Amerikkalaisvastaisuus

  • 116 857
  • 1 630
Tila
Viestiketju on suljettu.

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viestin lähetti msg
Mitkä ovat Suomen parhaat opinahjot ja paljonko niissä opiskeleminen maksaa?
Ei tietoa. Arvioisin, että esim. SYK (olikos tämä nyt niitä arvostettuja Helsinkiläisiä kouluja) on yksi "parhaita" peruskouluja joihin voi lapsiaan haluta tunkea, mutta varmaan ymmärtänet ettei se esim. Lahtelaiselle ole mahdollista. Toinen tapa varmistaa viimeisen päälle laadukasta opetusta voisi olla hankkia lapselle esim. yksityiskoulutusta. Lisäksi opiskelusta toki koituu muitakin, joskin epäsuoria kustannuksia kuin itse lukukausimaksut yms. - onhan ihmisen elettävä tuonakin aikana, ja harva sitä tyytyy puhtaasti makaroni/tonnikala/jne. sisältöön, useat perustavat jopa perhettä, kotia, hankkivat auton tms. asioita joihin välttämättä pelkkä opintotuki + asumislisä eri itsessään ihan riitä. Tämänkin toki voidaan katsoa olevan "opiskelun kustannus" yhteiskunnassamme. Lisäksi itsekin olen opiskellut opistossa, jossa opiskelu oli maksullista.
Viestin lähetti msg
Sinun kirjoituksiasi ei voi kyllä pitää 'pienenä tönäisynä'
Tottakai voi. :)
Viestin lähetti msg
Erimielisyytemme lapset ruumillisesta kurittamisesta ovat vielä muistissa.
Heh, taisi jäädä jotain hampaankoloon? Älä jätä, en minäkään jätä. En muuten ole kurittanut tänä aikana lapsiani ruumiillisesti, mutta tällainen mahdollisuus on silti olemassa. Minulla ei ole ollut alkuunkaan tarvetta, johtuen varmastikin aiemmasta tarjotusta isällisestä kurituksesta.
Viestin lähetti msg
Samoin kirjoituksesi uskonto-ketjussa.
Heh, taidat todella vihata jo minua? No, ihmiset ovat erilaisia.
Viestin lähetti msg
Myös tämä ketju on osoittanut sen, että "pieni tönäisy" ei ensimmäisenä tule kirjoituksistasi mieleen.
No toki, kyse on lopulta internetin keskustelupalstoista, jossa sanaton viestintä jää kokonaan pois maustamasta verbaalista ilmaisua ja tuomasta vivahde-eroja keskusteluun, joten puheenvuorot itsessään saattavat jättää turhan voimallistakin mielikuvaa.

Kun vielä lisätään tuohon muutama muu käymäni keskustelu palstalla, niin olet likimain vetänyt hernettä nenän perukoille jokaisesta puheenvuorostani. No, jos joskus satumme tapaamaan, niin tarjoan Sinulle vaikka oluen kompensaatioksi kärsimyksistäsi. Sillä aikaa, koita olla tuntematta katkeruutta, en minä tänne nyt niin usein kirjoittele.
Viestin lähetti msg
Miten muuten arvoisit edellisen ja nykyisen presidentin onnistumista sisä- ja ulkopolitiikan hoidossa?
Tarkoittanet herra Bushia? En aio ottaa kantaa tähän, sillä tiedän minne keskustelu tästä etenisi. Kuitenkin "aikansa kutakin" lienee paikallaan tähän kohtaan. Bush -keskustelujeni nojalla olisit tosin voinut muistaa, että olin sitä mieltä että Bush pitäisi voittaa nimenomaan reilulla pelillä (vaaleissa) eikä pyrkiä käyttämään vippaskonsteja (kuten mustamaalaaminen, valehtelu a la Michael Moore) hänen kaatamiseksi - tämä teki omalta osaltaan työtä Bushin puolesta hänen kerätessä sympatioita liian läpinäkyvistä mielikuvituksen tuotteista.
Viestin lähetti msg
Mitä itse pidät nykyisen hallinnon tavasta ottaa uskonto mukaan politiikan tekoon?
Olen sitä mieltä, että se on osittain hyväkin asia. Ei hengellisiä asioita tarvitse pelätä, vaikka ei niitä ensialkuun ymmärtäisikään.
Viestin lähetti msg
Onko nykyisen hallinnon uskonnollisuudella sinun kuvaasi USA:sta mitää vaikutusta, jos siis vertaa ehkä synnilliseksikin sanottuun edelliseen presidenttiin.
Epäilen. Itse uskonnollisuutta olen kyllä tässä asiayhteydessä tyytynyt pitämään hieman epäilevänä ehkäpä jonkinasteiseksi markkinointikikaksikin, sillä tiedämme toki ketkä ovat Bushin vahvoja kannattajia. Ei siis välttämättä poliittisesti kovinkaan huono veto, mutta itse herra Bushin henkilökohtaisesta uskosta ja sen vaikutuksesta hänen ajamaansa politiikkaan minulla on omat epäilykseni.

Mutta, msg, nämä lienivät henkilökohtaisten antipatioidesi purkua minua ja nimimerkkiäni kohtaa, eivätkä taida liittyä tähän keskusteluun juuri mitenkään, joten lienee tarpeetonta jatkaa tästä eteenpäin.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viestin lähetti lihaani
Näistä eläkkeistä sananen: Nimenomaan USA:ssa eläkesäätiöt ovat investoineet pörssirahaan, joka voi yhdessä yössä hävitä savuna ilmaan. Surullisen kuuluisassa Enronin vedätys- ja kavallusvyyhdessä kymmenet tuhannet ihmiset menettivät elinikäiset eläkesäästönsä viimeistä centtiä myöten. Suomessa tämmoinen ei ole edes teoriassa mahdollista.
Näin tosiaan taisi käydä, mutta jos laajennetaan tätä eläkkeistä muihinkin rahastoihin, niin taisipa tuossa eräskin säästökassa ajautua vaikeuksiin, eivätkä ihmiset enää saaneet rahojaan ulos. En tiedä sen tarkemmin, onko yhteiskunta lähestynyt kummassakaan tapauksessa osakkaita - voisin kuvitella että kumpaisessakin on. Lisäksi USA:ssa oikeuskäytäntö mahdollistaa sen, että Enronin johto (ja kirjanpito rikoksia tehneet) voidaan haastaa oikeuteen ja vaatia heitä korvaamaan menetykset täysimääräisinä. Sikäli harmillinen prosessi, että monille nämä korvaukset saattavat tulla liian myöhään.

Toisaalta myös markka-aikana inflaatio saattoi tuntua monista meidän järjestelmäämme luottavista kohtuuttomalta, vaikka 60 markan eläke oli kova sana sitä ansaitessa, ei se sitten maksupäivän koittaessa riittänytkään juuri mihinkään.
Viestin lähetti lihaani
USA:n sisäpolitiikka on täysin sen oma asia. Jos verorahat menevät miehitysarmeijaan ja vankileirien saaristoon, niin so what. Pakko sitä veroa on maksaa sielläkin. Ja vuorenvarmasti USA:ssa on pakko nostaa rajusti (noin 22%) veroja, jos se mielii edes pysyttää valtion velan edes nykyiselle tasolle. Toinen vaihtoehto on ohentaa maailman kalleinta väkivaltakoneistoa. Sosiaaliturvassa ei juuri leikkaamista enää ole.
Niin, saa nähdä miten USA:n talous kehittyy tästä, ja mitkä ennustukset käyvätkään lopulta toteen. Toisaalta raha on myös pidettävä liikkeessä, jotta se pyörittää kansantalouden oravanpyörää, joten joskus jopa hölmönkin tuntuiset investoinnit saattavat tarjota jonkinasteista teennäistä (mutta ehkäpä tarpeellista) piristysruisketta tietylle talouden osatekijälle. Kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa; kun puhutaan monimutkaisesta talousjärjestelmästä niin vaikka välttämättä jotkin osa alueet antaisivatkin hälyttäviä merkkejä, niin ei se tarkoita vielä että koko järjestelmä kaatuu.

Mutta ei sen pidemmälle, koska en tästä nimenomaisesta asiasta tiedä juuri mitään. (Ohjeistamispäällikkö ;))
Viestin lähetti lihaani
Mutta itsehän ovat sopan keittäneet ja ei kai kukaan järjissään oleva halua Suomessa sitä rikollisuuden räjähdysmäistä kasvua, jonka jenkkisysteemin sokea kopiointi Suomeen todennäköisesti toisi.
Eikä jenkkilän yhteiskuntajärjestys varmaan täällä toimisikaan, toisaalta pohjoismaalainen järjestelmä ei välttämättä toimisi USA:ssa. Mutta keitetyssä sopassa olemme kuitenkin kaikki yhdessä mukana, jos jenkeissä iso kupla puhkeaa niin siltä ei valitettvasti voi mikään maailman talouteen sidoksissa oleva yhteisö välttyä. Toivotaan siis parasta jo oman itsemme vuoksi.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Kannattaisi vähän katsoa noita lainauksia, säännön palstatkin jo kieltävät syöttämästä jonkun suuhun sanoja. Nyt pitkä viesti lainattu "nimissäni", joka ei ollenkaan ole minun näppäimistöltä lähtenyt.

Niin ja ei kai tässä muuta, tarjosin tilastotietoina mm. USA'n lukutaitoa suhteessa Suomeen, väitit tätä tutkimusta/tilastoa vääräksi, vaikka se monestakin lähtestää oli tarkistettavissa oikeaksi. Tämä tietenkin vain yksi esimerkki paasaamisesta ilman faktoja. Tulee kyllä kovasti mieleen kun keskustelisi Osaman kanssa uskonnosta, kaikki on väärää mikä on omien uskomusten/ajatusten/toiveiden vastaista, jos yleinen fakta tuodaan tietoon, niin sitten sekin on vain vääränläinen testi ja kierrellään minkä ehditään tai hypätään ihan muuhun aiheeseen.

Lopuksi, itse en ole käynyt koskaan parhaita kouluja, tunnen niin rikkaita, kuin köyhiä, jopa hyvin rikkaita ja hyvin köyhiä. Kaikilla kuitenkin olleet lähes samanlaiset lähtökohdat lähteä koulumaailmaan, läheskään samaa ei voi sanoa USA'sta. Tätä turha enempää kuitenkin ilmeisesti vääntää, kun rautalangat alkavat jo loppua.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Siina ei sanottu, etta mihin ja mita oli menossa opiskelemaan (perheesta paatellen ei kuitenkaan Yale tmv), mutta shekki naytettiin ja sen arvo oli $50.000. Ihan pikku summista ei siis ole kyse.

Helpostihan monet koulut tuon 12 000, per vuosi maksavat jos siis tämä raha oli tarkoitettu neljälle vuodelle. Tuolla tosin saatetaan myös kattaa asuminen ja ruoka neljäksi vuodeksi.

Eaglin mainitse 30k on tietenkin myös aivan normaalia, mutta läheskään kaikki koulut eivät ole näin kalliita varsinkaan jos puhutaan että menee koti osavaltion kouluun jolloin saa halvemman hinnan. Myöskään kaikki edes keskiluokan ihmiset eivät maksa näitä täysiä hintoja vaan erinlaisia stipendejä ja apuja on mahdollista saada.

Eräs varma tapa köyhille kerätä rahaa opiskeluun on armeijaan meno jonka muutaman vuoden palveluksen jälkeen saa rahaa opitoihin. Tämä nyt on tietenkin hieman riski hommaa kun tuota muutamaa vuotta ei välttämättä selviä hengissä.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viestin lähetti eagle
Kannattaisi vähän katsoa noita lainauksia, säännön palstatkin jo kieltävät syöttämästä jonkun suuhun sanoja. Nyt pitkä viesti lainattu "nimissäni", joka ei ollenkaan ole minun näppäimistöltä lähtenyt.
No pysy nyt sentään housuissasi, korjasin sattuneen virheen.
Viestin lähetti eagle
Niin ja ei kai tässä muuta, tarjosin tilastotietoina mm. USA'n lukutaitoa suhteessa Suomeen, väitit tätä tutkimusta/tilastoa vääräksi, vaikka se monestakin lähtestää oli tarkistettavissa oikeaksi.
Hetkinen, en suinkaan ole väittänyt sitä missään kohdassa vääräksi? Toki epäilin todenperäisyyttä, sillä esitit asian sen verran epäselvästi että harhauduin (johtuen epäselvästä ja ylimalkaisesta ilmaisustasi) luulemaan että väittämäsi kattaa koko väestöä. En ole tutustunut niin tarkkaan lukutaidon esittämistapoihin, että minulle ei ollut entuudestaan tuttu tapa, jolla lukutaitoisuutta ilmoitetaan. Missään en kuitenkaan ole väittänyt kyseistä tutkimusta/tilastoa vääräksi, joten tarkasteleppa ystävällisesti itsekirjoittamaasi tämän viestin ensimmäistä lausetta; säännöt kieltävät syöttämästä jonkun suuhun sanoja!
Viestin lähetti eagle
Tämä tietenkin vain yksi esimerkki paasaamisesta ilman faktoja.
Onko Sinulla muita, kun tämäkään ei sitten kuitenkaan pitänyt paikkaansa?
Viestin lähetti eagle
Tulee kyllä kovasti mieleen kun keskustelisi Osaman kanssa uskonnosta, kaikki on väärää mikä on omien uskomusten/ajatusten/toiveiden vastaista, jos yleinen fakta tuodaan tietoon, niin sitten sekin on vain vääränläinen testi ja kierrellään minkä ehditään tai hypätään ihan muuhun aiheeseen.
Vaikeaa ottaa kantaa, koska en pysty orientoitumaan tunnelmaan millaista olisi tarinoida uskontoasioista Osaman kanssa; sen sijaan itse pyrin pitämään silmiäni auki nimenomaan muillekin näkemyksille kuin omalleni - tämähän ei suinkaan tarkoita että pitäisi olla niiden kanssa samaa mieltä, tai jättää eriävä mielipiteensä kertomatta. Kyllä ymmärtää voi, mutta ei ole pakko hyväksyä tai olla samaa mieltä.
Viestin lähetti eagle
Lopuksi, itse en ole käynyt koskaan parhaita kouluja, tunnen niin rikkaita, kuin köyhiä, jopa hyvin rikkaita ja hyvin köyhiä. Kaikilla kuitenkin olleet lähes samanlaiset lähtökohdat lähteä koulumaailmaan, läheskään samaa ei voi sanoa USA'sta. Tätä turha enempää kuitenkin ilmeisesti vääntää, kun rautalangat alkavat jo loppua.
Niin, ilmeisesti esim. steeplerin ja 1Timerin rautalangat, kun et tunnu ymmärtävän että ei se koulunkäynti olekaan niin kallista USA:ssa. Itse väitit tämän keskustelumme alkupuolella jo, että "peruskoulutus" on USA:ssa kallista - jo tämä tietysti paljasti, ettei Sinulla oikeastaan ole asiasta mitään hajua.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti Jussi77
Mutta, msg, nämä lienivät henkilökohtaisten antipatioidesi purkua minua ja nimimerkkiäni kohtaa, eivätkä taida liittyä tähän keskusteluun juuri mitenkään, joten lienee tarpeetonta jatkaa tästä eteenpäin.

Ei suinkaan antipatiaa tai vihaa. Minä vain välillä ihmettelen, mistä toiset kirjoittajat kaiken kiihkeyden ammentavat.
Kun sanoit kaikkea tähän kirjoittamaasi 'pieneksi tönäisyksi', niin mietin miten sitten kirjoittaisitkaan, jos asia olisi sinulle hyvin tärkeä.

Tapasi kirjoittaa ja argumentoida vain kiinnittää huomiota. Myönnät sen varmaan olevan tavallisesta kirjoittelusta poikkeavaa?
Hampaan kolossa ei ole mitään muuta kuin hammaskiveä, jonka ystävällinen julkinen suuhygienisti poistaa erittäin edullisesti.
Eikä edes tarvitse kuukausia jonotella.

Se, että en jaa näkemystäsi kurituksesta tai uskonnosta ei ole oleellista. Minä pidän monista amerikkalaisista ihmisistä ja asioista, mutta silti en sikäläistä mallia halua tänne kopioida.
Toki Suomessakin on minusta monta asiaa, joka voisi olla toisin.

SYK kai kuitenkin lienee ihan julkinen koulu, johon kuka vain voi hakea? Sisäänpääsijät kai valitaan keskiarvon perusteella ja rahalla ei voi ohittaa?
Korjaa toki, jos olen väärässä.
 

Kaivanto

Jäsen
Viestin lähetti Jussi77
Köyhyysraja ei ole sama asia kuin toimeentulotuen raja

Ei ole ei, siinähän se juju olikin.

Viestin lähetti Jussi77
suomessa on kymmeniätuhansia kotitalouksia jotka elävät pysyvästi köyhyysrajan alapuolella. Köyhyysrajahan määritellään asettamalla raja 60% mediaanituloista.

Rajan paikka tai edes määrittelyn periaate ei nyt kyllä noin yksiselitteinen ole, kuin tuossa annat ymmärtää. Suhteellinen mittaustapa on sikäli hiukan kyseenalainen, että esim. laman alkaessa syvetä ja ihmisten tippuessa joukolla kortistoon Suomen tällä tavalla määriteltyjen köyhien määrä väheni, koska mediaanitulo ja siten myös köyhyysraja laski. Pitäisi ehkä puhua mieluummin sosiaalisen oikeudenmukaisuuden mittarista tms., koska vaikka perustarpeiden kustannukset jossain määrin keskipalkkoja seuraavatkin, alkaa suhteellisen köyhyyden käsite varakkaassa yhteiskunnassa etääntyä köyhyys-termin kerjäläisyyteen vivahtavista merkityksistä. Juuri tällaista äärimmäistä köyhyyttä pohjoismainen malli ehkäisee, sitä, ettei ihmisellä ole varaa edes elämisen perusedellytyksiin, asuntoon ja ravintoon. Jos rikkaaseen länsimaiseen yhteiskuntaan soveltaa suhteellista asteikkoa ja vetää rajan 60 prosenttiin, tulee laskettua köyhiksi sankoin joukoin ihmisiä, joilla ei ole näiden perustarpeiden suhteen kummempaa hätää.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Miten musta alkaa tuntua enemman ja enemman silta, etta tassa keskustellaan jo vahan niin kun siita, etta onko karjala vai koffi parempaa, vaikka muutamat keskustelijat eivat ole kaljaa nahnyt kun tv:ssa?

Ei millaan pahalla, mutta kun toi mutu ja paha yleistaminen paistaa jo niin pahasti lapi, etta koko keskustelu alkaa olla valjaa kun laitisen kilju :-(
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viestin lähetti msg
Ei suinkaan antipatiaa tai vihaa. Minä vain välillä ihmettelen, mistä toiset kirjoittajat kaiken kiihkeyden ammentavat.
Kun sanoit kaikkea tähän kirjoittamaasi 'pieneksi tönäisyksi', niin mietin miten sitten kirjoittaisitkaan, jos asia olisi sinulle hyvin tärkeä.
No, hyvä näin - ymmärsin väärin edellisestä viestistäsi. Kuinka kirjoittaisin jostain tärkeästä asiasta? Ehkäpä samalla tavalla, sillä vaikka asia ei minulle ole kovin merkityksellinen niin on silti erittäin mukavaa välillä uppoutua antaumuksella keskusteluun. Se ei silti tarkoita, että esim. herra Bush, USA, lasten kurittaminen tai verkostomarkkinoinnin aktiivinen vastustaminen olisi jotenkin sydämen asia.
Viestin lähetti msg
Tapasi kirjoittaa ja argumentoida vain kiinnittää huomiota. Myönnät sen varmaan olevan tavallisesta kirjoittelusta poikkeavaa?
Niin, miksipä turhaan kirjoitella jotain mitä kukaan ei lue, tai muista lukemaansa... :)
Viestin lähetti msg
Se, että en jaa näkemystäsi kurituksesta tai uskonnosta ei ole oleellista. Minä pidän monista amerikkalaisista ihmisistä ja asioista, mutta silti en sikäläistä mallia halua tänne kopioida.
Toki Suomessakin on minusta monta asiaa, joka voisi olla toisin.
Niin, kuten itsekin jo ainakin pariin kertaan on tullut todettua tässä keskustelun mittaan (jostan syystä ne kohdat ovat monilta jääneet huomiotta) niin vaikka mielestäni amerikan malli on ok amerikan mallina, niin en ole lainkaan vakuuttunut että se soveltuisi mm. Suomeen, tai toisinpäin. Maissa on eroja, väkiluku, maan sisäiset erot (kuten olosuhteet), sekä kulttuurilliset erot tehnevät jo sen että Suomalainen tarvitsee tätä jotakuinkin hyysäävää otetta valtiovallan puolesta; amerikassa se liikkeellepaneva voima löytyy ennemminkin esim. kansalaisesta itsestään. On vain hämmästyttävää, miten vähän lopulta "avaramieliset" eurooppalaiset ymmärtävätkään esim. siitä, että USA:ssa USA:n malli saattaa tuottaakin olosuhteisiin nähden jopa yhden parhaista malleista. Ei puutteetonta, eikä ongelmatonta, mutta silti mahdollisesti yksi parhaiten kokonaisuutta palvelevista. Vaikka köyhät yleensä keräävätkin sympatioita kun tarkastellaan yhteiskunnallisia ryhmiä, niin ei se silti myöskään oikeuta surutta polkemaan niiden hyväosaisten osuutta.

Suomi muuten on kehittymässä koko ajan yhä suurempen tuloerojen maaksi, olisi mielenkiintoista käydä toista keskustelua oman maamme kehityksen suunnasta ja siellä vaanivista vaaroista.
Viestin lähetti msg
SYK kai kuitenkin lienee ihan julkinen koulu, johon kuka vain voi hakea? Sisäänpääsijät kai valitaan keskiarvon perusteella ja rahalla ei voi ohittaa?
Korjaa toki, jos olen väärässä.
En tiedä, oletko väärässä mutta olettaisin että edelleen mm. lukioihin ja paremmille yläasteillekin valitaan edelleen etunenässä karkeasti asuinpaikan ja mahdollisten ainevalintojen perusteella. Yleensäkin kaikki vanhemmat toki toivovat omalle lapselleen sitä parasta mahdollista opetusta, mutta se ei ole suomessakaan mahdollista sillä peruskoululaitoksessa on myös kotimaassamme eroja. Jos kuitenkin lähdetään tästä eaglen lähtökohdasta jossa yleensäkään "kunnon koulu" on koulu josta on hyvät lähtökohdat, niin Suomessahan tämä tarkoittaisi toki jotain arvostetumpaa lukiota tai jopa yläastettakin. Tämähän ei ole aina mahdollista meilläkään, vanhemmatko lähtisivät muuttamaan kokonaan toisaalle lapsen päästäkseen "parempaan kouluun"? Kuitenkin vielä yläaste- ja lukioiässä ollaan sen verran nuoria, että mielestäni vanhempien luona on yleisesti ottaen oikea paikka tämän ikäisille opiskelijoille.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti dali
Menee pikkasen off-topiciksi, mutta sen verran mun tarvii sanoa, että pätkätyö-ongelmaan on syytä tarttua vakavuudella. Monien vuosien koulutus menee hukkaan, kun työpaikka- ja tehtävät vaihtuvat lennossa. Tuleehan siinä tietty moniosaamista, mutta miksi kouluttautua, kun kassalle tai hanslankariksi pääsee ilman papereitakin?

Näen pätkätöissä jotain hyvääkin kaikesta huolimatta, se soveltuu tietylle ihmisryhmälle erinomaisesti työskentelymuodoksi jossain elämän vaiheessa, esim. juuri opiskelijat tai juuri valmistuneet, mutta vikaan mennään siinä, että pätkätöistä koetetaan rakentaa vallitseva käytäntö.

Kaikkein hirvittävin yhdistelmä on osa-aika-pätkätyö, näitäkin näkee nykyään - varsinkin omalla alallani - varsin paljon. Rakenna siinä sitten elämää kun päivittäinen työaika on noin kuusi tuntia ja sopparit tehdään muutamaksi kuukaudeksi kerrallaan.

vlad.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Viestin lähetti Jussi77
Niin, ilmeisesti esim. steeplerin ja 1Timerin rautalangat, kun et tunnu ymmärtävän että ei se koulunkäynti olekaan niin kallista USA:ssa. Itse väitit tämän keskustelumme alkupuolella jo, että "peruskoulutus" on USA:ssa kallista - jo tämä tietysti paljasti, ettei Sinulla oikeastaan ole asiasta mitään hajua.

Ööh, siis nyt he ovat todistaneet että koulunkäynti ei ole kallista, kun toinen kirjoittajista totesi kuinka joku henkilö jonka nimeä ei tiedä sai jostain syystä josta ei tietoa 50k dollarin shekin kouluun. Tässähän vain todistetaan että koulun käyminen on helvetin kallista kun shekkien pitää olla noin suuria ja syytä shekin saantiin voi olla ihan mikä vaan. Vaikka isä ollut koulun entinen primus, kaveri on urheilija, vuosittainen köyhän opiskelijan avustaminen tai mikä vain muu. Kylläpäs puhuit itsesi täydellisesti pussiin.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viestin lähetti eagle
Ööh, siis nyt he ovat todistaneet että koulunkäynti ei ole kallista, kun toinen kirjoittajista totesi kuinka joku henkilö jonka nimeä ei tiedä sai jostain syystä josta ei tietoa 50k dollarin shekin kouluun. Tässähän vain todistetaan että koulun käyminen on helvetin kallista kun shekkien pitää olla noin suuria ja syytä shekin saantiin voi olla ihan mikä vaan. Vaikka isä ollut koulun entinen primus, kaveri on urheilija, vuosittainen köyhän opiskelijan avustaminen tai mikä vain muu. Kylläpäs puhuit itsesi täydellisesti pussiin.
"Peruskoulutus" tarkoittaa edelleen USA:n mittapuulla tuota jo aiemmin mainitsemaani koulutaivalta high schooliin asti, joka on siis kävijälle maksuton. Tämän jälkeen sitten opiskelijalle avautuukin jo uusia vaihtoehtoja, kaikki eivät jatka eteenpäin joten voitaneen hyvinkin puhua "jatkokoulutuksesta" joka on sitten maksullista - kuten joissain tapauksissa myös Suomessa. Ainoa vain, että lisäksi maksamme tästä "ilmaisesta koulutuksesta" myös koko elämämme halki veroja (olettaen että jäämme tänne Suomeen asumaan, eikä mitään mullistavaa tällä saralla tapahdu). Taisit itse kömpiä sinne pussiin, jos joku.

Sen tiesinkin että erilaiset tukimuodot, stipendit ja muut ovat jotakuinkin yleisiä, mutta se oli minulle itseasiassa kokonaan uutta tietoa että köyhimmistä oloista tuleville opiskelijoille on jopa ihan tukipaketteja jatkokoulutusta varten.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Jussi77
Ja raha menee... Niin minne? Kansalaisten hyvinvointiin? Eikös se ole hyvä asia? Unohdat että Suomellakin on ulkomaanvelkaa todella paljon.

Suhteessa Yhdysvalloilla vaan taitaa tuo ulkomaanvelka olla aivan eri luokkaa.

Globaalin taloudenpidon kannalta ajatellen olisi tietty parempi ettei tätä Yhdysvaltojen taloutta kosketa suuremmat katastrofit tässä lähitulevaisuudessa.

Lienee hyvä myös välillä miettiä sitä mitä mahtaa tapahtua siinä tapauksessa jos rahahanat pistetään kiinni, ts. Yhdysvallat ei voikaan enää elää velalla. Mitä jos Kauko-idän rahoittajat sulkevat omat pussinsa?

Suureen maahan mahtuu monenlaista. Toki viestii omaa kieltään yhteiskunnan asettamista vaatimuksista kansalaista kohtaan, kun lukutaidottomanakin näemmä 3% pärjäilee.

Kertoo myös jotain koululaitoksesta.

Olisi kuitenkin mukava tietää mikä lukutaidottomien osuus on siirtolaisväestössä, ja kuinka paljon tämä osuus nostaa tätä kokonaislukutaidottomien määrää. Vai lasketaanko lukutaidottomiin muut kuin Yhdysvaltojen kansalaiset, jolloin melkoinen osa siirtolaisista jää automaattisesti laskennan ulkopuolelle.

"Yleensäkin" lapsikuolleisuus ei ole ongelma myöskään USA:ssa, mutta maassa jossa on myös köyhyyttä on myös tällaisia pulmia. Turhaa sitä kuitenkaan lähteä yleistämään koko amerikkalaista yhteiskuntaa "yleisesti" koskevaksi.

Jos köyhien lukumäärä nousee vuosi vuodelta heijastunee tämä näihin lapsikuolleisuuslukemiin. Minä ainakin olisin tällaisestä yhtälöstä varsin huolissani mikäli olisin päättämässä terveydenhuollosta Yhdysvalloissa.

Mitä enemmän köyhiä - sitä enemmän osattomia jotka tippuvat kaiken tukiverkon ulkopuolelle, tämä ei voi olla heijastumatta sisäisiin oloihin pidemmällä aikavälillä.

Tähän kun lisätään runsan heikosti koulutetun siirtolaisväestön osuus - mikä vaikutus tällä on maan taloudenpitoon ja sisäpolitiikkaan kun ylempi keskiluokka ja rikkaat jäävät lopulta täydelliseen alilyöntiasemaan. Hispanot taitavat olla kymmenen vuoden kuluttua maan suurin vähemmistö - ja lisää heitä tulee maahan vuosittain.

...Kunnes taas talouden suunta muuttuu ja laskukautta seuraa nousukausi. Niinkuin taloudelle ominaista on.

Niinpä! Täytyy vaan toivoa ettei tämä laskukausi pääty todelliseen talouden romahdukseen - sen vaikutus geopoliittisesti ja -taloudellisesti olisi varsin tuhoisaa.

Apokalyptisimmissä ennustuksissa puhutaan Yhdysvaltojen hajoamisesta tällaisen täydellisen talousromahduksen seurauksena, vaikka nämä jätettäisi huomioimatta, eivät ennusteet mahdollisen romahduksen seurauksista ole kovinkaan hyvät. Itse en todellakaan toivo tällaistä romahdusta, mielummin jokin muu (ja sivistyneempi) tie.

vlad.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
vlad iski lukutaidottomuudessa naulan kantaan. Siina on nimenomaan mukana siirtolaisetkin, silla onhan nekin USAn kansalaisia, vaikka muualta on alunperin tullutkin. Mukana tulee perheet ja muut ja sitten asutaan omassa "yhdyskunnassa". Kun viela muistaa, etta niita on vaikka mista maailmankolkasta (kaikkialla ei ole meidan kirjaimia) ja minka ikaisia, niin tokko tuo nyt mikaan ihme on, jos lukutaidottomuus on tota luokkaa. Montakohan "kiinalaistakin" (ym) tassa maassa on? Entas meksikolaiset, jotka usein asuvat ihan omissa oloissaan?

Suomessahan tata ongelmaa ei ole. Enka lahde provosoimaan miksi.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Viestin lähetti 1Timer
vlad iski lukutaidottomuudessa naulan kantaan. Siina on nimenomaan mukana siirtolaisetkin, silla onhan nekin USAn kansalaisia, vaikka muualta on alunperin tullutkin. Mukana tulee perheet ja muut ja sitten asutaan omassa "yhdyskunnassa". Kun viela muistaa, etta niita on vaikka mista maailmankolkasta (kaikkialla ei ole meidan kirjaimia) ja minka ikaisia, niin tokko tuo nyt mikaan ihme on, jos lukutaidottomuus on tota luokkaa. Montakohan "kiinalaistakin" (ym) tassa maassa on? Entas meksikolaiset, jotka usein asuvat ihan omissa oloissaan?

Suomessahan tata ongelmaa ei ole. Enka lahde provosoimaan miksi.

Niin no saa siinä olla ulkomaalainen poikineen(niin ja kyllähän niitä siis toki onkin), kun miljoonia lukutaidottomia. Luulisin kyllä että näistä ulkolaisista jotka ovat omissa yhteisöissään ei saada tilastoihinkaan tietoja niin helposti. Varsinkin kun on valtaisa määrä laittomia ulkolaisia.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Jussi77
Toki olen huomioinut, mutta myös todennut että ne eivät ole koko totuus esitetyistä asioista. Esim. kasvavalle ulkomaanvelalle on olemassa jokin syy, eikä rahakaan ole taivaan tuuliin lennellyt.

Ei ainakaan yhteiskunnan eriarvoisuuden ratkaisemiseen ole näitä rahoja käytetty, sen sijaan käynnissä olevat sotatoimet vievät miljardeja taaloja kuukausittain ylimääräistä. Osa velasta käytetään näiden kulujen kattamiseen, osa taasen sellaisten kulujen kattamiseen joilta on budjetista alunperin leikattu koska sotatoimet vaativat huomattavasti ennakoitua enemmän rahaa.

Eurooppalaiset tavalliset kaduntallaajatkin vain tässä suhteessa kuvittelevat olevansa jotain talousanalyysien huippuosaajia ja keskustelupalstojen viisaat toistelevat yksissä tuumin samoja mantroja USA:n taloudesta ja häämöttävästä lopusta; kuka kuitenkin todella tuntisi USA:n taloutta, ja voiko olla näin että USA itse ei kenties olisi asiasta perillä jopa eurooppalaista näsäviisasta palstakirjoittelijaa paremmin? Vaikea uskoa.

Vaikeahan sitä on kenenkään tarkkaa analyysiä lähteä tekemään kun itsessään Yhdysvalloista löytyy useamman sortin analyysejä - sellaisia jotka on laadittu muutenkin kuin mutu-tuntumalla.

Toivoa sopii etteivät nämä pahimmat mahdolliset ennusteet pidä paikkaansa.

vlad.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Viestin lähetti eagle
Niin no saa siinä olla ulkomaalainen poikineen(niin ja kyllähän niitä siis toki onkin), kun miljoonia lukutaidottomia. Luulisin kyllä että näistä ulkolaisista jotka ovat omissa yhteisöissään ei saada tilastoihinkaan tietoja niin helposti. Varsinkin kun on valtaisa määrä laittomia ulkolaisia.

Nyt tassa taytyy myos muistaa se fakta, etta toi noin 97%n luku on luku- ja kirjoitustaidollisia, ei vain lukutaidollisia. Eli siis kaannettyna USAn vaestosta on luku- ja/tai kijoitustaidottomia noin 3%. Mika tekee on paivana vajaat 9 miljoonaa. Suuri lukuhan se on, mutta siina on mukana nimenomaan kaikki USAn kansalaiset, jotka ovat 15 vuotta (nain olen kasittanyt) tai vanhempia.

Siirtolaisia kun tarkastellaan, niin jo pelkkia aasialaisia taalla on enemman kun tuo 3%. Nimittain 4.2%. Hispaanoja ei enaa edes kaikissa tilastoissa luokitella siirtolaisiksi, joten sekin vaaristaa tuota 3%n lukua jonkin verran. Ja mita noihin aasialaisiin tulee, niin jokainen joka on kaynyt edes jossain merkittavassa "China Townissa" (New York, San Francisco, Vancouver (vaikka onkin Kanadassa)), tietaa mika se meininki siella on. Ja tassa ei puhuta edes intialaisista ym viela... Pikku detaljina esim, etta San Franciscon (vaikka onkin pieni kaupunki) vaestosta jo pitkalle yli 30% (!!) on kiinalaisia ja taiwanilaisia. Vajaa puoli miljoonaa. Ja heista (ihan vaan esimerkkina) reilu 10% ei ole kouluja juurikaan kaynyt. New Yorkissa on suurin piirtein saman verran kiinalaisia ja heista 42% on vailla sen kummallisempaa koulutusta (75% heista on syntynyt USAn ulkopuolella)

En nyt siis puolustele tata luku- ja kirjoitustaidottomien maaraa millaan tavalla, vaan tuon esille sen puolen (tasta koko keskustelusta), etta numerot on numeroita ja niita lukiessa pitaa ottaa huomioon monen monta muutakin asiaa kuin vaan se kylma luku. Varsinkin kun puhutaan sellasesta kansojen sulatusuunista kun USA.

**edit:typo**
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti steepler
Eräs varma tapa köyhille kerätä rahaa opiskeluun on armeijaan meno jonka muutaman vuoden palveluksen jälkeen saa rahaa opitoihin. Tämä nyt on tietenkin hieman riski hommaa kun tuota muutamaa vuotta ei välttämättä selviä hengissä.

Armeija on yleensäkin monille värillisiin vähemmistöryhmiin kuuluville eräs niitä reittejä joita myöten voi kavuta pois odottavasta köyhyysloukusta, jopa hyvin merkittävä reitti.

Sama pätee nykyään moniin alemman keskiluokan (+köyhät) valkoisiinkin.

Irakin sodan alkuvaiheissa kun seurasin tarkemmin taistelussa kuolleiden julkisuudessa kerrotuja henkilöhistorioita niin kyllä niistä paistoi vahvasti läpi se, että Irakiin oli haalittu alempaan keskiluokkaan (tai köyhien) kuuluvien lapsia - poikkeuksiakin tietty oli, mutta perin tavanomaista se oli, että uhrin taustat viittasivat muuhun kuin ylempään keskiluokkaat puhumattakaan rikkaista.

vlad.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Koyhyydessa on sekin juttu, etta se ohjaa ihmisia erilaisiin selviytymismetodeihin. Toiset nojaavat toimeentulotukeen ja yhteiskuntaan. Toiset lahtevat pr**le vaikka sotaan, jotta perhe sais fyrkkaa. Toiset panevat sitten vaikka lapsensakin ompelemaan adidas -merkkista jalkapalloa aasiassa. Kunhan vaan saataisiin edes vahan ruokaa ja selvittaisiin hengissa.

Sita on sitten todellista koyhyytta kokemattoman helppo arvostella.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti 1Timer
Toiset panevat sitten vaikka lapsensakin ompelemaan adidas -merkkista jalkapalloa aasiassa. Kunhan vaan saataisiin edes vahan ruokaa ja selvittaisiin hengissa.

Sita on sitten todellista koyhyytta kokemattoman helppo arvostella.

Parempi lienee sanoa, että vanhemmat myyvät lapsensa nähin orja-pajoihin tai prostituoiduiksi - no, lopputulos jokatapauksessa sama. Huvittavaa, tai vähemmän huvittavaa, sikäli, että harvoinpa näiden lapsensa myyneiden perheiden elintaso kovinkaan kummoisesti nousee. Tekohengityksestä lähinnä kyse jossa ennenpitkää palataan takaisin maanpinnalle - tai sen alle, ihan miten asian nyt ottaa.

vlad.
 

Jouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Big River Prospects
The Land of the vihaisennäköinen lintu..

Mielenkiintoinen keskustelu. On mukavaa nähdä, että edes Jussi on ymmärtänyt katsoa asiaa avoimella mielellä ja tajunnut sen, että eri paikoissa erilaiset systeemit sopivat paremmin. Pienenä maana Suomi on monesta syystä ehkä paremmassa asemassa ja kansalaiset onnellisempia kun toimitaan siten kuin toimitaan. USA:n systeemi taas siirtolaiskulttuureineen toimii toisella tavalla. Molemmissa on omat puolensa.

Pohjois-Amerikassa asuvana onnekkaana siirtolaisena oma näkemykseni on joissakin asioissa tyypillisen Jussin lanseeraamaan "euromiehen" näkemyksistä täysin poikkeava. En siis esitä universaalista totuutta, tämä on vain yhden miehen kokemukseen perustuva näkemys. En osaa esittää toisten kirjoittajien vaatimia linkkejä ja tilastoja, annan esimerkkejä puhtaasti käytännön kokemuksesta. Olen tilastojen suhteen Scotty Bowmanin linjalla.

En missään nimessä myöskään ikinä dissaisi Suomea ja sen oloja, omat kokemukseni Suomesta ovat ajan kultaamat, joskin realistiset ja kokemusta on sieltä yhteiskunnan alemmalta puolelta.

En ole koskaan pitänyt itseäni ollenkaan fiksumpana tai sivistyneempänä kuin pohjoisamerikkalaiset ovat - ehkä tämä johtuu kotikasvatuksesta ja Kanadassa teini-iässä vietetyistä ajoista.

Ensinnäkin, ns. keskivertokansalaisten elämä - elämisen taso ja laatu- on p-amerikassa huomattavasti paremmalla tasolla kuin Suomessa joka tavalla. Täysin eri planeetalla. Tarkoitan tällä juuri tätä, heh, Red Neck Joe:a, joksi itsenikin lasken, vaikka en aja pick-upilla, ja saan olla sisätöissä.
Asuminen, palkat, mahdollisuudet, kaikki mitä pystyn ajattelemaan ...ainoa asia missä kadehdin suomalaista systeemiä on runsaat kahden kuukauden maksetut vuosilomat mistä täällä saa uneksia. Vapaa-aika perheen ja ystävien kanssa on tärkeää, p-amerikalla olisi tuossa oppimista Suomesta. Sunnuntai on tarkoitettu vapaapäiväksi, joka vietetään tietyllä tavalla oli uskovainen tai ei.

Pohjoisamerikkalaisen keskivertokansalaisen networth on täysin eri planeetalla kuin keskivertosuomalaisen. USA:n ja Kanadan liittovaltiot saattavat olla veloissa, mutta yksittäisten kansalaisten omaisuus on huomattava. Eläkesäästöt ovat täysin eri planeetalla niin USA:ssa kuin Kanadassa. Oma isäni on tavallinen eläkeläinen Suomessa, tiedän hyvin tarkalleen millaista ihanuutta se on.

Mitä mahdollisuuksiin mainittuun sosiaaliseen nousuun tulee, mielestäni p-amerikassa siihen on jokaisella paljon paremmat mahdollisuudet kuin missään muualla maailmassa.

Luokkayhteiskuntaa ei ole, kukaan ei ole kiinnostunut mikä tai kuka isäsi on tai mistä olet kotoisin tai kuka olet jos osaat hommasi. Mitä kouluihin tulee, olen itse mainituista pahamaineisista Pohjois-Helsingin ghetoista kotoisin, enkä tunne itseni lisäksi ketään, joka olisi omasta ghetostani mennyt samoihin aikoihin yliopistoon tai korkeakouluun. Kaupunginosassani ei siihen aikaan ollut edes lukiota, koska harva meni edes sinne.

P-amerikassa ns. ammattimiehet, eli nämä paremman kansan halveksimat "amisviikset" ansaitsevat huomattavasti paremmin kuin Suomessa sekä heidän arvostuksensa sosiaalisesti on luokattomassa yhteiskunnassa hyvä.
Ammattimiesten palkat ovat 2-3 kertaa suuremmat kuin vastaavat Suomessa.

Asun nyt kaupunginosassa, jonka keskivertokotitalouden vuosiansiot ovat noin $130.000 Kanadan taalaa. Suurin osa naapureistani on Red Neck Joen näköisiä kavereita ja heidän perheitään.
Suomessa heillä ei olisi mitään asiaa tämännäköiseen paikkaan, paitsi ehkä korjaamaan jonkun taloa.

En ole koskaan lähtenyt siirtolaiseksi ns. parempi elämä tai hieno kämppä mielessä tms, en välitä ko. asioista oikeastaan ollenkaan, tähän vuoteen saakka ajoin töihin 400 taalan arvoisella ruosteisella autolla jne. eikä se imagoani haitannut. En siis ole pätkääkään ihminen joka arvostaa suuresti omaisuutta ja sellaisia asioita. Elämässä on muita asioita, joihin onnellisuuteni perustuu.

Mitä köyhiiin ja kodittomiin tulee - asun Albertan provinssissa, joka on Kanadan rikkain provinssi. Alberta on täysin velaton "osavaltio", jonka budjetti on jatkuvasti runsaasti plussan puolella. Alberta maksaa paljon muun Kanadan laskuja. Terveydenhuolto on "ilmaista", koulujen taso kaikille erittäin hyvä ja mahdollisuuksia tehdä mitä haluaa on kaikkialla. Työttömyys on neljän prosentin luokkaa, töitä on kaikille halukkaille vaikka kuinka paljon, verot ovat pieniä ja hintataso ehkä 2 kertaa alhaisempi yleisesti kuin Suomessa. Asuntojen hinnat ovat 3-4 kertaa halvemmat kuin vaikkapa Helsingissä ainakin.

Mitä noihin working poor-duuneihin tulee, täällä monet isot - amerikkalaisten omistamat - firmat kouluttavat työntekijöitään ja täysin kouluja käymättömälle nämä ovat hyviä paikkoja nousta hyvään elämään käsiksi jos jaksaa ja on halua yrittää. Olen itse aloittanut täysin pohjalta mainitun evil-firman pahimmalla kilpailijalla joskus ja pelkästään olemalla halukas tekemään duunia olen päässyt tasolle, josta en oikeastaan osannut edes haaveilla aikaisemmin.

Olen paljon tekemisissä samoissa hommissa olevien amerikkalaisten kanssa ja tiedän heidän tilanteensa hyvin tarkasti.

Esimerkkini ovat Kanadasta, mutta USA:n puolella halvemman verotuksen vuoksi asiat ovat vielä jonkin verran paremmat tavalliselle Red Neck Joelle. Jussi77:n tarkoittamista tavallisista ihmisistä on juuri kyse, ns. ammattikoulutason koulutuksella pääsee jo todella pitkälle tai omaamalla taitoja jollain alalla.

Silti esimerkiksi kotipaikassani
Edmontonin kaupungissa on kodittomia pakkasessa ulkona, köyhiä ja onnettomia. Ei silmiinpistävän paljon, mutta tiedän asian, koska olen mukana yrittämässä auttaa näitä ihmisiä. Olen usein tätä asiaa miettinyt, miksi näin helpossa yhteiskunnassa on köyhiä, jotka eivät millään pärjää, vaikka kuka tahansa pääsee hyvän leivän kantaan kiinni kävelemällä melkein mihin tahansa missä huudetaan suorastaan työvoimaa. Onko tietty prosentti kansasta kaikkialla sitten niin luusereita, etteivät he pärjää oikein missään?

Syyt ja seuraukset tähän asiaan olisivat tietenkin kokonaan toisen viestiketjun aihe; perusperheitten hajoaminen, siirtolaiset, intiaanipolitiikka, sukupolvesta toiseen sosiaaliturvaloukkuun joutuneet perheet jne. Esimerkiksi tavalliselle suomalaispojalle on käsittämätöntä mikä mättää monien intiaanien elämässä, kaikki on ilmaista, kaikki mitä tarvitsee annetaan, moni heimo antaa "ylioppilaslahjaksi" sata tuhatta taalaa ja silti ollaan kujilla tillin tallin ja puukotellaan toisia punanahkoja. Mistä tämä johtuu?

En ole koskaan edes käynyt missään, missä olisi parempi talouselämä kuin täällä, käytännössä täystyöllisyys, halpoja vuokra-asuntoja joka paikassa ja vielä todella edulliset omistusasuntojen hinnat yleisesti. Silti osa kansasta ei pärjää mitenkään.

Väite, ettei Suomessa ole köyhiä tai kodittomia ollenkaan on erikoinen, koska itse pystyn näyttämään näitä omasta kotikaupungistani noin 10 minuutissa, koska satun tietämään missä he majailevat.

Mitä taas ketjun alkuperäiseen aiheeseen, amerikkalaisvastaisuuteen, tulee, se on ollut olemassa Suomessa jo kauan aikaa sitten. Kaikkia USA:n presidenttejä on haukuttu sotahulluiksi imperialisteiksi tietyissä medioissa niin kauan kuin olen osannut lukea. Todella mielenkiintoinen huomio Special Guestiltä oli epäillä, että nyt kun EU-jäsenyyden perusteella suomalaiset mieltävät itsensä keskieurooppalaisiksi he ovat omaksuneet saman historiasta johtuvan katkeruuden ja alemmuudentunteen paremmin pärjännyttä USA:ta kohtaan. On selvä fakta, että USA oli 1900-luvun ykköstähti maa maailmassa lähes kaikessa. On selvää, ettei saksalainen pidä USA:sta, koska nämä tulivat ja ottivat maan haltuun voitettuaan sodan. On selvää etteivät ranskalaiset pidä amerikkalaisista, jotka tulivat, ajoivat natsit pois ja saivat monen mademoisellen suloista nauttia tästä syystä karkuunjuosseitten fransmannien silmien edessä, heh. En ymmärrä katkeruutta, ylimielisyyttä, aliarviointia tai arvostelua ketään toista kohtaan, omassa elämässä riittää tekemistä tarpeeksi.

En ymmärrä miten toisilla on vapaa-aikaa niin paljon, ja halua tutkia ja arvostella jonkun muun maan asioita yöt ympäri vaikka omassakin olisi korjaamisen varaa aina.

Amerikanvastaisuus on ollut olemassa aikojen alusta saakka, sillä ei ole mitään tekemistä Irakin kanssa, eikä se mene pois ilmeisesti niin kauan kuin "EUROMIES" vaikuttaa..
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Jouni, muuten hyvä teksti, mutta sellainen suuri erohan on juuri Kanadan ja USA'n välillä että sosiaaliset toiminnot on aivan eri tavoin hoidettu. Niin ja tällä hetkellä toisen velka kasvaa kasvamistaan ja toisen ei. Niinpä elämä on jo kovin erilaista USA'ssa kuin Kanadassa, varsinkin köyhille, jatkossa vielä korostuen. Sanoisin että ero on suhteessa radikaalimpi kuin Suomen ja Norjan, vaikka näidenkin maiden välillä on kovasti eroa(ja olemme myös rajanaapureita kuten Kanada&USA).

Niin ja jos et huomannut koko ketjuhan pohjautuu Amerikkalaisvastaisuuteen, ilman ketjun aloittamista trolli ei olisi saanut keskustelua käyntiin.

Mutta itselläni ei nyt enempää tarvetta aiheesta jatkaa, koska oma näkökantani tullut selväksi ja menee vain rautalantöiksi. Edelleenkään USA'ta vastaan itsessään ei ole mitään, vain tiettyä asioita siellä ja tiettyjä ryhmittymiä sekä tiettyjä systeemejä.
 

Jouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Big River Prospects
Fat-Ass Americans ruining our Game!

Kiitos Eagle (Vihasennäköinen lintu siis). Albertan uskalsin ottaa esimerkiksi, koska tämä on hyvin erilainen paikka Kanadassa, progressiivisen konservatiivi (lue: red neck) puolueen jo pitkään johtama valtio, jossa ei ole Kanadan muitten osien tyylistä sosiaalitointa, ei samoja veroja jne - Alberta on lähes USA:laisen osavaltion kaltainen monella tapaa. Yhdessä vaiheessa fattan varaan joutuneille annettiin täällä bussilippuja Vancouveriin ja sosialistiseen Brittiläiseen Kolumbiaan. Albertassa ei ole hyvä olla jouten, the big dog eats first.

Terveydenhoito on liittovaltion alainen asia ja siten ilmainen täällä ja se on toki iso ja erilainen asia USA:han verrattuna. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että todella varakkaat kanadalaiset menevät hoidattamaan itsensä rajan eteläpuolelle jos tarvitsee.

Alberta on viimeisenä taistelemassa homoavioliiton sallimista vastaan, ammattiyhdistykset eivät täällä jyllää lähes ollenkaan kuten muualla, suurin osa albertalaisista aseenomistajista ei tahallaan rekisteröi pyssyjään jne. asenteet ovat hyvin "texasilaisia", itse asiassa paikka näyttää hyvin Texasilta kesäisin. Talvella Siperialta.

En näe suurta eroa Albertan ja vaikkapa Montanan välillä. Torontossa meitä pidetään täysin juntteina.

Huomionarvoinen "euromiehen" kanssa on myös amerikanvastaisuus täällä Kanadassa. Alberta oli tutkimusten mukaan ainoa provinssi, jossa Bush oltaisiin äänestetty toiselle kaudelle jos kanadalaiset saisivat päättää. Suuri syy tähän oli Bushin lupaama rajojen avaaminen Albertan pihvikarjalle, jota Kerry ei olisi tehnyt.

Kanadassa myös USA:ta kohtaan tunnetaan nykyisin antipatioita ehkä enemmän kuin aikaisemmin. Yksi suuri syy omasta mielestäni on se, että hyvin moni korkealle tai sopivasti koulutettu lähtee sinne leveämmän leivän ja pienempien verojen luo. Ja sitten on tietenkin jääkiekko, jonka amerikkalaiset ovat pilanneet....ensin veivät Gretzkyn, ja nyt..
 
Viimeksi muokattu:

Viljuri

Jäsen
Mielenkiintoinen kirjoitus, Jouni.

Olen montakin kertaa netin kautta keskustellut muutamien Etelä-Albertalaisten kanssa (Calgary, heh heh), ja esittämäsi kuva Kanadan provinssien eroista on noiden keskustelujen perusteella myös minulla melko samanmoinen.

Mikä mahtaisi muuten mielestäsi olla Calgaryn ja Edmontonin ero niinkuin yleisellä tasolla työpaikkojen ja yrittämisen mielessä?

Noin sivumennen, ja jääkiekkoaiheisena kommenttina voi toivoa, että "Battle of Albertaan" tulisi uutta virtaa, ainakin viimekaudella päävihollinen Flamesille oli BC Chokers eikä suinkaan Oilers! ;)

---------------------

kommentti varsinaiseen keskusteluun:

Muutoin kommenttina Suomessa vallitsevaan kuvaan amerikasta voisin vielä lisätä, vaikka pitäisi olla hiljaa, että ainakin jotkut ovat onnistuneet yhdistämään Neuvostoliittolaiset propagandatarinat 70-luvulta ranskalaiseen arroganssiin.

Mikäli po. synteesi olisi mistään kotoisin, siinä olisi ainakin yksi hyvä puoli, koska ranskalais-tyyppisen arroganssin syntyminen liittynee ilmeisesti suomalaiskansallisen itsetunnon kasvamiseen 90-luvun puolivälin jälkeen (EU-jäsenyys, Nokiat yms. ja/tai erilaisissa tilastointikilpailuissa menestyminen).

Ihmeelliseltä tuntuu lukea Suomen kaltainen pienen maan "havukka-ahon ajattellijoiden" mielipiteitä siltä osin, kun he mahdollisesti omaksuvat yllättävällä kiihkolla vastaavia näkemyksiä anglo-saksisesta maailmasta kuin ranskalaiset ja saksalaiset.

Vaikka itse olen kotoisin Itä-Suomesta alunperin, jossa kulttuurivaikutteet olivat varsin vähäisiä (heh), niin minulle on ollut emotionaalisella tasolla aina selvää, että anglo-saksinen maailma on loppujen lopuksi paljon lähempänä suomalaista yksilökeskeistä ja osin protestanttista työn- ja pärjäämisen etiikkaa kuin mikään mannermainen Hegeliläinen höpötys.

No tämä täältä pääkaupungista tältä osin. Nyt ei puutu kuin empiriokritiikki ja dialektinen materialismi.

Editoitu jonkin verran.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös