Viestin lähetti varjo
Huoh, tilastollista tarkastelua tässä tehdäänkin, koska keskivertoamerikkalaista olisi muuten mahdoton määritellä, vai monellako perheellä tiedät olevan 2.jotain lasta jne.
Luehan uudelleen, niin huomaat että puhun "tavallisesta amerikkalaisesta" en mistään ehdottomasta tilastollisesta keskiarvosta. Hienoa havaita, että osaat vääristellä lukemiasi asioita. Juuri muuta et näemmä osaakaan.
Viestin lähetti varjo
En minä ole tuollaista väittänyt ja en todellakaan sano, että kaikki olisi paremmin.
Kyllä, olet pyrkinyt puuttumaan erinäisiin yksityiskohtiin ja tätä kautta pyrkinyt viestittämään "kaiken olevan paremmin".
Viestin lähetti varjo
Suurin osa asioista on keskiveroisesti paremmin, se riittää itselleni.
Heh, täyttä ympäripyöreää tuubaa, et taida enää oikeastaan keksiä enempää sanottavaa? Se fakta, että edelleen molemmissa paikoissa ihmiset ovat tyytyväisiä elämäänsä kaikesta esitetystä tilastotieteestä huolimatta, ei ole edelleenkään kadonnut minnekään.
Viestin lähetti varjo
Suomen tilanne verrattuna USA:aan ei ole _ongelma_. Vaikka kuinka huidot käsilläsi, faktat vakien määrästä yms. eivät katoa minnekään.
Suomea on toki turhaa verrata USA:han, mutta silti se että muualla on suurempia ongelmia, ei poista Suomen omia ongelmia.
Viestin lähetti varjo
Mutta toisaalta, kuten eräs nimimerkki osoitti, USA:ssa asiat ovat paljon huonommin kuin Tatzikistanissa?
Keskustelu on käsittääkseni kattanut vertailua euroopan ja USA:n välillä... Ei sillä, Tadzikistanissa elävät varmaan tässä valossa tarkasteltuina lienevät tyytyväisiä osaansa. Toisaalta ero mm. kokonaisuutena yhteiskunnallisessa kehityksessä on sen verran suuri että joudumme kyseenalaistamaan mm. tilastoinnin paikkansapitävyyttä. Eikö vain?
Viestin lähetti varjo
Mutta sitten oikeasti, opettelemme katsomaan tilastoja.
Montako ihmistä/1000 ihmistä Suomessa tappaa itsensä ja montako USA:ssa?
Onko ero samankaltainen kuin vaikkapa väkivaltarikosten määrä suhteessa asukaslukuun?
Koska tuskin tuota asiaa kykenet käsittelemään (kuten olet kaikki muutkin "negatiiviset" faktat vaiennut) niin silti, itsemurhalukujen ero on aika merkityksetöntä verrattuna murhalukuihin tms.
Toki, koska se on epäedullinen eurooppalaisittain. Sinä itse nimenomaan olet kaivellut USA:n huonoja puolia esille, unohtaen euroopan huonot puolet ja USA:n hyvät puolet. Haloo?
Viestin lähetti varjo
Velkaa on paljon, mutta ei läheskään niin paljoa kuin USA:lla. Suhteessa asukaslukuun ja BKT:hen tietenkin.
Mutta julmetusti silti. Pata & kattila taas asialla...
Viestin lähetti varjo
Toki asian voi nähdä niin, mutta itse en näe kovinkaan suurena sivistysvaltiona maata, jossa ihmisiä ei opeteta lukemaan.
Mitä?!? Eikö USA:ssa opeteta ihmisiä lukemaan? Miten ne 97% ovat oppineet lukemaan, vai ovatko osanneet syntyessään? Lopetahan jo tuo tahallinen valehtelu, ei jaksa enää edes naurattaa.
Viestin lähetti varjo
Huoh, en vain jaksanut alkaa uudelleenkirjoittamaan muita tässä ketjussa esiintuotuja asioita, koska et ole niitä kyennyt huomioimaan mitenkään, ellei kieltämistä ja vähättelyä lasketa, tähänkään mennessä.
Toki olen huomioinut, mutta myös todennut että ne eivät ole koko totuus esitetyistä asioista. Esim. kasvavalle ulkomaanvelalle on olemassa jokin syy, eikä rahakaan ole taivaan tuuliin lennellyt. Eurooppalaiset tavalliset kaduntallaajatkin vain tässä suhteessa kuvittelevat olevansa jotain talousanalyysien huippuosaajia ja keskustelupalstojen viisaat toistelevat yksissä tuumin samoja mantroja USA:n taloudesta ja häämöttävästä lopusta; kuka kuitenkin todella tuntisi USA:n taloutta, ja voiko olla näin että USA itse ei kenties olisi asiasta perillä jopa eurooppalaista näsäviisasta palstakirjoittelijaa paremmin? Vaikea uskoa.
Viestin lähetti varjo
Tässä ketjussa ainoastaan yksi kirjoittaja "kaivaa raivokkaasti vikoja esiin" ja vain yksi kirjoittaja on mukana tunteella, koska vain tunteilla on mahdollista sivuuttaa niin sulavasti kaikki esitetyt faktat.
Palaahan ystävällisesti ketjun aiempiin kirjoitelmiin ja tarkastelepa, mistä kirjoitelmani ovat lähteneet; kerroin miksi en ole amerikkalaisvastainen, josta sitten lähti rönsyilemään jotain aivan muuta. Jos Sinä et kirjoittele täällä tunteella, provosoiden aiheesta kuin aiheesta, vaikket mitään aiheesta tietäisikään, niin sitten ei kukaan kirjoita tunteella.
Viestin lähetti varjo
Ei, minulle asia on merkityksetön, enkä näe mitään suurempaa tarvetta "kaivaa" USA:n vikoja esiin.
Uskon mielummin käyttäytymistäsi kuin puhettasi, sillä huomaathan varmaan itsekin, kuinka raivokkaasti hyökkäät vähänkään USA:n positiivisia puolia esittävän päälle, kuin yleinen syyttäjä?
Viestin lähetti varjo
Ei minulla ole olennaisesti mitään jenkkejä vastaankaan, ihan hyvin saatan lähteä sinne töihin valmistuttuani tms.
Kuitenkin kykenen huomioimaan kriittisesti amerikkalaisen unelman rappiota nykytilaan.
Täältä se perustava ero löytyykin, eli minä en ole havainnut mitään sen oleellisempaa rappiotilaa tavallisen amerikkalaisen elämässä; talous ei ole huippuvireessään, vaan voidaan rehellisesti puhua laskevasta taloudesta - mutta ei se vielä tavallisen amerikkalaisen elämää ole minnekään rappeuttanut.
Viestin lähetti varjo
Lapsikuolleisuus ei toki ole mikään hälyttävä ongelma, mutta eikö ole outoa että nyt USA:ssa onkin köyhiä, vaikka vielä hetki sitten väitit sen olevan vain europropagandaa tms.
Ei, tulkitset nyt taas väärin. USA:ssa on köyhiä, mutta se ei ole mikään vallitseva tavallisen kansalaisen olotila. Köyhiä löytyy kaikkialta maailmasta.
Viestin lähetti varjo
Juuri tilastollisesta analyysistä olemme puhuneet jatkuvasti, me emme voi tarkastella amerikkalaista yhteiskuntaa luotettavasti yksittäisten kertomustesi tms. pohjalta, vaan meidän on tarkasteltava suht luotettavia, objektiivisia tilastoja.
Jotka sitten saavat koko yhteiskunnan näyttämään vääristyneeltä? Joita vastaan omakohtaiset kokemukset sotivat? Anteeksi, uskon todella paljon enemmän omakohtaisia kokemuksiani kuin "luotettavien tahojen" tekemiä tilastoja ja tutkimuksia. Enhän minä välitä pätkääkään suomen hyvästä menestyksestä koulutustasotutkimuksissakaan, sillä se ei kosketa omaa elämääni millään tavalla. Miksi pitäisi välittää muistakaan minulle liki merkityksettömistä tutkimuksista vertaillessani itselleni oleellisia asioita näiden kahden maan välillä, tai tavallisten ihmisten elämää näissä maissa?
Viestin lähetti varjo
Mikä yliopistokoulutus Suomessa maksaa? Hammaslääkärit joutuvat ostamaan välinesetin itse, mutta heti ei tule mieleen muita. Ainakaan itse en ole "senttiäkään" maksanut opiskeluistani pl. tietenkin oppikirjat yms. Mutta verrattuna kymmenien tuhansien lukukausimaksuihin en näe kirjoihin käytettyjä satasia ongelmallisina.
Älä taas luule jotain - joka kuukausihan sinä maksat koulutuksestasi veroina, elämäsi loppuun asti.
Viestin lähetti varjo
High School on kelvollinen pohja niihin tehtäviin, joihin HS on kelvollinen, ei mitään muuta.
Öh, eipä hammaslääkärikään ole saanut timpurin koulutusta Suomessakaan...? Tietenkin high school valmentaa ihmisiä yleispätevänä koulutuksena, ei suinkaan vastaa mitään erikoistumiskoulutusta. Tiesitkö, että tästä on mahdollista vielä jatkaa eteenpäin USA:ssakin, vaikkapa erikoistua jollekin alalle. Ei lukiokaan itsessään valmenna vielä kansalaisia mihinkään ammattiin suomessa, eikä sen ole tarkoituskaan.
Viestin lähetti varjo
Kun lukio on takana ja "oikeita" opintojakin jo kertynyt useamman vuoden verran, en oikein jaksa enää edes lukiota arvostaa, niin yksinkertaisesti asiat esitetään ja prioriteetti on sivistämisellä.
Tämän oli kai tarkoitus alentaa high schoolin arvoa rinnastamalla sitä vähän arvostamaasi lukioon? No, kyllä se sekä lukio (jota muuten itse en ole käynyt) ja high school silti ihan hyviä koulutusasteita ovat, ja tarjoavat paljon eväitä elämän varalle. Peruskoulutustasoina arvioisin "hyviksi" molempia, jatkokoulutus on asia erikseen.
Viestin lähetti varjo
Tai kunnes laskukautta seuraa lama ja Musta tiistai?
Aivan, talous heilahtelee, mutta yleensä nousun laukaisee joku tekijä ja tällä hetkellä USA:n valtionbudjetin alijäämä ei ainakaan heti ole antamassa positiivisia vihjeitä noususta.
Niin, tällainen lamakausi tai romahduskin on se toinen mahdollisuus, tai sitten epävarmuuden jatkuminen. Kuten todettua, en tunne USA:n talouselämää kovin tarkasti (ja olen varma, ettet Sinäkään, tai oikeastaan kovin moni muukaan tällä palstalla) mutta luotan kuitenkin siihen että sielläkin joku on havahtunut tilanteeseen. Harvemmin valtiontalous suoranaiseen osaamattomuuteen kaatuu.
Viestin lähetti varjo
Yhä, yksilölliset tapahtumat ovat merkityksettömiä, koska keskiarvoisesti asiat sujuvat riittävän hyvin.
Eli ohjeesi "huonoa palvelua" tai "ei palvelua" saaneelle yksilölle on "ole hiljaa, kokonaisuus toimii"? Mielestäni yksittäistapaukset kuten tämä sukulaiselleni tapahtunut kertoo omaa kieltään puutteista suomalaisessa järjestelmässä. Olin itseasiassa aika hämmästynyt tästä yllättävästä käänteestä, sillä aiemmin olen tottunut pitämään suomalaista lääketiedettä kehittyneenä. Näin ei kuitenkaan suinkaan ole, vaan tavallinen ihminen sai parjatussa USA:ssa osaavampaa palvelua.
Viestin lähetti varjo
Yhtälailla voisin vedota siihen, miten murtaessani jalkani sain aivan täydellistä hoitoa julkisen puolen sairaaloissa. Voisin myös kertoa, miten toisen etuhampaani korvaaminen kulta-posliinikruunulla maksoi minulle aikalailla 0 markkaa ja 0 euroa, vaikka yksityisellä sektorilla olisi puhuttu tuhansista euroista.
Jos asian ymmärtäminen ja sisäistäminen on todella noin vaikeaa, suosittelisin, että jätät asioista keskustelemisen muille.
Vai suosittelet siksi, että et voi kääntää omakohtaisia tapahtumiani kuitenkaan toisinpäin, niin että vaikuttaisi että suomessa osataan ja USA:ssa ei? Ymmärrän toki logiikkaasi, mutta minulle palvelu jossa 1 onnistuneella hoidolla kuitataan 1 epäonnistunut hoito ei kelpaa, varsinkin jos halutaan ylpeillä terveydenhoidollamme. Jos haluamme ylpeillä terveydenhoidolla, niin kansalaisten on saatava hoitoa akuuteissakin jopa hieman vähäpätöisemmissä tapauksissa kuten pikkulasten korvatulehduksissa heti tarvittaessa, eikä saa tulla eteen tilanteita jossa suomalainen lääketiede ei kykene löytämään sairautta joka toisen maan perustason palvelulla löydetään vähäisilläkin testeillä ja pystytään hoitamaan. Tässä on kaksi surkeaa epäonnistumista suomalaisessa terveydenhoidossa, eikä tällainen palvelu saa olla kehumisen arvoista.
Viestin lähetti varjo
Minä tiedän tarkkaan montako potilasvahinkoilmoitusta Suomessa todetaan lääkärien virheeksi, uskallatko heittää arviota?
En uskalla, koska ei ole mitään käsitystä. Sukulaiselleni sattunutta tapausta ei ole kirjattu potilasvahingoksi, vaan se on yksinkertaisesti kuitattu ettei mitään sairautta ole löydetty. Mitään yhteydenottoja asian tiimoilta jälkikäteen ei ole ollut, vaikka luulisi kiinnostavan...
Viestin lähetti varjo
Ei kukaan ole niin väittänyt, jos suhtautuisit asiaan pienemmällä kiihkolla saattaisit huomata sen.
Yhä, en minä USA:aa vihaa.
Vastaan sillä kiihkolla, jolla itse olet vastannut omiin kirjoituksiini.