Sinä et ole kyllä tässäkään oikeassa. Väität minun ottaneen esiin termin "ruikuttaja"/"ruikuttaminen".
Juu, ja en taas väittänyt sitäkään. Vastasin vain kun sinä väitit minun paasanneen ruikuttajista, että
minä lainasin termin
sinulta vastatessani kysymykseesi. Itse en ole termiä aiemmin tässä ketjussa käyttänyt.
Minä ihan yleisellä tasolla sanoin että ihme ruikutusta tässä täytyy näiltä huippuosaajilta kuunnella, vaikka heillä on sinun mukaasi portit auki joka paikkaan, vetämään isolla rahalla lonkkaa ja hevonvitun humppaa.
Oops, you did it again! Minä en käsittääkseni missään kohtaa viitannut mitenkään niin, että työnantajat arvostavat entisiä yrittäjiä työntekijöinä siksi, että voisivat maksaa heille huippuduunista huippuliksaa jalat pöydällä lonkan vetämisestä. Väännetään nyt vielä rautalangasta: Työnantajat arvostavat entisiä yrittäjiä siksi, että heistä saa ammattitaitoisen ja ahkeran työntekijän, joka ymmärtää työnantajan vastuut, velvoitteet ja mistä se oma palkka muodostuu sekä mitä sen maksaminen työnantajalta vaatii. Oletko kenties eri mieltä tästä?
Olisi muutenkin suotavaa ihan vaan keskustelunkin kannalta, ettet keksisi omasta päästäsi muiden kirjoittajien rivien väliin itsellesi sopivaa täytettä, muiden kirjoituksille omia kivoja vaihtoehtoisia merkityksiäsi etkä kirjoittajien taustalle motiiveja, joita siellä ei ole eikä kirjoituksistaan millään tavoin ilmene. Vaikka onhan se varmaan toki helpompaa vetää vastapalloon, kun saa itse syöttää sen vastapallon.
Termin otti käyttöön kirjoittaja, joka muuten näytti joutuneen jäähylle ja ihan ansaitusti. Moisen termin käyttö on toki loukkaavaa ja lapsellista ja siitä ansaitseekin joutua hetkeksi viilentämään tunteitaan.
Minä en varsinaisesti tiedä, mitä 'ruikuttaja' tässä yhteydessä tarkoittaa, mutta annan esimerkin elävästä elämästä sellaisesta työntekijästä, joka voisi tuohon kuvaukseen sopia ja miksi kukaan sellaisen tulee koskaan palkanneeksi:
Firmassa on käytäntö, että työntekijät saavat TESsin ulkopuolisia etuuksia vastineeksi siitä, että tehokkuuden ja dynamiikan takia luopuvat tietyistä TESsin edellyttämistä asioista. Käytäntö on ollut Firmassa jo useita vuosia ja työntekijät ovat olleet siihen enemmän kuin tyytyväisiä.
Firmaan palkataan uusi työntekijä - sanotaan nyt häntä vaikka nimellä Tes Reader -, joka on eri yhteyksistä entuudestaan jo puolituttu, kovan ammattitaitoiseksi ja ahkeraksi työmailta tiedetty ja muutenkin hyväksi henkilöksi sanottu. Ei kuultu poikkipuolista sanaa hänestä eikä siis mitään hyvää syytä olla palkkaamatta häntä.
Kuitenkin suht lyhyen ajan myötä alkoi Tes Readeriltä kuulua narinaa niistä TESsin edellyttämistä asioista, joista työntekijät olivat luopuneet vastineeksi ylimääräisistä hyvistä. Narina muuttui työnantajan selän takana vahvaksi agitoimiseksi ja vähitellen muutkin työntekijät alkoivat kysellä, että "eikö tämä ja tämä tosiaan olekin lakisääteinen" ja "TESsin mukaan meidänhän pitäisi saada sitä ja tätä ja jaara jaara...". Ne TESsin ulkopuoliset etuudet kyllä kelpasivat edelleen niin Tes Readerille kuin muillekin työntekijöille aivan mainiosti.
Kun homma paisui tiettyyn pisteeseen, työntekijät kutsuttiin koolle ja kysyttiin, että mennäänkö jatkossa siis sen TESsin mukaan, jolloin myös ne saavutetut etuudetkin menevät TESsin mukaan vai mennäänkö tällä vanhalla käytännöllä. Vanha käytäntö voitti sata-nolla ja aiheeseen ei sen jälkeen olla enää koskaan palattu. Tes Reader vaihtoi työpaikkaa sen jälkeen oma-aloitteisesti.
Voisin kuvitella, että tuo Tes Reader voisi mahtua määritelmään 'ruikuttaja' jotenkin, ainakin off-the-record yhteyksissä.