Sä vertaat tilannetta, missä mä olisin osallinen vallankäyttöön siihen, ettei vain poistu tilanteesta.
Ai, pahoittelut, tuossa oli kaksi erillistä vertausta joista yllä kommentoin ensimmäistä. Nimenomaan osallisia vallankäyttöön ovat olleet nämä ns. mukana naureskelijat jotka ovat tienneet asioiden laidan eivätkä ole suotta viitsineet pitää meteliä uhrien uran tai elämän pelastamiseksi. Siis, "onko ok hiljaa hyväksyä viattomien, usein nuorten naisten, uran tuhoaminen ja maineen lokaaminen jotta saa itse tavoitella tai elää unelmaansa ilman riskejä". Tässä siis vahvasti erillään esim. raiskausten uhrit joita en tietenkään syytä. Nimenomaan ala on ollut täynnä ihmisiä jotka eivät ensin ole vain poistuneet tilanteesta kohdatessaan kenties itse jotakin sopimattomana pitämäänsä mutta ei välttämättä laitonta, ja ovat tämän lisäksi olleet osallisia mahdollistajina ja hyötyjinä.
Olen vahvasti eri mieltä, että argumentti olisi sama. Toki sillä poiskävelemisellä on hitaasti vaikutusta, mutta hyvin, hyvin hitaasti. Se olisi vähän sama kuin tutkija saa selville, että meillä on tällaista ilmastonmuutosta ja se johtuu näistä päästöistä, mutta mitä näistä nyt turhaan kertomaan kenellekään. Teen itse parempia tekoja, kai ne muut huomaa sitten myös siitä sen.
Ei vaan vähän sama kuin että öljy-yhtiön palkkalistoilla oleva nimekäs tutkija saa selville, että fossiiliset polttoaineet uhkaavat ihmiskunnan tulevaisuutta mutta ei kerro siitä kenellekään ja asian noustessa julkisuuteen nuoren kollegan nostamana, ei anna edes anonyymina lähteenä tälle tukeaan. Sitten vasta kun julkinen konsensus on kenties muuttunut eettisesti ylivertaisten, rohkeiden ja itsensä likoon laittavien ihmisten ansiosta, tulee esimerkin käppänä "rohkeasti" esiin kertomaan tarinaansa siitä miksi häntä ei ainakaan voi syyttää mistään.
En ymmärrä miksei lainaamasi esimerkki muka olisi sama. Enhän minä ole kieltänyt puhumasta asiasta vaan nimenomaan päinvastoin.
Historiassahan on oivallinen esimerkki vähän vastaavasta lyijyn osalta. Onneksi silloin parilla tutkijalla oli moraalista selkärankaa kärsiä kaikenlaista paskaa pelastaakseen lukemattomia henkiä.
Kuten toin esille, niin hekään eivät aina ole olleet miljonäärejä. Todennäköisesti eivät silloin, kun tuota on tapahtunut heille. Ja he eivät välttämättä näe sitä enää myöhemmin ja vanhan tuominen esiin ilman, että on näyttöä siitä, että sitä tapahtuu edelleen, ei vain toimi. Tulisi vain kysymys "miksi et kertonut silloin?". Vastaushan on "en uskaltanut, koska olisin päätynyt ihan muualle". Ja koska keskustelu lähti edelleen Suomesta, niin täällä todellakin moni joutuu tuota miettimään.
80-luvulla nykyisten starojen ollessa nuoria oli omat varttuneet ja vakiintuneet staransa jotka katsoivat muualle ja olivat itsekin hyväksikäyttäjinä tai hyötyjinä, kuten on joidenkin osalta tullut ilmi. Ei ne vaihtoehdot ole, että pitää nuorena tai kokemattomana puuttua kiusaamiseen ja väärinkäytöksiin, vaikka sekin olisi varsin suotavaa, tai ettei asioille voi yhtään mitään.
Mikä tuosta kysymyksestä sitten niin pelottavan tekee? Kuten sekä case Weinstein että case Louhimies osoittavat, kun nimekkäät näyttelijät uskaltavat avata sanaisen arkkunsa alalla yleisessä tiedossa olevasta epäkohdasta, ei heille oikeasti mitään kamalia seurauksia koidu.
Ricky Gervais kiteytti asian ihan nappiin ja antoi tekopyhälle yleisölle ansaittua roastia Golden Globessa.
‘That was exactly what Hollywood needed to hear’
www.independent.co.uk
"Returning to the stage after a lengthy absence, Gervais said: “Our next presenter starred in Netflix’s Bird Box, a movie where people survive by acting like they don’t see a thing – sort of like working for Harvey Weinstein.”
After hearing gasps from the crowd, filled with numerous people who have worked with the producer, he added: “You did it! I didn’t – you did it!”"
Se laaja konteksti vei sut vaan puhumaan ihan erilaisesta maailmasta monella tapaa.
Ja asiaan, mä pidän siitä, että Ville Virtanen tuntee itsensä niin hyvin, että tietää hajoavansa tuosta ja uskaltaa kävellä pois. Ja olen oikeastaan iloinen, että se tulee myös syyltään julkisuuteen, jotta sen halutessaan uskaltaa tehdä joku pienemmän statuksen henkilö, eikä häntä yhtä vahvasti leimata siitä. Eikä se edes mielestäni ole syytös Louhimiehelle, että ei pidä hänen työskentelytavoistaan. Se on kritiikkiä ja jos toiset niitä kestävät ja niistä pitävät, ovat vapaita menemään sinne, mutta pitäisi olla selvää, ettei kenenkään tarvitse niitä kestää. Ja sen takia joutua leimatuksi, ettei kestä.
Kirjoitin jo aiemmin että nimenomaan ihmisten pitäisi tehdä selväksi mitä ovat valmiita sietämään ja kieltäytyä työskentelemästä sellaisten ihmisten kanssa joiden toimintaa eivät moraalisesti hyväksy.