Niin siis puhut ministeristä, joka on YK-urallaan työskennellyt sellaisissa piparintuoksuisissa mestoissa kuin Balkan, Irak, Afganistan ja Darfur, ja joka totesi viisi vuotta sitten Isis-taistelijoista, että ”joko heidän kanssaan neuvotellaan tai heidät tapetaan.” Olkoot kuka vain mitä mieltä tahansa Haavistosta, mutta uskaltaisin väittää hänellä olevan ihan reaalimaailmassa kiinni oleva näkemys Isiksen kaltaisen järjestön toiminnasta.
Menneet saavutukset ovat menneitä, enkä niissäkään pidä ulkoministeriä minään supermiehenä, joka yksin toi rauhan maailmaan.
Nykytilanteessa vain kaikki viittaa siihen, että yritettiin aiheuttaa pakkotilanne valtiojohdolle ja hakea lupa, kun kone on jo ilmassa tai jopa perillä Vantaalla. Valitettavan moni pitää tätä pelkkänä osoituksena johtamiskyvyistä, minun mielestäni se oli valtuuksien ylittämistä.
Vaikka en allekirjoita kaikkea, mitä esimerkiksi Timo Haapala twiittailee, on hyvä, että joku nostaa epäkohtia esiin, eikä luota yleisesti hyväksyttyyn hyvis/pahis-asetelmaan.
Säälittävää on se, millaisen jahdin kohteeksi aiheesta joutui. Mutta jos oli osasyy suunnitelman kariutumiseen, kaivelu oli suorastaan sankarillista.
EDIT
Muokkaanpa tähän vielä yhden asian, jota olen oikeasti tässä joskus miettinyt. Onko tämä (nyt karrikoitu ja ironinen) "Finnairilla illaksi kotiin"-politiikka ulottumassa myös muihin rikoksiin kuin ISIS-hommiin? Joudun myös toteamaan, että terrorismin vastaista lainsäädäntöä en tunne kuin taskujani. Onko liittyminen ISIS-järjestöön rikos, varmaan tarkennetaan tarvittaessa tämän jupakan myötä.
Jos kuvitteellisesti meidän lintukodostamme lähdetään mukaan huumekauppaan, ihmiskauppaan tai molempiin ja joudutaan uhatuksi tai muuten hankaluuksiin, onko joku takaportti, millä saadaan Suomesta rescue rangers paikalle ja kansalaiset palautumaan? Voihan valitettavasti olla, että asiaan liittyy myös pieni lapsi, tai jopa kohdemaassa sellainen saattaa suomalaiselle syntyä.
Arvaan itse vastauksen kysymykseeni, mutta ei vertaus ole täysin järjetön. Millä erottelet rikokset, joista hankaluuksiin joutumalla sinulla on oikeus tulla haetuksi Suomeen, jotta Suomi säilyy ihmisoikeusvaltiona? Ja kuinka tässä erottelussa voi terrorismin tukeminen esiintyä edukseen, vaikka tietysti kaikki ymmärtävät vankileirin ahdistavat olosuhteet varsinkin lapsien kohdalla? Aikuisten osalta enemmistö on valinnut tiensä itse.