Työskentelen ihan eri alalla, mutta aihe kiinnostaa monestakin syystä ja paljon on läheisiä ihmisiä ko alalla töissä. En ymmärrä miten näin ”vanhoillinen” työntekijä vs työantaja ajattelumalli on edes missään enää olemassa? Asia mikä itselle on alkanut ärsyttämään ja kääntämään ymmärrystä hoitajia vastaan on tämä ainainen itkeminen median kautta ihan kokoajan.
Hoitaja maksaa liitolleen per kk melkoisen summan ja silti ollaan lakkoilemassa harva se vuosi. Onko liitto muistanut matkan varrella tehdä pitkäaikaisen suunnitelman ja neuvotella sitä? Tuntuu tällä hetkellä, että herätään muutaman vuoden välein ajatukseen ai niin meidän suojatit ei oo saanu isoa korotusta toisinkuin me liitossa.
Täällä joku ilmoitti, että 10% palkankorotus olisi hyvä lähtökohta niin ei mene pitkään, kun todetaan ettei se ole kuin xx euroja lisää käteen jäävästä osuus. Omasta mielestä 10% kerta 5 vuoden sisällä tuleva ns liittokorotus on iso ja hyvä sellainen.
En usko palkankorotuksen lisäävän työtehokkuutta mitä väitetään. Ne samat ongelmat jatkuu silti liittyen johtamiseen, organisointiin, työyhteisön viihtymiseen jne. Tästä päästään aiheeseen työviihtyvyys joka lähtee aina henkilöstä itsestään positioon katsomatta. Negatiivinen asenne ruokkii ja se tarttuu muihin. Tämä on tärkeä asia huomata molemmin puolin työpaikalla ja itsekin aikanaan olin valittajan asemassa niin eipä se duuni kivaa ollut.
Lähtisin ravistelemaan koko sairaala maailmaa ihan ylhäältä ja lääkärivetoisen johdon muuttaisin. Organisoinnin työtehtäviin mihin voisi ottaa mallia vaikka teollisuudesta ja hakea Lean malleja mihin pystyy. Työtehtävät käydä läpi ja miettiä mitä voisi tehdä paremmin ja panostaa nykyaikaisempiin menetelmiin. Tästä oli kokemusta, kun olin katsomassa tuttuani vuodeosastolla, miten paljon eri hoitajat joutuvat pähkimään käytävillä mihin potilaita sijoitetaan, minkä huoneen saa siivota ja mistä puuttuu materiaalia. Ulkopuoliselle se näyttäytyy huonosti mietityltä tavalta toimia.
Hoitajapulaan olisi aika ottaa ulkomailta iso lasti työntekijöitä. Aina puhuttu kielitarpeesta, mutta onko jokaisen hoitajan pakko puhua asiakkaan kanssa. Ei mun mielestä. Leikkaussalissa on kuitenkin koulutettua väkeä niin keskustelu voi mennä englanniksi. Näinhän tämä menee muillakin aloilla.
Työn arvostuksesta kuulee kans paljon puhetta. Jos palkka nostaa työn arvostusta niin palvooko hoitajat näitä korkeapalkkaisia jotenkin erityisesti? Arvostus tulee ihan muista asioista, kuin palkka. Tämä menee taas kategoriaan turha itkeminen.
Yhteenvetona ongelmat ei poistu palkkaa korottamalla vaan ala vaatii nykyaikaistamista sekä työvoimaa ulkomailta, kun ei työ enää houkuttele suomalaisia(vertaukseksi heitän ettei hitsareita valmistu enää riittävästi, koska työ ei kiinnosta). Olemme siirtymässä norjalaiseen ajatteluun päässämme, missä ei enää haluta tehdä ns raakaa työtä vaan haluamme siirtää työt muille joille ne kelpaa.