Sotepuolella ikälisät ovat euro määrissä aika pieniä. 3% viiden vuoden ja 8% korotus 10 vuoden jälkeen. 15 vuoden jälkeen saa ns. "höperölomat" omakseen. Palkassa ero juuri alalle tulleeseen muutamia satasia. Vuositasolla muutama tuhat. Täysi ikälisä on amk-pohjalla noin pikkasen päälle 200 euroa kuukaudessa.Ei kait missään vakavasti otettavassa yrityksessä potkita tuottavia työntekijöitä pellolle? Ja kun mainitsit nuo ikälisät, niin itse olen aina ollut niitä vastaan. Mielestäni on kohtuutonta, että ikä määrittäisi palkkatason. Kyllä se työntekijän suoritus pitäisi olla isommassa roolissa. Itseäni on häirinnyt, että olen saanut ajoittain huonompaa palkkaa, kuin kokeneemmat kollegani, vaikka olen tuonut taloon paljon enemmän rahaa. Onneksi asia on nyt korjaantunut.
Soininvaara ehdotti taannoin eräässä blogissaan, että eläkeikää lähestyvien pitäisi tyytyä nuorempia pienempään palkkaan. Kuulostaa paljon järkevämmältä palkitsemismallilta, kuin jatkuvasti kohoavat ikälisät.
Muokkaus: Linkki blogiin, suosittelen kovasti perehtymään: Inhorealismia ikääntyneiden työllisyydestä
Pätevöityminen ja eteenpäin opiskelukaan ei juuri nosta ansiota tuota enempää. Kuvaavaa lienee, että se mikä oli n. 15 vuotta sitten brutto, on nyt netto. Siihen inflaatiot ja muut niin aika pienellä korotusmuutoksella mennään.
Sen sijaan siinä on sitä ammattiosaamista kyllä kertynyt, joten ainakaan soten puolella ei ikälisistä ole suurempaa hyötyä kuin hetkiseksi onnentunteeksi.
Toki pienistä puroista kasvaa isompi joki.