Tottakai se maksaa. Ja menot nousevat muutenki tulevaisuudessa sote alalla. Tän myönsi jokaisen puolueen puheenjohtaja. Tämä on myös kilpailukysymys tulevaisuudessa. Työperäistä maahanmuuttoa tullaan tarvitsemaan hoitajapulan paikkaamisessa. Suomen pitää pystyä kilpailemaan verrokkimaiden kanssa ulkomaisista hoitajista. Se että ruotsissa ja Norjassa jää elintosokustannuksista riippumatta 600-2000 euroa enemmän rahaa käteen ni merkkaa aika paljon siinä ku joku miettii tuleeko Suomeen töihin vai meneekö naapurimaahan.
Toki sitä voisi miettiä miksi Suomessa 70 000 hoitajaa tekee ihan muita hommia kuin hoitoalan hommia, että olisiko siinä palkassa ihan oikeastikkin nostamisen varaa.
Menot nousevat tai sitten oikeasti priorisoidaan sitä mitä tehdään ja missä tehdään.
Tällä hetkellä kun sitä ei tehdä vaan tilanne on enemmänkin päinvastoin, maksajien määrä tulee tulevaisuudessa vähenemään niin yksinkertaisesti ei ole varaa tehdä ihan kaikkea.
Tällöin on tehtävä valintoja, joku palveluiden laadun, kattavuuden tai hinnan suhteen. Näistä jälkimmäinen lienee pois suljettu suurimmasta osasta, toki tiettyjä myös julkisesti tuotettuja palveluja tulisi hinnoitella niiden kustannusten mukaan.
Noissa taas puhutaan suurelta osin verotuksesta kuten ihan kaikilla aloilla, joissa tarvitaan ulkomaalaista työvoimaa. Jos Suomen verotusta vielä nostetaan kuten noiden palkankorotusten takia pitäisi, velalla niitä ei tule maksaa tai kuilu vaan kasvaa entisestään.
Eli niitä oikeita muutoksia ja uusia työtapoja, robotiikka yms. on otettava käyttöön jos edes vakavasti puhutaan nykyisen tyyppisestä sairaanhoidosta. Lisäksi on muistettava se, että ikäluokat pienenevät ei sieltä tule suhteessa yhtään sen enempää porukkaa hoitoalalle tai lääkäreiksi kun tähänkään asti.
Teollisuudessa monella alalla tehdään nykyään saman verran tuotteita mutta porukkaa käytössä puolet siitä mitä kymmenen tai kaksikymmentä vuotta sitten. Sen takia vastaavia turhia asioita poistavia juttuja alkaen ihan työtavoista, tietojärjestelmistä yms. on pakko tehdä myös terveydenhuollossa.
Varmasti ovat tervetulleita asioita. Työnantaja puoli on ollut erittäin vastahakoinen nostamaan tuota listasuunnittelua edes 6 viikon listoille saati sitten enempää. Tavallaan ymmärrän sen, koska hoitajatarpeen vaihtelu voi yksiköstä riippuen olla todella suurtakin. Ylitöistä ollaanki monessa paikassa päästy jo paikallisella sopimisella hyviin sopimuksiin ja vuoronvaihdoista saa jo ihan reiluja korvauksia. Toki osassa paikoissa näistäkin piti sitten jo alkaa taistelemaan ylityö ja vuoronvaihtokielloilla, jotka sitten osoitti että useassa paikassa järjestelmän toimivuus perustuukin vain hoitajien hyvään tahtoon ja joustavuuteen.
Tässä tullaan taas juuri niihin isoimpiin ongelmiin kun ei ole nähty mitään muuta. Sen takia nuo muutokset ovat vaikeita ihan kaikista asioista lähtien ja johtoa pitäisi hakea myös muilta aloilta.
Jos ylitöitä kiristetään, jotain extraa normaalien korvausten lisäksi niin se on sairasta.
Useassa paikassa se näyttää perustuvan surkeaan johtamiseen ja sen takia tehtäviin hätäisiin ratkaisuihin, jonka takia systeemi ei toimi.
100% varmasti löytyy dataa, jonka perusteella työvoiman tarve voidaan arvioida lähes oikealla tavalla myös pidemmälle jaksolle. Tätä ei vaan julkisella puolella osata/haluta käyttää kun siellä ei ole ollut tarvetta sen henkilöstön määrän optimointiin. Tämä johtuu taas siitä, että joku muu maksaa kuitenkin.