Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 401 302
  • 15 505

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
Siis tä? Suomessa työnantaja voi irtisanoa työntekijän ihan milloin haluaa ja jos kyseessä lain vastainen irtisanominen, niin korvaus on 3-24 kk palkkaa vastaava summa. Eli eroon paskasta työntekijästä pääsee kyllä, jos on valmis maksamaan.
Juuri näin! Mitä täällä itketään turhaan? Kuka esim pienyrittäjä nyt ei olisi valmis maksamaan 24kkn palkan saamatta sitä vastaavaa työpanosta? Yrittäjä on kuitenkin niin rahoissaan kun on riistänyt paskaa työntekijää jo vaikkapa sen kokonaiset 6kkta.
 

Zolomy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerrotaan lähiviikkoina
Eikö jokainen taho ole vastuussa omista tekemisistään? Hallitus kantaa vastuun siitä onko heidän lakiesitykset toimivia vai ei, mutta ei kai he vastuussa voi olla siitä jos joku kansalaisjärjestö yrittää ottaa heiltä pois oikeuden säätää lakeja?

Liitot eivät yritä ottaa pois oikeutta säätää lakeja, vaan käyttävät laillista oikeuttaan työtaisteluun saadakseen hallituksen neuvottelemaan lakiesityksiä järkevämmiksi.

Hallitus on toki vastuussa siitä miten reagoi näihin kiristysyrityksiin, mutta parlamentaarisen demokratian kannalta näkisin jopa vahingollisena sen, että luovuttaisivat pois kansalaisten heille antaman oikeuden säätää lakeja.

Merkittävä osa kansalaisista äänesti puoluetta, jonka lupaukset erosivat merkittävästi siitä politiikasta jota he hallituksessa toteuttavat. Enemmistö kansalaisista hyväksyy lakot ja on tyytymätön hallituksen toimintaan työmarkkinoiden uudistuksessa. Edelleenkään kukaan ei ole poistamassa hallituksen oikeutta säätää lakeja. Tällläkin hetkellä hallitus on valmistelemassa suunnittelemiaan leikkauksia sekä lakko-oikeutta rajoittavaa lakia.

En ota kantaa siihen ovatko nämä kaavaillut lait hyviä vai huonoja, mutta jos hallitus säätää huonoja lakeja, ne kyetään 4 vuoden päästä korjaamaan toisenlaisiksi, kun ihmiset äänestää toiset ihmiset valtaan. Sitä on kansanvalta. Nykytilanne (jossa AY-liike pystyy ottaa koko maan panttivangiksi, ellei heidän vaatimuksiinsa suostuta) ei ole demokratiaa.

Kansanvalta on muutakin kuin oikeus äänestää vaaleissa neljän vuoden välein. AY-liike on joukko demokraattisesti järjestäytyneitä, demokraattisessa Suomessa perustettuja järjestöjä jotka toimivat lain määrittelemissä rajoissa. Hallitus ajaa kiisteltyjä uudistuksiaan hirveällä kiireellä vaikutusarvioita sivuuttaen ja piilotellen, eikä edes teeskentele pyrkivänsä minkäänlaiseen tasapuolisuuteen leikkauksissaan ja työelämäheikennyksissään. Jopa osa tämän palstan kokoomusfaneista on myöntänyt että osa uudistuksista on järjettömiä, mutta hallitus jatkaa pässinpäistä kovisleikkiään "hyvän hallitusohjelmansa" kanssa. Edes neuvottelujen aloittamisella nämä lakot olisivat todennäköisesti paljon lievempiä tai jopa peruuntuneet kokonaan, mutta kokoomus näyttää pitävän satojen miljoonien tappioita hyväksyttävänä hintana sodalleen työväenliikettä vastaan. Jos he aidosti välittäisivät Suomen edusta ja yhteisten asioiden hoidosta, olisi jossain tultu jo vastaan.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Ei se nyt niinkään voi olla, että tavan kansalaisen ainoa sananvalta on se numero siinä äänestyslipukkeessa, ja muuten sitten ei ole mitään muuta tekemistä kuin pitää turpa kiinni siitä 4 vuotta eteenpäin.

Eli sikäli tämä ajatus ontuu aika pahasti, sillä tietenkin kansalaisilla pitää myös siinä vaalien välissä olla mahdollisuus vaikuttaa hallituksen tekemisiin. Tämmöisessä vapaassa sivistysmaailmassa kun eletään.

Se että minkä verran ja missä tilanteissa, niin sitten tuleekin harmaan sävyjä hirveästi esiin.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Miten tällainen ihmisryhmä kuin Persut voi olla olemassa? Eikö heillä ole minkäänlaisia vaatimuksia henkisestä tai älyllisestä tasosta?


Olisipa olemassa jokin helppo ratkaisu, jolla tilanne hoidettaisiin ja jokainen olisi tyytyväinen, Jussila sanoo.

Kuulostaa joltain missikilpailun finalistilta. Ja seuraavassa lauseessa Jussila jatkaa:

Tarvitaan konkretiaa. Jos joku antaa esityksen ja toinen vastaa, ettei se kelpaa hänelle, tällä kieltäytyvällä henkilöllä pitäisi pystyä esittämään ehdotuksia, joihin se on valmis.

Ja se konkretia oli missä? (lue ensimmäinen lause uudestaan) Sen sijaan hän ehdottaa AY-liikkeeltä esitystä kuinka valtion velkaantuminen saadaan loppumaan. Hallitusko lähtisi tällaisiin neuvotteluihin mukaan? AY-liike on kyllä kertonut millä lakkoilu loppuu, ehkä Jussila on sen missannut.

Ja toinen persu jatkaa filosofointia:
-Perämaa sanoo, ettei itse ole lakkojen kannalla, mutta ei näe työntekijöillä muuta keinoa vaikuttaa asioihin.
Ehdottaako Peruspuurtajien puheenjohtaja Perämaa ratkaisuksi siis sitä ettei hän itse enää pyrkisi vaikuttamaan asioihin?
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Liitot eivät yritä ottaa pois oikeutta säätää lakeja, vaan käyttävät laillista oikeuttaan työtaisteluun saadakseen hallituksen neuvottelemaan lakiesityksiä järkevämmiksi.
Poliittiset lakot eivät ole työtaisteluita vaan yritystä vaikuttaa politiikkaan.

Ja jos hallitukselle on suotu mandaatti säätää lakeja, ja on olemassa taho, joka painostaa hallitusta tuhoamalla tämän maan taloutta (estääkseen hallitusta viemästä lakiesityksiään loppuun asti), niin kyllähän nuo silloin yrittävät estää hallitusta säätämästä haluamiaan lakeja. Tätä touhua varten on politiikassa olemassa oppositio, ja eduskunta, jonka enemmistöön voi yrittää vaikuttaa. Ja AY-liikkeillä on jo nyt väylä politiikkaan - Demarit, mutta ei näillä ollut kovin iso hinku hallitukseen tekemään kompromisseja Kokoomuksen kanssa.

En itse ota kantaa siihen, onko hallituksen uudistukset hyviä vai huonoja - enkä rehellisesti sanoen tiedä. Omasta mielestäni ei ole fiksua heikentää varsinkaan kaikkein heikoimmassa asemassa olevien elämää, mutta silti haluaisin pitää kiinni siitä, että politiikka tapahtuu politiikkaan valittujen yksilöiden kautta, eikä kansalaisjärjestöillä tulisi olla mahdollisuuksia vaikuttaa politiikkaan näin vahvasti. Työtaistelut on sitten asia erikseen.

Poliittiset lakot on toki laillisia, mutta tämä hetki todistaa mielestäni sen, ettei niiden pitäisi olla.
 
Viimeksi muokattu:

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Siis tä? Suomessa työnantaja voi irtisanoa työntekijän ihan milloin haluaa ja jos kyseessä lain vastainen irtisanominen, niin korvaus on 3-24 kk palkkaa vastaava summa. Eli eroon paskasta työntekijästä pääsee kyllä, jos on valmis maksamaan. Ja huomattavasti vähemmän tarvitsee pääsääntöisesti maksaa kuin mitä Penguins joutuisi Puljujärvelle maksamaan.

Niin, eli siitä tulee sitten firmalle niiden irtisanomiskulujen lisäksi sitten kaikki mahdolliset oikeudenkäyntikulut ym. päälle. Kuten tuossa juuri yllä kerrottiinkin, ei kaikilla vain yksinkertaisesti ole varaa tuollaiseen.

Ja tosiaan iso ero on siinäkin, että se ei-haluttu kaveri voidaan LAILLISESTI kenkiä Pittsburghista mäkeen ilman syytä, jos palvelua (työ) ostava taho (työnantaja) ei ole tyytyväinen saamaansa vastineeseen.

Aika erikoiselta keissiltä vaikuttaa. Tätä vartenhan on työterveysneuvottelu, jossa käydään läpi, mitä työntekijä pystyy ja ei pysty tekemään. Luulisi sellaisen olevan pidetty ainakin silloin, kun työntekijä on palaamassa pitkän sairasloman jälkeen töihin. Jos työn tekeminen ei onnistu, eikä korvaavaa työtä ole tarjolla, niin kyllä silloin käsittääkseni irtisanominen on mahdollista.

On, ja tuo on kyllä ihan hyvä olla olemassa ihan kummankin osapuolen kannalta. Ongelma toki oli se, että tämä sälli ei ollutkaan yhtämittaisesti sillä saikulla, vaan haki sitä aina pieni pätkä kerrallaan, jolloin asia menee monimutkaisemmaksi. Samasta syystä ei myöskään pudonnut Kelan rahojen piiriin, kun saikut eivät olleet keskeytymättömiä.

Ja uskoisin, että tuollainen on pidettykin (ainakin oli keinovalikoimassa tuossa yrityksessä), mutta mitä tapahtuu, jos työntekijä vakuuttaa jokaisessa keskustelussa olevansa jatkossa työkuntoinen? Ja sitten kiikuttaa taas uuden saikkulapun seuraavan jakson aluksi? Juurikin tuo ylläoleva oravanpyörä, joka tulee ihan järkyttävän kalliiksi yritykselle.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksi asia on tässä poliittisessa lakossa jäänyt vähemmälle huomille ja se on se, että syksyllä täytyy myös lakkoilla palkankorotusten puolesta. En toki tiedä mitkä sopimukset umpeutuvat. Jos tässä nyt vedetään lakot Wappuun asti niin missä määrin on lihaksia lakkoilla se kuukausi pari lisää tai yrityksillä maksaa korotuksia kun tuntuu vähän olevan lomausilmapiiriä ilmassa.
 

Baldrick

Jäsen
Tätäkin keskustelua lukiessa ja henkisesti vähän kiistan ulkopuolelta katsellessa on kyllä pakko todeta, että vääntö tapahtuu ns. kahden pahan välillä, joista kumpikaan ei oikeasti ole valmis millään tapaa sovittelemaan tilannetta. Ehkä tämä on tätä somen aikakautta, kun omat kuplat tarpeeksi vahvistuvat ja mielipiteet jyrkkenevät, eikä tolkun mielipiteet saa sitä suurinta näkyvyyttä tai kannatusta kummallakaan puolella, kun se ei ole raflaavaa.

Molempien osapuolien hyviä osia tarkoitusperistä ymmärrän, mutta molemmat näyttyvät omiin silmiini omanlaisiltaa mafioilta nokkamiehineen. Kummallakin osapuolella on ns. "hyväksyt tai itket ja hyväksyt"-mentaliteetti. Lakot haittaavat suuresti omaa työtäni ja ovat päivittäinen päänvaiva, kun kamat seisoo satamassa, mutta samalla minulla löytyy myös hieman ymmärrystä lakoille, kun se on ainoa keino vaikuttaa uudistuksiin, joista on osa on hyviä, mutta osa kyllä myös sitä itseään.

Huvittavinta tässä koko hommassa on se, että molemmat syyttävät toisiaan siitä, kun eivät ymmärrä, mutta harva edes yrittää toista osapuolta aidosti ymmärtää - niin kannattajista kuin kärkihevosista. Tässäkin on tullut monta sivua päivässä pelkkää kinastelua, mutta uskooko täällä kukaan, että yksikään keskustelun osanottajista olisi valmis muuttamaan mielipidettään? Erityisesti kokeeko kukaan itse aidosti olevan valmis muuttamaan mielipidettään? Veikkaan, että vaikka uskoisikin, niin harva siihen lopulta kykenee, kun koko keskustelu on niin tunnelatautunut ja kaikki haluaisivat muokata tätä yhteiskuntaa näköisekseen. Minä, minä minä.

Kurjaa nykymenoa ja tätä näivettyvää, kiistojen takia paikallaanpolkevaa takapajulaa pohtiessa lähinnä on mielessä muutto takaisin ulkomaille...
 
Viimeksi muokattu:

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Meillä nousi tänään töissä lakot (tai niiden seuraukset) jo ihan virallisesti agendaksi, kun polttoainepula väijyy nurkan takana. Vartiointiliikkeillä kuitenkin iso osa katteesta perustuu autolla suoritettavaan työhön, jolloin sen käydessä mahdottomaksi alkaa varmaan pienempiä firmoja olemaan kuilun partaalla tälläkin alalla.

Itse rupesin miettimään sellaista tilannetta, että se Leena Lähihoitaja, jonka turvaksi on hankittu se vartiointiliikkeeseen hälyttävä kutsunappi, joutuu asiakkaan hyökkäyksen kohteeksi hoitokodissa. Vartijaa ei koskaan saavu paikalle polttoaineen puutteen takia, vaan Leena Lähihoitaja joutuu pärjäämään siellä sitä isokokoista ongelmatapausta vastaan ihan yksinään.

Leenaa varmaan sairauslomalla lämmittää kovasti SAK:n ponnistelu "kaikkien suomalaisten työntekijöiden" puolesta.

Tai se ovenavauspalvelua kostean baari-illan jälkeen odotteleva mies/nainen. "Emme valitettavasti pääse nyt sitä ovea avaamaan, kun ei meillä ole bensaa". Joutuu siinä vaiheessa asiakas miettimään vaihtoehtonsa uusiksi, eikä ne välttämättä halvaksi tule.
 

ftr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Huuhkajat, Borussia Dortmund
On, ja tuo on kyllä ihan hyvä olla olemassa ihan kummankin osapuolen kannalta. Ongelma toki oli se, että tämä sälli ei ollutkaan yhtämittaisesti sillä saikulla, vaan haki sitä aina pieni pätkä kerrallaan, jolloin asia menee monimutkaisemmaksi. Samasta syystä ei myöskään pudonnut Kelan rahojen piiriin, kun saikut eivät olleet keskeytymättömiä.

Ja uskoisin, että tuollainen on pidettykin (ainakin oli keinovalikoimassa tuossa yrityksessä), mutta mitä tapahtuu, jos työntekijä vakuuttaa jokaisessa keskustelussa olevansa jatkossa työkuntoinen? Ja sitten kiikuttaa taas uuden saikkulapun seuraavan jakson aluksi? Juurikin tuo ylläoleva oravanpyörä, joka tulee ihan järkyttävän kalliiksi yritykselle.

Jos sairasloma on samasta syystä, niin ei kai työnantajan palkanmaksuvelvollisuus jatku, vaikka sairaslomatodistus tulisikin osissa? Minun käsitykseni mukaan tiputaan Kelan rahoille.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jos sairasloma on samasta syystä, niin ei kai työnantajan palkanmaksuvelvollisuus jatku, vaikka sairaslomatodistus tulisikin osissa? Minun käsitykseni mukaan tiputaan Kelan rahoille.
Kelan sivulta:
"Jos työntekijän työkyvyttömyys alkaa saman sairauden perusteella uudelleen 30 kalenteripäivän kuluessa edellisen sairauspäiväraha- tai osasairauspäivärahakauden päättymisestä, omavastuuaika kestää 1 päivän eli työkyvyttömyyden alkamispäivän."
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Meillä nousi tänään töissä lakot (tai niiden seuraukset) jo ihan virallisesti agendaksi, kun polttoainepula väijyy nurkan takana. Vartiointiliikkeillä kuitenkin iso osa katteesta perustuu autolla suoritettavaan työhön, jolloin sen käydessä mahdottomaksi alkaa varmaan pienempiä firmoja olemaan kuilun partaalla tälläkin alalla.

Itse rupesin miettimään sellaista tilannetta, että se Leena Lähihoitaja, jonka turvaksi on hankittu se vartiointiliikkeeseen hälyttävä kutsunappi, joutuu asiakkaan hyökkäyksen kohteeksi hoitokodissa. Vartijaa ei koskaan saavu paikalle polttoaineen puutteen takia, vaan Leena Lähihoitaja joutuu pärjäämään siellä sitä isokokoista ongelmatapausta vastaan ihan yksinään.

Leenaa varmaan sairauslomalla lämmittää kovasti SAK:n ponnistelu "kaikkien suomalaisten työntekijöiden" puolesta.

Tai se ovenavauspalvelua kostean baari-illan jälkeen odotteleva mies/nainen. "Emme valitettavasti pääse nyt sitä ovea avaamaan, kun ei meillä ole bensaa". Joutuu siinä vaiheessa asiakas miettimään vaihtoehtonsa uusiksi, eikä ne välttämättä halvaksi tule.

Niin ja se peräkylän mummo, jolle tulee ruoka ja kotihoito autolla jääkin yhtäkkiä ilman molempia. Esimerkkejä riittää, kun ponnistellaan kaikkien suomalaisten työntekijöiden puolesta.

Pelastustoimi, ensihoito ja poliisi saa varmaan löpönsä jostain varmuuskätköstään. Kai?
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Itse rupesin miettimään sellaista tilannetta, että se Leena Lähihoitaja, jonka turvaksi on hankittu se vartiointiliikkeeseen hälyttävä kutsunappi, joutuu asiakkaan hyökkäyksen kohteeksi hoitokodissa.

Tarkoitukseni ei ole yhtään vähätellä lakkojen vaikutuksia, mutta luultavasti teidänkin firmassa priorisoidaan asioita tärkeysjärjestykseen tällaisessa tilanteessa. Ymmärtämättä toimialaa tarkemmin luulisi hälytystehtävien olevan asteikolla esim rutiininomaisten kierrosten yläpuolella, toivottavasti paljonkin.

Pointtina vaan että mahdollisia haittaskenaarioita kyllä on helppo keksiä. Niin oli hoitajalakkojenkin aikana. Se on tietyllä tavalla kuitenkin sitä oman alan kriittisten toimintojen esilletuontia.

Sit kun varastoista bensat loppuu niin toki tuulettimeen osuu isommin. Huoltovarmuusnäkökulma tuotiin jo heti alussa esille, ihan aiheesta.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Huvittavinta tässä koko hommassa on se, että molemmat syyttävät toisiaan siitä, kun eivät ymmärrä, mutta harva edes yrittää toista osapuolta aidosti ymmärtää - niin kannattajista kuin kärkihevosista. Tässäkin on tullut monta sivua päivässä pelkkää kinastelua, mutta uskooko täällä kukaan, että yksikään keskustelun osanottajista olisi valmis muuttamaan mielipidettään? Erityisesti kokeeko kukaan itse aidosti olevan valmis muuttamaan mielipidettään? Veikkaan, että vaikka uskoisikin, niin harva siihen lopulta kykenee, kun koko keskustelu on niin tunnelatautunut ja kaikki haluaisivat muokata tätä yhteiskuntaa näköisekseen. Minä, minä minä.

Kurjaa nykymenoa ja tätä näivettyvää, kiistojen takia paikallaanpolkevaa takapajulaa pohtiessa lähinnä on mielessä muutto takaisin ulkomaille...

Mä en oikeasti ymmärrä, miten tämä homma saadaan hallituksen puolelta minä, minä, minä -muotoon. Jos on yhtään seurannut sitä suurta kuvaa, niin oikea sana on mieluummin me, me ja vielä kerran me, tämä koskee siis koko suomalaista yhteiskuntaa duunareineen ja pomoineen. Kukapa ei haluaisi tiettyjen jo saavutettujen etujen säilyvän myös jatkossakin, mutta ainakin itse olen vallitsevassa taloudellisessa tilanteessa valmis tinkimään henkilökohtaisesti monestakin asiasta, jotta saadaan kurssia oikaistua edes jonkin verran, niin paljon arvostan tänne rakennettua hyvinvointivaltion mallia, joka on henkilökohtaisesti auttanut minua sanoinkuvaamattoman paljon viimeisen vuoden aikana. Suhdanteiden muuttuessa on luonnollisesti annettava sitten myös toiseen suuntaan.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Itse rupesin miettimään sellaista tilannetta, että se Leena Lähihoitaja, jonka turvaksi on hankittu se vartiointiliikkeeseen hälyttävä kutsunappi, joutuu asiakkaan hyökkäyksen kohteeksi hoitokodissa. Vartijaa ei koskaan saavu paikalle polttoaineen puutteen takia, vaan Leena Lähihoitaja joutuu pärjäämään siellä sitä isokokoista ongelmatapausta vastaan ihan yksinään.
noh, onneksi se Leena Lähihoitaja ei ole päässyt sinne työpaikalleen pahoinpideltäväksi, koska joko bussit ei kulje tahi omaan autoon ei ole pensiiniä. Eli ihan suotta nyt vääntelet maailmanlopun kuvia.
 

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mielenkiintoista nähdä vuosien päästä, että paljonko nämä lakot tulivat aiheuttamaan suoraan tai välillisesti aivovuotoa ulkomaille. Varsinkin korkeakoulutettujen lisääntymisikäisten keskuudessa. Tulee kyllä kova lasku yhteiskunnalle kaikenkaikkiaan.
Se on sitä kaikkien talkoisiin osallistumista. Tuskinpa vain kansalaisuudesta luopuvat, että kyllä se suomalainen terveydenhoito jatkossakin kelpaa, vaikka ei maksaisi euroakaan veroja Suomeen valmistumisen jälkeen.

E: Toki alkuun joutuu maksamaan veroja muuttovuoden ja kolme ensimmäistä vuotta tänne, vaikka ulkomaille muuttaisikin. No ehkä siinä on tarpeeksi talkoota täällä korkeakoulutetulle.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mielenkiintoista nähdä vuosien päästä, että paljonko nämä lakot tulivat aiheuttamaan suoraan tai välillisesti aivovuotoa ulkomaille. Varsinkin korkeakoulutettujen lisääntymisikäisten keskuudessa. Tulee kyllä kova lasku yhteiskunnalle kaikenkaikkiaan.
Vaikea tässä on kuvitella että joku haluaisi jäädä tänne pakkaseen maksamaan ahtaaja-Pasien eläkkeitä IMF:n ohjauksessa.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tarkoitukseni ei ole yhtään vähätellä lakkojen vaikutuksia, mutta luultavasti teidänkin firmassa priorisoidaan asioita tärkeysjärjestykseen tällaisessa tilanteessa. Ymmärtämättä toimialaa tarkemmin luulisi hälytystehtävien olevan asteikolla esim rutiininomaisten kierrosten yläpuolella, toivottavasti paljonkin.

Toki näin, mutta ei niitä vakiokierroksiakaan voi "varmuuden varalta" jättää tekemättä, jos jatkossa ei saadakaan bensaa. Meillä tulee pk-seudun piirille sellainen 250-300km yössä ajoa, että ei siinä kauhean montaa hälytystehtävääkään ajeta, jos sitä bensaa ei yhtäkkiä saakaan mistään. Ja jos etukäteen ilmoittaa asiakkaalle, että jätetään nyt nyi sovitut hommat tekemättä varmuuden varalta, niin ei se asiakas niistä suostu maksamaankaan. Eli mutkan kautta tullaan taas siihen samaan lopputulemaan, että pikkufirmat alkaa olla vaakalaudalla.

Ei vartiointialalla yhdelläkään firmalla ole käytännössä mitään mahdollisuuksia ylläpitää jotain "huoltovarmuusvarastoja" polttoaineen tai minkään muunkaan hyödykkeen osalta. Eikä pitäisikään olla; ei sellaista tilannetta pitäisi päästä nyky-yhteiskunnassa syntymään, että yksi taho voi halutessaan lamauttaa useita eri aloja.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
noh, onneksi se Leena Lähihoitaja ei ole päässyt sinne työpaikalleen pahoinpideltäväksi, koska joko bussit ei kulje tahi omaan autoon ei ole pensiiniä. Eli ihan suotta nyt vääntelet maailmanlopun kuvia.

No näinhän se toki on. Eipä niitä vanhuksia tai muita hoitoa tarvitsevia tarvitse hoitaakaan, koska lakkoilijat ovat kuitenkin koko Suomen asialla. Kyllä silloin voidaan tuollaisestakin tinkiä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No näinhän se toki on. Eipä niitä vanhuksia tai muita hoitoa tarvitsevia tarvitse hoitaakaan, koska lakkoilijat ovat kuitenkin koko Suomen asialla. Kyllä silloin voidaan tuollaisestakin tinkiä.
Sikäli mielenkiintoista nähdä, missä menee kriittinen piste, että "painava syy" poliittisille lakoille ei sille keskivertopalkansaajalle ole enää riittävän painava. Toki varmaan moni vierittää bensan loppumisen ja muut lakoista aiheutuneet vaikeudet ennen kaikkea hallituksen syyksi.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä on ymmärrettävä niin, että moni yrittäjä tekee aika paljon duunia ns. rakkaudesta lajiin. Yrittäjyys ei tarkoita rikastumista tai onnistumista. Yrittäjyydessä on merkittäviä riskejä, jotka yrittäjä kantaa. Moni yrittäjä siirtyy kyllä palkkatyöhön, kun ei saa yritytoimintaansa lentoon, mutta hienoa silti että yrittivät. Yrittäjyys ei sovi kaikille, kuten ei sovi vaikka ammattiyhdistyksen jäsenyyskään. Yrittäjien vähättely tai piikittely ei kanna kovinkaan hyvää hedelmää, koska ilman yrittäjiä maamme olisi totaalisessa kusessa, kun vielä muistetaan että suurin osa isoista vientiyrityksistä on alunperin kasvottoman konsernin sijaan ollut yrittäjävetoinen.

SAK on julistanut sodan vientiteollisuutta vastaan ja siinä ottaa siipeensä myös moni yrittäjä - esimerkiksi eilen raportoidusti on odotettavissa kuljetusalan yrittäjien konkursseja.
Juu ei pidä vähätellä ei, mutta aina pitää muistaa se tosiasia, että tämä on hyvinkin kaksipuoleinen asia. AIna puhutaan, että ilman yrityksiä ei ole niitä työpaikkoja, mutta aina unohtuu se vielä todellisempi tosiasia, että ilman työntekijöitä ei olisi niitä yrityksiäkään.

Toisin kuin esim hallitus uskottelee, niin valtiotakaan ei olisi ilman niitä sen muodostavia asukkaita (ihmisoletettuja siis), eli ei se valtio siellä missään kuiki, että mitä se haluaa siellä tehtävän, vaan ihan kyllä vaan ne ihmistet.

Jos maalla ei ole asukkaita, niin se on ottaa haltuunsa joku muu, joten kyllä se valtio on yhtäkuin ne asukkaansa, joten kyllä sen valtionjohdon ensisijainen tehtävä on nimenomaan pitää huolta niistä kansalaisistaan, ja siksi luoda sille yrittäjyydellekin sellaiset pelisäännöt, jolla sen valtion asuakkaat pärjäävät siellä hengissä selviten.
Olisi siis vihdoin hyvä ymmärtää, että yhtä ei olis olemassa ilman toistaan, joten ei täällä nyt ihan tarvitse kulkea polvet ruvella niitä yrittäjiä, ja varsinkaan yrityksiä, kiittelemässä, sillä hehän alati hyötyvät näistä asukkaistaan jokta mm sen työvoiman muodostavat, joten yhtälailla heillä on syytä kiitollisuuteen sen suhteen, että saavat niitä tekijöitä. Siihen taas parasta mallia tarjoaa verotus, jonka turvin kaikkien osaaminen ja ymmärrys on edes välttävällä tasolla.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Sikäli mielenkiintoista nähdä, missä menee kriittinen piste, että "painava syy" poliittisille lakoille ei sille keskivertopalkansaajalle ole enää riittävän painava. Toki varmaan moni vierittää bensan loppumisen ja muut lakoista aiheutuneet vaikeudet ennen kaikkea hallituksen syyksi.

Näinhän se tulee menemään. Näiden lakkojen ei pitänyt vaikuttaa tavalliseen tallaajaan mitenkään, mutta kyllä se melkoisesti vaikuttaa. Suoraan ja välillisesti. Saa tosiaan nähdä, milloin AY-liikkeen bluffi alkaa hajoamaan, ja ihmiset oikeasti tajuavat, että hallitus ei tule perääntymään tavoitteissaan. Ja siinä vaiheessa kun viimeisetkin tajuavat, että hallitus ei aio perääntyä, ja AY-liikkeen toimet aiheuttavat entistä suurempaa mielipahaa entistä isommille väkimäärille, alkaa varmaan gallupitkin lakkojen oikeellisuuden osalta näyttämään erilaisille.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielenkiintoista nähdä vuosien päästä, että paljonko nämä lakot tulivat aiheuttamaan suoraan tai välillisesti aivovuotoa ulkomaille. Varsinkin korkeakoulutettujen lisääntymisikäisten keskuudessa. Tulee kyllä kova lasku yhteiskunnalle kaikenkaikkiaan.
Toisaalta isossa kuvassa heikentynyt AY-liike ja talouden liberalisaatio voi olla Suomelle nettopositiivinen asia. Vähähän samalla tavalla, kuin yhtäältä Britanniakin hyötyi 1980-luvulla monella tapaa Margaret Thatcherin hallitusten uudistuksista. (Ja monella tapaa myös ei-hyötynyt.)

Kieltämättä toki AY-väen polvilleen saama yhteiskunta ei kovin suurta taloudellista resilienssiä osoita ja vaikka talousisänmaallisena ihmisenä maallemme menestystä toivonkin, pitää ihan miettiä syitä, miksi joku investoisi tänne, jos voi investoida muihin Pohjoismaihin tai Viroon. Sama myös työperäisen maahanmuuton suhteen. Mikäli ulkomaalaisena pääsisin valitsemaan Suomen ja Ruotsin välillä, aika vähissä ovat etumme länsimaapuriin nähden.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jos maalla ei ole asukkaita, niin se on ottaa haltuunsa joku muu, joten kyllä se valtio on yhtäkuin ne asukkaansa, joten kyllä sen valtionjohdon ensisijainen tehtävä on nimenomaan pitää huolta niistä kansalaisistaan, ja siksi luoda sille yrittäjyydellekin sellaiset pelisäännöt, jolla sen valtion asuakkaat pärjäävät siellä hengissä selviten.
Olisi siis vihdoin hyvä ymmärtää, että yhtä ei olis olemassa ilman toistaan, joten ei täällä nyt ihan tarvitse kulkea polvet ruvella niitä yrittäjiä, ja varsinkaan yrityksiä, kiittelemässä, sillä hehän alati hyötyvät näistä asukkaistaan jokta mm sen työvoiman muodostavat, joten yhtälailla heillä on syytä kiitollisuuteen sen suhteen, että saavat niitä tekijöitä. Siihen taas parasta mallia tarjoaa verotus, jonka turvin kaikkien osaaminen ja ymmärrys on edes välttävällä tasolla.

Juuri tätähän nykyinen hallitus yrittää tehdä.

Edelleenkin näköjään löytyy ihmisiä, jotka eivät ymmärrä sitä tosiasiaa, että jos nyt ei leikata vähän (nykyiset leikkaukset), tulevaisuudessa täytyy leikata ihan helvetisti. Ja silloin ei lakot auta, kun ne ohjeet tulee muualta kuin Arkadianmäeltä. Ilman näitä nyt suunniteltuja toimenpiteitä, jouduttaisiin paljon rajumpiin oloihin muutaman vuoden päästä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös