En tiedä onko oma lähtökohtani asian käsittelyyn väärä, mutta koitan aina näissä asioissa ajatella asiaa yksityisen kuluttajan kannalta asiaa? Olenko valmis maksamaan talonmiehen palveluista vaikka 200 euroa kuussa, jos huoltoyhtiö hoitaa hommat 100 eurolla kuussa? Talonmieheltä luultavasti saisi kokonaisvaltaisempaa palvelua, mutta antaako se itselleni lisäarvoa tarpeeksi? Pitäisikö talonmies pitää hommissaan vain siksi "että onhan se palkkansa ansainnut"?
Tai vaikka puhelinliittymä, luultavasti kun killpailutan sen oman liittymän ja etsin halvemman niin, siellä toisella operaattorilla joku voi saada kenkää sen takia, että nyt taas on tulos heikentynyt ja toiset tarjosivat halvempaa sopparia? Olenko valmis olemaan pitämään vanhan liittymän, että joku saisi pitää työpaikan (tässä se olettama, että joku pitäisi sen työpaikan kiitos minun sopimuksen)?
Olen itse tullut siihen lopputulemaan, että kuluttajana toimin aika itsekkäin motiivein ja pyrin löytämään sen parhaimman sopimuksen (ei aina halvin), mutta en kylllä jokaisesta jutusta viitsi maksaa enempää vain siksi että jollain kulurakenne on pielessä... vai onko se pielessä, jos toisella vaan maksetaan parempaa palkkaa. Kuinka moni meistä ihan normi kuluttajista valitsee sen 4e makkarapaketin 2e makkarapaketin sijasta tai Postin 10e paketin 5e matkahuollon paketin sijasta, ainoastaan koska "pitäähän työllä elää"?
Voinko siis kuitenkin koittaa velvoittaa työnantajia maksamaan työstä korvausta, mihin en ole itse valmis kuluttajana vastaamaan, vaan valitsen sen halvemman vaihtoehdon?