Jotenkin luulisin että asia on juuri toisinpäin. Myyntiedustajilla laiskottelu näkyy usein suoraan tilissä provisioiden puutteena, laiskottelu näkyy heti ja kenkää tulee herkästi jos tavoitteet ei täyty, ja muutenkin haastavampiin hommiin hakeutuu kunnianhimoisempia työntekijöitä.
Kyllä minä epäilen että enemmän sluibailijoita löytyy varasto-, tehdas-yms tylsissä rutiinihommista. ja tietenkin kaupungin puisto-osastolta.
Omien kokemuksien mukaan asiantuntijatehtävissä ei ongelmia ole oikeastaan juuri ollenkaan. Toki juttuja olen kuullut, ettei kaikkialla muualla asiat ole yhtä hyvin, mutta aina se laittaa mietityttämään että onko vikaa siellä työnantajapuolellakin.
Joo siis varmasti löytyy sekä määrällisesti että useammin sluibaajia noista ns. ihan perus-/yleishommista ja sen tyylisistä kuitenkin.
Meillä ongelmaksi vuosien varrella noiden muutamien kanssa muodostui se, kun käytännössä täydet vapaudet annettiin pitkähkön kouluttamisten ja perehdyttämisen jälkeen, niin sitä vapautta alettiinkin käyttämään työnantajaa vastaan. Viikkosunnitelmissa alkoi useammin ja useammin näkymään monen päivän kohdalla kysymysmerkkejä, tai sitten jos asiakkaalle mentiin, niin käytiin nopeasti kahvilla ja kotia kohti. Eli firma maksoi 30min "uurastuksesta" täyden palkan siltäkin päivältä. Ja sitten kun alettiin välillä selvittämään viikon kulkua, niin alkoi melkoset meriselitykset. Se alkoi näkymään kentällä. Moni asiakas mietti ettei tätäkään tyyppiä ole kauheasti heillä näkynyt. Kyllä me saadaan niistä lopulta tietää onneksi sit, tavalla tai toisella. Mutta viivettä on, ei ne heti soittele. Mun mielestä ehkä härskein oli se, kun tyyppi ilmoitti meille että menee kaupunkiin x ja tapaamaan asiakkaita x ja x. Kävikin lopulta ilmi, että kaupunkiin oli menty joo, mutta hoitamaan ihan pelkkiä siviilihommia, eikä asiakkaissa käyty ollenkaan. Meille kertoi silloin ihan toista, ja otti tietysti päivärahatkin ko. päivältä, kuten muiltakin. Kiva juttu.
Noh, meillä edustajan hommat ovat enemmän suhteiden ylläpitoa, asiakkaan auttamista ja muuta, kun sellasta perinteistä myymistä. Tottakai myyntiä myös, mutta pitkillä vuosien sopimuksilla, joten suhteiden ja tuotteen pitää pysyä kunnossa. Pitää käydä tasaisesti asiakkaissa, ja siellä pitää käyttää aikaa sekä tavata ihmisiä joka osastoilta. Kaikenlaisia tuotekoulutuksia oltava riittävästi ja pitää homma hallussa ja firman nimi esillä. Vaativaa hommaa, eikä sluibailuun ei ole varaa.
Työnantaja on joskus hieman voimaton ikävien tapausten edessä. Menisi kauan kirjoittaa kaikesta mihin törmännyt, mutta onhan sitä tässäkin ollut jo :D