godofthunder
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ässät, Detroit Red Wings
Muutoin hyvinkin paljon samaa mieltä monestakin asiasta, mutta en näe tätä näin. Nollakorotukset tehtiin jotta koko maan kilpailukyky parantuisi ja toimi on ollut kaikilla tavoin onnistunut. Kilpailukyky on kohentunut ja sitä kautta maan työllisyys parantunut reilusti. Toki en näe AY:tä järjestönä jonka tukisi ajaa omaa etuaan, vaan jäseniensä etua, mutta sielläkin odottaisin arvo nähdä näille työpaikoille riippumatta siitä, että kuinka paljon ne ovat realisoituneet uusina jäseninä
Kokonaisuutenahan minä en AY:tä vastusta eli ainoastaan näitä epäkohtia (yleissitovuus, poliittiset lakot ja luottamusmiesten valintatapa liiton jäsenien äänestyksellä)
Kyllähän aika kovasti lupailtiin nollakorotuksista päätettäessä, että vain on väliaikaista se. Noh, nopeasti se unohtui seuraavaan kierrokseen mennessä. Noi isossa kuvassa se on juurikin jäsenistön itse, mikä päättää mm. työtaistelutoimista, koulutuksista, yms painotuksista, mihin suuntaan liitto on menossa. Kuitenkin toiminnan siunaava elin koostuu pelkästään jäsenistä, ja hallitus/johtokuntapaikat määräytyvät aikalailla äänimäärien mukaan. Ainoastaan edustuspaikkojen määrä perustuu ryhmien kokonaisäänimääriin vaalissa. Mm. Sähköliitossa taisi vaalit voittaa sitoutumattomien ryhmä. Itse olen ollut ammattiliiton johtokunnassa ihan puhtaalla porvaritaustalla.
Tuosta luottarin valinnasta olen sun kanssa eri mieltä. Kuitenkin valitaan ammattiliiton edustajaa työntekijöille, niin kenen siitä sitten pitäisi äänestää, tai miten se pitäisi valita ? Mikä taho huolehtii liittoon kuulumattoman työntekijöiden edustajan juridisesta/lainsäädännölliset koulutuksesta, ja kuka sen maksaa ? Varsinkin ison talon pääluottamusmiehen tehtävä vaatii ihan oikeaa osaamista, jotta toimesta on jotain hyötyä jollekin. Eri asia on tietysti silloin, jos työnantaja haluaa itselleen kumileimasimen, joka suostuu nielemään kaiken paska työntekijöiltä. Vaikka en ole edes luottona enää, niin ta kysyy multa vieläkin neuvoja, miten toimia hankalissa tilanteissa.(varoitukset/työsuhteen purut). Mutta kuten oon sullekin sanonut, niin meillä homma oli terveellä pohjalla, ja hoidin myös liittoon kuulumattomien asioita, kuten tekee moni muukin. Aina toki löytyy myös jyrkempiä suhtautumisiakin.