Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 434 701
  • 15 528

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kyllä kai ammattiliitoille vieläkin tilausta on, mutta niiden toimintatapojen pitäisi nykyaikaistua. Liitoilla on monesti erittäin vakaat tulot jäsenmaksuista ja noita rahoja sitten käytetään milloin mihinkin tärkeään tai vähemmän tärkeään. Liittoon ei periaattessa tarvitse kuulua, koska työttömyyskassaan voi liittyä ilman liittoakin. Itse kuuluin työurani alussa liittoon noin viiden vuoden ajan, mutta kun liitosta ei ollut minulle mitään hyötyä niin erosin ja liityin YTK:hon - ja säästin heti pari sataa euroa vuodessa.

Tässä on se puoli, että kun tarpeeksi iso osa alan työntekijöistä kuuluu liittoon, niin loput voivat jäädä pois(kun ei ole hyötyä), sillä samat edut tulevat kuitenkin heillekin. Monelle voisi tulla liittoja vielä ikävä, jos oikeasti pitäisi palkat ja työehdot saada neuvoteltua aidosti itse työnantajan kanssa ilman liiton perälautaa.

Ja tuo ei ole nyt Ipaz kirjoitettu sinun tilanteestasi, enhän siitä edes mitään tiedä. Ihan yleisellä tasolla kirjoitin, mutta lainaamani tekstisi sopi siihen pohjustukseksi.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
...liityin YTK:hon - ja säästin heti pari sataa euroa vuodessa.

Liiton jäsenmaksuun verrattuna säästät kuulumalla YTK:hon, mutta pelkistä työttömyyskassoista tuo YTK taitaa olla kalleimmasta päästä. Etsimällä halvemman vaihtoehdon, säästät vielä helposti viitisenkymppiä. Itse vaihdoin kassaa ja säästöä melkein 80 € vuodessa YTK:hon verrattuna.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Itse vaihdoin kassaa ja säästöä melkein 80 € vuodessa YTK:hon verrattuna.
YTK:n maksu tänä vuonna on 118 euroa. Trollaatko?

Itse erosin Lakimiesliitosta 20 vuotta sitten, kun mielestäni maksoin vähän liikaa lehdestä, jota en lukenut ja muita liiton palveluita en tarvinnut kuin työttömyysturvan. Loimaan kassan jäseneksi tuolloin sitten liityin.
 

Leicester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Hiljaisten seiväshyppääjien kerho
Kyllähän ammattiliitoilla on paikkansa. Työnantaja ja työntekijä eivät ole samassa asemassa, joten ammattiliitot toimivat sopivana vastavoimana työmarkkinoilla. Itse asiassa Suomenkin kehittymisessä hyvinvointivaltioksi on tärkeä osa ollut ay-liikkeellä.

Ammattiliittoja on juuri tällä helppo parjata, ja tämä tapahtuukin olemattomalla käsityksellä työelämän kokonaiskuvasta. On aika paljon muitakin tekijöitä kuin palkka-asiat, joiden kehittymisessä ja parantumisessa on ammattiliitoilla ollut keskeinen rooli.

Työnantajan ja työntekijöiden välisistä työoikeusriidoista hoitavat ammattiliitot suurimman osan. Ilman ammattiliiton tukea on harvalla työntekijällä vara lähteä käräjöimään.

Itse en kuulu ammattiliittoon, eikä ole tarkoitus liittyäkään, koska oma työoikeudellinen turvani on järjestetty muulla tavalla.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Poistaisin myös muuten työnantajan velvollisuuden tilittää työntekijän maksut liitolle. Eihän se työnantaja muitakaan työntekijän laskuja maksa.
Tällaista velvollisuuttahan ei ole minun ymmärtääkseni olemassa. On vain vakiintunut käytäntö, jota monet työnantajat nyt noudattavat. Missään työehtosopimuksessakaan ei minun tietääkseni tällaisesta velvollisuudesta ole sovittu.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Tällaista velvollisuuttahan ei ole minun ymmärtääkseni olemassa. On vain vakiintunut käytäntö, jota monet työnantajat nyt noudattavat. Missään työehtosopimuksessakaan ei minun tietääkseni tällaisesta velvollisuudesta ole sovittu.

Tämä on aivan totta, meillä ei edelleenkään työnantaja hoida mitään liiton jäsenmaksuja vaan jokainen hoitaa maksunsa itse. Liityin YTK:n eli Loimaan kassaan kun tämä taantuma alkoi, vuonna 2008. Melkein 25 vuotta tuli oltua ilman mitään turvaa mutta tuolloin tilanne näytti niin huonolta että oli ihan pakko liittyä. Jäsenmaksu oli silloin muistaakseni 74 euroa eli paljon on sen jälkeen tapahtunut.
 

ämjiijii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Suomen maajoukkue, Sharks bandwagon 2016
Ammattiliitot ovat varsin järkevä tapa parantaa omaa neuvotteluasemaa työehdoista sovittaessa. On kuitenkin pidettävä mielessä että ammattiliitot ovat laillinen kartelli: työntekijät liittyvät yhteen ja yhdessä sopivat että tämän halvemmalla emme työpanostamme myy. Ei tässäkään vielä mitään ongelmaa mielestäni ole, ongelmat tulevat työehtosopimusten yleissitovuudesta. Porukka siis päättää ettei kukaan muukaan saa myydä työpanostaan halvemmalla kuin mitä on liiton jäsenten kesken sovittu.

Ammattiliitot syntyivät suojelemaan aikansa heikoimmassa asemassa olevia ihmisiä, työntekijöitä. Tämän ajan heikoimmassa asemassa olevat ihmiset taitavat olla pitkäaikaistyöttömät. Näitä liitot eivät todellakaan suojele, päin vastoin yleissitovuudella varmistetaan etteivät työttömät tule kilpailemaan työläisten kanssa hupenevista työpaikoista. Työnsä hinnan kilpailuttaminen voisi nimittäin olla vähän työkokemusta omaavalle fiksu veto, koska millään muulla avulla hän ei useinkaan pysty kilpailemaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tällaista velvollisuuttahan ei ole minun ymmärtääkseni olemassa. On vain vakiintunut käytäntö, jota monet työnantajat nyt noudattavat. Missään työehtosopimuksessakaan ei minun tietääkseni tällaisesta velvollisuudesta ole sovittu.

Väärin. Työnantajaperinnästä on nimenomaan sovittu lähes kaikissa työ- ja virkaehtosopimuksissa tai niiden liitesopimuksissa. Lähinnä joissain ylempien toimihenkilöiden sopimuksissa velvoittavaa kirjausta ta-perinnästä ei ole, mutta he kai maksavat yleensä jäsenmaksunsa muutenkin itse. Sopimuksettomassa tilassa yksi ensimmäisiä työnantajan painostuskeinoja on (varsinkin suorittavassa työssä) työnantajaperinnän lopettaminen.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Väärin. Työnantajaperinnästä on nimenomaan sovittu lähes kaikissa työ- ja virkaehtosopimuksissa tai niiden liitesopimuksissa. Lähinnä joissain ylempien toimihenkilöiden sopimuksissa velvoittavaa kirjausta ta-perinnästä ei ole, mutta he kai maksavat yleensä jäsenmaksunsa muutenkin itse. Sopimuksettomassa tilassa yksi ensimmäisiä työnantajan painostuskeinoja on (varsinkin suorittavassa työssä) työnantajaperinnän lopettaminen.
Tosiaan näyttää olevan ainakin muutamassa perintävaltakirjassa seuraavanlainen maininta
Tämä sopimus on voimassa työnantajan allekirjoituspäivää lähinnä seuraavan täyden perintäkauden alusta lukien toistaiseksi, kuitenkin enintään niin kauan kuin työnantaja on jäsenenä työnantajaliitossa tai järjestöjen kesken sovitaan perinnän lopettamisesta taikka työsuhteen päättymiseen saakka.

Mutta siis varsinaisesti yleissitova työehtosopimus ei tätä siis velvoita. Työnantaja voi olla kuulumatta työnantajaliittoon, jolloin tätä perintävelvoitetta ei ole.

edit: ja tosiaan nuo muutamat mitkä vilkaisin niin oli Pam, metalli, ja rakennusliitto(edit: raksaliitosta en olekkaan niin varma). Varmasti myös niitäkin löytyy, missä on sovittu myös yleissitovasti.
 
Viimeksi muokattu:

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
YTK:n maksu tänä vuonna on 118 euroa. Trollaatko?

En trollaa.

Nykyisessä kassassa, jonka jäsen siis olen, jäsenmaksu on 42 euroa vuodessa. Koulutustaustani johdosta pääsin ko. kassaan liittymään. Kaikkiin kassoihin ei kuka tahansa eri kassojen erilaisten sääntöjen vuoksi pääse, mutta esim. JATTK-työttömyyskassa on sellainen, mihin kuka tahansa työssä käyvä ihminen voi yksittäisjäsenenä liittyä. Jäsenmaksu näyttäisi olevan tälle vuodelle 62 € vuodessa (5 €/kk).

Säästää jos tuon muutaman kympinkin vielä haluat, niin ei kannata rynnätä heti vaihtamaan, jos olet jo YTK:n jäsenmaksun tälle vuodelle maksanut. Sitä kun et sieltä takaisin saa. Mutta vuoden vaihtuessa kannattaa vaihtaa, säästämistä jos ajattelee.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Meikäläisen mielestä AY-liikkeellä on vielä annettavaa Suomelle, sillä pitäähän heikommalla osapuolella eli työntekijöilläkin nyt jonkinlaista järjestäytymistä olla. Joskin sen(ja ylipäätään työmarkkinajärjestöjen) toimintakulttuurin tulisi siirtyä nykyaikaan, ja joitain niistä työmarkkinapuolen lukuisista eduista pitäisi laittaa leikkuriin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllähän ammattiliitoilla on paikkansa. Työnantaja ja työntekijä eivät ole samassa asemassa, joten ammattiliitot toimivat sopivana vastavoimana työmarkkinoilla. Itse asiassa Suomenkin kehittymisessä hyvinvointivaltioksi on tärkeä osa ollut ay-liikkeellä.

Ammattiliittoja on juuri tällä helppo parjata, ja tämä tapahtuukin olemattomalla käsityksellä työelämän kokonaiskuvasta. On aika paljon muitakin tekijöitä kuin palkka-asiat, joiden kehittymisessä ja parantumisessa on ammattiliitoilla ollut keskeinen rooli.

Työnantajan ja työntekijöiden välisistä työoikeusriidoista hoitavat ammattiliitot suurimman osan. Ilman ammattiliiton tukea on harvalla työntekijällä vara lähteä käräjöimään.

Itse en kuulu ammattiliittoon, eikä ole tarkoitus liittyäkään, koska oma työoikeudellinen turvani on järjestetty muulla tavalla.

Miksi Suomeen ei saada sellaista työlainsäädäntöä, joka hoitaisi boldatun asian?

Ymmärrän, että työntekijällä pitää olla puolustaja riitatilanteissa, mutta nykyinen jokaisesta työsopimuksen pilkusta määräävä järjestelmä ei toimi. Työmarkkinat muuttuvat pirstaleisimmiksi joka tapauksessa, ammattiyhdistys ei tätä kehistystä pysty estämään. Sen pitäisi kehittyä ja mukautua muuttuvaan työmarkkinakenttää, eikä jumittaa Neuvostoliiton bilateraalikaupan aikakaudella.

Työntekijän puolustaja riitatilanteessa kyllä, eduskunnalle kuuluvan vallan käyttäjänä ei.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
YTK:n maksu tänä vuonna on 118 euroa. Trollaatko?

Itse erosin Lakimiesliitosta 20 vuotta sitten, kun mielestäni maksoin vähän liikaa lehdestä, jota en lukenut ja muita liiton palveluita en tarvinnut kuin työttömyysturvan. Loimaan kassan jäseneksi tuolloin sitten liityin.

Itse en ole missään vaiheessa kuulunut Lakimiesliittoon, mutta kuulun heidän työttömyyskassaansa. Ja se on halpa. Olikohan tänä vuonna maksu reilut 50 euroa. Ainakin selkeästi halvempi kuin tuo 118 euroa. Eikä siis tarvitse kuulua Liittoon. Oletan, että halpa jäsenmaksu johtuu lakimiesten hyvästä työllisyystilanteesta.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Monelle voisi tulla liittoja vielä ikävä, jos oikeasti pitäisi palkat ja työehdot saada neuvoteltua aidosti itse työnantajan kanssa ilman liiton perälautaa.

Niin toki voisi ja varmasti tulisikin. Jos sinulle maksetaan aivan liikaa siihen nähden mikä todellinen arvosi työmarkkinoilla on, niin onhan sitä yksin vähän vaikea perustella että miksi näin pitäisi jatkaa. Paljon helpompihan se on sanoa, että "kyllähän suurin osa tekisi tämän puolet halvemmalla, mutta tämä onkin Suomi. Maksa pois tai huomenna toiminta lakon myötä keskeytyy."

Tämähän AY-liikkeen tärkein tehtävä on 2010-luvulla. Suojella suomalaisten työpaikkoja halvemmalla tekijöiltä. Eli opiskelijoilta ja ulkomaalaisilta työntekijöiltä.
 

Rolf Paski

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Raittiuslegioona & FC Kraak
Hyvä työntekijä ei liittoja tarvitse. Tämä saa sopimusehtonsa ja kelvollisen palkkansa neuvoteltua ilmankin. Sitä vastoin jos tarkoituksena on olla hankala työnantajalle ja koittaa lusmuilla parhaansa mukaan, on liittoon kuuluminen ehdoton edellytys. Tällöin liitto antaa tarvittavan turvan vaikka työtekijä ei sitä ansaitsikaan.

Hyvä esimerkki omasta elämästä, jonka jälkeen olen kaikille kunnon työntekijille suosittanut liitosta eroamista: Olin erään suhteellisen ison yrityksen edustajana esittämässä osastoni vuotuisista palkankorotuksista. Minä mielelläni annan palkintona aina korotuksen, jos on hoitanut hommansa hyvin. Yrityksessä oli tapana myös keskustella edustavan liiton luottamusmiehen kanssa palkankorotuksista. Esitin korotusta kahdelle parhaalle suoriutujalle, mutta liiton edustaja ei tätä hyväksynyt. Syy tähän oli, että palkkaero osastolla olleiden huonointen palkattujen ja myös huonoiden suoritujen sekä näiden palkankorotuksen ansainnaiden välillä tulisi liian suureksi. Eli toisin sanoen mun olis ensin pitänyt nostaa näiden huonojen palkkaa ennen kuin saisin nostaa hyvin suoriutujien.

Mun päähän tämä logiikka ei sopinut ja tästä syystä jäi palkankorotukset saamatta, myös näiden osalta ketkä sen olisi ansainnut. Ei ihme, että työtunnin hinta vaan kasvaa, kun pitää tuota pohjasakkaa laahata palkkalattiana mukana, jotta saadaan kunnon duunareille asianmukaiset palkat.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Ammattiliittoja tarvitaan tasan niin pitkään kuin ihmiset haluavat niihin kuulua ja ammattiliitot ajavat sellaista linjaa kuin niiden jäsenten valitsemat päättäjät päättävät. Ay-kuvio on ihan päivänselvä, enkä ymmärrä, miten se saa työntekijäpuoleltakin kuraa niskaan niin paljon: työntekijät järjestäytyvät ja käyttävät joukkovoimaa työnsä hinnasta neuvotteluun. Näin toimien keskimääräinen työntekijä saa paremmat työsuhteen ehdot kuin ilman joukkovoimaa.

Jatkoaikaan toki kirjoittaa niin kovia osaajia, että ovat aina saaneet sanoa hintansa ja työaikansa työsopimusneuvotteluissa.

Ps. Rolf Paski, ei sinun tarvitse välittää vittujakaan siitä, mitä mieltä luotto on henk.koht. korotusten kohdistamisesta. Se ei ole ay-liikkeen vika, että sinua pelottaa luoton lausumat asioista, joihin luotolla on vain lausumaoikeus.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Vielä asiaa sivuten. Luulisi kaikkia liittojen jäseniä vituttavan, kun keskustaoikeistolainen hallituksemme on suuressa viisaudessaan katsonut työn hinnan olevan valtion eikä markkinoiden asia. Spedet.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Ammattiliittoja tarvitaan tasan niin pitkään kuin ihmiset haluavat niihin kuulua ja ammattiliitot ajavat sellaista linjaa kuin niiden jäsenten valitsemat päättäjät päättävät.

Tämä on varmasti näin. Mutta tilannetta neutralisoisi AY-jäsenmaksujen verovähennysoikeuden poisto sekä yleissitovuuden poisto.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Tämä on varmasti näin. Mutta tilannetta neutralisoisi AY-jäsenmaksujen verovähennysoikeuden poisto sekä yleissitovuuden poisto.
Olen samaa mieltä. Osoittaakin maamme hallitukselta suoraselkäistä logiikkaa lähteä ilmoittamaan sopijapuolille, että nyt sovitte näin työn hinnasta, kun ihan oikeasti valtiolle kuuluvia asioita olisi ollut käytettävissä tessien yleissitovuudessa ja ay-maksujen verovähennysoikeudessa.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Olen samaa mieltä. Osoittaakin maamme hallitukselta suoraselkäistä logiikkaa lähteä ilmoittamaan sopijapuolille, että nyt sovitte näin työn hinnasta, kun ihan oikeasti valtiolle kuuluvia asioita olisi ollut käytettävissä tessien yleissitovuudessa ja ay-maksujen verovähennysoikeudessa.

Totta, mutta jos hallitus olisi ilmoittanut, että TESsien yleissitovuus ja jäsenmaksujen vähennysoikeus poistetaan niin olisi varmaan jonkinlaista yleislakkoa pukannut. Nuo taitavat olla kuitenkin AY-liikkeelle aika pyhiä asioita. Ei varmaan uskallus riitä. Tai sitten pitäisi antaa vastineena jotain todella muhevaa.
 

Rolf Paski

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Raittiuslegioona & FC Kraak
@KiVi Hehee, tiedän kyllä, mutta ei minun ollut mikään pakko myöskään ollenkaan niitä korotuksia antaa. Tämä lähinnä esimerkkinä liiton palkkausjärjestelmistä esim. METTOVAn rakenteesta pitää kaikkien palkat vähintään tietyllä tasolla, edelleenkiin se antaa huonoille työntekijöille ansaitsemattonta etua parempien työntekijöiden kustannuksella.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
@KiVi Hehee, tiedän kyllä, mutta ei minun ollut mikään pakko myöskään ollenkaan niitä korotuksia antaa. Tämä lähinnä esimerkkinä liiton palkkausjärjestelmistä esim. METTOVAn rakenteesta pitää kaikkien palkat vähintään tietyllä tasolla, edelleenkiin se antaa huonoille työntekijöille ansaitsemattonta etua parempien työntekijöiden kustannuksella.

Tämä on totta, mutta tuohon ongelmaan luulisi olevan muitakin ratkaisuja kuin liittojen lakkauttaminen. Ei minulla ainakaan olisi mitään sitä vastaan, että parempien työntekijöiden palkitsemista helpotettaisiin.

Tämä hyvä työntekijä vs. huono työntekijä on kuitenkin huono vertaus, koska kuten muuallakin, valtaosa työntekijöistä on keskitasoisia, jotka tekevät hommansa asiallisesti. Ja nimenomaan keskimääräinen palkkataso olisi ilman liittoja heikompi, toki se huippuosasto tienaisi paljon paremmin. Eikä myöskään voi minusta ajatella, että hyvän palkitsemiseksi säästettäisiin näiden keskitasoisten, tavallaan "normaalien" työntekijöiden palkasta. Ja tällä tarkoitan siis palkan alennusta. Hyville ekstrakorotukset, muille ne vientisektorin määrittelemät yleiskorotukset esimerkiksi. Ja heikkoina aikoina voitaisiin sopia paikallisesti nollalinjasta tai jopa leikkauksista. Ja kai noista huonoista jotenkin eroon pääsee? Siis yksityisellä, julkisella virkasuoja on monissa tapauksissa aivan liian vahva.
 

Tuamas

Jäsen
Ay-liike olisi ilman laittomia lakkoja ihan ok vastavoima nyky-yhteiskunnassakin.

On aivan käsittämätöntä miten laittomista lakoista ei pystytä määräämään oikeasti aiheutettua vahinkoa vastaavia vahingonkorvauksia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös