesi tueksi, on hyvin vaikeaa suoraan kiilata väittämään, miten asia oikeasti on.
En halua argumentoida ajatustasi vastaan, mutta edelleen se iso kysymys kuuluu, miten aikaisemmin asian kanssa on menetelty? Oma käsitykseni on se, etteivät luokkakoot ole kasvaneet ja tulkitsen, että ainakin implikoit jossakin määrin oppilasmateriaalin muutosta tekstissäsi. Oma käsitykseni on se, että resursseja on hukutettu kouluihin enemmän kuin koskaan aikaisemmin - mutta mistä se kunta niitä resursseja nyhjäisee? Jos opettajan tehtäväkenttä laajenee liikaa sen perinteisestä muodosta niin onko resurssien hyvää ja oikeaa käyttöä työntää tuo resurssi opettajan valmiiksi hyvään palkkaan? Ja ihan aidosti - minun näkökulmastani opettaja on vähintään sellainen työ, jossa saa kohtuullista korvausta menetetystä vapaa-ajasta.
Nyt tämä opettajien puuttuva resurssi tulee ikään kuin palkkapöytään teemaksi, vaikka se oikea teemahan olisi antaa resursseja hankkia sinne kouluun niitä tarvittavia ammattihenkilöitä, jotka eivät ole opettajia eikä heille tarvitse maksaa opettajan palkkaa. Ei kai opettajien palkan nostaminen lähtökohtaisesti ole mikään ratkaisu?