No, en kyllä näe demokratian vastaisena - josta taisi alkuperäisessä tekstissä olla osin kyse - hallituksen toimia. Kestävyysvaje ja velkaantuminen ongelmana niiden nousun kärki on lievennettävä ja sitten käännettävä toiseen suuntaan.
Maltillinen vasemmistokin ymmärtää, että 160 mrd velan päälle 12-16 mrd lisää per vuosi vie Suomen merkittäviin ongelmiin jo lähivuosina. Se muu vasemmisto, äkkiväärät ay-johtajat esikuntineen, ovat täysin väärässä. Tämän mittavan lisävelkakehityksen ei vain hyväksyminen vaan sen kärjistäminen poliittisinkin lakoin on aikanaan historiankirjoituksessa hyvin negatiivisessa valossa Suomen kilpailukyvyn ja talouden, työpaikkojen sekä itsenäisyyden osalta.
Meillä on eri arvioiden mukaan luokkaa 5-10 vuotta aikaa saada kehitys käännettyä. Aiemmat demarien, keskustan ja kokoomuksen johtamat hallitukset ovat tyytyneet jakamaan rahaa ilman, että välttämättömiä muutoksia olisi tehty Suomen työmarkkinoilla ja riittäviä muutoksia tehty mm. eläkejärjestelmän osalta. Nyt aika on loppumassa.
Faktanvartija: Velkavaalien jälkeen | Tilastokeskus
Faktanvartija: Velkavaalien jälkeen Podcastin tekstiversio 25.5.2023
www.stat.fi
Kuten tästäkin näkee, niin ihmiset on hyvin peloteltu, ja ettei asi ole olleenkaan niin yksinkertainen, ja hyvin riippuvainen laskutavasta. Suomihan on julkistalouden varat mukaan laskien Norjan jälkeen vähiten velkainen maa. Mutta tietenkin vakava asia on eläkeläisten suuri ja kasvava määrä, jonka asian korjaamiseksi persut lienee se huonoin mahdollinen puolue hoitamaan maamme asioita.
Paikallisen sopimisen työllisyysvaikutuksista on heikosti tutkimusnäyttöä.
yle.fi
Tässäkin nähdään, kuinka asioita on hoitamassa ihmiset, joilla ei tunnu olevan mitään muuta perusteluita toimilleen, kuin oma tahtotila, sekä mahdollisesti juurikin se ymmärtämättömyys. Eli toimitaan vaan, koska halutaan tehdä niin, ja siinä nojataan siihen "oikeuteen" toimia, koska on demokraattisesti valittu (my ass, kuten sanoin, niin hallitusta ja sen ohjelmaa ei kukaan ole valinnut) hallitus, ja saa tehdä mitä tykkää ja puuttua siihen markkinoiden toimintaan tavalla, joka rajoittaa mahdollisesti toisen puolen oikeuksia ja mahdollisuuksia.
Kun edelleenkin se paikallinen sopiminen on ollut mahdollista koko ajan, niin näitä toimia ei nyt vaan voi ymmärtää.
Ymmärrän kyllä sen osan, että hallinnon on päätettävä siitä, millä tavalla julkisvarantoa ohjataan ja käytetään -se velkarahakin mukaanlukien- siten, että se turvaisi sellaisen tulevaisuuden, jossa on joko työpaikkoja ja/tai verotus joka turvaa ostovoimaisen elämän kaikille sellaisella tavalla, ettei kansallinen yhtenäisyys rakoile ja lisää turvattomuutta. Siinä ei ole sijaa sille jatkuvalle vasemmisto oikeisto vastakkainasettelulle, sillä oikeisotkin on pitänyt kiitettävästi huolta sen velan kasvusta, mutta ohjannut sen herra ties minne.
Hyvin siis tulee esiin tuossa ensimmäisessä artikkelissa, että jatkuva edellisen hallituksenkaan syyttely ei ole kovinkaan rakentavaa. Mutta lähtökohtaisesti näkisin asian siten, että oli kuka tahansa siellä johdossa, niin arvomaailman pitäisi nyt ihan ensin olla kunnossa, ennenkuin alkaa itkemään, -"Et mutku me ollaan hallitus, ja saadaan tehdä ihan mitä tykätään ihmisistä välittämättä".
Valtion perusta sille, että se on olemassa, ei kuitenkaan ole se, että siellä on yrityksiä vaan että siellä on kansalaisia. Ilman kanssa valtio lakkaa olemasta, ja sen tilan täytää joku muu.
Leikata pitää, mutta nyt leikataan väärin, sanoo taloustieteilijä Sixten Korkman: ”Toivon kaikkiin kohdistuvaa kipupakettia” | Perjantai | Yle
Sixten Korkman oli 1990-luvulla laman aikaan mukana suunnittelemassa pieleen menneitä säästötoimenpiteitä. Hallituksella olisi vielä aikaa miettiä ratkaisujaan, ekonomisti sanoo Yle Perjantaissa.
yle.fi
Tässä vielä Siksten Korkmanin näkemyksiä aiheesta, jonka uskon kuitenkin ihan vähän mm Orpoa enemmän ymmärtävän, jo kokemuksensakin valossa ymmärtävän, että mitä hallitusken touhuilusta seuraa, jos eivät herää itse hulluutensa runnoa läpi näkemyksiään vain periaatteen, sekä EKn toiveista.