Jatkuvasti meinaa unohtua, että alan ongelmat ovat paljon moninaisempia kuin vain palkkaus. Jos resurssit ovat ongelma, niin lienee parempi laittaa miljardipanostus uusiin rakenteellisiin toimiin; koulutus, resurssibudjetit, johtaminen jne kuin vain tuijottaa nykyisten palkkausta ja laittaa ns all in siihen.
Hammashoitoala sanoo hei kun leanista puhutaan, siellä on yksityiset saaneet aika hienoja konsepteja joita on myös osalla julkisista otettu käyttöön, jossa on mietitty resurssien js tilojen käyttö uudestaan, esim löydöksiä on paljon, mutta ihan joitain simppeleitä esimerkkejä;
- liian ammattitaitoiset henkilöt käyttävät liikaa ajastaan esim tilojen puhdistamiseen ja valmisteluun; ohjaus arvokkaampaan työhön
- henkilökunta voi liikkua tilojen välissä ja hoitaa samanaikaisesti useampaa tapausta, koska pidemmissä hoidoissa ei tarvita hammaslääkärin ja hoitajan kiinnitystä samaan aikaan
Ei rakettitiedettä, mutta julkiselle puolelle ennen näitä lean ihmisiä tämä on olit hepreaa ja edelleen varmasti isolta osalta on. Näin saadaan enemmän henkilöitä hoidettua ja samalla hoitajalle arvostusta lisää kun hän on potilastyön, ei siivouksen ja valmistelun, asiantuntija. Toki tämä vaatii, että näitä apurooleja perustetaan, mutta niiden koulutusajat että saatavuus ovat tietenkin potentiaaliltaan ihan toista luokkaa.
Johtamisessa ja asioiden uudelleenmiettimisessä on myös valtava kehittämisen paikka ja se todellinen potentiaali siihen miten ketjusta saa tehokkaamman ja työstäkin mieluisempaa. Jos vain tungetaan lisää samanlaista resurssia toimimattomaan putkeen, niin putki ei yleensä sillä lähde toimimaan, eikä sillä että yleisesti tyytymättömille työntekijöille antaa pari satkua lisää; tyytymättömyys palaa nopeasti tai ei edes poistu ollenkaan.
Hammashoitoala sanoo hei kun leanista puhutaan, siellä on yksityiset saaneet aika hienoja konsepteja joita on myös osalla julkisista otettu käyttöön, jossa on mietitty resurssien js tilojen käyttö uudestaan, esim löydöksiä on paljon, mutta ihan joitain simppeleitä esimerkkejä;
- liian ammattitaitoiset henkilöt käyttävät liikaa ajastaan esim tilojen puhdistamiseen ja valmisteluun; ohjaus arvokkaampaan työhön
- henkilökunta voi liikkua tilojen välissä ja hoitaa samanaikaisesti useampaa tapausta, koska pidemmissä hoidoissa ei tarvita hammaslääkärin ja hoitajan kiinnitystä samaan aikaan
Ei rakettitiedettä, mutta julkiselle puolelle ennen näitä lean ihmisiä tämä on olit hepreaa ja edelleen varmasti isolta osalta on. Näin saadaan enemmän henkilöitä hoidettua ja samalla hoitajalle arvostusta lisää kun hän on potilastyön, ei siivouksen ja valmistelun, asiantuntija. Toki tämä vaatii, että näitä apurooleja perustetaan, mutta niiden koulutusajat että saatavuus ovat tietenkin potentiaaliltaan ihan toista luokkaa.
Johtamisessa ja asioiden uudelleenmiettimisessä on myös valtava kehittämisen paikka ja se todellinen potentiaali siihen miten ketjusta saa tehokkaamman ja työstäkin mieluisempaa. Jos vain tungetaan lisää samanlaista resurssia toimimattomaan putkeen, niin putki ei yleensä sillä lähde toimimaan, eikä sillä että yleisesti tyytymättömille työntekijöille antaa pari satkua lisää; tyytymättömyys palaa nopeasti tai ei edes poistu ollenkaan.