Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 403 483
  • 15 508

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siis onhan se työajan pidennys, jos kaikkien on pakko ne 3 lisäpäivää tehdä.
Ja saman verran nousee palkkakin. Jos sä ostat kaupasta normaalisti yhden karkin 1 karkin hinnalla, ja huomenna kaksi karkkia 2 karkin hinnalla, niin onko siinäkin joku alennus?
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ja saman verran nousee palkkakin. Jos sä ostat kaupasta normaalisti yhden karkin 1 karkin hinnalla, ja huomenna kaksi karkkia 2 karkin hinnalla, niin onko siinäkin joku alennus?
Vakavissasi olet sitä mieltä, että työajan pidennys ei ole työehtojen muutos? Kuinka paljon työaikaa voi lisätä, ilman että se on muutos? Mutta kuten sanoin, varsin pieni ja normaalikikyä reilumpi muutos.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vakavissasi olet sitä mieltä, että työajan pidennys ei ole työehtojen muutos? Kuinka paljon työaikaa voi lisätä, ilman että se on muutos? Mutta kuten sanoin, varsin pieni ja normaalikikyä reilumpi muutos.
Tietenkin se on työehtojen muutos, mutta kyse ei ole "alennus" kuten aikaisemmin kirjoitit. Kirjoitit myös aikaisemmin, että työnantajat "ottanevat heikennykset työehtoihin", ja minä toin tämän esimerkin myötä esille, että eivät ne työnantajat aina ota kaikkia mahdollisia heikennyksiä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mitä vittua? Eli työntekijäliitto hyökkää sellaisten tehtaiden kimppuun joiden työntekijät eivät kyseiseen liittoon kuulu?

"Saarrot" ja "ikuinen leima". Hieman kuin tuulahdus kaukaa menneisyydestä. Ei uskoisi, että näitä lausuntoja vielä 2020-luvulla.

Surullista luettavaa, mutta ei odottamatonta. Toivottavasti seuraava hallitus rajoittaa ay-liikkeen oikeuksia laittomista lakoista (ei nyt) alkaen. Muita toimia olisivat työantajan toimesta tapahtuvan työntekijän ay-maksun perimisen lopettaminen sekä ay-liikkeen veroetujen poistaminen. Ay-liikkeen oikeudet Suomessa ovat liian laajat ja ay-liike voi halutessaan vahingoittaa tai estää hallituksen talous- ja työllisyyspolitiikkaa.

Työpaikalla tapahtuvaan järjestäytymättömien työntekijöiden sanalliseen tai muuhun uhkailuun olisi myös syytä puuttua, vaikka sopivaa tapaa on vaikea löytää.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tietenkin se on työehtojen muutos, mutta kyse ei ole "alennus" kuten aikaisemmin kirjoitit. Kirjoitit myös aikaisemmin, että työnantajat "ottanevat heikennykset työehtoihin", ja minä toin tämän esimerkin myötä esille, että eivät ne työnantajat aina ota kaikkia mahdollisia heikennyksiä.
Voi sen moni heikennyksenä nähdä, jolla pinkka kunnossa ja vapaa-aika lisätienestiä tärkeämpi. Sitten taas moni varmasti tekee mielellään lisätunteja normaalipalkalla, ja heille se ei ole siinä mielessä heikennys. Lisäksi tuo voi vaikuttaa ylityötuntien määrään, ja heikentää sitä kautta ansiota verrattuna aiempaan.

Ei nämä mitään isoja juttuja ole, ja tällaisia järjestelyjä pitäisi voida ylipäänsä sopia työpaikoilla paikallisesti. Mutta se ei ole kuitenkaan ihan niin, etteikö työntekijä olisi tuollaisessakin minikikyssä voinut hieman "hävitä".
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ei nämä mitään isoja juttuja ole, ja tällaisia järjestelyjä pitäisi voida ylipäänsä sopia työpaikoilla paikallisesti. Mutta se ei ole kuitenkaan ihan niin, etteikö työntekijä olisi tuollaisessakin minikikyssä voinut hieman "hävitä".
Mutta eihän mikään sano että työntekijä ei voisi tälläisessä myös hieman "voittaakin". Olkoon sitten vaikka että jotain toimintoja ei siirretä pois Suomesta tai joku investointipäätös tehdään Suomeen.

Mutta iltalehdessä oli jo juttu että liiton jäsenet ovat uhkailleet ja haukkuneet erästä "rikkuria". Nyt on liitoilta kyllä vahvaa maalittamista, vihapuhetta ja kiihoittamista kansanryhmää vastaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutta iltalehdessä oli jo juttu että liiton jäsenet ovat uhkailleet ja haukkuneet erästä "rikkuria". Nyt on liitoilta kyllä vahvaa maalittamista, vihapuhetta ja kiihoittamista kansanryhmää vastaan.
Rikosilmoituksen paikkajohan nuo ovat.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minusta järkyttävintä paskaa on tämä kohta:
"Teollisuusliitto pitää käynnissä olevaa lakkoa laillisena, koska työehtosopimuskausi on päättynyt, ja siksi myös rikkuritoiminta on saatava kuriin. "

Jos ei ole olemassa työehtosopimusta, niin eivät rikkurit mitään sopimustakaan riko. Hehän toimivat vain työsopimuksensa mukaisesti.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Totta,mutta käytännössä nuo pyhälisät on vähän pakko alentaa, jos meinaavat kilpailussa pärjätä niiden kanssa, jotka ehkä alentavat.

Jo kikypäivien pitäminen on osittainen alennus,joka pidentää työaikaa. Ei kovin iso tosin, itsekin voisin kikyn pitää riemumielin, jos siitä saisi ihan normaalin palkan.

Mikäs pakko se on. Ehkä siellä on vaan todettu, että yhdessä tekeminen hyvässä hengessä on vaan tuottavampaa kuin joku satunnainen kikylauantai, joka on vituttanut edellisen kuukauden ja lauantainakaan ei tapahtunut juuri mitään.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Itse olen työnantajan kanssa sopinut, että kun ei lopulta hittojakaan kiinnosta kuulua mihinkään liittoon, ja vaatia ikinä mitään liiton etuuksia, niin korjataan sitten palkkaa sen mukaan mitä tuotan yritykselle, ja tämä ollut ainakin itselle ihan hyvä systeemi. Minua ärsyttää nämä säädökset joista kärsii ihan perus hyvä työntekijä, kun muutomat vätykset käyttävät systeemiä hyväkseen.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Miten ihmeessä oikein ajattelit, että tuon voisi millään järjellisellä tavalla lainsäädännöllä toteuttaa?
Minkä takia työnantajan pitäisi maksaa työntekijän laskuja?
Vai lisätäänkö maksuvelvollisuuteen samalla sähkö- ja vesilaskutkin?

Jännä juttu, että nämä ovat nimenomaan käytössä suurelta osin näissä SAK liitoissa joissa pitää verottaa prosentteja eikä tasasummat käy.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Miten ihmeessä oikein ajattelit, että tuon voisi millään järjellisellä tavalla lainsäädännöllä toteuttaa?
Voisko olla samalla tavalla kun kaikki muut (2000-luvulle jo siirtyneet) liitot? Onhan toi jo lähtökohtasesti aivan käsittämätöntä, että työnantaja hoitaa työntekijän sihteerin hommia ja maksaa prosentit änkyräliittoon. Itse työnantajana ottaisin palkasta sitten saman prosentin "palvelu- ja hallinnointikuluja".
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minkä takia työnantajan pitäisi maksaa työntekijän laskuja?
En ymmärrä, miksi kyselet tätä minulta, mutta mietitään nyt sitten. Jos tarkoitat maksamisella sitä, että hoitaa omista rahoistaan, niin en keksi mitään syytä moiseen järjestelyyn. itse asiassa, ei kai tuota voi mitenkään laillisesti tehdä siten, että sitä ei laskettaisi palkaksi. Jos taas tarkoitat sitä, että työnantaja tilittää maksun suoraan työntekijän palkasta, niin sitten syynä voisi varmaan olla yksinkertaisesti se, että niin on sovittu.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Voisko olla samalla tavalla kun kaikki muut (2000-luvulle jo siirtyneet) liitot? Onhan toi jo lähtökohtasesti aivan käsittämätöntä, että työnantaja hoitaa työntekijän sihteerin hommia ja maksaa prosentit änkyräliittoon. Itse työnantajana ottaisin palkasta sitten saman prosentin "palvelu- ja hallinnointikuluja".
Millä tavalla tämä tarina nyt liittyy kuviteltuun lainsäädäntöön, jolla estetäisiin työantajan toimesta tapahtuvan työntekijän ay-maksun periminen???
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
En ymmärrä, miksi kyselet tätä minulta, mutta mietitään nyt sitten. Jos tarkoitat maksamisella sitä, että hoitaa omista rahoistaan, niin en keksi mitään syytä moiseen järjestelyyn. itse asiassa, ei kai tuota voi mitenkään laillisesti tehdä siten, että sitä ei laskettaisi palkaksi. Jos taas tarkoitat sitä, että työnantaja tilittää maksun suoraan työntekijän palkasta, niin sitten syynä voisi varmaan olla yksinkertaisesti se, että niin on sovittu.
Mutta miksi niin pitäisi tehdä? Eivätkö ihmiset voisi maksaa jäsenyytensä itsekin erillisenä laskuna? Jos pitää liiton jäsenyyttä tärkeänä, niin ei tuo mikään iso juttu ole. Jos opiskelijat pystyvät hoitamaan jäsenyytensä kuntoon niin kai nyt vanhat liittojen jäsenet saisivat laskunsa hoidettua.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
En ymmärrä, miksi kyselet tätä minulta, mutta mietitään nyt sitten. Jos tarkoitat maksamisella sitä, että hoitaa omista rahoistaan, niin en keksi mitään syytä moiseen järjestelyyn. itse asiassa, ei kai tuota voi mitenkään laillisesti tehdä siten, että sitä ei laskettaisi palkaksi. Jos taas tarkoitat sitä, että työnantaja tilittää maksun suoraan työntekijän palkasta, niin sitten syynä voisi varmaan olla yksinkertaisesti se, että niin on sovittu.
Tuo on työnantajalle selvä ylimääräinen kulu josta tulee vielä sitten ylimääräisiä haittoja esim. lakkojen muodossa.
Ihan järkyttävä käänne jostain, joka pitäisi poistaa mutta se samalla romahduttaisi näiden liittojen jäsenmäärät totaalisesti.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Minkä takia työnantajan pitäisi maksaa työntekijän laskuja?
Vai lisätäänkö maksuvelvollisuuteen samalla sähkö- ja vesilaskutkin?

Jännä juttu, että nämä ovat nimenomaan käytössä suurelta osin näissä SAK liitoissa joissa pitää verottaa prosentteja eikä tasasummat käy.
Niin, tai poistetaanko työnantajien ennakkoveronperintäkin, ja jokainen räknää noita sitten itsekseen? Tuo on sovittu noin, koska useimmissa liitoissa prosenttimaksu. Voisi tuo olla toisinkin, mutta ihmeen kuumia tunteita tämä minun silmin herättää.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mutta miksi niin pitäisi tehdä? Eivätkö ihmiset voisi maksaa jäsenyytensä itsekin erillisenä laskuna? Jos pitää liiton jäsenyyttä tärkeänä, niin ei tuo mikään iso juttu ole. Jos opiskelijat pystyvät hoitamaan jäsenyytensä kuntoon niin kai nyt vanhat liittojen jäsenet saisivat laskunsa hoidettua.
En minä tiedä. En ole todellakaan ollut moisia sopimassa. Ja totta kai voisivat maksaa erillisenä laskuna, ja moni maksaakin. Minäkin olen aina tehnyt niin, ja maksaminen on totta kai ihan yhtä helppoa kuin minkä tahansa muunkin laskun kohdalla.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin, tai poistetaanko työnantajien ennakkoveronperintäkin, ja jokainen räknää noita sitten itsekseen? Tuo on sovittu noin, koska useimmissa liitoissa prosenttimaksu. Voisi tuo olla toisinkin, mutta ihmeen kuumia tunteita tämä minun silmin herättää.

Ei lainkaan huono idea. Itse olen joskus joutunut noin toimimaan. Prosenttilaskuja osaamattomassa kansanosassa tämä tietenkin voisi tuottaa ongelmia jotka iskisivät mätkyjen myötä takaisin, ja näin systeemi aiheuttaisi varmasti osalle ihmisistä rahavaikeuksia.

Positiivisena puolena näkisin että ihmisille tulisivat verot tutummaksi. Se vero kirpaisee huomattavasti enemmän kun raha kulkee oman tilin kautta. Ehkäpä tämä voisi jopa nostaa vaatimuksia verovarojen järkevästä käytöstä ja vaikuttaa myös äänestyskäyttäytymiseen.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ei lainkaan huono idea. Itse olen joskus joutunut noin toimimaan. Prosenttilaskuja osaamattomassa kansanosassa tämä tietenkin voisi tuottaa ongelmia jotka iskisivät mätkyjen myötä takaisin, ja näin systeemi aiheuttaisi varmasti osalle ihmisistä rahavaikeuksia.

Positiivisena puolena näkisin että ihmisille tulisivat verot tutummaksi. Se vero kirpaisee huomattavasti enemmän kun raha kulkee oman tilin kautta. Ehkäpä tämä voisi jopa nostaa vaatimuksia verovarojen järkevästä käytöstä ja vaikuttaa myös äänestyskäyttäytymiseen.
Eiköhän kaikki, jolla tuo jotain järkeviä ajatuksia mahdollisesti herättäisi, ole osannut ne veroluonteiset maksut tähänkin asti kuitin erittelystä katsoa. Verojen perintäkuluja tuo kyllä nostaisi, kun puuttuvia ja väärin laskettuja summia jouduttaisiin karhuamaan ja palauttelemaan.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuo on työnantajalle selvä ylimääräinen kulu josta tulee vielä sitten ylimääräisiä haittoja esim. lakkojen muodossa.
Ei kannata mennä sopimaan sellaista, jonka kokee itselleen kovin haitalliseksi. Ja jos on jo mennyt sopimaan, niin sitten kannattaa yrittää muuttaa sitä sopimusta. Sitä en nyt rehellisesti sanottuna näe, miten tästä aiheutuu lakkoja. Kuka ja mitä saavuttaakseen siinä oikein lakkoilee???
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eiköhän kaikki, jolla tuo jotain järkeviä ajatuksia mahdollisesti herättäisi, ole osannut ne veroluonteiset maksut tähänkin asti kuitin erittelystä katsoa. Verojen perintäkuluja tuo kyllä nostaisi, kun puuttuvia ja väärin laskettuja summia jouduttaisiin karhuamaan ja palauttelemaan.

Kyllähän sen summan palkkakuitista näkee, mutta väitän että silti se kirpaisee enemmän kun se sama summa kulkee oman tilin kautta. Näin ainakin oman kokemukseni mukaan. Perintäkulujen nousu olisi ihan selviö, enkä nyt ihan tosissani ole tällaista systeemiä ehdottelemassakaan. Mielestäni silti AY jäsenmaksua ei voi rinnastaa veroihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös