Mun vanhempien sukupolvelle työnantaja tuntuu näyttäytyvän osapuolena, joka jokaisessa mahdollisessa käänteessä on valmis riistämään työntekijän selkänahasta ja johon ei ehdottomasti tule luottaa. Tämän takia on vastaansanomattomasti kuuluttava liittoon, koska tuo on ainut keino tuota kusettamista vastaan. Onhan tässä asiassa monta puolta. Tavallaan ymmärrän heidän kantansa oikein hyvinkin, mutta sitten taas toisaalta onhan tuo aika ummehtunutta. He toki ovat hiukan erilaisen aikakauden kasvattejakin, jolloin herrat ja duunarit olivat huomattavasti nykyistä voimakkaammin jakautuneet eri leireihin. Ummehtunutta tämä ehdoton epäluottamus ja änkyröinti on minusta siksi, että en oikein ymmärrä, miksi tuo kanta on noin ehdoton. Jossain menee sellainen häilyvä raja, jossa tuosta änkyröinnistä tulee kehityksen jarruna olemista.
Kuulun toki itsekin liittoon ja jos noissa käyttäjän
@T1971 jutuissa on vähänkin laajemmin perää, niin onhan tuo aika perseestä. Siis, että kyse ei ole vain hänen omilla työpaikoillaan tapahtuneista asioista, vaan ihan laajemmastakin ilmiöstä. Itse olen omalla työurallani ehtinyt huomata, että kyllähän siellä sitä porsasteluakin on. Tiedän näitä "liiton miehiä ja naisia", joille hommaan kuuluu aikamoista omien etuisuuksien haalimista ja erilaisissa kokouksissa ja "liiton illoissa" juoksemista. Se työntekijän aseman ajaminen todellakin on toissijaista ja hommassa tärkeintä tuntuu olevan se, että saa facebookiin postata, miten on taas jollain liiton kustantamilla illallisilla tärkeilemässä. Mutta kaikki eivät kuitenkaan ole tuollaisia.
Noin omalla kohdallani liittoon kuuluminen ei olisi mikään välttämättömyys. Työpaikka on niin varmalla pohjalla, kuin se vain nykypäivänä voi olla ja pelkoa päivärahoille joutumisesta ei juurikaan ole, ellen itse päätä irtisanoutua. Duuni on sellaista, että me ei lakkoon mennä, kuin korkeintaan yleislakon aikana, jos silloinkaan. Hyödyt saavutan kuitenkin erilaisten puoli-ilmaisten loma-asuntojen kautta ja taisi meillä joku matkavakuutuskin kuulua pakettiin.
AY-väen puolella on jo väläytelty tuota yleislakkoa:
Jos teollisuuden työehtosopimusriitaan ei synny tänään ratkaisua, palkansaajat aloittavat IL:n työmarkkinalähteiden mukaan tunnustelut yleislakon käyttämisestä painostuskeinona.
www.iltalehti.fi