tant gredulin
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- HIFK
Latelee vaan faktat tiskiin niin ei sieltä mitään karenssia tule.
Karenssin laittaminen on se asia, joka TE-toimistossa osataan. Faktat on toissijaisia.
En niin tarkkaan ole tutustunut aktiivimallin sudenkuoppiin, mutta aika monen suusta on kuulunut ajatus että kyseessä on etuusleikkuri joka on (huonosti?) naamioitu nimellä aktiivimalli. Konkreettinen hyöty on lähes olematon ja haittavaikutukset voivat olla suuret kun jo huonossa asemassa olevien tilannetta pahennetaan.
Enemmän ajattelin sitä viestiä mikä yhteiskunnalta tulee työttömille jotka jo valmiiksi saattavat kamppailla epäonnistumisen ja syrjäytymisen suhteen. Aktiivimallin tavoitteita jos ei saavuta voi tunne riittämättömyydesta ja ulkopuolelle jäämisestä kasvaa edelleen. Riittääkö halu yrittää enää ollenkaan jos tuntuu että edes niitä pakollisia tavoitteita on mahdoton saavuttaa.Onko ne haittavaikutukset kuitenkaan ihan niin suuria kuin annat ymmärtää? Jos niitä oikeasti huonossa asemassa olevia mietitään, niin toimeentulotuella paikataan tuo parinkympin vaje minkä epäaktiivisuudesta johtuva leikkuri aiheuttaa.
Onko ne haittavaikutukset kuitenkaan ihan niin suuria kuin annat ymmärtää? Jos niitä oikeasti huonossa asemassa olevia mietitään, niin toimeentulotuella paikataan tuo parinkympin vaje minkä epäaktiivisuudesta johtuva leikkuri aiheuttaa.
Meitä on muitakin - sellaisia jotka eivät saa tukia, ja joilta leikataan enemmän kuin se kolmekymppiä. Ansiosidonnaisella elävät vain kiristävät vyötä.
Miten tämä muuten skulaa esimerkiksi koulupuolella tai yleensä missä tahansa missä on tuntityöläisiä joilla tuntimäärä voi välillä jäädä pieneksi? Yksi tuttu joka tehnyt tuntiopettajan duuneja vaihtelevilla tuntimäärillä totesi (eli ilmeisesti tuntimäärät eivät aina täytä aktiivimallin vaatimuksia), että taitaa olla opetuskokemuksen keräämisen sijaan syytä mennä kaupankassalle.
Toivottavasti peruvat tämän typeryyden, joka kaiken lisäksi asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan.Odotan vaan sitä että mitä demarit tekee jos/kun ovat seuraavassa hallituksessa.
Jotain tarttis kuitenkin tehdä. Jos noihin talousasiantuntijoihin on uskominen, niin seuraava lama on jo joidenkin mielestä näköpiirissä. Tai siis sykleissä kun nämä menee, niin jossain vaiheessahan se tulee joka tapauksessa. Niin olen viisaita lukenut että jos Suomi ei siihen mennessä saa näihin talouden rakenteisiin vielä reippaasti kohennusta, niin sitten se vasta köyhillä kylmää kyytiä onkin.Toivottavasti peruvat tämän typeryyden, joka kaiken lisäksi asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan.
Jotain tarttis kuitenkin tehdä. Jos noihin talousasiantuntijoihin on uskominen, niin seuraava lama on jo joidenkin mielestä näköpiirissä. Tai siis sykleissä kun nämä menee, niin jossain vaiheessahan se tulee joka tapauksessa. Niin olen viisaita lukenut että jos Suomi ei siihen mennessä saa näihin talouden rakenteisiin vielä reippaasti kohennusta, niin sitten se vasta köyhillä kylmää kyytiä onkin.
Tämän asian tiimoilla, en kauheasti omaa luottoa seuraavaa äänestyspäätöstä tehdessäni oikein mihinkään puolueeseen. Ja täytyy sanoa että näistä suurista kaikkein vähiten demareihin. Sieltä puuttuu sellainen valtiomiestason johtajuus ihan kautta linjan koko politiikan kentästä. Nämä on vain tämmöisiä keskenään jostain lillukanvarsista riiteleviä puuhastelijoita, joista Antti Rinne on ehkä yksi pahimimista.
En ole radikaalisti eri mieltä. Mielestäni Suomen poliittisilta toimijoilta puuttuu visio tulevaisuudesta. Ei tiedetä itsekään, mitä muutoksia halutaan tehdä. Aktiivimalli ja muut byrokraattiset kommervenkit ovat marginaalisia - ja usein pääosin haitallisia.Tämän asian tiimoilla, en kauheasti omaa luottoa seuraavaa äänestyspäätöstä tehdessäni oikein mihinkään puolueeseen. Ja täytyy sanoa että näistä suurista kaikkein vähiten demareihin. Sieltä puuttuu sellainen valtiomiestason johtajuus ihan kautta linjan koko politiikan kentästä. Nämä on vain tämmöisiä keskenään jostain lillukanvarsista riiteleviä puuhastelijoita, joista Antti Rinne on ehkä yksi pahimimista.
Jotain tarttis kuitenkin tehdä. Jos noihin talousasiantuntijoihin on uskominen, niin seuraava lama on jo joidenkin mielestä näköpiirissä. Tai siis sykleissä kun nämä menee, niin jossain vaiheessahan se tulee joka tapauksessa. Niin olen viisaita lukenut että jos Suomi ei siihen mennessä saa näihin talouden rakenteisiin vielä reippaasti kohennusta, niin sitten se vasta köyhillä kylmää kyytiä onkin.
En nyt muista tahi jaksa kaivella, kun täällä on kuitenkin paikalla joku joka tietää elikkäs.
Koskeeko tuo aktiivimalli niitä henkilöitä, jotka jäävät ansiosidonnaiselle päivärahalle, vai ainoastaan jos joutuu Kelan kanssa perseilemään, eli työmarkkinatuet yms.? Aattelin tässä vaan, kun itsekin tänään varmistelin liitosta, että on varmasti maksut kunnossa kun vasta viidennet yt:t / lomautusuhat iski tänään päälle ja aikaa näiden välissä on ollut kaksi vuotta.
Koskee se. Itse olen vain YTK:ssa, mutta sinnekin ilmestyi vuoden alusta tämä aktiivilaskuri (koska olin osa-aikainen). Jostain muistan lukeneeni, että vielä ei ole täysin selvää, vaikuttaako ansiosidonnaiseen samalla prosentilla kuin KELA:n peruspäivärahaan.
Jos nyt unohdetaan noi halventavat työehdot, kuinka paljon itse olisit valmis maksamaan "jostain paskan lapioimisesta" (jos kuvitellaan että akuutti tarve moiselle palvelukselle tulisi) verrattuna vaikka ammattitaitoisen sähkö-/putkimiehen, lääkärin, tjsp. palveluksista?Se että joku rupeaa nurisemaan siitä kun ei työtön suostu tekemään jotain paskan lapioimista halventavilla työehdoilla jonkun vuokratyöfirman kautta ja kutsuu sitä laiskaksi työnvälttelijäksi, niin rupeaa kyllä mulla savu nousemaan päästä.
Noh, se nyt on selvää että ammateissa jotka vaatii pitkää kouluttautumista ja ovat niinkin haastavia kuin lääkärin ammatti, niin tietenkin niistä kuuluu maksaa enemmän. En minä mitään kommunismia tänne huoli että kaikille maksetaan saman verran. Lääkärien kuuluukin olla siellä ihan omissa tuloluokissaan.Jos nyt unohdetaan noi halventavat työehdot, kuinka paljon itse olisit valmis maksamaan "jostain paskan lapioimisesta" (jos kuvitellaan että akuutti tarve moiselle palvelukselle tulisi) verrattuna vaikka ammattitaitoisen sähkö-/putkimiehen, lääkärin, tjsp. palveluksista?