Erikoisesti minä en kuulu liittoon, mutta ay-liike neuvottelee minunkin palkastani enkä voi vaikuttaa asiaan.
No tämä. Tai siis voihan siihen jossain tapauksissa vaikuttaa (allekirjoittaneella about 20% korkeampi kuin TES:n minimi), mutta itse näkisin niin, että eipä sillä työnantajallakaan ole kauheasti intressejä työntää niille paremmille ukoille lisää, kun ne pahnan pohjimmaiset vievät sen verran "liikaa".. Liikaa siksi, että 22 vuotta matalapalkka-alalla työskennelleenä olen havainnut omin silmin, kuinka vaikeaa on päästä paskasta työntekijästä eroon.
Edellisellä työnantajalla (vartiontiliike, hälytyskeskus) laskettiin joskus prosentit tehdystä työstä yhdellä tietyllä kolmen hengen tiimillä, niin heikoiten suoriutunut oli tehnyt töistä 14%, kahden muun hoitaessa loput. Ja palkka oli silti ihan sama kaikilla. Tietysti ne kaksi muuta voisivat olla ottamatta niitä sisääntulevia hälytyksiä käsittelyyn, jotta se kolmaskin joutuisi leffan katselun keskeyttämään ja prosentit tasaantuisi, mutta esim. tässä nyt lakkoilevat hoitsut voivat tulla tarvittaessa kertomaan kuinka kivaa on odotella viekkareissa riehuvan narkomaanin kanssa sitä vartijaa jeesaamaan. Eikä siinä, itse en ainakaan tietoisesti aio tehdä työtäni huonommin, jotta sen paskan työntekijän tilastot näyttäisivät paremmilta.
Ja kyllä, kaikki tilastoitiin. Ongelma oli se, että liitto olisi ollut takajaloillaan heti, jos sitä heikointa ainesta oltaisiin lähdetty tällaisilla tilastoilla ulostamaan firmasta. Meillä oli tuolloin sellainen tilanne, että pätevää työvoimaa olisi ollut tarjolla pilvin pimein, mutta ei voitu ottaa sisään, koska siitä epäpätevästä (oikeasti helvetin päteviä ja taitavia, mutta vitun laiskoja) aineksesta olisi pitänyt ensin päästä eroon.
Jokainen voi funtsia mielessään sen skenaarion, että sulla on taksifirma, jossa on kaksi kuskia, kumpikin tienaa peruspalkkana sen 3000/kk (hatusta vedetty luku, havainnollistamaan). Toinen kuskeista hakkaa ihan simona keikkaa, kerää koko ajan asiakkailta kiitosta hyvästä palvelusta ja on muutenkin yhteistyökykyinen ja mukava kaveri. Sitten se toinen tekee just sen mikä on pakko, ei yhtään enempää. Lisäksi se toinen nillittää kaikesta mahdollisesta, ei sopeudu mihinkään ja on aina piikkinä työnantajan lihassa. Okei, molemmat saa saman verran liksaa. Eikö tässä skenaariossa olisi oikeutetumpaa jakaa se palkka vaikka 2500 ja 3500? No ei oikein voi, koska liitto hönkii niskaan työntekijöiden tasavertaisesta kohtelusta. Sitten markkinoille tulee vielä sitä hyvää kuskia parempi ukko, joka tekisi sen moninkertaisesti paremmin sen duunin kuin se paskaläjä nillittäjä. Vaan etpä voikaan palkata, kun sulla on rajallinen budjetti henkilöstökuluihin, ja siihen laiskajaakkoon kuluu siitä yhtä paljon kuin siihen huippuäijään.
edit. Ja ennenkuin tulee soraääniä, myönnän että AY-liikkeelle oli aikoinaan tilausta, ja se on tehnyt pääasiassa hyvää työtä. Mä näen asian niin, että nyt kun AY-liikkeet on tehnyt hyvän pohjatyön, voitaisiin paljon enemmän siirtää TESseistä suoraan lainsäädäntöön, jolloin AY-liikkeitä ei enää niin paljoa tarvitsisi. Se on kuvaannollisesti katsoen vähän sama asia AY-liikkeen kanssa kuin ns. kotiryssien (onko tälle olemassa jotain sivistyneempää termiä?). 70-luvulla niille oli tilausta, ei oikein maailman nykytilanteessa enää.