AKT teki sen taas!

  • 260 810
  • 1 636

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
En muista enää, että missä tämänpäiväisessä haastiksessa tämä oli, mutta mielestäni JHL:n edustajan (taisi olla pj, aika monta artikkelia tänään aiheesta lukenut, niin voi mennä sekaisin) argumentit puolustaa lakkoa ja sen taustalla olevia yhtiöittämisen perusteita olivat hieman hatarat. Hän ei osannut nimetä oikein yhtään kunnon argumenttia sen puolesta, että miksi nykyinen järjestelmä olisi yhtiöittämistä parempi veronmaksajien kannalta, vaan pyrki vetoamaan vain siihen "rakkauteen" ja "läheisyyteen", jolla työtä on tehty.

Tämän lisäksi hän argumentoi sitä, että voittoakin on tehty, mutta haastattelijan kommentoidessa tämän johtuvan luultavasti monopoliasemasta markkinoilla, hän hiljeni täysin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
"Anarkismi on taloudellisista, yhteiskunnallisista ja sosiaalisista valtahierarkioista vapaata yhteiskuntaa tavoitteleva poliittinen ideologia, joka korostaa yksilönvapautta". Nämä mielenosoittajat eivät siis missään nimessä ole anarkisteja, koska he tukevat AY-liikkeen valtahierarkiaa ja vastustavat yksilönvapautta. Oikeampi nimitys olisi AY-politrukki.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse olen sitä mieltä, että alle 1700€/kk:ssa tienaavien ei tarvitsisi tienata yhtään vähempää kuin nyt tienaa.

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-...rajusti-jos-palmia-yhtioitetaan/201413196/139

linkki vie taloussanomien internet sivuille
Olet siis sitä mieltä, että jos ihminen tekee työtä, mikä ei ole taloudellisesti kannattavaa, niin niiden, jotka tekevät taloudellisesti kannattavaa työtä, on syytä luopua oman työnsä tuloksista vielä enemmän kuin nyt? Kestämätön ajatus, millä ajetaan suomi vielä syvemmälle.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Olet siis sitä mieltä, että jos ihminen tekee työtä, mikä ei ole taloudellisesti kannattavaa, niin niiden, jotka tekevät taloudellisesti kannattavaa työtä, on syytä luopua oman työnsä tuloksista vielä enemmän kuin nyt? Kestämätön ajatus, millä ajetaan suomi vielä syvemmälle.

Mutta se ei ole ollenkaan kestämätöntä ajattelua, että on kannattavampaa jäädä kotiin raapimaan takalistoa sen sijaan, että tekisi työtä, maksaisi veroa ja osallistuisi kansantalouden rattaiden pyörittämiseen ostamalla muutakin kuin ne välttämättömimmät hyödykkeet? Muutenkin aika mutkat suoriksi vetoa jakaa työelämä miekalla kahtia taloudellisesti kannattaviin ja kannattamattomiin töihin.Tai olisihan se jännää herätä huomenna sellaiseen aamuun missä kaikki ne palvelut, mitkä ei tuota rahaa olisivat poissa käytöstä.
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Eikös tässä ole taustalla tuo uusi kuntalaki, jonka mukaan kaikki markkinoilla toimivat kunnalliset liikelaitokset pitäisi yhtiöittää. Eli käytännössä, Palmia täytyisi yhtiöittää mikäli aikoivat myydä palveluita muille kuin Helsingin kaupungille itselleen. Koska tekevät tätä jo nykyään niin todennäköisesti juotuvat sitten potkimaan porukkaa pois mikäli yhtiöittäminen ei lopulta tapahdu.
 
Suosikkijoukkue
KK
Olet siis sitä mieltä, että jos ihminen tekee työtä, mikä ei ole taloudellisesti kannattavaa, niin niiden, jotka tekevät taloudellisesti kannattavaa työtä, on syytä luopua oman työnsä tuloksista vielä enemmän kuin nyt? Kestämätön ajatus, millä ajetaan suomi vielä syvemmälle.
Itse otin lopputilin ja työt loppuu 30.09.. Tulen saamaan noin 1500€/kk käteen karenssin jälkeen. Miksi edes ottaisin tuollaista 1700€/kk tarjottua työtä, kun verojen sun muiden jälkeen saisin saman rahan, kuin työttömänä. En kyllä ajatellut kovin kauaa työttömänä olla, mutta onhan noi palkat aivan perseestä ja itse en suostuisi palkka-aleen. Siksi mielestäni on ihan oikein, että noista palkoista pidetään kiinni.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse otin lopputilin ja työt loppuu 30.09.. Tulen saamaan noin 1500€/kk käteen karenssin jälkeen. Miksi edes ottaisin tuollaista 1700€/kk tarjottua työtä, kun verojen sun muiden jälkeen saisin saman rahan, kuin työttömänä. En kyllä ajatellut kovin kauaa työttömänä olla, mutta onhan noi palkat aivan perseestä ja itse en suostuisi palkka-aleen. Siksi mielestäni on ihan oikein, että noista palkoista pidetään kiinni.

Tässä on hyvä esimerkki ajattelusta, mikä pitää julkisen sektorin kulut korkeina, puhutaan palkka-alesta vaikka kysymys on organisaatioiden järkeistämisestä. Mitä vähemmän rahaa kuluu julkisen sektorin kuluihin, sitä vähemmän joudutaan keräämään verovaroja. Tilannehan pitäisi olla niin, että nousukauden aikana julkinen sektori vähentää kulujaan ja laman aikana sen taas pitäisi investoida ja palkkata. Valitettavasti poliitikot eivät tähän suostu vaan he varmistelevat läpipääsyään seuraavissa vaaleisssa hövelillä rahankäytöllä ja kaivavat kuoppaa.

Jokainen selväjärkinen on nähnyt Suomen huoltosuhteen kehityksen jo 80-luvulta lähtien, mutta kukaan ei ole tehnyt mitään. Nyt vaan julkiselta sektorilta loppuu rahat, eikä sillä ole varaa maksaa paria sataa euroa ylimääräistä per siivoja, koska niin on tehty ennenkin. Näitä leikkauksia on vaan pakko tehdä ja tulevina vuosina niitä tulee huomattavasti lisää.

edit: Mielestäni itse irtisanoutuville ei pitäisi maksaa yhteiskunnan puolesta toimeentulotukea suurempaa rahaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Heei. Jälleen kerran TosiFanin kanssa täysin samaa mieltä. Maailma on tosiaankin muuttumassa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Periaatteessahan noin onkin, koska työttömyysturvaan tulee karenssi jos aiheuttaa itse työttömyytensä.

No joo, onhan se noinkin. Minusta vaan puheet jättäytymisestä mielummin sohvalle kuin jatkaminen 1600€/kk työssä ovat perseestä. Ja tämä ei koske Lätkä-Bongaria vaan yleisesti näin ajattelevia.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
edit: Mielestäni itse irtisanoutuville ei pitäisi maksaa yhteiskunnan puolesta toimeentulotukea suurempaa rahaa.

Sama kai se on mistä se raha tulee. Siis kun käteen tulee kuitenkin jäädä se 480,20 euroa, niin veronmaksajat sen maksavat silti, vaikka Kela maksaisikin työmarkkinatukea ja/tai asumistukea. Yleensähän se menee niin, että työmarkkinatuki + asumistuki + toimeentulotuki. Mutta tosiaan eikö se ihan sama ole, että mikä instanssi sen rahan maksaa, on se sitten Kela tai sosiaalitoimisto, niin veronmaksajien lompakoilla siinä silti käydään.

Voisi tietysti miettiä sitä, että jos itse aiheuttaa oman työttömyytensä, niin voisiko toimeentulotuen perusosaa alentaa.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Itse otin lopputilin ja työt loppuu 30.09.. Tulen saamaan noin 1500€/kk käteen karenssin jälkeen. Miksi edes ottaisin tuollaista 1700€/kk tarjottua työtä, kun verojen sun muiden jälkeen saisin saman rahan, kuin työttömänä. En kyllä ajatellut kovin kauaa työttömänä olla, mutta onhan noi palkat aivan perseestä ja itse en suostuisi palkka-aleen. Siksi mielestäni on ihan oikein, että noista palkoista pidetään kiinni.

Kokoomus-Laurahan kertoi meille, ettei noin vähän kukaan tienaa. Että älkääs nyt jauhako kakkaa, hei!

Individualin kanssa kyllä samaa mieltä. Olisi kyllä kiva nähdä tuollainen kokoomuslaisten ihannevaltio, missä ei olisi mitään jussi j:n vihaamia julkisia palveluita riistämässä häntä. Saattaisi tosin jossain kohtaa irrota näiltä kekkosnissen-kokoomusnuorilta yhtä maukkaita kommentteja, kuin noilta pöyristyneiltä anarkisteilta, kun eivät päässeet linkkarilla estämään linja-autoliikennettä.

Se voisi tosin olla tällaisille duunarinpaskoille ihan virkistävää, kun pääsisi pois oravanpyörästä ja se olisi kova jätkä, kenellä on valkee roskatynnyrissä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sama kai se on mistä se raha tulee. Siis kun käteen tulee kuitenkin jäädä se 480,20 euroa, niin veronmaksajat sen maksavat silti, vaikka Kela maksaisikin työmarkkinatukea ja/tai asumistukea. Yleensähän se menee niin, että työmarkkinatuki + asumistuki + toimeentulotuki. Mutta tosiaan eikö se ihan sama ole, että mikä instanssi sen rahan maksaa, on se sitten Kela tai sosiaalitoimisto, niin veronmaksajien lompakoilla siinä silti käydään.

Voisi tietysti miettiä sitä, että jos itse aiheuttaa oman työttömyytensä, niin voisiko toimeentulotuen perusosaa alentaa.

Jos ihmisellä on työ ja hän jättää sen, koska on mukavampi makoilla sohvalla, niin miksi hänelle pitäisi maksaa asumis- tai työmarkkinatukea?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Individualin kanssa kyllä samaa mieltä. Olisi kyllä kiva nähdä tuollainen kokoomuslaisten ihannevaltio, missä ei olisi mitään jussi j:n vihaamia julkisia palveluita riistämässä häntä. Saattaisi tosin jossain kohtaa irrota näiltä kekkosnissen-kokoomusnuorilta yhtä maukkaita kommentteja, kuin noilta pöyristyneiltä anarkisteilta, kun eivät päässeet linkkarilla estämään linja-autoliikennettä...


Tiedän kirjoitustesi perusteella, että elät edelleen taistolaisen aatteen mukaan, mutta nykymaailmassa on myös harmaan eri sävyjä. Suomen julkinen sektori on liian kallis sekä väärin painottunut, nyt vaan täytyy tehdä rankkoja ratkaisuja. Siivous ei kuulu mielestäni yhteiskunnan ydintehtäviin ja tästä syystä se kannattaa pääosin yksityistää, kunhan ostajalta vaan löytyy tarpeeksi osaamista.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Onhan tuo vähän rahaa, mutta tuo nostaa kaksi kysymystä mieleen laajemmin julkisen puolen palkkauksesta:

1) miksi julkisen puolen palkkaus perustuu näin paljon näihin ikälisiin? Koska tuolla ei koskaan ole organisaatiomuutoksia eikä juuri YT:eitä niin se että olet ollut samassa työssä 30 vuotta ei ole mikään meriitti. Tietysti indeksikorotukset pitää tulla mutta en tajua miksi syntymäpäiväkakun kynttilöiden määrä määrittelee palkkaa noin paljon.

2) paljon ollut puhetta että lomaedut heikkenevät. Miksi julkisella puolella on paremmat lomaedut? Miksi julkisella puolella ei lasketa lauantaita lomapäiväksi? Miksi 15 vuoden kokemuksen jälkeen saa 38 lomapäivää kun yksityisellä puolella se on 30 lomapäivää?

Kyllä. Siivoajilla on paskat palkat. Kunnallisella puolella ne ovat olleet hieman vähemmän paskat johtuen julkissektorin kummallisuuksista.

Siivoaminen ei minustakaan kuulu yhteiskunnan ydintehtäviin ja se on loistava esimerkki palvelusta jonka voisi ulkoistaa, koska se on helppo kilpailuttaa sopimuskauden jälkeen (tosin uskon että kunnat kämmäävät tämänkin koska eivät osaa ostaa yhtään mitään).
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Jos ihmisellä on työ ja hän jättää sen, koska on mukavampi makoilla sohvalla, niin miksi hänelle pitäisi maksaa asumis- tai työmarkkinatukea?

Tästähän nyt ei ole kyse, vaan kyse on siitä, että se on aivan sama tuleeko se raha sosiaalitoimiston (toimeentulotuki) vai Kelan (asumis- ja työmarkkinatuki) kautta.

Esimerkki:

Mikko Mallikas asuu Helsingissä 650 euron vuokrakämpässä. Hänen asumistuen määrä on 300 euroa kuukaudessa ja työmarkkinatukea hänelle maksetaan 522,56 euroa 20 päivän erissä, kuten yleensä maksetaan. Kaikkien pakollisten kulujen jälkeen Mikolle on jäätävä 480,20 euroa käteen, ihmisarvoisen elämän varmistamiseksi, eli niin kutsuttu perusosa.

Laskelma 1:

Tulot:

522,56 (työmarkkinatuki)
300 (asumistuki)

Menot:

650 (vuokra)
480,20 (perusosa)

Näin ollen sosiaalitoimisto maksaa Mikolle toimeentulotukea vielä 307,64 euroa, elämisen tueksi.

Yhteensä valtio/kunta (lue. Veronmaksajat) maksoivat Mikolle 1130,20 euroa kuukaudessa elämiseen.

Laskelma 2:

Nyt Mikolla ei ole oikeutta työmarkkinatukeen tai asumistukeen, joten sosiaalitoimisto maksaa Mikolle elämiseen tarvittavat varat. Eli vuokra ja perusosa.

Tulot:

-

Menot:

650 (vuokra)
480,20 (perusosa)

Näin ollen Mikolle maksetaan sosiaalitoimistosta toimeentulotukena (jälleen veronmaksajat) 1130,20 euroa, jotta Mikollakin olisi oikeus ihmisarvoiseen elämään.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Sori, ilmaisin itseäni hieman epäselvästi. Minusta itsensä irtisanovalle pitäisi myöntää vain toimeentulotuen perusosa, ei mitään muuta.

Eli siis, kun eroat työstäsi menetät myös oikeutesi ihmisarvoiseen elämään?

Edit. Mahtaisi niitä vituttaa ketkä ovat hetken mielijohteesta menneet puhelinmyyntiin, mutta ovat huomanneetkin, että työ ei ole sen arvoista. Mutta etpä voi irtisanoutuakaan, koska sitten menetät kaikki oikeutesi tässä maassa ja olet Suomen suurin persläpi ja valtion vihaaja. Ja uuden työn löytäminen saman tien tässä taloustilanteessa...
 
Viimeksi muokattu:

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Siivoaminen ei minustakaan kuulu yhteiskunnan ydintehtäviin ja se on loistava esimerkki palvelusta jonka voisi ulkoistaa, koska se on helppo kilpailuttaa sopimuskauden jälkeen (tosin uskon että kunnat kämmäävät tämänkin koska eivät osaa ostaa yhtään mitään).

Näinhän se on.

Kautta historian on havaittu, että yleislakkotilanteissa siivouksen puute on eräs eniten yhteiskuntaa invalidisoivista tilanteista. Ei paljon hetkauta, jos mediakonsultit, juristit, hallinnon assistentit, tai edes timpurit tai mäkkärin myyjät menevät lakkoon.

Mutta viikko ilman siivoojia on katastrofi. Silti monen mielestä he tienaavat aivan sikahyvin. Ai siksi, kun työhön kykenee kuka hyvänsä? Miksi näihin tehtäviin on puutetta työntekijöistä? Miksi media-alalla videokamerankantajan keikkatyöjön on tuhat hakijaa?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Eli siis, kun eroat työstäsi menetät myös oikeutesi ihmisarvoiseen elämään?
Kai siinä sentään on pieni ero, jos työntekijä päättää itse nostaa kytkintä, verrattuna tilanteeseen jossa työpaikan menettäminen ei ole oma päätös? En minäkään ymmärrä, miksi ihmiselle pitää maksaa repullinen rahaa siitä hyvästä, että tämä irtisanoutuu hommistaan. Jos työpaikka menee alta ilman omaa osuutta, niin monelle tukifyrkka tulee tuossa tilanteessa tarpeeseen. Sen sijaan omasta aloitteestaan irtisanoutuvan luulisi ymmärtävän, mitä on tekemässä. Ei yhteiskunnan tuollaista jamppaa kuuluisi elättää, vastatkoon itse päätöksensä seurauksista.

Sossun kautta maksettava toissijainen tuki on selkeämpi tapaus. Persaukiselle tai rahansa ja tulonsa pimittävälle tuenhakijalle maksetaan, muut maksavat elatuksensa itse jos löytyy tuloja, säästöjä tai likvidiksi muutettavaa omaisuutta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eli siis, kun eroat työstäsi menetät myös oikeutesi ihmisarvoiseen elämään?

Edit. Mahtaisi niitä vituttaa ketkä ovat hetken mielijohteesta menneet puhelinmyyntiin, mutta ovat huomanneetkin, että työ ei ole sen arvoista. Mutta etpä voi irtisanoutuakaan, koska sitten menetät kaikki oikeutesi tässä maassa ja olet Suomen suurin persläpi ja valtion vihaaja. Ja uuden työn löytäminen saman tien tässä taloustilanteessa...

Käsittääkseni töissä on aina koeaika, molemmin puolin.

Kysymys on enemmänkin tästä siivoojakeissistä, jossa tuotiin esiin, että on helpompaa jäädä sohvalle, koska palkan ero tukiin ei ole merkittävä.
 
Suosikkijoukkue
KK
Sori, ilmaisin itseäni hieman epäselvästi. Minusta itsensä irtisanovalle pitäisi myöntää vain toimeentulotuen perusosa, ei mitään muuta.

Eli kun olen maksanut työttömyysvakuutusmaksuja yli 10 vuotta ja olen lopen kyllästynyt firmani toimintaan ja haluan etsiä mielekkäämpää työtä niin minulle ei pitäisi maksaa ansisidonnaista päivärahaa?

edit: tarkoitin siis, että olen maksanut työttömyyskassaan sievoisen summan työurani aikana ja kuulunut liittoon.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Eli kun olen maksanut työttömyysvakuutusmaksuja yli 10 vuotta ja olen lopen kyllästynyt firmani toimintaan ja haluan etsiä mielekkäämpää työtä niin minulle ei pitäisi maksaa ansisidonnaista päivärahaa?

Eikö yleensä tuollaisessa tilanteessa pysytä töissä ja aleta siinä samalla sitten etsimään uutta ja mielekkäämpää työpaikkaa..? Näin ainakin minä tein aikanaan opiskeluaikojeni loppupuolella, hankin kiinnostavan duunin ja kerroin tämän jälkeen vanhalle työnantajalle, että olen lähdössä irtisanomisajan puitteissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös