Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 397 355
  • 15 493
Edit: UPM:n osake 10v sitten oli näköjään alle 10 ja nyt liki 30. Voihan sitä tietenkin myös kysyä että ovatko palkat kolminkertaistuneet 10-vuodessa?

Ja vuonna 2000 osake maksoi € 20.90. Sen jälkeen Suomessa palkat ovat 1,5 kertaistuneet. Toki osakekurssit menevät ylös ja alas. Palkat vain ylös.
 
Viimeksi muokattu:

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Siksi kun oikea syy oli vesien suojelu. Sattumalta tiedän.

Okei no minä uskon sinua. Minun epäilyksiä vain asiasta vahvisti, kun Björn Whalroos myös asiaa ihmetteli YLEn aamussa, että todellinen syy oli ehkä muualla.

Mutta hyvä näin, ja kiitos korjauksesta.
 

ILIMAVEIVI

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sitä taas lakkoilemalla halutaan Suomi nousuun ja että suomessa joku paperitehdas sulkee ovensa. No sittenhän niitä "pekkasia" on mitä pitää. Ei suomella tällä hetkellä niin hyvin mene että kannattaa ruveta lakkoilemaan.
 

ipaz

Jäsen
Heinolassa Versowoodin työntekijät eivät menneet lakkoon, vaan pistivät tehtaan normaalisti käyntiin. Osa on myös eronnut teollisuusliitosta. Versowoodilla on 35 työntekijää.

Tuollaisessa pienessä yrityksessä tehtaan koko toiminta on niin selvästi jokaisen työntekijän käsissä ja kun sen vielä näemmä sisäistävät, niin sitten Riku Aallon lakkokäskyllä pyyhitään persettä. Tämän tehtaan lähes koko tuotanto menee Japaniin ja jokainen ymmärtää kuinka pienestä se on kiinni jos asiakas menetetään. Siinä saattaa asiakassuhteen myötä lähteä myös oma työpaikka alta.

Tässä tapauksessa kiky-tunnit eivät ole olleet ongelma, koska niistäkin on maksettu palkka. Vaikuttaa siltä että Versowood haluaa pitää hyvää huolta työntekijöistään. Tehtaan pääluottamusmies (sairaslomalla) kuitenkin valittelee, kun tehtaan työntekijöistä enää vähemmistö kuuluu liittoon.

Linkki Ilta Sanomien uutiseen:

 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Heinolassa Versowoodin työntekijät eivät menneet lakkoon, vaan pistivät tehtaan normaalisti käyntiin. Osa on myös eronnut teollisuusliitosta. Versowoodilla on 35 työntekijää.

Tuollaisessa pienessä yrityksessä tehtaan koko toiminta on niin selvästi jokaisen työntekijän käsissä ja kun sen vielä näemmä sisäistävät, niin sitten Riku Aallon lakkokäskyllä pyyhitään persettä. Tämän tehtaan lähes koko tuotanto menee Japaniin ja jokainen ymmärtää kuinka pienestä se on kiinni jos asiakas menetetään. Siinä saattaa asiakassuhteen myötä lähteä myös oma työpaikka alta.

Tässä tapauksessa kiky-tunnit eivät ole olleet ongelma, koska niistäkin on maksettu palkka. Vaikuttaa siltä että Versowood haluaa pitää hyvää huolta työntekijöistään. Tehtaan pääluottamusmies (sairaslomalla) kuitenkin valittelee, kun tehtaan työntekijöistä enää vähemmistö kuuluu liittoon.

Linkki Ilta Sanomien uutiseen:


Ai että kun lämmittää oikeeasti mieltä lukea tollanen juttu! Hienoa Heinola ja Versowood!
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tässä tapauksessa kiky-tunnit eivät ole olleet ongelma, koska niistäkin on maksettu palkka. Vaikuttaa siltä että Versowood haluaa pitää hyvää huolta työntekijöistään. Tehtaan pääluottamusmies (sairaslomalla) kuitenkin valittelee, kun tehtaan työntekijöistä enää vähemmistö kuuluu liittoon.
Minä koitin rivien välistä lukea, että oliko pääluottamusmies jäänyt sopivasti sairaslomalle, koska halusi välttyä joutumasta työn puolesta joutumasta välikäteen johon ei halua tai ottamatta kantaa että onko hän lakossa. Tästäkin lausunnosta hieman haistelen, ettei hänelläkään ollut lakkohaluja.

"Moni kokee että sahataan omaa oksaa?
– Ilmeisesti se on katkaissut selkärangan, jos näin on.
– Ainakin se tekee minun aseman hyvin vaikeaksi, Kekkonen kuvaa nykytilannetta."
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Onhan näitä hyviä työnantajiakin. Jännä juttu että tällaiset näkemykset eivät toimi sitten enää isommassa mittakaavassa.


kuvan kaverista muuten positiivisia omakohtaisia kokemuksia. Oli aikaisemmin meillä muistaakseni isompana pomona mutta valitettavasti vaihtoi maisemaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Onhan näitä hyviä työnantajiakin. Jännä juttu että tällaiset näkemykset eivät toimi sitten enää isommassa mittakaavassa.
"kiky-tuntien käyttöönottoa pohdittiin aikoinaan myös heidän tehtaallaan, kun paikallisen sopimuksen ehdoista sovittiin."
"Ihmiset tekevät täällä todella paljon ja tehokkaasti töitä ilman mitään kikyjä."

Pari poimintaa jutusta. Ehkä näin ei ole kaikkialla.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
"kiky-tuntien käyttöönottoa pohdittiin aikoinaan myös heidän tehtaallaan, kun paikallisen sopimuksen ehdoista sovittiin."
"Ihmiset tekevät täällä todella paljon ja tehokkaasti töitä ilman mitään kikyjä."

Pari poimintaa jutusta. Ehkä näin ei ole kaikkialla.
Ei varmaan olekaan, mutta toisaalta ei taida työnantajatkaan olla yhtä lupsakoita kaikkialla. Tämä ja Versowood hyviä esimerkkejä, että molemminpuolisella kunnioituksella hommat hoituu.

Kovin on nyt solmussa työmarkkinat, ja tämä voi olla viimeinen niitti nykyjärjestelmälle. Todellinen ratkaisuhalukkuus puuttuu nyt molemmilta puolilta, omista tavoitteista ei juuri tingitä, vaan selkävoittoa haetaan. Perin harmillista Suomen kannalta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei varmaan olekaan, mutta toisaalta ei taida työnantajatkaan olla yhtä lupsakoita kaikkialla. Tämä ja Versowood hyviä esimerkkejä, että molemminpuolisella kunnioituksella hommat hoituu.

Kovin on nyt solmussa työmarkkinat, ja tämä voi olla viimeinen niitti nykyjärjestelmälle. Todellinen ratkaisuhalukkuus puuttuu nyt molemmilta puolilta, omista tavoitteista ei juuri tingitä, vaan selkävoittoa haetaan. Perin harmillista Suomen kannalta.
Ehkä asia on nähtävä niin, että kun asioista sovitaan AY:n ja EK:n välillä, niin kummankin edustajat neuvotteluissa on mulkkuja lakimiehiä, joita kiinnostaa vain saada maksimaalinen tulos neuvotteluista ja siten todistaa oma arvonsa. Ei tehtaiden seisominen heiltä pois ole. Päinvastoin, ne ovat silloin huomion keskipisteenä.

Jos asiat sovittaisiin paikallisesti pienemmissä piireissä suoraan, niin molemmat osapuolet sitoutuisivat niihin paremmin.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ehkä asia on nähtävä niin, että kun asioista sovitaan AY:n ja EK:n välillä, niin kummankin edustajat neuvotteluissa on mulkkuja lakimiehiä, joita kiinnostaa vain saada maksimaalinen tulos neuvotteluista ja siten todistaa oma arvonsa. Ei tehtaiden seisominen heiltä pois ole. Päinvastoin, ne ovat silloin huomion keskipisteenä.

Jos asiat sovittaisiin paikallisesti pienemmissä piireissä suoraan, niin molemmat osapuolet sitoutuisivat niihin paremmin.
Olen paikallisen sopimisen lisäämistä liputtanut aiemminkin, vaikka on mulla epäilyksenikin ollut. Jotain systeemille olisi nyt kuitenkin tehtävä, kun ollaan tällaisessa solmussa, vaikkei tilanne edes pitäisi olla mitenkään erityisen vaikea. Tuo paikallinen sopiminen ja myös mahdollisesten lakkotoimien liittyminen nimenomaan siihen oman työpaikan tilanteeseen laittaisi varmasti ainakin työntekijäpuolen miettimään askeleet tarkasti. Vastapainoksi olisi sitten hyvä saada edustus firmojen hallituksiin, jotta oikeaa luottamusta voisi syntyä.

Nythän näitä lakkoja ajetaan tällaisen harmaan "yhteisen edun" nimissä sinnekin, missä ongelmia ei ole, ja neuvottelut ja osapuolten tavoitteet ovat käytännössä jäseniltä piilossa. Oikeasti ei ole mahdollisuutta saada tietoa, mitä itse haetaan ja mitä vaatimuksia vastapuolella oikeasti on. Kaikenlaiset huhut vellovat kyllä puolin ja toisin.
 

TiE

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Barca
Olen paikallisen sopimisen lisäämistä liputtanut aiemminkin, vaikka on mulla epäilyksenikin ollut. Jotain systeemille olisi nyt kuitenkin tehtävä, kun ollaan tällaisessa solmussa, vaikkei tilanne edes pitäisi olla mitenkään erityisen vaikea. Tuo paikallinen sopiminen ja myös mahdollisesten lakkotoimien liittyminen nimenomaan siihen oman työpaikan tilanteeseen laittaisi varmasti ainakin työntekijäpuolen miettimään askeleet tarkasti. Vastapainoksi olisi sitten hyvä saada edustus firmojen hallituksiin, jotta oikeaa luottamusta voisi syntyä.

Nythän näitä lakkoja ajetaan tällaisen harmaan "yhteisen edun" nimissä sinnekin, missä ongelmia ei ole, ja neuvottelut ja osapuolten tavoitteet ovat käytännössä jäseniltä piilossa. Oikeasti ei ole mahdollisuutta saada tietoa, mitä itse haetaan ja mitä vaatimuksia vastapuolella oikeasti on. Kaikenlaiset huhut vellovat kyllä puolin ja toisin.

Onkos tuo paikallinen sopiminen jotenkin nykypäivänä kielletty?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää

TiE

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Barca
Kerro vielä ne keskeiset erot TESien ja työsopimuslain välillä jotka tarkottaa että jälkimmäinen ei nakerra pohjaa paikalliselta sopimiselta mutta edellinen niin tekee? Perustelu on kyllä monimutkainen käsite, mutta että tälleen tarvii selittää?
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Heinolassa Versowoodin työntekijät eivät menneet lakkoon, vaan pistivät tehtaan normaalisti käyntiin. Osa on myös eronnut teollisuusliitosta. Versowoodilla on 35 työntekijää.

Tuollaisessa pienessä yrityksessä tehtaan koko toiminta on niin selvästi jokaisen työntekijän käsissä ja kun sen vielä näemmä sisäistävät, niin sitten Riku Aallon lakkokäskyllä pyyhitään persettä. Tämän tehtaan lähes koko tuotanto menee Japaniin ja jokainen ymmärtää kuinka pienestä se on kiinni jos asiakas menetetään. Siinä saattaa asiakassuhteen myötä lähteä myös oma työpaikka alta.

Tässä tapauksessa kiky-tunnit eivät ole olleet ongelma, koska niistäkin on maksettu palkka. Vaikuttaa siltä että Versowood haluaa pitää hyvää huolta työntekijöistään. Tehtaan pääluottamusmies (sairaslomalla) kuitenkin valittelee, kun tehtaan työntekijöistä enää vähemmistö kuuluu liittoon.

Linkki Ilta Sanomien uutiseen:


Nautin tälläisistä uutisista aina aivan suunnattomasti. Kun firmassa on vallalla molemminpuolinen luottamus, asiat saadaan aina parhaiten etenemään. Just great.
 

julle-jr

Jäsen
En minäkään ihan täysin ole sisäistänyt kiky-tuntien merkitystä. Meillä lähtee saldosta muistaakseni 5 h / kvartaali ja ne pitäisi tehdä sisään jossain vaiheessa.

No mun viikkotyöaika esimerkiksi toissa viikolla: lähdin sunnuntaina kesken pojan futistreenien Kiinaan. Maanantaiaamuna suoraan asiakkaan luokse palaveriin. Siitä illalla junalla toiselle paikkakunnalle, jossa perillä paikallista aikaa noin 23:00. Tiistai oli vähän helpompi, noin 8-18 tein hommia. Keskiviikkona palaverin jälkeen junalla Shanghaihin, jossa perillä taas noin 23:00. Torstaina työpäivän jälkeen Pudongiin lentokenttähotelliin, jossa perillä ehkä 19:00. Perjantaina tulin Suomeen kotiin illalla juuri ennen lasten nukkumaanmenoaikaa. Viikkoon sisältyi myös mm. pari puhelua Suomeen yöllä, kun soittaja ei tiennyt minun olevan toisella aikavyöhykkeellä. Juteltiin tietenkin kuitenkin asiat selväksi kun kerran kuitenkin heräsin.

Tietenkään näiltä päiviltä en ole mihinkään työpaikan kellokorttiin mitään leimannut kun en toimistolla ollut. Eli se viisi tuntia ns. ylimääräistä edelleen pitää teoriassa jossain vaiheessa lusia. Eikä siinä mitään, tulee siellä toimistolla helposti se ylimääräinenkin aika oltua joka tapauksessa ja saldot ovat muutenkin jatkuvasti kymmeniä tunteja plussalla, mutta siis miten ihmeessä joku toimistolla vietetty aika mitään kilpailukykyä esimerkiksi minun tapauksessani parantaa. Ennemminkin päin vastoin se on. Hyödyllisempi minä firmalle olen ihan muualla kuin toimistolla.

Nämä suuret korporaatiot ja heidän etujärjestönsä tuntuvat olevan vähän pihalla nykymaailman meiningistä. Ikään kuin työhön käytetty aika olis joku olennainenkin mittari. Mä olen ainakin aina pyrkinyt käyttämään mahdollisimman vähän aikaa työhöni, jotta saan hommat tehtyä ja pidettyä esimerkiksi perhe-elämän jollain tavalla kasassa tämän keskellä. Omat treenitkin olis hyvä jossain välissä hoitaa, jotta pysyy kondiksessa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kerro vielä ne keskeiset erot TESien ja työsopimuslain välillä jotka tarkottaa että jälkimmäinen ei nakerra pohjaa paikalliselta sopimiselta mutta edellinen niin tekee? Perustelu on kyllä monimutkainen käsite, mutta että tälleen tarvii selittää?
TESseissä sovitaan palkoista ja työehdoista. Jos pakko on jotain muuta TESiä noudattaa, niin silloin osapuolet eivät voi työehdoista ja palkkauksesta paikallisesti sopia kuin marginaalisen pienisiltä osilta. Laissa taas ei palkoista ja työehdoista kovinkaan merkittävästi sovita, joten laki ei estäisi niistä sopimista paikallista.
 

TiE

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Barca
TESseissä sovitaan palkoista ja työehdoista. Jos pakko on jotain muuta TESiä noudattaa, niin silloin osapuolet eivät voi työehdoista ja palkkauksesta paikallisesti sopia kuin marginaalisen pienisiltä osilta. Laissa taas ei palkoista ja työehdoista kovinkaan merkittävästi sovita, joten laki ei estäisi niistä sopimista paikallista.
Voivat sopia paljostakin. Yhtälailla laki rajoittaa mitä saa sopia. Työaika on lakiin määrätty yllättävän tarkkaa. Jos yleissitovuus häviää niin tulee äkkiä palkkakin miniminä lakiin. Tällä voidaan sitten kalastaa ääniä vaaleissa kivasti. Jos on liittoänkyrät pihalla työelämästä niin lain säätäjät ei ole edes samalla planeetalla.

Ja on noista tietyistä kohdista, kuten ylityökorvauksiata ja pekkasista sovittavissa paikallisesti suhteellisen isolla skaalalla. Samassa firmassa voi olla jopa kahen portaan väkun sotketaan vuokratyöläiset mukaan. On nähty kuinka vuokralisilla on TESin mukanen vkloppu ylityön korvaus plus viikolepokorvua sun muut. Ja talon porukalla prosentuaalisesti sovittuna huonommat korvukset, rahallisesti toki suuremmat kun palkka isompi. Tuntuu tuo sopiminen olevan enemmän halusta kiinni kun mahdollisuudesta. Sillä sitten viedään yleissituvuuden turva työntekijöiltä.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos yleissitovuus häviää niin tulee äkkiä palkkakin miniminä lakiin.
Tämä olisi toivottavaa. Ei ole perustetta, että miksi lainsäätäjä suojelisi enemmän toisia työntekijöitä kuin toisia.
Maailmalla on valtaosa maita, joissa minimipalkka on laissa ja ihan hyvin ovat pärjänneet.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
En minäkään ihan täysin ole sisäistänyt kiky-tuntien merkitystä. Meillä lähtee saldosta muistaakseni 5 h / kvartaali ja ne pitäisi tehdä sisään jossain vaiheessa.

No mun viikkotyöaika esimerkiksi toissa viikolla: lähdin sunnuntaina kesken pojan futistreenien Kiinaan. Maanantaiaamuna suoraan asiakkaan luokse palaveriin. Siitä illalla junalla toiselle paikkakunnalle, jossa perillä paikallista aikaa noin 23:00. Tiistai oli vähän helpompi, noin 8-18 tein hommia. Keskiviikkona palaverin jälkeen junalla Shanghaihin, jossa perillä taas noin 23:00. Torstaina työpäivän jälkeen Pudongiin lentokenttähotelliin, jossa perillä ehkä 19:00. Perjantaina tulin Suomeen kotiin illalla juuri ennen lasten nukkumaanmenoaikaa. Viikkoon sisältyi myös mm. pari puhelua Suomeen yöllä, kun soittaja ei tiennyt minun olevan toisella aikavyöhykkeellä. Juteltiin tietenkin kuitenkin asiat selväksi kun kerran kuitenkin heräsin.

Tietenkään näiltä päiviltä en ole mihinkään työpaikan kellokorttiin mitään leimannut kun en toimistolla ollut. Eli se viisi tuntia ns. ylimääräistä edelleen pitää teoriassa jossain vaiheessa lusia. Eikä siinä mitään, tulee siellä toimistolla helposti se ylimääräinenkin aika oltua joka tapauksessa ja saldot ovat muutenkin jatkuvasti kymmeniä tunteja plussalla, mutta siis miten ihmeessä joku toimistolla vietetty aika mitään kilpailukykyä esimerkiksi minun tapauksessani parantaa. Ennemminkin päin vastoin se on. Hyödyllisempi minä firmalle olen ihan muualla kuin toimistolla.

Nämä suuret korporaatiot ja heidän etujärjestönsä tuntuvat olevan vähän pihalla nykymaailman meiningistä. Ikään kuin työhön käytetty aika olis joku olennainenkin mittari. Mä olen ainakin aina pyrkinyt käyttämään mahdollisimman vähän aikaa työhöni, jotta saan hommat tehtyä ja pidettyä esimerkiksi perhe-elämän jollain tavalla kasassa tämän keskellä. Omat treenitkin olis hyvä jossain välissä hoitaa, jotta pysyy kondiksessa.
Tämä. Itselläkin hommat(opettaja) on sidottujen töiden(oppitunnit) jälkeen pitkälti paikkaan sitomatonta tietotyötä, enkä edes hahmota työpäivääni joidenkin tuntimäärien mukaan. Noiden pakollisten tuntien lisäksi on sitten erinäinen määrä muuta hommaa(valmistelua, korjausta, yhteissuunnittelua, laitehuoltoa jne.), jotka pitää hoitaa. Tunteja kuluu joskus vähemän, joskus enemmän. Töitä teen paljon myös kotona, ei sovi mun tyyliin istua niitä koululla tekemässä, jos ei muuta ole, joka paikalle sitoo. Kiky on höpökoulutuksia lukuunottamatta ihan merkityksetön, en tee käytännössä yhtään enempää tai vähempää. Opetukseen liittyväänhän kikyä ei edes saa käyttää, koska opetus ja suunnittelu ei ole "ylimääräistä kikyötä". Tosi fiksua.
 

TiE

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Barca
Tämä olisi toivottavaa. Ei ole perustetta, että miksi lainsäätäjä suojelisi enemmän toisia työntekijöitä kuin toisia.
Maailmalla on valtaosa maita, joissa minimipalkka on laissa ja ihan hyvin ovat pärjänneet.
Ja kuinkas tämä ei syö pohjaa paikalliselta sopimiselta?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ja kuinkas tämä ei syö pohjaa paikalliselta sopimiselta?
TESeissä sovitaan ihan hemmetin paljon laajemmasta joukosta asioita kuin minimipalkoista tai minimi-työehdoista. Nämä kaikki jäisivät sopimuksiin sovittaviksi.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En yhtään ihmettele, että nuo kikyt hiertävät. Taitaa olla vähemmistössä nuo hyvät firmat, jotka kunnioittavat työntekijöitä ja ovat jopa poistaneet ilmaiset tunnit kokonaan. Omakohtaiset kokemukset ovat lähinnä, että toimihenkilöille lyödään extratunnit ilman mitään joustoa saldoon ja tuotantopuolella pakotetaan tekemään kolme extra-lauantaita. Prostestointi koko systeemiä kohtaan on hyvin suurta varsinkin tuotannossa ja työntekoa vältellään niin hyvin kuin pystytään. Työnantaja kostaa sitten kyttäämällä kaikkea mahdollista ja nyt sitten vielä lakkoillaan tämän älyttömän systeemin takia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös