Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 629 759
  • 16 389
Kyllä tässä Suomen taloustilanteessa maltti olisi nyt valttia. Esitys olisi antanut kahdelle ekalle vuodelle 4,5 % korotukset. Viimeisellekin 2,5 %, mutta sen olisi kumpikin voinut irtisanoa.

Kaukana tietysti SAK:n vaatimasta 10 % kahdelle vuodelle, mutta siinä nyt ei ikinä mitään realismia ollutkaan.
Kai se ongelma alkaa olla, että aina tuntuu olevan huono aika korotuksille. Ei Suomen taloustilanne nyt ainakaan viimeisen 15 vuoden ylisuurista palkankorotuksista johdu, eli sinänsä ymmärtää sen ettei työntekijöitä hirveästi nappaa taas pienet korotukset.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hohhojaa...onkohan sovittelijalla taas soppari valmiina EK:hon tms.
Mistä tämä oletus nyt kumpuaa, että puolueeton sovittelija olisi jokin EK:n "troijalainen"? Sinä ei ole nyt mitään uutta, että neuvotteluosapuolten tavoitteet ovat erilaiset, mutta sovittelija nimenomaan sovittelee, ei ole toisen edunvalvoja.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mistä tämä oletus nyt kumpuaa, että puolueeton sovittelija olisi jokin EK:n "troijalainen"? Sinä ei ole nyt mitään uutta, että neuvotteluosapuolten tavoitteet ovat erilaiset, mutta sovittelija nimenomaan sovittelee, ei ole toisen edunvalvoja.
Johtuisiko ehkä siitä, että valtakunnansovittelija on tehnyt suuren osan työurastaan työnantajaliittojen palveluksessa? En sano, että ajattelen itse niin, mutta helppoa olisi kuitenkin ajatella, että tämä tausta kallistaa sovittelijan näkökulman lähemmäs työnantajapuolta kuin työntekijäpuolta.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Ei ole tuolle lakkoilulle ihan hirveästi sympatioita löytynyt viime vuosina, mutta nyt sen kyllä ymmärrän, jos ei työnantajapuoli ala tulemaan vastaan. Pallo on nyt siellä puolella pöytää, ja pahin lakkosuma vältettävissä.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Kyllä tässä Suomen taloustilanteessa maltti olisi nyt valttia. Esitys olisi antanut kahdelle ekalle vuodelle 4,5 % korotukset. Viimeisellekin 2,5 %, mutta sen olisi kumpikin voinut irtisanoa.

Kaukana tietysti SAK:n vaatimasta 10 % kahdelle vuodelle, mutta siinä nyt ei ikinä mitään realismia ollutkaan.
Eikös tässä työntekijäpuoli ole ollut viimeisen 15 vuoden ajan se maltillinen osapuoli. Ehkä välillä pitäisi antaa porkkanaa sen kepin sijasta.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Se nyt on aivan sama mitä ehdotetaan kun näivettyvän AY-liikkeen pitää päästä edellisen nöyryytyksen jälkeen poseeraamaan ja näyttämään valtaansa.

Tämä puuduttava performanssi on nyt ilmeisesti vain pakko käydä.
Vaikka sovittelija olisi ehdottanut palkan alennuksia ja kuuden päivän työviikkoa niin tämä hylky laitettaisiin AY-liikkeen piikkiin. Tähän performanssiin tarvitaan aina kaksi, mutta riippuen keneltä kysyy on syyllisiä aina vain yksi.
 

Deman

Jäsen
Eikös tässä työntekijäpuoli ole ollut viimeisen 15 vuoden ajan se maltillinen osapuoli. Ehkä välillä pitäisi antaa porkkanaa sen kepin sijasta.
Suomen tuottavuuden ja talouden kasvu on ollut pysähdyksissä tuon aikaa. Tuona aikana on tehty maltillisia yleiskorotuksia juuri siksi, kun taloudessa on mennyt huonosti. Isot korotukset teknologiateollisuuteen vyöryvät +1 % lisäprosentilla julkiselle sektorille. Meidän julkinen talous ei kestä lisäkustannuksia.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Vaikka sovittelija olisi ehdottanut palkan alennuksia ja kuuden päivän työviikkoa niin tämä hylky laitettaisiin AY-liikkeen piikkiin. Tähän performanssiin tarvitaan aina kaksi, mutta riippuen keneltä kysyy on syyllisiä aina vain yksi.
Nimenomaan. Monena vuonna on voinut ihan perustellusti syyttää työntekijäpuolta ja AY-liittoja änkyröinnistä ja kaiken hiekoittamisesta.

Mutta nyt tällä hetkellä syy tähän solmuun on kyllä ihan puhtaasti työnantajaleirin puolella. Sieltä reippaasti vastaantuloa, tai muuten alkaa todella suuri lakkosuma, josta saavat syyttää vain itseään.
 

Deman

Jäsen
7% kahdelle vuodelle on ihan ehdoton minimi, jonka voi hyväksyä. Mikähän järki tässäkin sovintoehdotuksessa oli? Miksi ei kerralla tehdä järkevää ehdotusta, jos toinen vaatii 10% ja toinen tarjoaa viisi, niin tarjoaisivat nyt sen 7,5% ja ihmiset takaisin töihin.

Nyt tämän tietää miten käy. Vastaavat lakot kuin ihan vähän aikaa sitten ja joskus huhtikuussa päästään sopimukseen.
Tuo johtaisi siihen, että seuraavalla kerralla molempien kannattaa vetää omat esityksensä ääripäihin, jotta puoliväli olisi mahdollisimman omaa kantaa. Sovittelija on myös sidottu lakiin, joka edellyttää kansantalouden kokonaisedun huomioimista.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Se nyt on aivan sama mitä ehdotetaan kun näivettyvän AY-liikkeen pitää päästä edellisen nöyryytyksen jälkeen poseeraamaan ja näyttämään valtaansa.

Tämä puuduttava performanssi on nyt ilmeisesti vain pakko käydä.
Kyllä tämä itseasiassa osoittaa, että AY-liikettä kovasti tarvitaan. Firmat jakavat keväisin miljardi osinkoja, mutta työntekijöille ei olla valmiita mitään jakamaan. Tämä huolimatta siitä, että palkankorotukset menevät lähes täysimääräisesti kulutukseen, ja raha palaisi kerrannaisvaikutusten kera firmoille.
Tässä on enemmän ajastaan jälkeen jäänyt työnantajaliitto. Yritykset olisivat valmiita korkeampiin korotuksiin paikallisesti, mutta talouden mekanismeja huonosti ymmärtävät johtajat vastustavat niitä lähinnä ideologisista syistä.

Jokatapauksessa heikolla olisivat työntekijät ilman joukkovoimaa. Ilman liittoja EK jyräisi ja meininki olisi pian Amerikkaa. Mielestäni oikein hyvä, että edes yritetään laittaa hanttiin.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tuo johtaisi siihen, että seuraavalla kerralla molempien kannattaa vetää omat esityksensä ääripäihin, jotta puoliväli olisi mahdollisimman omaa kantaa. Sovittelija on myös sidottu lakiin, joka edellyttää kansantalouden kokonaisedun huomioimista.
Mikä se työnantajapuolen esitys nyt tällä kertaa edes oli? En kysy varsinaisesti sinulta, mutta ei ole osunut silmään, kun olen uutisia palkkaneuvotteluista lueskellut.

Jos tuo sovittelijan ehdotus on 4,5% ja työntekijäpuolen vaatimus 10%, pitää työnantajien alkuperäisen esityksen olla -1%, jotta oltaisiin puolessa välissä. Vai olisiko sitten kuitenkin niin, että sovittelijan esitys on aika lähellä työnantajien tarjousta.
 
Suomen tuottavuuden ja talouden kasvu on ollut pysähdyksissä tuon aikaa. Tuona aikana on tehty maltillisia yleiskorotuksia juuri siksi, kun taloudessa on mennyt huonosti. Isot korotukset teknologiateollisuuteen vyöryvät +1 % lisäprosentilla julkiselle sektorille. Meidän julkinen talous ei kestä lisäkustannuksia.
Silloin herää se kysymys, että miten yrityksen eivät ole tuon paremmin pärjänneet kun kilpailukyky on maltillisten palkkaratkaisujen vuoksi parantunut. Vähän alkaa vaikuttaa, että se onkin ainut lääke kilpailukykyyn Suomessa ja ymmärtää myös sen ettei tuollaiseen kiinnosta työntekijöiden enää ryhtyä.

Julkisen sektorin +1 korotuksen on todella huono syy sillä itsepähän ovat sopimuksensa sorvanneet.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tuo johtaisi siihen, että seuraavalla kerralla molempien kannattaa vetää omat esityksensä ääripäihin, jotta puoliväli olisi mahdollisimman omaa kantaa. Sovittelija on myös sidottu lakiin, joka edellyttää kansantalouden kokonaisedun huomioimista.

Sovittelija ei ole päänavauksessa sidottu yhtään mihinkään. Käytännössä tämä vientimallimuutos tarkoittaa sitä, että päänavaajan tasoa ei voi sovintoesityksillä ylittää, mutta hän olisi ollut täysin vapaa tekemään nyt vaikkapa 20 % korotuksista sovintoehdotuksen (jossa ei tietenkään olisi ollut mitään järkeä). Ei kuitenkaan kannata tästä levittää disinformaatiota vaan lukea se HE:n perusteluteksti hyvin.
 
Mikä se työnantajapuolen esitys nyt tällä kertaa edes oli? En kysy varsinaisesti sinulta, mutta ei ole osunut silmään, kun olen uutisia palkkaneuvotteluista lueskellut.

Jos tuo sovittelijan ehdotus on 4,5% ja työntekijäpuolen vaatimus 10%, pitää työnantajien alkuperäisen esityksen olla -1%, jotta oltaisiin puolessa välissä. Vai olisiko sitten kuitenkin niin, että sovittelijan esitys on aika lähellä työnantajien tarjousta.
Työnantajapuolen näkemys on kai juuri ollut noin 6,5-7% ja 3v.
 

Deman

Jäsen
Sovittelija ei ole päänavauksessa sidottu yhtään mihinkään. Käytännössä tämä vientimallimuutos tarkoittaa sitä, että päänavaajan tasoa ei voi sovintoesityksillä ylittää, mutta hän olisi ollut täysin vapaa tekemään nyt vaikkapa 20 % korotuksista sovintoehdotuksen (jossa ei tietenkään olisi ollut mitään järkeä). Ei kuitenkaan kannata tästä levittää disinformaatiota vaan lukea se HE:n perusteluteksti hyvin.
Teknologiateollisuuden sovintoehdotus hylätty
Sovittelija ei voi tehdä kansantalouden kokonaisedun kannalta vahingollista esitystä. Se lukee valtakunnansovittelijan sivulla, johon linkki.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä tämä itseasiassa osoittaa, että AY-liikettä kovasti tarvitaan. Firmat jakavat keväisin miljardi osinkoja, mutta työntekijöille ei olla valmiita mitään jakamaan.
Kaiketi pörssiyritysten osakkaiksi voi ryhtyä kuka tahansa oma työntekijäkin? Toki merkittävän osingonmaksun sijaan moni oikeasti menestyvä pörssiyritys käyttää tuottojansa mieluummin toimintansa kehittämiseen ja kilpailukykynsä parantamiseen, vaikka onhan näitä ison yieldin suuryrityksiä Jenkeissäkin. Turha näitä kahta on vastakkain asettaa.

Silloin herää se kysymys, että miten yrityksen eivät ole tuon paremmin pärjänneet kun kilpailukyky on maltillisten palkkaratkaisujen vuoksi parantunut. Vähän alkaa vaikuttaa, että se onkin ainut lääke kilpailukykyyn Suomessa ja ymmärtää myös sen ettei tuollaiseen kiinnosta työntekijöiden enää ryhtyä.

Julkisen sektorin +1 korotuksen on todella huono syy sillä itsepähän ovat sopimuksensa sorvanneet.
Tilanne voisi olla nykyistä huonompikin. Ties kuinka moni yritys olisi vuosien aikana supistanut toimintojansa Suomessa, tai jättänyt toteutuneita investointeja tekemättä, mikäli palkkakustannukset olisivat avokätisten TES:ien myötä riistäytyneet käsistä. Lakkoherkkyydenhän voi toki myös nähdä kilpailukyvyllemme rasitteena.
 
Tilanne voisi olla nykyistä huonompikin. Ties kuinka moni yritys olisi vuosien aikana supistanut toimintojansa Suomessa, mikäli palkkakustannukset olisivat avokätisten TES:ien myötä riistäytyneet käsistä.
Toki voisi mutta on sinänsä ymmärrettävää jos työntekijäpuoli alkaa olla sitä mieltä, että ehkä niitä kasvun jarruja pitää etsiä pikkuhiljaa jostain muualta kuin työntekijöiden palkoista.

Ei sillä on se AY änkyröinyt useasti ja on jäänyt jälkeen nykyajasta. Silti tällä kertaa ymmärrän hyvin, että haluavat minimissään sen noin 7%/2v sopimuksen.
 
Mistä tämä oletus nyt kumpuaa, että puolueeton sovittelija olisi jokin EK:n "troijalainen"? Sinä ei ole nyt mitään uutta, että neuvotteluosapuolten tavoitteet ovat erilaiset, mutta sovittelija nimenomaan sovittelee, ei ole toisen edunvalvoja.
Varmaan nyt ainakin nykyisen sovittelijan työhistoria on iso syy. Samoin myös taisi muutama vuosi sitten sovittelijana ollut löytää uuden työnantajan työnantajapuolelta. Ja kolmantena nyt käytännössä se, että tarjotaan sopimusta joka on täysin työnantajien tavoitteiden mukainen.

Käytännössähän pitäisi nimenomaan neuvotella ja sovitella joten luulisi sen kompromissin löytyvät sieltä välistä. Nythän jos tuo ehdotus olisi ollut puolivälissä niin työnantajan näkökulma olisi ollut -1%/2v.
 

Analyzer

Jäsen
Varmaan nyt ainakin nykyisen sovittelijan työhistoria on iso syy. Samoin myös taisi muutama vuosi sitten sovittelijana ollut löytää uuden työnantajan työnantajapuolelta. Ja kolmantena nyt käytännössä se, että tarjotaan sopimusta joka on täysin työnantajien tavoitteiden mukainen.

Käytännössähän pitäisi nimenomaan neuvotella ja sovitella joten luulisi sen kompromissin löytyvät sieltä välistä. Nythän jos tuo ehdotus olisi ollut puolivälissä niin työnantajan näkökulma olisi ollut -1%/2v.

Tuo nyt on vähän pöljä lähestymistapa. Työnantajapuoli ymmärtää realiteetit ja lähti heti hakemaan sellaista sopimusta joka sisälsi reilut korotukset ottaen huomioon surkea taloussuhdanne. Lakot olisi haluttu välttää.
 

Rantsukoff

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuo nyt on vähän pöljä lähestymistapa. Työnantajapuoli ymmärtää realiteetit ja lähti heti hakemaan sellaista sopimusta joka sisälsi reilut korotukset ottaen huomioon surkea taloussuhdanne. Lakot olisi haluttu välttää.
Reaaliteetit ja heti lähti hakemaan? Sopimukseton tila on ollut päällä yli 2kk. Palkkamaltin pitäisi olla siis loputon. Vertaa vaikka IG -Metallin viimeisiin sopimuksiin. Inflaatio on myös laukannut poikkeuksellisesti. Tällä kertaa itsekin ymmärrän liiton näkökulman.
Ei ollut sovintoesityksellä mitään mahdollisuutta mennä läpi.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tuo nyt on vähän pöljä lähestymistapa. Työnantajapuoli ymmärtää realiteetit ja lähti heti hakemaan sellaista sopimusta joka sisälsi reilut korotukset ottaen huomioon surkea taloussuhdanne. Lakot olisi haluttu välttää.
Nyt ei kyllä mene läpi. Aikuisille ihmisille tässä nyt hei puhutaan kuitenkin, ja jokainen tässä nyt ymmärtää sen, että noiden korotusten väittäminen joksikin "reiluiksi korotuksiksi" on ihan täysiä lastenloruja.

Vittuiluksi minä niitä pikemminkin kutsuisin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös