Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 400 845
  • 15 505

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Tähän toivoisin käytettävän mieluummin lisää resursseja, kuin palkan nostamiseen. Jos nyt jo valitetaan jaksamisesta ja siitä että työt joutuu tekemään hätiköiden, niin en näe että palkalla tuota pystytään suoraan muuttamaan. Mieluummin koitetaan saada lisää työvoimaa, jolloin jaksamisen pitäisi parantua ja työn laadun myöskin.
Samaa mieltä ainakin siltä osin, että väkeä tarvittaisiin lisää. JOS tilanne kuitenkin on se, että uusia sairaanhoitajia ei ole riittävää määrää saatavilla, vaan itse asiassa osa nykyisistäkin on suuntaamassa muille aloille ilmoittaen syyksi kehnot työolot ja liian pienen palkan, niin miten lähtisit sitten korjaamaan ongelmaa?
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
JOS tilanne kuitenkin on se, että uusia sairaanhoitajia ei ole riittävää määrää saatavilla, vaan itse asiassa osa nykyisistäkin on suuntaamassa muille aloille ilmoittaen syyksi kehnot työolot ja liian pienen palkan, niin miten lähtisit sitten korjaamaan ongelmaa?
Tuotahan se hoitajien määrä parantaisi, mutta kyseessä hieman munakana-ongelma. Mutta koulutusta lisäämällä, mahdollisesti myös muuntokoulutuksella ja optimaalisessa tilanteessa voisi myös tulla koulutuksen muuttaminen ->

Tarvitaanko sairaanhoitajaksi oikeasti se 210 opintopistettä? Tai voisiko kenties tulla joku alempi nimike, johon koulutus onnistuisi nopeammin ja jolle voisi jakaa osan sairaanhoitajien työtehtävistä? Jolloin myös muuntokoulutus olisi nopeampaa ja työkiireen pitäisi hellittää.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tarvitaanko sairaanhoitajaksi oikeasti se 210 opintopistettä? Tai voisiko kenties tulla joku alempi nimike, johon koulutus onnistuisi nopeammin ja jolle voisi jakaa osan sairaanhoitajien työtehtävistä? Jolloin myös muuntokoulutus olisi nopeampaa ja työkiireen pitäisi hellittää.
Eikös lähihoitajat ole jo keksitty?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@jussi_j en mä ole missään väittänyt, että inhimillinen puoli on joku sairaanhoitajien erityisominaisuus. Kommentoin vain sitä, että sairaanhoitajille ei ole suoraa tulosvastuuta, mutta muunlaista vastuuta kylläkin.
Juu, enempi yritin kritisoida tätä hämärää terminologiaa, mitä tässä viljellään vähän joka suunnasta.

Mitä tulosvastuu tarkoittaa ja miksi hoitajalla ei sellaista ole? Onko minulla kun olen insinööri yksityisellä puolella ja saan tulospalkkioita? Onko minun assarilla, joka ei tee mitään projektissa, mutta autta kyllä minua ja muita? Eikö hoitajalla voi olla tulosvastuuta? Jos ottaa verikokeita, eikö sitä voi mitata, että kauan kestää ja maksaa siitä bonareita?

Jos sanot tulosvastuu, niin se pitää määritellä. Kuten myös 100 muuta termiä, mitä tässä tarkoituksella heitellään kehään.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Jos sairaanhoitajan vastuuta lähdetään määrittämään, niin onhan minusta moraalinen vastuu huomattavasti korkeampaa, kuin isolla osalla muista aloista. Tämä tietysti pätee enemmän tai vähemmän koko sairaudenhuoltoon.

Moraalinen vastuu ei tietysti ole suoraan mitattavissa. Jos nyt jätetään väliin nämä itsestäänselvyydet, että pidät potilaan oikeasta lääkityksestä, ruokailuista ja hygieniasta huolen, niin itse näen sillä erittäin suuren arvon, että miten pystyt sen potilaan kohtaamaan. Onko sulla aikaa ja mielenkiintoa olla läsnä sen ihmisen kanssa, vai onko homma vain pelkkää robottimaista suorittamista? Oletko kykeneväinen omalta osaltasi vaikuttamaan siihen, että sen viimeisiä viikkojaan elävän vanhuksen elontien viimemetrit olisivat mahdollisimman arvokkaita? Kyllähän mun mielestäni tälläiset ei suoraan mitattavissa olevat ihmissuhdetaidot ovat olennainen osa sairaanhoitajan työtä ja siihen ei kaikista ole.

Kuuluuko tästä moraalisesta vastuusta sitten maksaa liksaa enemmän? ja ylipäätänsä, että minkälaisia arvoja me tahdotaan arvostaa yhteiskunnassamme? Kysymys kun lopulta on kuitenkin ihan arvoista ja mielipiteistä. Toinen on sitä mieltä, että mitäs läksit ja toinen taas sitä mieltä, että pitäisi maksaa enemmän. Henkilökuntaakin tarvitsisi paljon enemmän, mutta sitten tulee taas nämä taloudelliset realiteetit vastaan. Tämä koska pitää kuitenkin muistaa se, että mikä tätä maailman talousjärjestelmää isossa kuvassa pyörittää.

Vaikea vyyhtihän tämä on.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Moraalinen vastuu ei tietysti ole suoraan mitattavissa. Jos nyt jätetään väliin nämä itsestäänselvyydet, että pidät potilaan oikeasta lääkityksestä, ruokailuista ja hygieniasta huolen, niin itse näen sillä erittäin suuren arvon, että miten pystyt sen potilaan kohtaamaan. Onko sulla aikaa ja mielenkiintoa olla läsnä sen ihmisen kanssa, vai onko homma vain pelkkää robottimaista suorittamista? Oletko kykeneväinen omalta osaltasi vaikuttamaan siihen, että sen viimeisiä viikkojaan elävän vanhuksen elontien viimemetrit olisivat mahdollisimman arvokkaita? Kyllähän mun mielestäni tälläiset ei suoraan mitattavissa olevat ihmissuhdetaidot ovat olennainen osa sairaanhoitajan työtä ja siihen ei kaikista ole.
Jos tuota halutaan käyttää palkitsemisperusteena, niin sitten sitä pitäisi pystyä mittaamaankin.
 

halogeeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
Mitä tulosvastuu tarkoittaa ja miksi hoitajalla ei sellaista ole? Onko minulla kun olen insinööri yksityisellä puolella ja saan tulospalkkioita? Onko minun assarilla, joka ei tee mitään projektissa, mutta autta kyllä minua ja muita? Eikö hoitajalla voi olla tulosvastuuta? Jos ottaa verikokeita, eikö sitä voi mitata, että kauan kestää ja maksaa siitä.

Itse ollut kauan sairaanhoitajana psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa. Ja esim. konkreettisesti estänyt vuosien saatossa useamman itsemurhan. Mutta että jostakin helvetin tulosvastuista puhuttaisiin vaikka noissa yhteyksissä. Äärimmäisen vastenmielistä.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Samaa mieltä ainakin siltä osin, että väkeä tarvittaisiin lisää. JOS tilanne kuitenkin on se, että uusia sairaanhoitajia ei ole riittävää määrää saatavilla, vaan itse asiassa osa nykyisistäkin on suuntaamassa muille aloille ilmoittaen syyksi kehnot työolot ja liian pienen palkan, niin miten lähtisit sitten korjaamaan ongelmaa?
Minä lähtisin alkuun kartoittamaan nykytilannetta. Katsoisin tilastoja ja toteaisin, että sairaanhoitajien edunvalvojat valehtelee kuin persut. Sairaanhoitajien alanvaihto on ollut viime vuosikymmenellä huomattavan pientä: Tilastot alanvaihtajista eivät tue väitteitä hoitoalan ahdingosta, sanoo Tilastokeskuksen yliaktuaari

Tilastot osoittavat, että sairaanhoitajat ovat vaihtaneet alaa selvästi harvemmin kuin monen muun ammatin edustajat. Pehkosen tarkastelemissa kymmenessä ammatissa vain poliisien alanvaihto oli harvinaisempaa.

Myöskään lähihoitajien keskuudessa alan vaihtaminen ei ole ollut erityisen yleistä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Minusta taas on ihan typerä ajatus, että ruvetaan kellottamaan jotain verikoeaikoja. Jos ei muuten nähdä, kuka on hyvä työntekijä, niin kannattaa varmaan jatkaa edelleen sillä linjalla, että kaikki saa saman palkan.

Potilaat ei ole samasta puusta, jollakin on suonet piilossa, jollakin piikkikammo ja niin edelleen. Totta kai työtehtävät pitää suorittaa reippaasti lorvimatta, mutta jatkuva mittaaminen ja raportointi syö aika pitkälti edut potilaskokemuksen heikkenemisestä puhumattakaan.

Tässä taidetaan nyt hakea ratkaisua olemattomaan ongelmaan, eli siihen, että "tulosvastuuttomat kuntahoitajat lorvivat suojatyöpaikassaan".
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Minä lähtisin alkuun kartoittamaan nykytilannetta. Katsoisin tilastoja ja toteaisin, että sairaanhoitajien edunvalvojat valehtelee kuin persut. Sairaanhoitajien alanvaihto on ollut viime vuosikymmenellä huomattavan pientä: Tilastot alanvaihtajista eivät tue väitteitä hoitoalan ahdingosta, sanoo Tilastokeskuksen yliaktuaari
Huomasin tuon ihan saman. Kyselyssä vastataan, varmaan ihan rehellisesti, että alanvaihto on useinkin mielessä. Realismi on kuitenkin se, että perhe pitää elättää, eikä sellaista ammattitaitoa ole muulta alalta, että samoille ja yhtä turvallisille ansioille pääsisi muualla. Tai ei haluta lasten ja muun lähipiirin takia ulkomaillekaan(esim. Norjaan) siirtyä.

Itselläkin alanvaihto säännöllisesti mielessä, mutta edellä mainittu todellisuus pitää opetushommissa vielä ainakin tovin. Eikä työni nyt niin perusteellisen vastenmielistä ole, mutta koko ajan sen huomaa, kuinka koulumaailma muuttuu omasta näkökulmasta huonompaan suuntaan. Luultavasti tulen siirtämään painopistettä yksityisopetuksen suuntaan, jahka mulla enää itseni elätettävänä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Vähän tässä tulee nyt mieleen semmoinen juttu, että tuo insinöörin logiikka ei aina oikein taivu sairaanhoidon työn realiteetteihin. Tai muutenkaan tälläisiin töihin, joissa ollaan voimakkaasti vuorovaikutuksessa ihmisen, eikä rahan kanssa.

Noh.. ei sillä, että itsekään siinä mikään asiantuntija olisin. En ole.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Vähän tässä tulee nyt mieleen semmoinen juttu, että tuo insinöörin logiikka ei aina oikein taivu sairaanhoidon työn realiteetteihin.
Kun katsoo terveydenhuollon lopputuloksia, niin joskus tuntuu ettei sairaanhoitotyön logiikkakaan oikein taivu sairaanhoitotyön realiteetteihin. Hoitaisivat hommat itse siihen kuntoon, niin että olisivat tyytyväisiä työohjaukseen, palkkaukseen ja lopputulokseen annettujen resurssien puitteissa niin ei tarvisi valittaa.

Muutoin olen sitä mieltä, että mittauksen ei ole pakko olla henkilökohtaista tai suoriteperusteita, vaan yksiköille voidaan asettaa yksikkökohtaisia tavoitteita joista palkitaan kaikkia yksikön työntekijöitä. Näin jokainen voisi tuoda ehdotuksia ja työskentelytapoja, jotka edesauttaisivat tavoitteiden saavuttamista. Näin insinöörien logiikalla hommat ovat toimineet varsin hyvin eikä ole tarvinnut lakkoilla tai valittaa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... Äärimmäisen vastenmielistä.
Äärimmäisen vastenmielistä on olla ymmärtämättä mistä puhutaan ja vetää juuri tätä semanttista paskaa keskusteluun.

Oletko oikeasti sitä mieltä, että sairaanhoitajan työn mittaaminen on vastenmielistä, turhaa tms. ja sama kysymys herralle @adolf .

Kysymyksen voisi muotoilla niin, että oliko ennen kaikki paremmin ja mennäänkö sinne.
 

teppana

Jäsen
@jussi_j en mä ole missään väittänyt, että inhimillinen puoli on joku sairaanhoitajien erityisominaisuus. Kommentoin vain sitä, että sairaanhoitajille ei ole suoraa tulosvastuuta, mutta muunlaista vastuuta kylläkin.

Onhan siellä vastuutakin, mutta ei minusta mitenkään erikoisen paljon. Vastuu hoidosta on lääkärillä ja hoitajat ovat suorittavassa portaassa. Tietenkin työt pitää osata tehdä turvallisesti ja oikein. Mutta diagnoosin ja hoitopäätöksen tekee lääkäri. Löytyy hoitajistakin jatkokouluttautuneita spesialisteja, mutta perus sairaanhoitajan vastuita sekä velvotteita liioitellaan aika usein. En siis tarkoita vähätellä, mutta amk pohjainen kolmen vuoden koulutus saadaan usein kuulostamaan aika helvetin haastavalta ja vastuulliselta työltä.

Hoitajista on pulaa ja jaksaminen on monissa paikoissa vaikeaa. Siksi hoitajia pitäisi saada palkattua lisää. Sinne niitä määrärahoja pitää suunnata eikä palkankorotuksiin.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Aikamoisella vauhdilla täällä nyt ainakin allekirjoittaneen näppäimistöltä on joku lukenut sellaisia viestejä ja sanoja, jota en itse muista kirjoittaneeni. Tai ainakin tulkitaan niitä ihan omien värilasien takaa. Äkkiseltään ainakaan en muista, että olisin jossain kohtaa sanonut, että sairaanhoitajan työtä ei tule mitata ollenkaan.

Hoitajista on pulaa ja jaksaminen on monissa paikoissa vaikeaa. Siksi hoitajia pitäisi saada palkattua lisää. Sinne niitä määrärahoja pitää suunnata eikä palkankorotuksiin.

Olet varmasti tässä ihan oikeassa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Eikös lähihoitajat ole jo keksitty?
Kai tuohon väliinkin sopii joku tutkinto? Jos siis lähihoitajilla ei voida puutetta korvata, niin joku 1-2v muuntokoulutuskin olisi hieno vaihtoehto.

Tai tutkinto on ehkä huono nimi, ammatti ehkä parempi. Koulutusta voisi hieman suoraviivaistaa ja näin nopeuttaa myös työelämään pääsyä. Sopiva myös muille aloille.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse kyllä suon sairaanhoitajille kunnon korotuksen, sen verran tärkeää ja rankkaa hommaa tekevät, että ymmärrän hyvin vaatimukset.

Omalla alallakin mielenkiintoiset paikat, kun 3,3% ei näytä riittävän ja nyt kysytään jäseniltä, mihin painostuskeinoihin on valmis. Tarjolla olisi mm. kahden kuukauden lakkoja ja joukkoirtisanoutumisia. Taidetaan kuitenkin lopulta jäädä tuohon 3,3% kun aikansa väännetään. Pääasia, että nuo hiton kikytunnit lähtevät pois, ilmainen työ ei oikein nappaa.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Itse kyllä suon sairaanhoitajille kunnon korotuksen, sen verran tärkeää ja rankkaa hommaa tekevät, että ymmärrän hyvin vaatimukset.

Omalla alallakin mielenkiintoiset paikat, kun 3,3% ei näytä riittävän ja nyt kysytään jäseniltä, mihin painostuskeinoihin on valmis. Tarjolla olisi mm. kahden kuukauden lakkoja ja joukkoirtisanoutumisia. Taidetaan kuitenkin lopulta jäädä tuohon 3,3% kun aikansa väännetään. Pääasia, että nuo hiton kikytunnit lähtevät pois, ilmainen työ ei oikein nappaa.

Itse tykkäisin tosiaan, että porukka oikeasti vetäisi näitä joukkoirtisanoutumisia. Oli kyseessä vaikka nyt sitten poliisit, palomiehet tai sairaanhoitajat. Päästäisiin katsomaan sitä hintatasoa oikeasti kun oletettavasti työntekijöistä olisi pulaa.
 

halogeeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
Äärimmäisen vastenmielistä on olla ymmärtämättä mistä puhutaan ja vetää juuri tätä semanttista paskaa keskusteluun.

Oletko oikeasti sitä mieltä, että sairaanhoitajan työn mittaaminen on vastenmielistä, turhaa tms. ja sama kysymys herralle @adolf .

Kysymyksen voisi muotoilla niin, että oliko ennen kaikki paremmin ja mennäänkö sinne.

Ymmärsin kyllä mistä puhutaan ja paskaa en kirjoittanut. ”Tulosvastuu” sanana kalskahtaa.

Ongelmaksi sh:n työn mittaamisessa muodostuu se, että vähän erikoisalasta, yksiköstä ja työnkuvasta riippuen asiat eivät hyvin usein ole yksiselitteisen selkeästi mitattavissa. Monissa yksiköissä myös se kuinka hyvin pystyy omaa työtä toteuttamaan, on jossakin määrin riippuvaista myös siitä minkälaisen lääkärin kanssa ollaan tekemisissä.

Ja kyllä, työurani alussa 15 vuotta sitten osa asioista oli paremmin esim. omassa työpaikassani. Vaikkapa miesvahvuudet työvuoroissa. Osa taas huonommin, esim. potilaiden kohtelu nyt jo eläköityneiden vanhan liiton hoitajien osalta ei ihan aina kestäisi nykypäivänä päivänvaloa.
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....
Ja kyllä, työurani alussa 15 vuotta sitten osa asioista oli paremmin esim. omassa työpaikassani. Vaikkapa miesvahvuudet työvuoroissa. Osa taas huonommin, esim. potilaiden kohtelu nyt jo eläköityneiden vanhan liiton hoitajien osalta ei ihan aina kestäisi nykypäivänä päivänvaloa.
Kun sanot, että miesvahvuudet oli paremmin, epäilemättä tarkoitat sitä, että väkeä oli enemmän.

Tavallaan voisin jättää tämän tähän ja todeta, että i rest my case, mutta vinkkaan vielä sen verran, että asiassa on monta näkökulmaa ja yksi niistä on maksajan.

Asiat voidaan tehdä paremmin, halvemmalla ja tehokkaammin aina, mutta jos sanoo, että ennen kun oli enempi jengiä, asiat oli paremmin, ei kehitystä ole odotettavissa.
 

halogeeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
Kun sanot, että miesvahvuudet oli paremmin, epäilemättä tarkoitat sitä, että väkeä oli enemmän.

Tavallaan voisin jättää tämän tähän ja todeta, että i rest my case, mutta vinkkaan vielä sen verran, että asiassa on monta näkökulmaa ja yksi niistä on maksajan.

Asiat voidaan tehdä paremmin, halvemmalla ja tehokkaammin aina, mutta jos sanoo, että ennen kun oli enempi jengiä, asiat oli paremmin, ei kehitystä ole odotettavissa.

Kyllä, asiassa nimenomaan on useampi näkökulma. Maksajan näkökulmasta tietysti parempi pienempi miehitys. Asioita on tehostettu säästöpaineissa aivan äärirajoille.
Mutta jossakin se raja tuossakin menee ja silloin harvemmin tuli vaikkapa niitä työvuoroja ettei ehdi kunnolla syömään nykyiseen verrattuna vaikka miten tehokkaasti toimittaisiin. Ja ennen kaikkea yksittäistä potilasta kohden aikaa oli huomattavasti enemmän ja yleensä riittävästi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Se oli aikoinaan helpompaa kun ei tunnettu kuin pieni osa nykyisistä hoitomuodosta. Pystyttiin hyvällä omalla tunnolla sanomaan ettei voi tehdä mitään ja levittää kädet. Olisihan se yksi vaihtoehto sekin, että laskettaisiin kylmästi, että ihmisen arvo on esim 7000€ per vuosi (hyvällä veronmaksajalla enemmän 10k€), joka hänellä on eläkeikään ja sen jälkeen 1000€ per vuosi odotettavaan elinikään. Tällöin 55v:n kohdalla, jolla olisi tauti jonka hoito maksaa 100 00€ todettaisiin, ettei valitettavasti voida mitään. Näin ei tietenkään saa sanoa, mutta sillä että 10%kalleimmista ha turhimmista tapauksista jätettäisiin hoitamatta saataisiin helposti ehkä 30% säästöt. Ihan validi vaihtoehto sekin olisi. Eiköhän tällainen systeemi vielä joskus nähdä.
 

teppana

Jäsen
Se oli aikoinaan helpompaa kun ei tunnettu kuin pieni osa nykyisistä hoitomuodosta. Pystyttiin hyvällä omalla tunnolla sanomaan ettei voi tehdä mitään ja levittää kädet. Olisihan se yksi vaihtoehto sekin, että laskettaisiin kylmästi, että ihmisen arvo on esim 7000€ per vuosi (hyvällä veronmaksajalla enemmän 10k€), joka hänellä on eläkeikään ja sen jälkeen 1000€ per vuosi odotettavaan elinikään. Tällöin 55v:n kohdalla, jolla olisi tauti jonka hoito maksaa 100 00€ todettaisiin, ettei valitettavasti voida mitään. Näin ei tietenkään saa sanoa, mutta sillä että 10%kalleimmista ha turhimmista tapauksista jätettäisiin hoitamatta saataisiin helposti ehkä 30% säästöt. Ihan validi vaihtoehto sekin olisi. Eiköhän tällainen systeemi vielä joskus nähdä.

Totta turiset. Erikoissairaanhoito maksaa aivan helvetisti ja kulut siellä on nousemassa raketin lailla. Toisaalta, jos jostain voisi kovalla kädellä karsia niin päivystyksen laajuudesta. Resursseja laitetaan samojen juoppojen ja narkkareiden hengissä pitämiseen. Hoitohenkilökunta tuntee jo useimmat nimeltä. Kun sama kaveri kärrätään lanssilla 6 kertaa saman vuoden aikana päivystykseen kun on vedetty liikaa mömmöä voi kyseenalaistaa hoidon mielekkyyden. Mikä siinä on, että ei anneta ihmisten juoda/narkata itseään hautaan vaikka kerran niin kovasti haluavat?
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Itse tykkäisin tosiaan, että porukka oikeasti vetäisi näitä joukkoirtisanoutumisia. Oli kyseessä vaikka nyt sitten poliisit, palomiehet tai sairaanhoitajat. Päästäisiin katsomaan sitä hintatasoa oikeasti kun oletettavasti työntekijöistä olisi pulaa.
Ja sitten homma laajenisi, kohta olisi AKT taas pitkässä lakossa. Tavara ei liikkuisi Suomesta mihinkään, yrityksiä alkaisi mennä konkkaan tai ne alkaisivat siirtää koko tuotantonsa tai pääkonttorinsa pois Suomesta. Koko Suomi olisi polvillaan ja taloudelliset menetykset näkyisivät vielä pitkään. Sitten voidaan elää "mad max"-maailmassa ja nuotion ympärillä keskustella onko oikea hintataso yksi vai kaksi oravanjalkaa.

Näistä porukan tykkäyksistä ja toiveista näkee sen että jotkut ihmiset haluavat vain nähdä maailman liekeissä.

Ja tähänkin pätee se sama homma kun aiemmin "työn vaativuuteen ja vastuuseen hengistä". Jos kaikki prosessityöntekijät irtisanoutuvat, niin alkaa tehdaiden seisakit, josta seuraa äkkiä valtavat irtisanomiset ja massatyöttömyys. Verotulot tipahtavat ja työttömyys kasvaa, pikkuhiljaa alkaa palvelujen käyttö vähentyä ja muiltakin aloilta alkaa tulla irtisanomisia. Tai jos kaikki insinöörit lopettavat, niin yllättäen vienti alkaa ottaa osumaa ensimmäisenä, pikkuhiljaa kerrannaisvaikutukset alkavat näkyä muillakin aloilla.

Nämä kaikki siis jos unohdetaan lakisääteiset seikat ja eletään ihanassa anarkistisessa unelmamaailmassa.

Ja irtisanoutumisilla markkina-arvon selvitys on hieman vinksallaan ansiosidonnaisen takia. Toki jos itse lähdet, ensin on karenssi, mutta sen jälkeen tuloja tulee, jolla pystyy toimeentulemaan. Toki ansiosidonnainen ja muut turvaverkot ovat mielestäni positiivinen asia (poislukien että ansiosidonnainen vaatii kassan jäsenyyden). Toki keskimääräisen suomalaisen palkansaajan rahankäytöllä, ei tuo ansiosidonnainen kauheasti auta, vaan veikkaan että aika äkkiä irtisanoutuneet rupeaisivat katsomaan uusia töitä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ja irtisanoutumisilla markkina-arvon selvitys on hieman vinksallaan ansiosidonnaisen takia. Toki jos itse lähdet, ensin on karenssi, mutta sen jälkeen tuloja tulee, jolla pystyy toimeentulemaan. Toki ansiosidonnainen ja muut turvaverkot ovat mielestäni positiivinen asia (poislukien että ansiosidonnainen vaatii kassan jäsenyyden). Toki keskimääräisen suomalaisen palkansaajan rahankäytöllä, ei tuo ansiosidonnainen kauheasti auta, vaan veikkaan että aika äkkiä irtisanoutuneet rupeaisivat katsomaan uusia töitä.
Joo, eiköhän tuo karenssi jo yksin laitttaisi aika monen polvilleen. Ja vaikka olisi säästöjäkin, niin ei niitä monikaan varmaan tähän tarkoitukseen ole säästänyt. Voidaan noilla kiristää, mutta sitten kyllä monessa tuvassa istutaan sormet, varpaat ja jalat ristissä, ettei vaan toteutuisi.

Mä olen itsekin julkisella siis, ja ehdottomasti löytyy ymmärrystä ja arvostusta kuntaporukalle. Mihinkään alennusmyynteihin ei ole syytä lähteä, yleinen linja ja kikyt pois meiltäkin. En vaan nyt millään näe, että olisi aika joillekin merkittäville lisäkorotuksille nyt. Joo, onko koskaan, sekin on relevantti kysymys. Nämähän ovat aina myös arvovalintoja, eikä kuntien kassassa koskaan mitään ylimääräistä ole, kun hyvinä aikoina mielellään lasketaan veroja tai parannetaan palveluita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös