Huostaanotolle on laissa perusteet.
Huostaanotto - THL
thl.fi
Viranomaiset perustelevat näiden avulla miksi lapsi/ nuori otetaan huostaan. Jos huoltaja vastustaa huostaanottoa, hänen tulee kumota sosiaaliviranomaisten perusteet.
Niin, eikö perustelu ole juurikin todistelua? Tai jos mennään hallintokäyttölaki 33 pykälän mukaan. Niin kummalakaan osapuolella ei ole niin sanotusti todistustaakkaa?
Ja en käsittääkseni sanonut tai se ei ollut lähtökohtani ensimmäisessä kirjoituksessani, että ilman perusteita huostaanotetaan. Lähtökohta sillä alunperin ennen kuin tämä keskustelu meni pommitukseksi, oli se, että välttämättä naisia ja lapsia ei saada erotettua kun oikeuskäsittelyt on käyty. Tilanne voi oikeuskäsittelyn jälkeen olla naiselle myös myönteinen vaikka Syyriassa olisi tehnyt rikoksia. Huostaanotto voi olla voitokas, vaikka olisi ollut Syyriassa itse enkeli. Tämä oli lähtökohtani, joka lähti sivuraiteillem
"Hallintolainkäyttölaissa ei ole säännöksiä todistustaakan jaosta. Hallintolainkäyttölain perusteella selvitysvelvollisuus huostaanoton edellytyksistä kuuluu viranomaiselle. Huostaanottoa vastustavalla on puolestaan selvitysvelvollisuus niistä seikoista ja olosuhteista, joiden vuoksi huostaanottoa tulisi hänen mielestään pitää lainvastaisena. Osapuolille kuuluvaa selvitysvelvollisuutta tukevat hallintolainkäyttölain säännökset tuomioistuimen omasta selvitysvelvollisuudesta, jonka toteuttamisessa on otettava huomioon oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin perusvaatimukset.
Hallintolainkäytössä ei sovelleta käänteistä todistustaakkaa. Kysymyksessä ja edellä viitatuissa lehtikirjoituksissa esitettyä näkemystä käytännön ratkaisutoiminnan perustumisesta käänteiseen todistustaakkaan ei ole todennettu missään tutkimuksessa tai selvityksessä."
Trip
www.eduskunta.fi
Ja kuten sanoin, olen voinut tulkita asiaa väärin. Ja täytyy vielä tarkemmin tutustua.
Puhuin kuitenkin myös itse viranomaisen todistustaakasta joka ilmeisemmin on virheellinen huomio.