Tilanne on nyt jo todella vaikea nimenomaan avustajien palkkaamisen suhteen ja tämä huoli ei koske vain työntekijäpuolta. On ollut melko raskasta olla mukana näissä rekrytointiprosesseissa.Itse toivoisin että hallitus luopuisi ainakin tästä kaavailemastaan 300€ suojaosuuden poistamisesta.
Kyllähän se oli aikoinaan kun olen työttömänä ollut itselle aika hyvä porkkana ottaa esimerkiksi avustajan hommia tai muuta osa-aikaista mitä tahansa työtä siksi aikaa kun löysi täysipäiväisen duunin.
Uskoisin että pitkällä juoksulla toi suojaosuuden poisto vaan passivoittaa ihmisiä ja vaikeampi löytää työntekijöitä niihin osa-aikaisiin, kun palkka on yleensä aika mitätön niissä ja sekin revitään pois ansiosidonnaisesta. Mielummin makaa kotona kun lopulta nettoaa jostain paskahommasta muutaman euron tunnissa.
Olen tässä ketjussa pariin kertaan kirjoittanut nimenomaan juurikin henkilökohtaisen avun ongelmista. Suojaosa on ollut edes jonkinlainen motivaattori saada porukkaa töihin. Tällä hetkellä tuo lakkauttaminen näkyy ja tuntuu jo.
Avustajarinkiä harvoin on mahdollista pyörittää yhdellä kokoaikaisella työn luonteen takia. Tarve ja työajat vaihtelevat viikottain, sekä joskus yllättäen. Monissa tilanteissa laitospaikka on ainoa vaihtoehto, jos avustajaa ei löydy.
Tulevan kesän suhteen kesälomasijaisten etsiminen on painajaismaista jo ilman suojaosan poistoakin. Suojaosan poisto on hallitusohjelman suurin virhe ja niin kauan kuin se on sinne kirjattuna, en kannata millään muotoa tämän hallituksen toimia. Toki päälle se, että terveydenhuollon kokonaiskuvan ylenkatsominen jatkuu, kuten edellistenkin hallitusten aikana.
Olen päässyt tuomaan huoleni esiin pariin kertaan myös ministeri Satoselle.
Viimeksi muokattu: