Vaikka Kauko usein puhutkin viisaita jo nimesi mukaisesti, niin tässä asiassa olen eri mieltä kanssasi minäkin. Bruttopalkasta kun pidätetään verojen ja muiden veroluonteisten maksujen lisäksi usein myös ay-jäsenmaksu, joka voi vaihdella kovastikin alasta riippuen. Lisäksi siellä saattaa olla vaikkapa ulosottomies välissä, ennen kuin palkka tilille kopsahtaa. Joku kuuluu kirkkoon, joku toinen ei. Eri kunnissa on erilainen veroprosenstti käytössä. Siten kahden samaa työtä tekevän ja samaa bruttopalkkaa saavan nettopalkka (se summa rahaa, mikä omalle tilille päätyy palkkapäivänä) voi vaihdella edellä mainituista syistä varsin paljonkin, joten ei se nettopalkkojen vertailu ole niin hyvä vaihtoehto kuin bruttopalkkojen.
Kiitos osittaisesta tunnustuksesta. Olen sangen iloinen, että näin asiallisesti haastetaan ja olen valmis haastamaan sinutkin.
Kysymykseni on koko ajan ollut se, miksi bruttopalkka kertoisi enemmän kuin nettopalkka. Minun vastaukseni on, että kullekin palkansaajalle on merkityksellistä se, että mitä tilille tulee - ei se, mitä bruttona tienaa.
En missään vaiheessa ole kieltänyt, ettei yksilöiden välillä tässäkin olisi eroja: kirkkoon tai ay-liikkeeseen kuuluminen, asuinpaikka vaikuttavat - mutta nuo kaikki ovat omia valintoja, joilla ei ole mitään tekemistä brutto- tai nettopalkan kanssa - verotukseen et voi vaikuttaa. Lopulta se, mitä kassaan kilahtaa, on merkitystä.
No kovasti tuntuu olevan esim. hoitajilla tarvetta vertailla palkkaansa muihin.
On varmasti ja syystäkin: nykymaailmassa arvotamme itsemme ja toisemme hyvinkin pitkälti palkan mukaan. Ja muistathan, että en ottanut kantaa sairaanhoitajien tms. terveydenhuoltoalan palkkaukseen.
Esitin aiemmin, että palkankorotusten sijaan alentaisimme verotusta, jolloin vaikutus yksittäiselle palkansaajalle ostovoiman kautta olisi vähintäänkin sama kuin palkankorotuksilla.
Et nyt ilmeisesti halua vain ymmärtää sitä, että ihmisten veroprosentit vaihtelee milloin mistäkin syystä ja siten nettopalkka ei ole vertailukelpoinen.
Kuten edellä olen kertonut: veroprosentit vaihtelevat - pääosin omista valinnoista johtuen. Nettopalkka on se mistä sinä päätät (eroa kirkosta, eroa AY-liikkeestä tai jotain, mutta verosta et irti pääse ja sen maksat suhteessa bruttopalkkaan taulukkojen mukaan).
Mitä hiivattia sä selität? Nimenomaan brutto on lyhentämätön, ja siitä aletaan sitten höyläämään. Toki eläkemaksuja jo ennenkin kuitilla näkyviä, mutta ei noita työntekijän bruttopalkkaan lasketa muutenkaan.
Ja sama bruttopalkka ei ole todellakaan sama nettopalkka. Toisella voi olla tuhansien verran enemmän vähennyksuä, ja jo asuinkunta vaikuttaa tuohon, kuten kirkon jäsenyys jne. Siksi vaikkapa kahdella samaa työtä tekevällä ja samaa palkkaa nauttivalla voi olla ihan eri netot. En puhunut ammattiryhmien netoista mitään, vaan nimenomaan yksilöillä voi olla eri tuloilla sama netto tai samoilla tuloilla eri netto.
Lue edellä mitä minä selitän. Mitä sinä selität?