Ihan yleinen käytäntö on se, että viranomaisen päätökset pitää todistaa vääräksi. Jos verottaja tekee päätöksen, että joudut vaikka maksamaan enemmän veroja, niin sinun ongelmasi on todistaa, että he ovat väärässä. Kyllä, tämä on täysin länsimaisen oikeuskäytännön vastaista, mutta business as usual.
Jos nainen sanoo, ettei tiennyt mihin joutuu ja että on uhri. Todistustaakka osoittaa rikos on huostaanotolla ja virkamiehellä. Nytkin Hallitus on puhunut kiireestä, kuten linkittämässäni tapauksessa. Kun puhutaan yksilöstä ja hänen oikeuksistaan, todistustaakka osoittaa tämän yksittäisen naisen kelvottomuus on huostaanotolla ja syyttäjällä. Siihen ei riitä edes Supon yleismaailmallinen ilmoitus siitä, että lähes kaikki naiset on osallistuneet vääryyksiin.
Minäkin uskon että kaikki naiset ovat vaarantaneet lapsensa, mutta miten todistat jos yksikään suomalainen virkamies ei ole tutkijana voinut tutkia yksittäisten henkilöiden rikoksia paikanpäällä.
En siis puolusta naisia. Vaan puhun siitä, että joka väittää huostaanotolle olevan perusteet joutuu hän yksilöidysti myös perustelemaan väitteensä. Mikä on se rikos? Sekö, että mahdollisesti ovat osallistuneet? Että Isis sitä ja tätä? Nainen voi vastata, olen uhri, minua on käytetty hyväksi ja en päässyt pois. Menin paikalle, oli väärin tehty, en päässyt pois, tulin rakskaaksi, minua ja lasta ei päästetty.
"Sosiaalipuolella monia päätöksiä joudutaan tekemään todella vaikeissa olosuhteissa, suuren työmäärän keskellä ja vajaalla miehityksellä, Heiniö selittää tapahtunutta.
– Työpaineidenkin alla on silti pyrittävä entistä suurempaan tarkkuuteen, Heiniö painottaa.
Sosiaali- ja terveysjohtaja Heiniö sai huostaanottopäätöksen tekijänä 45 päiväsakkoa, joista maksettavaa kertyy lähes 2 500 euroa"
Uudenkaupungin sosiaaliviranomaiset ottivat huostaan lapsen laittomasti vuoden ja kahden kuukauden ajaksi. Lasta pidettiin omavaltaisesti sijoitettuna vielä kymmenen kuukautta sen jälkeen, kun Turun hallinto-oikeus oli erikseen kumonnut päätöksen.
www.ts.fi
www.minilex.fi