Laitan nyt vielä kerran oikeuskanslerin päätöksen vuodelta 2019. Teen sen siksi, että edelleen näyttää olevan aktiivista käsitystä, jonka mukaan juridista velvoitetta ei ole. Se on väärä tulkinta, velvoite on olemassa:
Oikeuskanslerin oikeudellinen arvio on, että perus- ja ihmisoikeudet, erityisesti perustuslaissa ja lapsen oikeuksia koskevassa yleissopimuksessa turvattu oikeus elämään, lapsen edun ensisijaisuus häntä koskevissa toimissa sekä julkisen vallan perus- ja ihmisoikeuksien perustuslaissa säädetty turvaamisvelvoite puoltavat sitä, että valtioneuvosto pyrkii kansainvälisen oikeuden mukaisesti ja konsulipalvelulain mukaisten toimivaltuuksiensa nojalla ja puitteissa kotiuttamaan ainakin lapset
Oikeuskanslerin käsityksen mukaan Suomen viranomaisten on käytännössä mukauduttava Syyriassa olevan leirin hallinnoijien tai mahdollisten muiden toimijoiden asettamiin ehtoihin. Tällaisessa tilanteessa korostuu toimivaltaisen viranomaisen laaja harkintavalta siitä, mitkä toimenpiteet ovat mahdollisia.
www.okv.fi
Niille jotka eivät seuranneet infoa, erityisedustaja Jussi Tannerin selvitys tilanteesta tiivistettynä alla:
Erityisedustaja Jussi Tannerin mukaan sunnuntaina kotiutetuista henkilöistä ei ole tullut hänen tietoonsa sellaista turvallisuusuhkaa, mikä olisi antanut perusteen jättää äidit lapsineen kotiuttamatta.
www.hs.fi
Kotiuttamisen oikeusperusta on Tannerin mukaan selvitetty tarkasti, ja sen pohjana on käytetty erityisesti oikeuskanslerin lausuntoa. Myös muita asiantuntijakeskusteluja on käyty.
"Toimintamme oikeusperusta ei ole kovin epäselvä", Tanner sanoo.
Suomalaisten lasten perusoikeudet on turvattava, jos se on mahdollista Tannerin mukaan. Oikeudet eivät toteudu leirellä Syyriassa, eivätkä ne ole turvattavissa myöskään niiden lähialueilla, joten ainoa mahdollisuus on kotiuttaa.