Meillä itseasiassa tarjotaan pysäköinnille vaihtoehdoksi tuota julkisen liikenteen lippua, mutta ei se ole pointti. Minulla on työhommien hoitamiseen tarvittava monen tonnin tietokone, mutta ei sellaisille jotka eivät tietokonetta tarvita silti makseta taulutelkkaria tai x-boxia.
Tietokone on työväline, jolla tehdään töitä. Siivoojalle firma antaa käyttöön mm. rätin ja mopin, tietokonetta tarvitsevalle tietokoneen. Jos työssä tarvitaan autoa, on firman auto tai maksuton pysäköintimahdollisuus ihan järkevä ja perusteltu vaihtoehto. Harva tarvitsee työssään (kotiin hankittavaa) telkkaria tai pelikonsolia.
En puhunut tuollaisista tilanteista vaan siitä, että kun autolla tullaan työvuoroa edeltävästi työpaikan pihalle tai työnantajan tarjoamaan parkkihalliin ja sieltä poistutaan työvuoron päätteeksi sillä omalla autolla. Jos kyseessä on alue, missä on niukasti maksutonta pysäköintitilaa ja työnantaja tuon tarjoaa kaikille autolla töihin saapuville työntekijöille, on kyseessä vuositasolla ainakin joissain kaupungeissa vähintään satojen eurojen arvoinen etu.
Eikö olisi reilua, että vastaava rahallinen etu tarjottaisiin jossain muodossa myös niille työntekijöille, jotka eivät tuota pysäköintietua kykene / halua hyödyntää? Jos julkisella kulkeville tarjotaan julkisen liikenteen lippu, ollaan jo oikealla tiellä. Tuo muuten taitaa olla verotettavaksi tuloksi katsottavaa, jos arvo ylittää 20 euroa / kk. Joten ei se silti tasan mene tuon pysäköintiedun kanssa. Toisaalta, tuolla lipulla voi liikkua myös muitakin kuin työmatkoja.
Ehdotuksessa olisi järkeä jos pysäkköinnistä pystyttäisiin verottamaan se osuus, joka ei mene töissä. Minulle se on suht. ok etu, että voin autoa säilyttää keskustan parkkihallissa kaikki illat, viikonloput ja kesät.
Jos työnantaja tarjoaa pysäköinnin myös vapaa-ajan pysäköintejä varten, niin silloinhan tuo rinnastuu siihen työsuhdematkalippuun. Taitaa vaan arvoltaan olla aika paljon enemmän kuin se työsuhdematkalippu.
Mutta mitä tämä kuuluu SAK:lle on sitten vielä kolmas juttu.
Ei sen tarvitse SAK:lle kuulua, en ota tuohon mitään kantaa. Lähinnä pohdiskelen asiaa ajatuksellisesti siitä näkökulmasta, että työntekijöille tarjottaisiin samanarvoiset edut työnantajan toimesta. Tai toki eri asemassa olevilla voi olla erilaisia etuja, mutta esim. sen, millä kulkee työmatkansa, ei pitäisi olla se erottava tekijä.