Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 411 524
  • 15 517

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Onko olemassa joku suunnitelma, millä tähän hoitajakiistaan olisi tarkoitus löytää ratkaisu? Siis hallituksen / kuntatyönantajien jne. puolella. Tietääkö kukaan? Tuntuu, että tässä oltaisiin vielä ihan lähtötelineissä, vaikka taistelu on jatkunut jo kuukausia.
Sovittelijan johdollahan tuota sovitellaan koko ajan, ma-to kokoontuivat Bulevardilla tälläkin viikolla(KT + Tehy&Super). Taitaa olla 9 kk neuvottelujen alkamisesta. Pitkiä jaksoja toki, ettei ole mitään tapahtunut.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Koulutukseen ja työn vaativuuteen nähden palkka on jopa erinomainen.

Tästä joudun olemaan kanssasi eri mieltä. Se että on 2,5 - vuotta opiskellut ammattikoulussa ( moni muuten saman verran opiskellut tienaa huomattavasti enemmän) ei tarkoita sitä että se loppuisi siihen. Itse olen kouluttautunut sen jälkeen monilla eri tavoilla, toki nämä eivät näy palkkakuitista.

Mun työni on myös hyvin kuormittavaa sekä fyysisesti, että henkisesti. Eikä jokapäivä edes ole sitä kaveria kenelle huudella työn kuormasta, koska henkilökunta vajaus on niin paha.

Surullista että joku alalla oleva kommentoi noin vähättelevästi tästä työstä. Tilanne palkan suhteen on myös varmasti eri, jos perhe koostuu vain aikuisista, ja vielä kahdesta sellaisesta. Olisi hyvä nähdä myös sitä omaa napaa pitemmälle.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Tästä joudun olemaan kanssasi eri mieltä. Se että on 2,5 - vuotta opiskellut ammattikoulussa ( moni muuten saman verran opiskellut tienaa huomattavasti enemmän) ei tarkoita sitä että se loppuisi siihen. Itse olen kouluttautunut sen jälkeen monilla eri tavoilla, toki nämä eivät näy palkkakuitista.

Mun työni on myös hyvin kuormittavaa sekä fyysisesti, että henkisesti. Eikä jokapäivä edes ole sitä kaveria kenelle huudella työn kuormasta, koska henkilökunta vajaus on niin paha.

Surullista että joku alalla oleva kommentoi noin vähättelevästi tästä työstä. Tilanne palkan suhteen on myös varmasti eri, jos perhe koostuu vain aikuisista, ja vielä kahdesta sellaisesta. Olisi hyvä nähdä myös sitä omaa napaa pitemmälle.
Lisäksi tuo palkkahan on yli TESin. TESin minimipalkka yksityisellä ei ole noin suuri.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Tästä joudun olemaan kanssasi eri mieltä. Se että on 2,5 - vuotta opiskellut ammattikoulussa ( moni muuten saman verran opiskellut tienaa huomattavasti enemmän) ei tarkoita sitä että se loppuisi siihen. Itse olen kouluttautunut sen jälkeen monilla eri tavoilla, toki nämä eivät näy palkkakuitista.

Mun työni on myös hyvin kuormittavaa sekä fyysisesti, että henkisesti. Eikä jokapäivä edes ole sitä kaveria kenelle huudella työn kuormasta, koska henkilökunta vajaus on niin paha.

Surullista että joku alalla oleva kommentoi noin vähättelevästi tästä työstä. Tilanne palkan suhteen on myös varmasti eri, jos perhe koostuu vain aikuisista, ja vielä kahdesta sellaisesta. Olisi hyvä nähdä myös sitä omaa napaa pitemmälle.
Kuuluu meidän perheeseen lapsikin. En tiedä mitä töitä teet, mutta meillä on ainakin vanhusten palvelutalossa fyysistä kuormaa helpottamaan apuvälineitä. Hoitajapula on meilläkin, mutta se ei ainakaan sillä huutamisella ja valittamisella parane. Minulla on kaksi lähihoitajan osaamisalatutkintoa, mielenterveys- ja päihdetyö sekä vanhusala. Minä olen töissä vastuussa työvuorolistojen teosta. Minä hoidan myös hoitotarvike- ja vaippatilaukset. Mikään näistä ei näy palkassa minkäänlaisena lisänä. En minä silti mene töihin sillä asenteella, että vittu kun pitää taas töihin mennä. Miksi lähihoitajat tekevät esim. vanhustyötä kun se on niin vastenmielistä ja palkka on paska? Kannattaisi käydä vaikka kuukausi raksalla apparina tai kaivamassa ojaa, voisi maistua se vanhustyö ja siitä saatava korvaus ihan eri tavalla. Jos ei yli 30000€ vuositulot riitä elämiseen, niin silloin vika on palkan käyttäjässä eikä palkan maksajassa.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Tästä joudun olemaan kanssasi eri mieltä. Se että on 2,5 - vuotta opiskellut ammattikoulussa ( moni muuten saman verran opiskellut tienaa huomattavasti enemmän) ei tarkoita sitä että se loppuisi siihen. Itse olen kouluttautunut sen jälkeen monilla eri tavoilla, toki nämä eivät näy palkkakuitista.
Tämä viestisi alkuosa kiteyttää aika hyvin ihmeellisyyden tässä väännössä.
Miten matala palkkaluokka voi tulla yllätyksenä? Ainakin viimeiset 25 vuotta alin koulutustaso alalla on taannut suhteellisesti ja absoluuttisesti pienen palkan. Mikäli lisäkoulutus ei tuo parempia töitä ja sitä kautta parempaa liksaa, pitää vaihtaa työnantajaa tai alaa. Vapaaehtoista (pakkolaeista huolimatta) on ammatin ja työnanatajan valinta.

Kokonaisuudessaan alalla työ ja tehokkuus on järjestetty huonosti ja Isona syynä on lääkäriliiton liian suuri valta koulutusmäärien sanelussa.

Rytkösen yritys ratkaista ongelma Trumppimaisella helikopterirahan jakamisella on pakkasella housuunkusemista, hetken lämmittää mutta alkuperäinen kylmyys ei poistu vaan pahenee kun Sote-himmeliä aletaan jalkauttamaan ja huomataan ettei taaskaan rahat riitä.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Lisäksi tuo palkkahan on yli TESin. TESin minimipalkka yksityisellä ei ole noin suuri.
Mutta ei kai kukaan ole niin uuvatti, että näinä hoitajapulan aikoina tekee minimipalkalla töitä? Nyt on työntekijän markkinat, kipikapi kilpailuttamaan.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Miksi lähihoitajat tekevät esim. vanhustyötä kun se on niin vastenmielistä ja palkka on paska?

En ole töissä vanhustyössä. Olen Varhaiskasvatuksen erityislastenhoitaja, ja teen työtä integroidussa erityisryhmässä. Olen myös talon ea- vastaava, opiskelija vastaava sekä tänä vuonna koitan pystyä myös jakaamaan omaa osaamistani tukiviittomien sekä kuvan käytön osalta, jotta saataisiin osaamista myös eteenpäin.

Ja kyllä mulle on sanottu suoraan etteivät toivo mun vaihtavan alaa tai työpaikkaa, koska silloin lähtisi myös järkyttävä määrä osaamista, ja erityislasten kanssa työskentelemään haluavia ei ole näinä päivinä juurikaan. Musta silmä tai puremajäljet kädessä ei tietty ole se vahvin myyntivaltti.

Mä olen yksi niistä ikävistä ihmisistä, jotka eivät suostu nielemään että nykyinen palkka vastaisi työnvaativuutta. En vaikka tälläkin palstalla sitä on jankutettu ja työtä vähätelty. En edelleenkään oleta saavani kaikkea heti nyt- mutta pienin askelin eteenpäin.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Tämä viestisi alkuosa kiteyttää aika hyvin ihmeellisyyden tässä väännössä.
Miten matala palkkaluokka voi tulla yllätyksenä?

Matala palkka ei ole yllätys, yllätys on enempi se miten paljon elämä on kallistunut, mutta palkka ei ole noussut edes hitusen vertaa auttamaan kulujen maksussa.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
En ole töissä vanhustyössä. Olen Varhaiskasvatuksen erityislastenhoitaja, ja teen työtä integroidussa erityisryhmässä. Olen myös talon ea- vastaava, opiskelija vastaava sekä tänä vuonna koitan pystyä myös jakaamaan omaa osaamistani tukiviittomien sekä kuvan käytön osalta, jotta saataisiin osaamista myös eteenpäin.

Ja kyllä mulle on sanottu suoraan etteivät toivo mun vaihtavan alaa tai työpaikkaa, koska silloin lähtisi myös järkyttävä määrä osaamista, ja erityislasten kanssa työskentelemään haluavia ei ole näinä päivinä juurikaan. Musta silmä tai puremajäljet kädessä ei tietty ole se vahvin myyntivaltti.

Mä olen yksi niistä ikävistä ihmisistä, jotka eivät suostu nielemään että nykyinen palkka vastaisi työnvaativuutta. En vaikka tälläkin palstalla sitä on jankutettu ja työtä vähätelty. En edelleenkään oleta saavani kaikkea heti nyt- mutta pienin askelin eteenpäin.
Arvostan. Sieltä suunnalta ymmärrän huutelun. Itse olisin myös varhaiskasvatuksen puolella töissä, jos siitä maksettaisiin sen verran, että sillä eläisi. Minähän puhun nyt vain omasta alastani ja siitä miten koen asiat sitä kautta. Ja sitä kautta todellakin ihmettelen miten huudellaan ettei rahat riitä ja palkka on pieni, vaikka se ei sitä ole. Kyllä minä rahaa ohjaisin mielummin varhaiskasvatukseen.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Matala palkka ei ole yllätys, yllätys on enempi se miten paljon elämä on kallistunut, mutta palkka ei ole noussut edes hitusen vertaa auttamaan kulujen maksussa.
Inflaatio on onneksi ollut lyhyen ajan harmi, ennen tätä vuotta pitkään liian matalalla tasolla. Ja yllätys yllätys, Rytkösen esittämä korotus ei edesauta tähän epäkohtaan, päinvastoin kun lähtöjään pikaista laihdutuskuuria kaipaava julkinen sektori paisuu kuin A.W. Yrjänä.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Arvostan. Sieltä suunnalta ymmärrän huutelun. Itse olisin myös varhaiskasvatuksen puolella töissä, jos siitä maksettaisiin sen verran, että sillä eläisi.

Ottaisin hatun pois päästä, jos sellainen olisi.

Olen huomannut että usein varhaiskasvatus tuppaa jäämään keskustelun ulkopuolelle. Nytkin se on julkisuudessa kovin vähällä huomiolla. Sääli sillä se on itselleni kovin rakas ala, ja pidän sitä yhteiskunnan toimivuuden kannalta hyvin merkittävänä.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Koska tämä ketju tuntuu olevan kaikkein aktiivisin tai ainakin lähellä sitä tällä palstalla, niin ihan uteliaisuuttani tiedustelen: onko kannattavaa liittyä johonkin liittoon, jahka aloitan uuden työurani duunarina?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Koska tämä ketju tuntuu olevan kaikkein aktiivisin tai ainakin lähellä sitä tällä palstalla, niin ihan uteliaisuuttani tiedustelen: onko kannattavaa liittyä johonkin liittoon, jahka aloitan uuden työurani duunarina?
Riippuu vähän siitä koetko tarvitsevasi jotain palveluja mitä liitot tarjoavat. Palkkaneuvonta, halvempi tai maksuton oikeusapu riitatilanteissa, sitten on koulutuksia, voi saada halvemmalla jotain lomamökkejä yms. Toki sitten on myös se tärkein asia eli työttömyyskassa mutta kassaan voi liittyä kuulumatta liittoon ja se on halvempaa.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Mutta ei kai kukaan ole niin uuvatti, että näinä hoitajapulan aikoina tekee minimipalkalla töitä? Nyt on työntekijän markkinat, kipikapi kilpailuttamaan.
Mahdollistaa syrjäseuduilla esim. Kartelleja, siksi nimenomaan se asianmukainen TESin alin on tärkeä asia. Lisäksi luo turvaa tulevaisuuteen.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Nykytilanne taitaa olla se, että hoitajien peruspalkka ei ole häävi, mutta toisaalta haittalisät ovat avokätisempiä kuin monella muulla alalla. Esimerkiksi kiinteistöpalvelualan tessissä iltalisä 0,73 euroa tunnilta ja yölisä 1,36 euroa tunnilta. Matkailu- ja ravintola-alalla iltalisä on 1,30 euroa tunnilta ja yölisä 2,21 euroa tunnilta. Hoitoalalla kuitenkin ilmeisesti iltalisä on pääsääntöisesti 1,8-3 euroa tunnilta ja yölisä jopa 5-7 euroa tunnilta.

Loogiseksi ratkaisuksi voisi esittää, että peruspalkkaa nostettaisiin ja vuorotyöstä seuraavia lisiä alennettaisiin. Kuitenkin vuorotyö ymmärtääkseni on yksi keskeisimpiä syitä hoitajien kokemaan työn raskauteen, joten siinä mielessä tuollainen malli tuskin kelpaisi tai olisi edes järkevä.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
En ole töissä vanhustyössä. Olen Varhaiskasvatuksen erityislastenhoitaja, ja teen työtä integroidussa erityisryhmässä. Olen myös talon ea- vastaava, opiskelija vastaava sekä tänä vuonna koitan pystyä myös jakaamaan omaa osaamistani tukiviittomien sekä kuvan käytön osalta, jotta saataisiin osaamista myös eteenpäin.

Ja kyllä mulle on sanottu suoraan etteivät toivo mun vaihtavan alaa tai työpaikkaa, koska silloin lähtisi myös järkyttävä määrä osaamista, ja erityislasten kanssa työskentelemään haluavia ei ole näinä päivinä juurikaan. Musta silmä tai puremajäljet kädessä ei tietty ole se vahvin myyntivaltti.

Mä olen yksi niistä ikävistä ihmisistä, jotka eivät suostu nielemään että nykyinen palkka vastaisi työnvaativuutta. En vaikka tälläkin palstalla sitä on jankutettu ja työtä vähätelty. En edelleenkään oleta saavani kaikkea heti nyt- mutta pienin askelin eteenpäin.

Varhaiskasvatus on minun mielestäni isommassa kusessa kuin hoitoala. Siellä resurssipula on aivan tolkuton, tyttäreni ryhmässä on harva se aamu tuntematon naama vastassa, kun sijaisruletti pyörii, vakituista henkilökuntaa on aivan liian vähän, eikä tunkua alalle tunnu olevan. Vaimoni tiesi kertoa, että heillä jouduttiin harkitsemaan sitä, että lastenhoitaja olisi hoitanut yhden lukukauden eskaria, kun päteviä henkilöitä ei löytynyt.

Ja mitä tuohon palkkakeskusteluun tulee, niin vaimoni tienaa lastentarhanopettajana 2800€/kk (muistaakseni, voi heittää satasen suuntaan tai toiseen). Jos lastenhoitajien palkat nousisi tasolle 2300-2400€/kk, niin paineet korottaa varhaiskasvatuksen opettajien palkkoja nousisi aivan älyttömäksi. Lisäksi alan vähäinen houkuttavuus tapettaisiin lopullisesti, miksi opiskella vuosia korkeakoulussa, kun lähes saman elintason saa ammattikoulussa.

Ja varhaiskasvatuksen puoli ansaitsisi ehdottomasti palkankorotukset, aivan kuten hoitoala. Mutta yksittäinen ala ei ole irrallaan kokonaisuudesta, ja se mitä hoitajat saavat nyt, vaikuttaa tulevaisuudessa aika pirun moneen asiaan.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Varhaiskasvatus on minun mielestäni isommassa kusessa kuin hoitoala. Siellä resurssipula on aivan tolkuton, tyttäreni ryhmässä on harva se aamu tuntematon naama vastassa, kun sijaisruletti pyörii, vakituista henkilökuntaa on aivan liian vähän, eikä tunkua alalle tunnu olevan. Vaimoni tiesi kertoa, että heillä jouduttiin harkitsemaan sitä, että lastenhoitaja olisi hoitanut yhden lukukauden eskaria, kun päteviä henkilöitä ei löytynyt.

Ja mitä tuohon palkkakeskusteluun tulee, niin vaimoni tienaa lastentarhanopettajana 2800€/kk (muistaakseni, voi heittää satasen suuntaan tai toiseen). Jos lastenhoitajien palkat nousisi tasolle 2300-2400€/kk, niin paineet korottaa varhaiskasvatuksen opettajien palkkoja nousisi aivan älyttömäksi. Lisäksi alan vähäinen houkuttavuus tapettaisiin lopullisesti, miksi opiskella vuosia korkeakoulussa, kun lähes saman elintason saa ammattikoulussa.

Ja varhaiskasvatuksen puoli ansaitsisi ehdottomasti palkankorotukset, aivan kuten hoitoala. Mutta yksittäinen ala ei ole irrallaan kokonaisuudesta, ja se mitä hoitajat saavat nyt, vaikuttaa tulevaisuudessa aika pirun moneen asiaan.
Näet vakan ongelmat suurempina, koska olet nähnyt ne omin silmin. Et ole käynyt palvelutalossa katsomassa sitä kiirettä ja tuskaa kun päivästä toiseen hoitajat vetää vajaalla.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Ja mitä tuohon palkkakeskusteluun tulee, niin vaimoni tienaa lastentarhanopettajana 2800€/kk (muistaakseni, voi heittää satasen suuntaan tai toiseen).
Täällä Vaka-opettajan palkka on muistaakseni siinä 2500- 2600 kieppeillä, ja onhan se nyt aivan naurettavan pieni summa yliopistotason koulutuksesta vastaavassa työssä. Siitä on kohistu vakassa jo vuosia, että jos jotkut niin vaka-opettajat ovat kyllä kuopassa.

No eihän heitä kyllä olekkaan, kertonee kaiken oleellisen. Oliko pk-seudulla missä about puolet vakansseista on täyttämättä, kun ei ole hakijoita. Mua on kosiskeltu joka vuosi tekemään opettajan hommia, koska päteviä ei ole löytynyt, ja vastavalmistuneiden laittaminen niihin hommiin ei toimi. Kieltäydyn aina kohteliaasti, koska sitten taas omaan ryhmään ei löydy tarpeeksi pätevää porukkaa, ja erityislapset tarvitsee ihan oman " porukkansa" heidän kanssa työskentelemään. Ei sekään ole kaikkien paikka.

Kieltämättä vähän yllätti ettei OAJ pitänyt suurempaa melua keväällä Vakan- palkoista. Tuntui että se herätti monessa vähän närkästystä.
 
Varhaiskasvatus on minun mielestäni isommassa kusessa kuin hoitoala. Siellä resurssipula on aivan tolkuton, tyttäreni ryhmässä on harva se aamu tuntematon naama vastassa, kun sijaisruletti pyörii, vakituista henkilökuntaa on aivan liian vähän, eikä tunkua alalle tunnu olevan. Vaimoni tiesi kertoa, että heillä jouduttiin harkitsemaan sitä, että lastenhoitaja olisi hoitanut yhden lukukauden eskaria, kun päteviä henkilöitä ei löytynyt.

Ja mitä tuohon palkkakeskusteluun tulee, niin vaimoni tienaa lastentarhanopettajana 2800€/kk (muistaakseni, voi heittää satasen suuntaan tai toiseen). Jos lastenhoitajien palkat nousisi tasolle 2300-2400€/kk, niin paineet korottaa varhaiskasvatuksen opettajien palkkoja nousisi aivan älyttömäksi. Lisäksi alan vähäinen houkuttavuus tapettaisiin lopullisesti, miksi opiskella vuosia korkeakoulussa, kun lähes saman elintason saa ammattikoulussa.

Ja varhaiskasvatuksen puoli ansaitsisi ehdottomasti palkankorotukset, aivan kuten hoitoala. Mutta yksittäinen ala ei ole irrallaan kokonaisuudesta, ja se mitä hoitajat saavat nyt, vaikuttaa tulevaisuudessa aika pirun moneen asiaan.
Esiopettajan paikkoja hoitaa useinkin lastenhoitaja. Samalla Helsingissä osa haluaisi esiopetuksesta kaksivuotista vaikka nykyisinkään ei opettajat riitä. Samoin varhaiskasvatuksen opettajana toimii myös henkilöitä joilla ei ole edes lastenhoitajan tutkintoa.

Sivuhuomiona myös sen verran, että varhaiskasvatus (ainakin opettajat) taitaa automaattisesti saada saman korotuksen kuin hoitajat.
 
Nykytilanne taitaa olla se, että hoitajien peruspalkka ei ole häävi, mutta toisaalta haittalisät ovat avokätisempiä kuin monella muulla alalla. Esimerkiksi kiinteistöpalvelualan tessissä iltalisä 0,73 euroa tunnilta ja yölisä 1,36 euroa tunnilta. Matkailu- ja ravintola-alalla iltalisä on 1,30 euroa tunnilta ja yölisä 2,21 euroa tunnilta. Hoitoalalla kuitenkin ilmeisesti iltalisä on pääsääntöisesti 1,8-3 euroa tunnilta ja yölisä jopa 5-7 euroa tunnilta.

Loogiseksi ratkaisuksi voisi esittää, että peruspalkkaa nostettaisiin ja vuorotyöstä seuraavia lisiä alennettaisiin. Kuitenkin vuorotyö ymmärtääkseni on yksi keskeisimpiä syitä hoitajien kokemaan työn raskauteen, joten siinä mielessä tuollainen malli tuskin kelpaisi tai olisi edes järkevä.
Lisät pitäisi ehdottomasti vakioida ja siirtyä pois prosenttiperusteisesta mallista. Vuorotyötä tehdään monessa muussakin paikassa ja sama malli toimii sielläkin. Kolmivuorotyötä tekeviä voidaan huomioida myös jo peruspalkassa ja/tai keskimääräisessä työajassa. Lisäksi joissakin hoitajien työtehtävissä yövuorot ovat varmasti työtahdiltaan kaikista helpoimpia kun taas joissakin joutuu tekemään hommia samaan tai kiireellisempään tahtiin, myös se olisi hyvä huomioida.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Lisät pitäisi ehdottomasti vakioida ja siirtyä pois prosenttiperusteisesta mallista. Vuorotyötä tehdään monessa muussakin paikassa ja sama malli toimii sielläkin. Kolmivuorotyötä tekeviä voidaan huomioida myös jo peruspalkassa ja/tai keskimääräisessä työajassa. Lisäksi joissakin hoitajien työtehtävissä yövuorot ovat varmasti työtahdiltaan kaikista helpoimpia kun taas joissakin joutuu tekemään hommia samaan tai kiireellisempään tahtiin, myös se olisi hyvä huomioida.
Nyt jo usein esim ne illat ovat monelle epämieluisia vuoroja ja tällainen systeemi lisäisi entisestään eripuraa ja esim autonominen työvuorosuunnittelu olisi vaikeampaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös