Mainos

Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 501 927
  • 15 657

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tänään se tosiaan alkaa. Sote ala ihan omana osanaan neuvotteluissa. Vaikka toki itse olenkin rummuttamassa hoitajien palkkoihin korotusta, niin tuota kuntatyönantajien Jalosta kyllä käy hieman sääliksikin. Poliitikot ja yleinen mielipide on vahvasti hoitajien puolella niin ei ole kyllä kovin reilu neuvotteluasema näin alkuunsa. Toisaalta monien vuosien palkkapolkeminen kostautuu nyt.
Muistetaan kuitenkin, että SOTE- palkat ovat nousemassa reilusti jo ihan palkkaharmonisaation takia, joten minusta tuolle alalle riittäisi nyt ihan yleiset kuntapuolen korotukset. Tokikaan ihan kaikkien palkat eivät harmonisoinnissa nouse, hyötyjien määrä riippuu mallista, jota sovelletaan.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Muistetaan kuitenkin, että SOTE- palkat ovat nousemassa reilusti jo ihan palkkaharmonisaation takia, joten minusta tuolle alalle riittäisi nyt ihan yleiset kuntapuolen korotukset. Tokikaan ihan kaikkien palkat eivät harmonisoinnissa nouse, hyötyjien määrä riippuu mallista, jota sovelletaan.
Niin ja sitäkään ei oo käsittääkseni vielä päätetty, että käytetäänkö kärkipalkkoja vai mediaanipalkkaa harmonisoinnissa. (Tällä on aika iso merkitys) Yhtäkaikki ainakin hoitajapuolella ollaan niin kypsiä touhuun, että tuskin tyydytään pelkkään palkkaharmonisaatioon ja yleiskorotukseen. Tässähän lähdetään käytännössä hakemaan useamman vuoden ohjelmaa millä turvattaisiin hoitoalan vetovoima jatkossa.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Muistetaan kuitenkin, että SOTE- palkat ovat nousemassa reilusti jo ihan palkkaharmonisaation takia, joten minusta tuolle alalle riittäisi nyt ihan yleiset kuntapuolen korotukset. Tokikaan ihan kaikkien palkat eivät harmonisoinnissa nouse, hyötyjien määrä riippuu mallista, jota sovelletaan.
Näinhän se taitaa olla.

Eikös Sote-palkat nouse palkkaharmonisaation vuoksi vasta ensi vuonna. Palkkaharmonisaation tasoa ei ole käsittääkseni vielä ratkaistu.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Niin ja sitäkään ei oo käsittääkseni vielä päätetty, että käytetäänkö kärkipalkkoja vai mediaanipalkkaa harmonisoinnissa. (Tällä on aika iso merkitys) Yhtäkaikki ainakin hoitajapuolella ollaan niin kypsiä touhuun, että tuskin tyydytään pelkkään palkkaharmonisaatioon ja yleiskorotukseen. Tässähän lähdetään käytännössä hakemaan useamman vuoden ohjelmaa millä turvattaisiin hoitoalan vetovoima jatkossa.
Juuri näin. Toivottavasti Sote- ja terveysalan henkilöstö saa kunnollisen korvauksen vaativasta ja raskaasta työtehtävistä. Tärkeintä olisi, että osaavia käsiä tulisi lisää helpottamaan hoivahenkilöstöä.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Juuri näin. Toivottavasti Sote- ja terveysalan henkilöstö saa kunnollisen korvauksen vaativasta ja raskaasta työtehtävistä. Tärkeintä olisi, että osaavia käsiä tulisi lisää helpottamaan hoivahenkilöstöä.
Sitten kun ollaan realisteja ja mietitään mitä se maksaa niin tässä olisi jotain pohjaa.
Vahvasti epäilen, että tuollaisia rahoja ei ole laittaa palkankorotuksiin, ilman lomista tai muista eduista luopumista.

Tällöin se realistinen tapa on parantaa johtamista ja tuoda mm. teollisuudesta tutut sheemat myös sairaanhoitoon. Silloin tiedät jopa koko vuodeksi tai ainakin puoleksi vuodeksi työvuorot ennakkoon. Sitten jos ylityöt kiinnostaa niin niitä voi tehdä siihen päälle.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Sitten kun ollaan realisteja ja mietitään mitä se maksaa niin tässä olisi jotain pohjaa.
Vahvasti epäilen, että tuollaisia rahoja ei ole laittaa palkankorotuksiin, ilman lomista tai muista eduista luopumista.

Tällöin se realistinen tapa on parantaa johtamista ja tuoda mm. teollisuudesta tutut sheemat myös sairaanhoitoon. Silloin tiedät jopa koko vuodeksi tai ainakin puoleksi vuodeksi työvuorot ennakkoon. Sitten jos ylityöt kiinnostaa niin niitä voi tehdä siihen päälle.
Mitä suurempia ovat palkankorotukset sitä enemmän joko verot kohoavat tai sitten joudutaan ottamaan lisää velkaa, joka ei ole hyvä toimenpide.

Eräs vaihtoehto on se, että lomautetaan henkilökuntaa välillä. Yksi vaihtoehto on se, että karsitaan palveluntarjontaa ja tarvittaessa lisätään palveluntarvitsijoille "korkeat" palvelumaksut eri toimipisteissä.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Sitten kun ollaan realisteja ja mietitään mitä se maksaa niin tässä olisi jotain pohjaa.
Tottakai se maksaa. Ja menot nousevat muutenki tulevaisuudessa sote alalla. Tän myönsi jokaisen puolueen puheenjohtaja. Tämä on myös kilpailukysymys tulevaisuudessa. Työperäistä maahanmuuttoa tullaan tarvitsemaan hoitajapulan paikkaamisessa. Suomen pitää pystyä kilpailemaan verrokkimaiden kanssa ulkomaisista hoitajista. Se että ruotsissa ja Norjassa jää elintosokustannuksista riippumatta 600-2000 euroa enemmän rahaa käteen ni merkkaa aika paljon siinä ku joku miettii tuleeko Suomeen töihin vai meneekö naapurimaahan.


Toki sitä voisi miettiä miksi Suomessa 70 000 hoitajaa tekee ihan muita hommia kuin hoitoalan hommia, että olisiko siinä palkassa ihan oikeastikkin nostamisen varaa.

Tällöin se realistinen tapa on parantaa johtamista ja tuoda mm. teollisuudesta tutut sheemat myös sairaanhoitoon. Silloin tiedät jopa koko vuodeksi tai ainakin puoleksi vuodeksi työvuorot ennakkoon. Sitten jos ylityöt kiinnostaa niin niitä voi tehdä siihen päälle.
Varmasti ovat tervetulleita asioita. Työnantaja puoli on ollut erittäin vastahakoinen nostamaan tuota listasuunnittelua edes 6 viikon listoille saati sitten enempää. Tavallaan ymmärrän sen, koska hoitajatarpeen vaihtelu voi yksiköstä riippuen olla todella suurtakin. Ylitöistä ollaanki monessa paikassa päästy jo paikallisella sopimisella hyviin sopimuksiin ja vuoronvaihdoista saa jo ihan reiluja korvauksia. Toki osassa paikoissa näistäkin piti sitten jo alkaa taistelemaan ylityö ja vuoronvaihtokielloilla, jotka sitten osoitti että useassa paikassa järjestelmän toimivuus perustuukin vain hoitajien hyvään tahtoon ja joustavuuteen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Se että ruotsissa ja Norjassa jää elintosokustannuksista riippumatta 600-2000 euroa enemmän rahaa käteen ni merkkaa aika paljon siinä ku joku miettii tuleeko Suomeen töihin vai meneekö naapurimaahan.
Näinhän se on. Moni varmaan muistaa, että Suomi ottaa syömävelkaa josta palkkojakin maksetaan, mutta Ruotsi ja Norja kykenevät maksamaan isompia palkkoja ilman vastaavaa syömävelkaantumista.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lainaan omaa viestiäni muualle (Aluevaalit 2022):
Liittyy ehkä enemmän yleispolitiikkaan, mutta tuli esille alevaalikeskustelussa TV1:llä.

Anderssonin mielestä on hienoa, että esimerkiksi Keravalla on voitu sopia ylimääräisistä palkankorotuksista/palkkioista sosiaalitoimessa (tulkitsen tämän paikalliseksi sopimiseksi).

AY-liike (ml. Vasemmistoliitto) vastustaa paikallista sopimista.

Olenko ymmärtänyt/kuullut jotain väärin?
Vai onko tulkintani väärä?
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Tottakai se maksaa. Ja menot nousevat muutenki tulevaisuudessa sote alalla. Tän myönsi jokaisen puolueen puheenjohtaja. Tämä on myös kilpailukysymys tulevaisuudessa. Työperäistä maahanmuuttoa tullaan tarvitsemaan hoitajapulan paikkaamisessa. Suomen pitää pystyä kilpailemaan verrokkimaiden kanssa ulkomaisista hoitajista. Se että ruotsissa ja Norjassa jää elintosokustannuksista riippumatta 600-2000 euroa enemmän rahaa käteen ni merkkaa aika paljon siinä ku joku miettii tuleeko Suomeen töihin vai meneekö naapurimaahan.

Toki sitä voisi miettiä miksi Suomessa 70 000 hoitajaa tekee ihan muita hommia kuin hoitoalan hommia, että olisiko siinä palkassa ihan oikeastikkin nostamisen varaa.
Menot nousevat tai sitten oikeasti priorisoidaan sitä mitä tehdään ja missä tehdään.
Tällä hetkellä kun sitä ei tehdä vaan tilanne on enemmänkin päinvastoin, maksajien määrä tulee tulevaisuudessa vähenemään niin yksinkertaisesti ei ole varaa tehdä ihan kaikkea.
Tällöin on tehtävä valintoja, joku palveluiden laadun, kattavuuden tai hinnan suhteen. Näistä jälkimmäinen lienee pois suljettu suurimmasta osasta, toki tiettyjä myös julkisesti tuotettuja palveluja tulisi hinnoitella niiden kustannusten mukaan.

Noissa taas puhutaan suurelta osin verotuksesta kuten ihan kaikilla aloilla, joissa tarvitaan ulkomaalaista työvoimaa. Jos Suomen verotusta vielä nostetaan kuten noiden palkankorotusten takia pitäisi, velalla niitä ei tule maksaa tai kuilu vaan kasvaa entisestään.

Eli niitä oikeita muutoksia ja uusia työtapoja, robotiikka yms. on otettava käyttöön jos edes vakavasti puhutaan nykyisen tyyppisestä sairaanhoidosta. Lisäksi on muistettava se, että ikäluokat pienenevät ei sieltä tule suhteessa yhtään sen enempää porukkaa hoitoalalle tai lääkäreiksi kun tähänkään asti.

Teollisuudessa monella alalla tehdään nykyään saman verran tuotteita mutta porukkaa käytössä puolet siitä mitä kymmenen tai kaksikymmentä vuotta sitten. Sen takia vastaavia turhia asioita poistavia juttuja alkaen ihan työtavoista, tietojärjestelmistä yms. on pakko tehdä myös terveydenhuollossa.

Varmasti ovat tervetulleita asioita. Työnantaja puoli on ollut erittäin vastahakoinen nostamaan tuota listasuunnittelua edes 6 viikon listoille saati sitten enempää. Tavallaan ymmärrän sen, koska hoitajatarpeen vaihtelu voi yksiköstä riippuen olla todella suurtakin. Ylitöistä ollaanki monessa paikassa päästy jo paikallisella sopimisella hyviin sopimuksiin ja vuoronvaihdoista saa jo ihan reiluja korvauksia. Toki osassa paikoissa näistäkin piti sitten jo alkaa taistelemaan ylityö ja vuoronvaihtokielloilla, jotka sitten osoitti että useassa paikassa järjestelmän toimivuus perustuukin vain hoitajien hyvään tahtoon ja joustavuuteen.
Tässä tullaan taas juuri niihin isoimpiin ongelmiin kun ei ole nähty mitään muuta. Sen takia nuo muutokset ovat vaikeita ihan kaikista asioista lähtien ja johtoa pitäisi hakea myös muilta aloilta.
Jos ylitöitä kiristetään, jotain extraa normaalien korvausten lisäksi niin se on sairasta.
Useassa paikassa se näyttää perustuvan surkeaan johtamiseen ja sen takia tehtäviin hätäisiin ratkaisuihin, jonka takia systeemi ei toimi.
100% varmasti löytyy dataa, jonka perusteella työvoiman tarve voidaan arvioida lähes oikealla tavalla myös pidemmälle jaksolle. Tätä ei vaan julkisella puolella osata/haluta käyttää kun siellä ei ole ollut tarvetta sen henkilöstön määrän optimointiin. Tämä johtuu taas siitä, että joku muu maksaa kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Menot nousevat tai sitten oikeasti priorisoidaan sitä mitä tehdään ja missä tehdään.
Tällä hetkellä kun sitä ei tehdä vaan tilanne on enemmänkin päinvastoin, maksajien määrä tulee tulevaisuudessa vähenemään niin yksinkertaisesti ei ole varaa tehdä ihan kaikkea.
Tällöin on tehtävä valintoja, joku palveluiden laadun, kattavuuden tai hinnan suhteen. Näistä jälkimmäinen lienee pois suljettu suurimmasta osasta, toki tiettyjä myös julkisesti tuotettuja palveluja tulisi hinnoitella niiden kustannusten mukaan.
Käsittääkseni ihmiset eivät ole tällähetkellä valmiita luopumaan sotepalveluverkosta. Todennäköistä on siis, että palveluista tullaan perimään lisää hintaa tulevaisuudessa. Painotan edelleenkin, että ne hyödykkeet, jotka tuovat eniten haitallisia terveysongelmia pitäisi verottaa kovemmin, jotta sitä rahaa olisi kustantaa terveyspalvelut. Tupakan suhteen ollaan hyvällä tiellä. Alkoholia pitäisi verottaa vieläkin enemmän sekä sokereita laittaa isommin verolle.
Jos ylitöitä kiristetään, jotain extraa normaalien korvausten lisäksi niin se on sairasta.
tätä nyt en oikein tajunnut?

100% varmasti löytyy dataa, jonka perusteella työvoiman tarve voidaan arvioida lähes oikealla tavalla myös pidemmälle jaksolle. Tätä ei vaan julkisella puolella osata/haluta käyttää kun siellä ei ole ollut tarvetta sen henkilöstön määrän optimointiin. Tämä johtuu taas siitä, että joku muu maksaa kuitenkin.
Niin siis jos kaikkialla mennään ihan minimihenkilöstöllä ni miten sitä voisi optimoida. Saat tuon kuulostamaan siltä, että jossakin lorvisi hoitajia tekemättömänä koska (joku maksa kuitenkin). Näinhän se ei ole. Hoitajia tarvitaan paljon lisää, mutta alalle ei saada tarpeeksi uusia tulijoita ja samaan aikaan alalta poistuu hoitajia kiihtyvään tahtiin.

Et kuitenkaan ottanut kantaa tuohon suurimpaan ongelmaan, että miten houkutella Suomeen hoitajaksi työntekijöitä, kun Norjassa ja Ruotsissa heille ollaan valmiita maksamaan parempaa palkkaa sekä tarjoamaan paremmat työolot. Miksei se olisi siis täällä suomessa mahdollista? Kysymys on ihan puhtaasti arvovalinnoista.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Kyllä nyt taas änkyröivä liitto painosti julkeat palkankorotukset. Alkaa teknologiateollisuuden työehtosopimuksessa huonoinkin palkkaluokka olemaan jopa lähes kymmenen euroa tunnilta tämän korotuksen jälkeen. Saa nähdä, meneekö kymppi rikki jo seuraavissa neuvotteluissa. Eihän tällaiseen voi kenelläkään työnantajalla olla varaa. Lähes kympin tunnilta tienaava duunari kun saattaa pian saada leipäpalan kaupasta jopa varastamatta sitä. Tosin tämän tason korotuksilla ja inflaatiolla se duunari joutuu kohta varastamaan yhden leipäpalan sijasta kaksi. Toki tämä on työnantajien mielestä silti ehdottomasti liian kallista ja työpaikat karkaa muualle.
Ongelma ei ole matalat palkat, vaan korkea hintataso ja heikko-ostovoima.

Molemmissa juurisyynä aivan liian korkea verotus näin köyhään maahan.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Käsittääkseni ihmiset eivät ole tällähetkellä valmiita luopumaan sotepalveluverkosta. Todennäköistä on siis, että palveluista tullaan perimään lisää hintaa tulevaisuudessa. Painotan edelleenkin, että ne hyödykkeet, jotka tuovat eniten haitallisia terveysongelmia pitäisi verottaa kovemmin, jotta sitä rahaa olisi kustantaa terveyspalvelut. Tupakan suhteen ollaan hyvällä tiellä. Alkoholia pitäisi verottaa vieläkin enemmän sekä sokereita laittaa isommin verolle.

Et kuitenkaan ottanut kantaa tuohon suurimpaan ongelmaan, että miten houkutella Suomeen hoitajaksi työntekijöitä, kun Norjassa ja Ruotsissa heille ollaan valmiita maksamaan parempaa palkkaa sekä tarjoamaan paremmat työolot. Miksei se olisi siis täällä suomessa mahdollista? Kysymys on ihan puhtaasti arvovalinnoista.
Tällä sivulla on jo useampaankin kertaan mainittu verot, sen lisäksi mainittu naapurimaiden kovempi palkkataso ja @Cobol mainitsi myös sen että naapurit eivät velkaannu.

Iso kysymys on se miten tämä arvovalinta rahoitetaan?

Verot ovat jo nyt todella korkealla ja lisäksi otamme syömävelkaa. Palkkataso myös muilla aloilla on korkeampi muualla ja verotus matalammalla. Verojen nostaminen voi hoitajien lisäksi ajaa myös koodarit, projektipäälliköt ja yrittäjät naapuriin, jolloin meillä ei ole niitä veronmaksajia kustantamassa arvovalintaa.

Melkoisen pirullinen ongelma.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minkähän verran hoitajia lämmittää vaikka 4% korotukset, jos kunnat (tai tulevat hyvinvointialueet) nostavat verotusta prosentin kymmenyksistä reiluun prosenttiin? Tuohon kun lisätään muu verotuksen nousu niin eipä tuosta paljoa jää ja tämä sama ralli on taas edessä seuraavalla kierroksella.

Todennäköisesti noin 1.5-2.5% korotuksilla olisi mahdollista vielä jotenkin pärjätä ilman reilua veronkorotusta, toki tuohonkin otetaan varmuudella valtionvelkaa.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Melkoisen pirullinen ongelma.
Tästä voidaan olla samaa mieltä varmasti kaikki.

Toki voisihan se olla ratkaisu, että ihmiset alkaisi hoitaa enemmän läheisiään kotona? Sitten voisi vanhustenhoitoa ja kotihoitoa supistaa ja keskittää hoito keskussairaaloihin ja yksityisiin terveysasemiin, jolloin ihmiset maksaisivat enemmän tarvitsemastaan hoidosta ja hoitajat voisivat sitten ajaa työmarkkinoilla omalla osaamisella itselleen parempaa palkkaa. Olisiko tähän palstalaiset valmiita, että ne koodarit, projektipäälliköt ja yrittäjät hoitaisivat omat mummunsa ja paappansa?

Nythän jo on se tilanne, että yksityisten vallatessa alaa he vievät hoitajia, koska voivat maksaa heille enemmän rahaa (jonka saavat palvelun ostaneelta kunnalta) ja kunnallinen ei pysty kilpailemaan heidän kanssaan.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Tästä voidaan olla samaa mieltä varmasti kaikki.

Toki voisihan se olla ratkaisu, että ihmiset alkaisi hoitaa enemmän läheisiään kotona? Sitten voisi vanhustenhoitoa ja kotihoitoa supistaa ja keskittää hoito keskussairaaloihin ja yksityisiin terveysasemiin, jolloin ihmiset maksaisivat enemmän tarvitsemastaan hoidosta ja hoitajat voisivat sitten ajaa työmarkkinoilla omalla osaamisella itselleen parempaa palkkaa. Olisiko tähän palstalaiset valmiita, että ne koodarit, projektipäälliköt ja yrittäjät hoitaisivat omat mummunsa ja paappansa?

Nythän jo on se tilanne, että yksityisten vallatessa alaa he vievät hoitajia, koska voivat maksaa heille enemmän rahaa (jonka saavat palvelun ostaneelta kunnalta) ja kunnallinen ei pysty kilpailemaan heidän kanssaan.
Tämä on osiltaan vähän saivartelua. Tarkoituksella en maininnut, että mielestäni tuo koko sosiaali- ja terveysala pitäisi korjata. Työolot ensimmäisenä ja sen jälkeen myös palkat. Olen muutaman läheisen kautta saanut ihan tarpeeksi näkemystä sen asian toteamiseksi, että ongelmia riittää. Mielestäni lähestyminen palkkojen kautta on väärä, koska rahalla ei estetä yhtään työuupumusta tai auteta työssä jaksamista. Työoloja pitää joka tapauksessa parantaa.

On kuitenkin helppo vaatia, että kakusta pitää laittaa isompi siivu tuolle sektorille. On laitettava, mutta miten?

Mistä me saamme lisää verotuloja, miten saadaan tuota syömävelan osuutta laskettua ilman että verotusta merkittävästi kiristetään. Suhteellisesti katsottuna eniten pitäisi korottaa pieni- ja keskituloisten verotusta. Hoitajat taitavat itse olla nimenomaan noissa keskituloisissa, jolloin osa omista korotuksista näkyy kohonneina veroina.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
@Jules W. Kyllä hieman kärkkäästi vastasin (en suinkaan suoraan sulle), mutta yleensä kun monet ilmoittaa, että terveyskuluja pitäisi supistaa, niin kun heille tarjoaa tuota, että itse hoitaisivat läheisiään ni kummasti se ei kelpaakkaan. Aina pitäisi löytää mahdollisimman pienipalkkainen hoitaja tekemään sen paskaduunin mihin itse ei olisi valmis edes on äitinsä tai isänsä takia.

@Jani82 tuossa aiemmin esitti teollisuuspuolelta tuttua ratkaisua jolloin esimerkiksi työajat olisivat reilusti etukäteen tiedossa. Tämä varmasti sopisi hyvin hoitajille, mutta kun monessa yksikössä ollaan menty jo esimerkiksi autonomiseen listasuunnitelluun ni se jo itsessään on parantanut tosipaljon työhyvinvointia kyseisissä yksiköissä. Kuitenkaan se ei tosiaan poista työn kuormittavuutta.

Lisäksi Voisi olla ihan relevanttia keskustella siitä, miten väkivaltaa kohtaavat hoitajat saisivat lainmukaan suojella itseään. Nythän tähän ei ole mitään muuta mahdollisuuksia kuin palkata Vartia tai sitten hoidolliset muodot.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mistä me saamme lisää verotuloja, miten saadaan tuota syömävelan osuutta laskettua ilman että verotusta merkittävästi kiristetään. Suhteellisesti katsottuna eniten pitäisi korottaa pieni- ja keskituloisten verotusta. Hoitajat taitavat itse olla nimenomaan noissa keskituloisissa, jolloin osa omista korotuksista näkyy kohonneina veroina.

Kyse ei pelkästään ole rahasta vaan enemmän tämä on arvokysymys. Mistä saamme rahaa poliisille, puolustusvoimille, hoitajille, opettajille ja kaikille muille jotka saavat palkkansa yhteisistä verotuloista+syömävelasta? Esimerkiksi hävittäjähankinnat meni läpi aika kivuttomasti vaikkakin hankinta on n. 10 miljardia + tulevat ylläpitokulut joista ei ole selvää kuvaa. Yritystukia ei liene leikattu koskaan, se kakku on kasvanut hallituskaudesta toiseen. Lopulta saisi aika pitkän listan siitä mitä asioita voisi asettaa vastakkain ja laittaa ne järjestykseen arvostusasteikolla.

Tanskassa, jonka ylijäämä on jotain välillä 5-10% vuositasolla, osa hoitajista oli lakossa viime vuonna huonon palkkauksen ja työolojen takia. Vaikka valtiolla olisi maksukykyä, hoitotyön arvostus ei Tanskassakaan näytä olevan kovin korkea. Lakko loppui ja liksat nousevat n. 5% seuraavan 3v aikana.

Norjassa, joka on vauras maa, taas vetää puoleensa hoitotyöntekijöitä muista Pohjoismaista palkkauksen ja hyvien työolojen takia. Ehkä voi sanoa että hoitajia todella arvostetaan Norjassa, eniten nyt Pohjoismaista.

Haaste tässä on miten hoitajat saisivat lisää arvostusta kansalta ja päättäjiltä. Ehkä tässä kannattaisi kääntää katse puolustusvoimiin miten he ovat säilyttänyt oman uskottavuutensa ja arvostuksensa kansan silmissä vaikka puolustusvoimat eivät itseasiassa tuota juuri mitään arvolisää maalle, toki vakautta ja rauhaa, jota on vähän vaikea mitata. Äänestäjistä iso osa ei ole tekemisissä julkisen terveydenhuollon kanssa varsinkin jos on työelämässä eikä ehkä siten näe terveydenhuoltoa niin arvokkaana elementtinä että vaaleissa teema nousisi muiden teemojen yläpuolelle. Tämän lisäksi ongelmana on maan ikärakenne ja tuleva hoitotarve.

Annamme osalle hoitajista koulutuksen ja tarvittavan ammattitaidon ja he lähtevät ulkomaille töihin hankittuaan kannuksensa Suomessa. Tilalle saamme ulkomaista työvoimaa, joiden koulutustaso tai ammattitaito ei ole lähtiöiden tasolla. Surkea taktiikka pidemmällä tähtäimellä.

Hoitajien ammattiliitoilla ei ole helppo homma kääntää ihmisten ja päättäjien päät. Ei käy sääliksi.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Kyse ei pelkästään ole rahasta vaan enemmän tämä on arvokysymys. Mistä saamme rahaa poliisille, puolustusvoimille, hoitajille, opettajille ja kaikille muille jotka saavat palkkansa yhteisistä verotuloista+syömävelasta?
Arvokysymys nimenomaan ja siinä se tuli jo vastauskin. Näihin riittää rahaa vaikka kuinka paljon, kun leikataan pois kaikki muu julkisen sektorin porsasteluläski. Siinä sivussa voidaan nostaa kaikkien yllämainittujen palkkoja ja tiputtaa vielä dramaattisesti verojakin.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
että yksityisten vallatessa alaa he vievät hoitajia, koska voivat maksaa heille enemmän rahaa (jonka saavat palvelun ostaneelta kunnalta) ja kunnallinen ei pysty kilpailemaan heidän kanssaan.
Käsittääkseni ja kuulemani perustella hoitoalalla yksityinen maksaa huonompaa palkkaa kuin julkinen. Ero ei ole suuren suuri, mutta vähäisen palkkaeron kuulemani mukaan korvaa yksityisten tarjoama joustavuus verrattuna julkiseen (työvuorojen järjestäminen mm.)
Tällainen artikkeli asiasta ainakin löytyi, toki IS/Taloussanomat
Tarkoituksella en maininnut, että mielestäni tuo koko sosiaali- ja terveysala pitäisi korjata. Työolot ensimmäisenä ja sen jälkeen myös palkat.
Viitaten edelliseen vastaukseeni kyse ei ensisijaisesti ole hoitoalalla palkkauksesta vaikka siinäkin korjattavaa on. Tuntemani lukuisat terveysalan ammattilaiset toisistaan tietämättä ovat kertoneet suurimmaksi ongelmaksi johtamisen ja tämä korostuu erityisesti julkisella puolella: mikromanageeraus, kuppikuntaisuus jne.

Mikä on AY-liikkeen merkitys tässä? Liiton edustajat vaativat lisää palkkaa, mutta samalla halutaan säilyttää hyvät suhteet työnantajan edustajiin (jotka ovat itse aikanaan saattaneet olla niitä työntekijöitä) ja ylläpitää omaa asemaa "arvostettuna" työntekijänä ja mahdollistaa oman nousun "työnantajan" edustajaksi. Todellisiin ongelmiin ei välttämättä osaaminen/ymmärrys/halu riitä. Raadollista, mutta kovin usein totta.

Olen tuonut aiemmin esille AY-liikkeen toimintatavoista mm. painostuksen: uusi nuori työntekijä tulee taloon niin ensimmäinen tervehtijä on liitonmies, joka iskee liittymispaperin eteesi nimenkirjoitusta odottaen. Melko epäreilu tilanne: nuori ei edes ymmärrä allekirjoittaessaan, että menettää palkastaan tietyn prosenttiosuuden "jollekin, joka ajaa sinun asiaa".

Kiistämättä AY-liike on vuosien, varsinkin alkuvuosien aikana tehnyt merkittävää työtä duunarin puolesta. Mielestäni AY-liike on jämähtänyt suuruusvuosiensa ja merkittävimpien aikaansaannoksiensa aikaan ymmärtämättä maailman muuttuneen vedoten edelleen noihin vuosikymmenien takaisiin saavutuksiin. AY-liikkeellä saattaa olla tarvetta, mutta sen pitää uudistua ja pohtia merkitystään ja toimintatapojaan: AY-liike 2.0.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Käsittääkseni ja kuulemani perustella hoitoalalla yksityinen maksaa huonompaa palkkaa kuin julkinen. Ero ei ole suuren suuri, mutta vähäisen palkkaeron kuulemani mukaan korvaa yksityisten tarjoama joustavuus verrattuna julkiseen (työvuorojen järjestäminen mm.)
Tällainen artikkeli asiasta ainakin löytyi, toki
Tämä tosiaan oli vielä minun työurani alussa ihan totta. Itsekkin olen toisessa ketjussa tylyttänyt yksityisiä vanhainkoteja henkilökunnan ja asukkaiden riistämisestä. Näitä riittää toki edelleen.

Nyt koronakriisin myötä ja hoitajapulan pahentuessa olen itsekkin päässyt maistamaan markkinatalouden herkkua kysynnän ja tarjonnan laista. Yksityinen tarjosi minulle melkein 10 euroa parempaa liksaa kunnan vastaavaan työhön verrattuna. Ja sitä pystyi tekemään ihan keikalla silloin kuin halusi. Tämä on kans näitä miksi kuntatyönantajien kannattaisi pitää se heidän tarjoama palkka houkuttelevana, koska hoitajista oikeastikkin kilpaillaan tällähetkellä ja he Kotka ovat valmiita liikkumaan paikasta toiseen käärii tällähetkelä hyvääkin liksaa. Myös sitten näitä tapauksia löytyy, ettei jossain yksikössä ole tarpeeksi työntekijöitä ni niitä joudutaan sulkemaan ja palvelun tarjonta supistuu.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt koronakriisin myötä ja hoitajapulan pahentuessa olen itsekkin päässyt maistamaan markkinatalouden herkkua kysynnän ja tarjonnan laista. Yksityinen tarjosi minulle melkein 10 euroa parempaa liksaa kunnan vastaavaan työhön verrattuna. Ja sitä pystyi tekemään ihan keikalla silloin kuin halusi.
Tässä taitaa olla se juju - kysynnnän ja tarjonnan laki. Siinä mm. yksi syy miksi AY-liike on pihalla kuin lumiukko - markkinat osaltaan korjaavat jo palkkausasioita ja muuhun AY-liikkeellä ei ole mitään tarjottavaa. AY "tarjoaa" jäsenilleen lisää palkkaa, mutta unohtavat kertoa, että verotuksen progressio ja palkkojen jatkuva nosto, jotka johtavat tuotteiden ja palvelujen hintojen nousuun, syövät lähes kaiken korotuksen.

Mainitaan nyt mm. koodarit, jotka käytännössä voivat sanella palkkansa (toki kohtuuden rajoissa), koska kysyntää on enemmän kuin tarjontaa. Lääkäriliitto (AY) on vastustanut koulutuspaikkojen lisäämistä vetoamalla mm. siihen, että 90-luvulla oli työttömiä lääkäreitä. Oikeastihan kysymys on vallan muusta.

Mitä hyvää AY-liike on tuonut viimeisinä parinakymmenenä vuotena?
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Käsittääkseni ihmiset eivät ole tällähetkellä valmiita luopumaan sotepalveluverkosta. Todennäköistä on siis, että palveluista tullaan perimään lisää hintaa tulevaisuudessa. Painotan edelleenkin, että ne hyödykkeet, jotka tuovat eniten haitallisia terveysongelmia pitäisi verottaa kovemmin, jotta sitä rahaa olisi kustantaa terveyspalvelut. Tupakan suhteen ollaan hyvällä tiellä. Alkoholia pitäisi verottaa vieläkin enemmän sekä sokereita laittaa isommin verolle.
Missä olen näin sanonut?
Ihmiset haluavat niitä palveluja eivätkä seiniä ja jos jossain ei ole asiakkaita niin sinne ei niitä seiniä kannata rakentaa, ei tilanne niillä seinillä parannu. Vaikka jokaiselle kylälle saataisiin oma terveysasema ei se tilannetta paranna kun sinne ei saada henkilökuntaa sen takia noiden tulevien toimipisteiden on oltava sen verran isoja, että niissä on saatavilla ne sen ympäristön riittävät palvelut tiettyinä aikoina. Ei ole mitään järkeä pitää kaikkialla esim. Neuvolaa jos kuntaan syntyy alle 10 lasta vuodessa se tarve saadaan täytettyä muutamana päivänä. Jotenkin kuulostaa siltä, että terveydenhuollossa halutaan pitää tilanne nykyisenä koska näin on aina tehty ja mihinkään muutoksiin ei olla valmiina vaikka se todellisuudessa nimenomaan helpottaisi omaa työskentelyä.

Kaikista nopein tapa lyhentää hoitojonoja on nostaa Kelakorvauksia sen takia mm. hammashoito on täysin kusessa kun Kela korvauksia tiputettiin ja nyt kaikki jonottavat julkiselle puolelle. Ennen todella moni kävi yksityisellä kun siitä sai korvauksena merkittävästi isomman summa ja tuolla erotuksella ei saada samaa palvelutasoa julkiselle puolelle kun se kustannusrakenne on niin kallis.

Jos alkoholin verotusta nostetaan verotulot tippuvat kun sitä tilataan ja haetaan entistä enemmän ulkomailta. Ylipäätänsä pelkkä veronkorotusten käyttö on tyhmää kun Suomessakin on todistettua faktaa siitä, että verojen tiputtaminen nostaa verokertymää todellisuudessa kuten kävi autoverolle.
"Autoveron tuotto oli vuonna 2015 yhteensä 802 miljoonaa euroa. Tuotto kasvoi verottomiin hintoihin tehtyjen korotusten ja myytyjen autojen määrän kasvun ansiosta 70 miljoonaa euroa vuonna 2016 ja 67 miljoonaa euroa vuonna 2017.

Vuonna 2018 autoveron on arvioitu tuottavan valtiolle noin 800 miljoonaa euroa, mikä on TM:n mukaan rutkasti alakanttiin. Vuoden 2015 esityksessä autoveron tuoton budjetoitiin olevan alle 700 miljoonaa, mutta toteutunut tuotto oli 802 miljoonaa euroa."

Tosiassa alkoholiveron tiputtaminen 20-40% toisi enemmän rahaa valtion kassaan kun tuonti alkoholin määrä Suomessa vähenee ja verotulot tulevat Suomeen, asia jota ei vaan uskalleta tunnustaa. Toki jos tätä ei ole yhtään seurannut niin eihän sitä voi ymmärtää ja huomata.



tätä nyt en oikein tajunnut?
Ei niistä ylitöistä mitään ylimääräistä normaalien korvausten lisäksi tarvitse maksaa. Kuten itse tuossa sanoit, että niistä on maksettu myös ylimääräistä.
Ylitöistä ollaanki monessa paikassa päästy jo paikallisella sopimisella hyviin sopimuksiin ja vuoronvaihdoista saa jo ihan reiluja korvauksia. Toki osassa paikoissa näistäkin piti sitten jo alkaa taistelemaan ylityö ja vuoronvaihtokielloilla, jotka sitten osoitti että useassa paikassa järjestelmän toimivuus perustuukin vain hoitajien hyvään tahtoon ja joustavuuteen.

Ei ylitöiden tekeminen ole missään muuallakaan automaatiota kyllä hommasta riippuen joutuu välillä puoli firmaa soittelemaan läpi halukkaita saadakseen.

Niin siis jos kaikkialla mennään ihan minimihenkilöstöllä ni miten sitä voisi optimoida. Saat tuon kuulostamaan siltä, että jossakin lorvisi hoitajia tekemättömänä koska (joku maksa kuitenkin). Näinhän se ei ole. Hoitajia tarvitaan paljon lisää, mutta alalle ei saada tarpeeksi uusia tulijoita ja samaan aikaan alalta poistuu hoitajia kiihtyvään tahtiin.

Et kuitenkaan ottanut kantaa tuohon suurimpaan ongelmaan, että miten houkutella Suomeen hoitajaksi työntekijöitä, kun Norjassa ja Ruotsissa heille ollaan valmiita maksamaan parempaa palkkaa sekä tarjoamaan paremmat työolot. Miksei se olisi siis täällä suomessa mahdollista? Kysymys on ihan puhtaasti arvovalinnoista.
Voi hyvinkin helposti ja sitä tehdään jatkuvasti muualla. Sinun sanoista saa sen kuvan, että kaikilla on aina pirusti tekemistä ja ennen kaikkea se tekeminen on tarpeellista. Sitä se ei varmasti ole sillä niitä hommia mitä tehdään pitää käydä läpi todella tiheällä kammalla, mitä tehdään ja milloin.

Hoitajien määrä ei tule kasvamaan se on varma kun ikäluokat pienevät ja hoitoalasta kiinnostuneita ei ole määräänsä enempää. On siis pakko tehdä muutoksia miten hommat tehdään tai niitä ei tee kukaan.
Jännästi muuten teollisuudessa voidaan asioita tehdä alle puolella siitä porukasta mitä 20 tai 30 vuotta sitten ja silti tavaraa tulee ulos vähintään saman verran tai enemmänkin. Kyse on siis siitä, että priorisoidaan ne mitä tehdään ja kehitetään niille lisäarvoa tuottamattomille hommille keinot miten ne tehdään sen lisäarvoa tuottavan työn kärsimättä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös