Eri ammattiliitoille täällä on jo ketjuja, mutta sellaista yleistä ketjua ay liikkeille en löytänyt.
Tästä ensin voi wikipediasta käydä katsomassa miten ammattiyhdistysliike on siellä määritelty. Näille on aikanaan varmasti ollut tilausta, ja ovat saaneet loistavia asioita aikaan, kuten esimerkiksi viikonloppuvapaat ja maksimityöajat, tätä tuskin kukaan kiistää. Tämä tapahtui sotien aikaan tai välittömästi niiden jälkeen. Liitot todellakin puolustivat duunaria porvaria vastaan. Varmasti ilman ammattiliittoja elämisen laatu Suomessa olisi hyvinkin erilainen.
Mitä sitten tapahtui? Merimies Unionin takia moni laivayhtiö päätti kerätä kimpsunsa ja kampsunsa ja suunnata ulkomaille. Paperiliiton "duunarin etujen ajamisen" takia paperiteollisuus Suomessa on nykyisin vain murto-osa siitä, mitä se vielä parikymmentä vuotta sitten oli. Tässä vain pari esimerkkiä.
Vuonna 2014 Suomessa oli 143 työtaistelua, joista 105, siis sataviisi, oli laittomia. Ruotsissa samaan aikaan oli viisi lakkoa. Tämä on mielestäni kestämätön tilanne. Jostain syystä ammattiliitot nykyaikana eivät osaa neuvotella. Joko saadaan mitä halutaan tai laitetaan koneet seis näyttää olevan nykyajan ay liikkeen motto. Tämä on nyt erityisesti tullut esille tämän yhteiskuntasopimuksen hiomisen aikaan. Hallitus on asiassa ollut mielestäni liiankin kärsivällinen, nyt on varmaan viides kerta menossa kun sopua yritetään eikä tuo nyt hyvältä näytä. Taaskaan. Hupaisintahan tässä on se, että liitot syyttää hallitusta neuvotteluhalujen puutteesta kun se ei suostu mukisematta liittojen sanelemiin ehtoihin.
Iltasanomien toimittaja Mika Koskinen kirjoitti muutamalla ay liikkeen pomolle avoimen kirjeen. Se löytyy
tämän linkin takaa. Tiukkaa tekstiä. Tuolta eräs mielenkiintoinen huomio: Metalliliitto (9,7), Rakennusliitto(8,3, ja PAM (7,5)omistavat kohtalaiset siivut VVO yhtymää. Viime vuonna VVO jakoi yhteensä 37 miljoonan euron osingot, jotka AY liitot kuittaavat verottomina. Eli eivät maksa sitä veroa, joka heidän mielestään muiden yritysten pitää maksaa, ja mieluiten tuplana. Ay liikkeen jäsenmaksun voi vähentää verotuksessa. En halua edes alkaa laskea, kuinka isolla summalla veronmaksajat näitä liittoja tukevat.
Itse en ole koskaan ollut liiton jäsen, olen aina osannut huolehtia itsestäni ilman mitään liittojakaan. Joskus on matkan varrelle joku kusettajafirma meikäläisen palveluista nauttinut, mutta kusetuksen käytyä ilmi minä olen vaihtanut maisemaa. Hyvin olen vielä hengissä.
No niin, teidän vuoronne. Mitä mieltä näistä? Oletko jäsen? Saatko jäsenmaksullesi vastinetta? Onko aika ajanut näistä ohi vai vieläkö näille on tilausta?