Saman logiikan mukaan nyt suunniteltavat uudet suuret sellutehtaat ovat ay-liikkeen ansiota.jos nykyisen paperikentän uusjaon ja tehtaiden sulkemisen liputtaa näin suorasti ammattiyhdistysliikkeen piikkiin niin hohhoijaa.
Saman logiikan mukaan nyt suunniteltavat uudet suuret sellutehtaat ovat ay-liikkeen ansiota.jos nykyisen paperikentän uusjaon ja tehtaiden sulkemisen liputtaa näin suorasti ammattiyhdistysliikkeen piikkiin niin hohhoijaa.
Kyllä kai ammattiliitoille vieläkin tilausta on, mutta niiden toimintatapojen pitäisi nykyaikaistua. Liitoilla on monesti erittäin vakaat tulot jäsenmaksuista ja noita rahoja sitten käytetään milloin mihinkin tärkeään tai vähemmän tärkeään. Liittoon ei periaattessa tarvitse kuulua, koska työttömyyskassaan voi liittyä ilman liittoakin. Itse kuuluin työurani alussa liittoon noin viiden vuoden ajan, mutta kun liitosta ei ollut minulle mitään hyötyä niin erosin ja liityin YTK:hon - ja säästin heti pari sataa euroa vuodessa.
...liityin YTK:hon - ja säästin heti pari sataa euroa vuodessa.
YTK:n maksu tänä vuonna on 118 euroa. Trollaatko?Itse vaihdoin kassaa ja säästöä melkein 80 € vuodessa YTK:hon verrattuna.
Tällaista velvollisuuttahan ei ole minun ymmärtääkseni olemassa. On vain vakiintunut käytäntö, jota monet työnantajat nyt noudattavat. Missään työehtosopimuksessakaan ei minun tietääkseni tällaisesta velvollisuudesta ole sovittu.Poistaisin myös muuten työnantajan velvollisuuden tilittää työntekijän maksut liitolle. Eihän se työnantaja muitakaan työntekijän laskuja maksa.
Esim. Tällainen blogi löytyi, missä blogin kirjoittaja on valinnut JATTK kassan hintaan 42 euroa vuosi. Onhan tuossa YTK verrattuna 57e (tai jos edelleen tuo sama 42e vs. YTK 118 euroa niin ero on sen 76 euroa).YTK:n maksu tänä vuonna on 118 euroa. Trollaatko?
Tällaista velvollisuuttahan ei ole minun ymmärtääkseni olemassa. On vain vakiintunut käytäntö, jota monet työnantajat nyt noudattavat. Missään työehtosopimuksessakaan ei minun tietääkseni tällaisesta velvollisuudesta ole sovittu.
Tällaista velvollisuuttahan ei ole minun ymmärtääkseni olemassa. On vain vakiintunut käytäntö, jota monet työnantajat nyt noudattavat. Missään työehtosopimuksessakaan ei minun tietääkseni tällaisesta velvollisuudesta ole sovittu.
Tosiaan näyttää olevan ainakin muutamassa perintävaltakirjassa seuraavanlainen mainintaVäärin. Työnantajaperinnästä on nimenomaan sovittu lähes kaikissa työ- ja virkaehtosopimuksissa tai niiden liitesopimuksissa. Lähinnä joissain ylempien toimihenkilöiden sopimuksissa velvoittavaa kirjausta ta-perinnästä ei ole, mutta he kai maksavat yleensä jäsenmaksunsa muutenkin itse. Sopimuksettomassa tilassa yksi ensimmäisiä työnantajan painostuskeinoja on (varsinkin suorittavassa työssä) työnantajaperinnän lopettaminen.
Tämä sopimus on voimassa työnantajan allekirjoituspäivää lähinnä seuraavan täyden perintäkauden alusta lukien toistaiseksi, kuitenkin enintään niin kauan kuin työnantaja on jäsenenä työnantajaliitossa tai järjestöjen kesken sovitaan perinnän lopettamisesta taikka työsuhteen päättymiseen saakka.
YTK:n maksu tänä vuonna on 118 euroa. Trollaatko?
Kyllähän ammattiliitoilla on paikkansa. Työnantaja ja työntekijä eivät ole samassa asemassa, joten ammattiliitot toimivat sopivana vastavoimana työmarkkinoilla. Itse asiassa Suomenkin kehittymisessä hyvinvointivaltioksi on tärkeä osa ollut ay-liikkeellä.
Ammattiliittoja on juuri tällä helppo parjata, ja tämä tapahtuukin olemattomalla käsityksellä työelämän kokonaiskuvasta. On aika paljon muitakin tekijöitä kuin palkka-asiat, joiden kehittymisessä ja parantumisessa on ammattiliitoilla ollut keskeinen rooli.
Työnantajan ja työntekijöiden välisistä työoikeusriidoista hoitavat ammattiliitot suurimman osan. Ilman ammattiliiton tukea on harvalla työntekijällä vara lähteä käräjöimään.
Itse en kuulu ammattiliittoon, eikä ole tarkoitus liittyäkään, koska oma työoikeudellinen turvani on järjestetty muulla tavalla.
YTK:n maksu tänä vuonna on 118 euroa. Trollaatko?
Itse erosin Lakimiesliitosta 20 vuotta sitten, kun mielestäni maksoin vähän liikaa lehdestä, jota en lukenut ja muita liiton palveluita en tarvinnut kuin työttömyysturvan. Loimaan kassan jäseneksi tuolloin sitten liityin.
Monelle voisi tulla liittoja vielä ikävä, jos oikeasti pitäisi palkat ja työehdot saada neuvoteltua aidosti itse työnantajan kanssa ilman liiton perälautaa.
Ammattiliittoja tarvitaan tasan niin pitkään kuin ihmiset haluavat niihin kuulua ja ammattiliitot ajavat sellaista linjaa kuin niiden jäsenten valitsemat päättäjät päättävät.
Olen samaa mieltä. Osoittaakin maamme hallitukselta suoraselkäistä logiikkaa lähteä ilmoittamaan sopijapuolille, että nyt sovitte näin työn hinnasta, kun ihan oikeasti valtiolle kuuluvia asioita olisi ollut käytettävissä tessien yleissitovuudessa ja ay-maksujen verovähennysoikeudessa.Tämä on varmasti näin. Mutta tilannetta neutralisoisi AY-jäsenmaksujen verovähennysoikeuden poisto sekä yleissitovuuden poisto.
Olen samaa mieltä. Osoittaakin maamme hallitukselta suoraselkäistä logiikkaa lähteä ilmoittamaan sopijapuolille, että nyt sovitte näin työn hinnasta, kun ihan oikeasti valtiolle kuuluvia asioita olisi ollut käytettävissä tessien yleissitovuudessa ja ay-maksujen verovähennysoikeudessa.
@KiVi Hehee, tiedän kyllä, mutta ei minun ollut mikään pakko myöskään ollenkaan niitä korotuksia antaa. Tämä lähinnä esimerkkinä liiton palkkausjärjestelmistä esim. METTOVAn rakenteesta pitää kaikkien palkat vähintään tietyllä tasolla, edelleenkiin se antaa huonoille työntekijöille ansaitsemattonta etua parempien työntekijöiden kustannuksella.