Mainos

AKT teki sen taas!

  • 265 090
  • 1 636

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ainakaan meillä ei ollut mitään mahdollisuuksia valmistella seuraavaa työpäivää, kun mainokset+muu posti tuli vasta aamuyöstä toimipaikkaan. Ensimmäiset kaksi työntekijää tulivat paikalle klo 5:00, ja heidän tehtävänään oli jakaa oikeat rullakot oikeisiin alueisiin, tarkistaa mitkä mainokset lähtee tälle päivälle jne. Sitten klo 06:00 loput töihin. Turhan useasti postia tuonut rekka myöhästyi, joten heti aamusta tiesi että päivä venyy pitkäksi.

Kun postit oli saanut kannettua, toimipaikalla käännettiin vanhoilla osotteilla tulleet postit yms. Tuohon menee päivästä riippuen vartista pariin tuntiin.

Lappeenrannassa ainakin osassa toimipaikkoja kuvailemani käytäntö oli ennen mahdollinen, mutta en todellakaan tiedä, että millainen tilanne on nyt kun sikäläinen lajittelukeskus on muuttunut pelkäksi terminaaliksi ja sen myötä postin lajittelu Lappeenrannassa loppunut, mikä tarkoittanee sitä, että kaikki toimipaikkapostit tulevat yön kuljetuksissa ja ovat aamuyöstä toimipaikoissa (jos rekat on ajallaan). Ja tietenkin on huomioitava, että Suomessa alueelliset erot ovat suuria ja jopa saman kaupungin sisällä on olemassa selkeitä eroja sen suhteen millainen tilanne piireillä on.

vlad.
 

Arzei

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ketjua lukiessa tuntuu vallalla olevan käsitys että käynnissä oleva "lakko" liittyisi jotenkin Itella/Suomen posti Oy:n. Ei liity

Niin, koko lakkohan johtuu siitä, että entisen VR Transpointin kuljettajia irtisanotaan ja toimenkuvia muutetaan. VR Transpoint siirtyi parisen vuotta sitten Itellan hellään huomaan.

Olen mietiskellyt, kuinka paljon tuo siirto ja aikaisemmat nimimuutokset tuli valtiolle maksamaan. Ennen Itellan omistusta, yritys toimi nimellä VR Transpoint ja sitä ennen pelkästään Transpointina, ja nämä nimivaihdokset tapahtui muutaman vuoden sisään. Jokaisen nimimuutoksen jälkeen on koko kalusto (autot, perävaunut, jalkalavakontit) jouduttu teippaamaan uudestaan, työntekijöille on hommattu uudet työasut jne. Kun kyseisen yrityksen kalustoon kuuluu kuitenkin satoja autoja ja kuormatiloja, niin muutostöistä tulee aika sievoinen summa. Eikö nämäkin eurot olisi voitu sijoittaa järkevämmin?
 
Viimeksi muokattu:

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Olen mietiskellyt, kuinka paljon tuo siirto ja aikaisemmat nimimuutokset tuli valtiolle maksamaan. Ennen Itellan omistusta, yritys toimi nimellä VR Transpoint ja sitä ennen pelkästään Transpointina, ja nämä nimivaihdokset tapahtui muutaman vuoden sisään. Jokaisen nimimuutoksen jälkeen on koko kalusto (autot, perävaunut, jalkalavakontit) jouduttu teippaamaan uudestaan, työntekijöille on hommattu uudet työasut jne. Kun kyseisen yrityksen kalustoon kuuluu kuitenkin satoja autoja ja kuormatiloja, niin muutostöistä tulee aika sievoinen summa. Eikö nämäkin eurot olisi voitu sijoittaa järkevämmin?

Ei tuollaista kannata ruveta miettimään. Muuten sitä joutuu pian asettumaan komeroon sikiöasennossa tärisemään, kun pohtiminen rönsyilee kaikkiin virastojen/valtionyhtiöiden nimenmuutoksiin ja niiden aiheuttamiin kustannuksiin.

Että silleen...
 

Tupu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
En tiedä liittyykö varsinaisesti ketjun aiheeseen, mutta kerronpa minäkin omat kokemukseni Itellasta. Postin/sanomalehden jakelussa olen ollut 15 vuotta ja nyt elokuun lopussa työt minulla loppuvat "tuotannollisista ja taloudellisista syistä".

2000-luvun alussa työ jakelussa oli vielä aika leppoisaa, ylitöitä tuli vähän ja hyvin monesti työt oli tehtynä jopa selvästi ennenkuin työaika oli edes täynnä. Pikkuhiljaa alkoi tulla pieniä kiristyksiä, mutta näitä ymmärrettiin ainakin täällä hyvin, koska edelleenkään työtaakka ei tuntunut kohtuuttomalta. Nyt kuitenkin viime vuosina työvuoroja on vähennetty useita ja nämä työt on jaettu kaikkien jäljelle jääneiden kesken. Työtaakka on kasvanut siihen pisteeseen, että ylityöt ovat lähes jokapäiväisiä. Esim. keskiviikkoisin, joka on pahin päivä, on muutaman kerran nyt keväällä ollut päiviä, jolloin viimeiset ovat lähteneet kotia yhdeksän aikaan illalla. Siis työpäivän pituus on ollut heillä 07.30 - 21.xx! 10 tunnin työpäivät ovat jo ihan normaaleja. Perjantait ovat toki yleensä helpompia päiviä ja silloin saattaa selvitä jo ihan kahdeksalla tunnilla.

Viimeinen pommi tuli nyt keväällä, kun tulivat nämä uusimmat irtisanomiset ja allekirjoittaneellekin tuli lähtö talosta. Syyskuun alusta lähtien tänne jää 11 työntekijää. Työvuoroja on 10, jossa on yksi vähennystä tämän hetkiseen, eli jos postin määrä ei nyt oleellisesti vähene, niin vieläkin enemmän ylitöitä on tulossa. Se yhdestoista, "ylimääräinen" työntekijä, tuuraa siis muita lomien ja sairaslomien aikana. Voin jo tässä vaiheessa sanoa, että ei tule toimimaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Työvuoroja on 10, jossa on yksi vähennystä tämän hetkiseen, eli jos postin määrä ei nyt oleellisesti vähene, niin vieläkin enemmän ylitöitä on tulossa. Se yhdestoista, "ylimääräinen" työntekijä, tuuraa siis muita lomien ja sairaslomien aikana. Voin jo tässä vaiheessa sanoa, että ei tule toimimaan.

Boldattu on mielestäni päiväpostinjakelun ydinkysymys, kuinka kauan laskuja vielä kannetaan kotiin paperiversioina.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No ei säästetä. Poistamalla yksi jakelupäivä viikosta, kuormitetaan muita päiviä enemmän. Vai luuletko, että Itellan kautta jaettava posti jotenkin taikaiskusta tuon muutoksen ansiosta vähenisi vähintään sillä viidenneksellä?....

Ei suoraan, mutta väitätkö, että postinkantaja ei voisi tuoda yhden kierroksensa aikana kahden päivän postit kutakuinkin samassa ajassa.

Postin jakamisen eniten maksava työvaihe on sen kantaminen kotiin fillarilla/kävellen. Siitä kannattaa vähentää eniten.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Postin jakamisen eniten maksava työvaihe on sen kantaminen kotiin fillarilla/kävellen. Siitä kannattaa vähentää eniten.

Itse kelpuuttaisin postin saapuvaksi postiluukustani vaikka ti-to tai ma-ke-pe järjestelmällä. Jos on niin kiire, että pitää saada paketti/kirje nopsaan jollekkin, ei kannattaisi muutenkaan käyttää Postia vaan siirtyä Matkahuollon tai kuriirifirman palveluja käyttämään.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei suoraan, mutta väitätkö, että postinkantaja ei voisi tuoda yhden kierroksensa aikana kahden päivän postit kutakuinkin samassa ajassa.

No jos nyt yhtään olet seurannut tätä ketjua, niin muutama postinjakaja on käynyt kertomassa ettei ne ehdi jakaa nykyisiäkään posteja työajan puitteissa. Sitten jonain päivänä pitäisi jakaa kahden päivän postit? Tarkoittaa sitä, että jakajat joutuvat tälläisenä päivänä hakemaan useammin jakopostinsa terminaalista tms, kun ei ne yksinkertaisesti mahdu kyytiin. Ei ne vajailla kuormilla ajele/kävele/polje nyttenkään, jos niin kuvittelet.

Ota myös huomioon, että ei nykyiselläänkään käydä kierroksilla tasaisesti yhtä monessa paikassa, ts. ei kaikille mene joka päivä postia. Tarkoittaa sitä, että jos yksi päivä jätetään pois, niin silloin seuraavana päivänä lenkki on todennäköisesti pidempi, kun posti kasaantuu kahdelta päivältä.

Eli käytännössä tuo malli nykyisellä postimäärällä tarkoittaa, että sitten pitäisi palkata sille yhdelle päivälle lisää työntekijöitä, siis sitä yhtä päivää varten. Samaan aikaan kuitenkin lopetetaan se yksi postinjakopäivä, jotta saataisiin säästöjä, niin missä logiikka?
 

Śmierć

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Islanders & Frans Nielsen + Karhu HT
VR Transpoint siirtyi parisen vuotta sitten Itellan hellään huomaan.

Hyvä kaverini, joka ajaa alihankintana Itellalle runkosiirtoja, kertoi tuossa taannoin, että jos kerran Itella osti aikoinaan VR Transpointin itselleen, niin helvetin paljon on jotain mennyt päin sitä itseään, sillä suurin osa ajoista rakennetaan nykyään Transpointin pohjalta. Ja tämähän on jo näkynyt monien suurempienkin asiakkaiden siirtymisellä käyttämään kilpailijoiden kuljetuspalveluita. Ymmärtääkseni tässä sahataan nyt vähän sitä omaa oksaa.

Pakko myöntää silti itsekin, että kuulostihan tuo silloin jo aika hullulta, kun ensimmäistä kertaa liitoksesta kuuli. Firma, jolla ei periaatteessa ole kuin suuntaa antavia aikatauluja, liitetään firmaan, jolla on tarkat postiaikataulut.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Eli käytännössä tuo malli nykyisellä postimäärällä tarkoittaa, että sitten pitäisi palkata sille yhdelle päivälle lisää työntekijöitä, siis sitä yhtä päivää varten. Samaan aikaan kuitenkin lopetetaan se yksi postinjakopäivä, jotta saataisiin säästöjä, niin missä logiikka?

En tiedä kuinka hyvin tunnet postin logistiikkaa, mutta sehän on nimenomaan logistiikkayritys. Asiavirheistä voisin korjata ainakin sen, että postinkantajat, ainakaan helsingissä eivät kanna postia lajittelupisteestä kohteeseen, vaan posti ei nykyiselläkään mahdu fillarin kyytiin. Se ajetaan lähemmäksi kohdetta autolla ja jakaja käy sen hakemassa laatikosta. Ehkä hänen pitäisi hakea postia laatikosta sitten kerran pari useammin, jos ei mahtuisi kyytiin.

Täysin faktaa on myöskin se, että postinkantajan työpäivä päättyy nykyisellään siinä viimeistään puolen päivän aikaan, koska työ on urakkaluontoista, vaikka työaika onkin virallisesti käytössä.
 

Fremont

Jäsen
Täysin faktaa on myöskin se, että postinkantajan työpäivä päättyy nykyisellään siinä viimeistään puolen päivän aikaan, koska työ on urakkaluontoista, vaikka työaika onkin virallisesti käytössä.

Höpö höpö. Täällä Turussa kuudelta aamulla aloittavat lähtevät yleensä reiteilleen klo 10-12, ja reittien jakaminen kestää pääsääntöisesti 3-4 tuntia. Tämä siis kokopäiväisillä terveillä ihmisillä. Meille posti tulee klo 13-16.
 

Borre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Täysin faktaa on myöskin se, että postinkantajan työpäivä päättyy nykyisellään siinä viimeistään puolen päivän aikaan, koska työ on urakkaluontoista, vaikka työaika onkin virallisesti käytössä.

Tämä on varmaan huumoria tai sitten joku on kusettanut sinua pahasti. Useita vuosia sitten tuo pitikin paikkaansa ja varsinkin kesällä kotiin saattoi parhaina päivänä lähteä jo puolivälissä. Nykyään tuohon ei ole mitään mahdollisuuksia. Työaika ollaan työpaikalla käytännössä aina loppuun, vaikka helppoina päivinä hommat saisikin valmiiksi ajoissa.

Suurin osa työajasta kuluu postin lajitteluun. Juuri tuo osa päivästä venyy, kun postia on paljon. Jakamiseen kuluva aika on paremmin vakio, koska yhden lähetyksen tiputtamiseen luukusta kuluu käytännössä sama aika kuin viiden lähetyksen.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Täysin faktaa on myöskin se, että postinkantajan työpäivä päättyy nykyisellään siinä viimeistään puolen päivän aikaan, koska työ on urakkaluontoista, vaikka työaika onkin virallisesti käytössä.

Tuo muuttui jo yli viisi vuotta sitten. Postinkantajana toimiva kaverini oli silloin erittäin katkera, kun muutos tehtiin. Silloin alkuun tuli iltapäiviä, jolloin ei ollut järkevää tekemistä, ja meni peukaloiden pyörittelyksi, kun kotiinkaan ei saanut lähteä.

Sittemmin työntekijöitä on vähennetty ja mainosjakelua lisätty. Seurauksena työpäivät ovat pidentyneet, ja usea päivä menee ylitöiksi.
 

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
En tiedä kuinka hyvin tunnet postin logistiikkaa, mutta sehän on nimenomaan logistiikkayritys. Asiavirheistä voisin korjata ainakin sen, että postinkantajat, ainakaan helsingissä eivät kanna postia lajittelupisteestä kohteeseen, vaan posti ei nykyiselläkään mahdu fillarin kyytiin. Se ajetaan lähemmäksi kohdetta autolla ja jakaja käy sen hakemassa laatikosta. Ehkä hänen pitäisi hakea postia laatikosta sitten kerran pari useammin, jos ei mahtuisi kyytiin.

Täysin faktaa on myöskin se, että postinkantajan työpäivä päättyy nykyisellään siinä viimeistään puolen päivän aikaan, koska työ on urakkaluontoista, vaikka työaika onkin virallisesti käytössä.

Tähän on pakko ottaa kiinni, koska sen verran läheltä liippaa omaa työnkuvaa.

Ei kanna ei. Ne mitä kärryyn tai pyörään ei mahdu, laitetaan auton kyytiin, kuten totesit. Ongelmahan on siinä, että autokuskilla on omat aikataulut. Kimppujen pitää olla valmiit klo. xx.xx mennessä, jolloin auto lähtee. On siellä sitten 5, 10 tai 120 kimppua.

Selvennyksen vuoksi tässä postinjakajan työpäivä:

Työ alkaa klo. 6.15 ns. karkealla lajittelulla. Eli postit lajitellaan käsin (kyllä, käsin) hyllyihin, joissa on kadut aakkosjärjestyksessä. Ne ei siis tule postikeskuksesta mitenkään valmiina. Tämä vaihe kestää nykyään helposti klo. 7.40-8.15 saakka riippuen paljonko käsi pareja on töissä. Esim. sellainen 10-15.000 postinsaajan konttorissa on n. 10-11 henkilöä tekemässä tätä. Siinä voi laskea, että minuutissa menee aika monta lähetystä per lärvi.

Kun se on saatu tehtyä, alkaa varsinainen "oma" työ. Ensin kerätään oman reitin postit hyllystä ja lähdetään sen jälkeen laittamaan niitä järjestykseen. Hyllyssä on 140-160 lokeroa, joihin postit lajitellaan. Kun ensimmäinen "kattaus" on tehty, otetaan toinen, kolmas, jne. Näitä kattauksia saattaa olla 9, jopa 11.

Siinä välissä pitäisi ehtiä arvioimaan, paljonko kärryyn mahtuu. Ne mitkä ei mahdu, laitetaan siis sen autokuskin kyytiin.

No kuskilla on aikataulu ja sen mukaan mennään. Kuski ehtii lähteä, ennen kuin on ehtinyt tekemään kaikki hommat.

Tilataan toinen auto, sillähän siitä selviää.

Kello on nyt 10.15. Olet koko ajan hosunut, että pääset reitille. No vielä on 4 "kattausta" jäljellä. Tehnyt siis 4 h koko ajan töitä tauotta. Tekeekö mielesi pitää pieni tauko?

10.30 jatkat työntekoa.

Kello lähenee 12 kun olet valmis lähtemään reitille.

Reitillä on 1000 jättöpaikkaa ja matkaa sinne on reilut 2 km. Vaikka kuinka juoksisit, menee siinä vähintään 2 h.

Klo. tulee 14. Olet pitänyt kokonaista 15 min taukoa koko päivän aikana.

Pääset takaisin toimipaikkaan, ai niin ne osoitteen muutoksetkin pitää tehdä.

Klo. on 15.15 kun pääset kotiin. Työpäivän pituus tänään tasan 9 h. Taukoakin ehdin pitää kokonaiset 15 min.

Sopii tulla kokeilemaan.
 
Suosikkijoukkue
KK
Niin, koko lakkohan johtuu siitä, että entisen VR Transpointin kuljettajia irtisanotaan ja toimenkuvia muutetaan. VR Transpoint siirtyi parisen vuotta sitten Itellan hellään huomaan.

Olen mietiskellyt, kuinka paljon tuo siirto ja aikaisemmat nimimuutokset tuli valtiolle maksamaan. Ennen Itellan omistusta, yritys toimi nimellä VR Transpoint ja sitä ennen pelkästään Transpointina, ja nämä nimivaihdokset tapahtui muutaman vuoden sisään. Jokaisen nimimuutoksen jälkeen on koko kalusto (autot, perävaunut, jalkalavakontit) jouduttu teippaamaan uudestaan, työntekijöille on hommattu uudet työasut jne. Kun kyseisen yrityksen kalustoon kuuluu kuitenkin satoja autoja ja kuormatiloja, niin muutostöistä tulee aika sievoinen summa. Eikö nämäkin eurot olisi voitu sijoittaa järkevämmin?
Kyllä VR Transpoint (tytär yhtiö) edelleen kuuluu VR Groupiin, joka myös liikennoi maanteillä.

VR Transpoint kylläkin myi kappaletavaralogistiikka toiminnat Lokakuussa 2012 Itellalle.

Koko kalustoa ei siis ole myyty Itellalle, joten myöskään koko kalustoa ei ole maalattu/teipattu uudestaan.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Sopii tulla kokeilemaan.

Itsellä alkaa tosiaan ensi kuussa oman työn ohessa myös postin jakaminen. Kierroksia on hukin aikana kolme ja kaikki muut työt pitää hoitaa siinä samalla. Voi olla alueella kivaa, kun se on satavarma juttu ettei ehditä niitä posteja jokapaikkaan jakaa, koska henkilöstöä vähennetään ja töitä lisätään.

En minä tajua mikä järki tässäkin on, että työnantaja voi määrätä työntekijän tekemään ihan mitä töitä vain oman työnsä oheen. Ja vielä niin, että palkkaukseen se ei vaikuta millään muotoa.

Näitä juttuja, kun on lukenut postinkantajilta tässäkin ketjussa, niin en ihmettele, että vanne kiristää.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Täysin faktaa on myöskin se, että postinkantajan työpäivä päättyy nykyisellään siinä viimeistään puolen päivän aikaan, koska työ on urakkaluontoista, vaikka työaika onkin virallisesti käytössä.

Puhut höpöjä!

Kuvailemallasi tavalla kävi 80-lupussa ja 90-luvun alussa, sen jälkeen hiljalleen jakajien päivät ovat pidentyneet, mutta olleet toki kohtuullisia aina vuosituhannen alkupuolelle saakka. Tilanne on kuitenkin olennaisesti heikentynyt sellaisen viiden vuoden aikana. Työtahtia on kiristetty entisestään ja samalla jakajien määrää on vähennetty, eräänä perusteluna on se, että kirjepostin määrä vähenee - kuten väheneekin, mutta samalla mainospostin määrän on edelleen lisääntynyt - jokainen voi arvata mihin tämä yhtälö johtaa.

En ole itse koskaan toiminut jakajana vaikka olenkin työskennellyt Postin ja Itellan (tai itse asiassa alussa firman nimi oli Posti ja telelaitos) palveluksessa vuodesta 1988 alkaen ja lopulta irtisanouduin 2011 - joskin viimeiset vuodet olin opiskelijana ja opintovapaalla tms. mutta olen työni puolesta päässyt seuraamaan hyvin jakajien työtä ja nyt kun olen toisella alalla on entistä paremmat mahdollisuudet seurata kuinka se jakaja postinsa minulle tuo. Ja kuten aiemmin kirjoitin, hyvin usein jakaja tuo postit minulle iltapäivällä - ei ole harvinaista, että posti tippuu luukusta noin kahden aikoihin. Mutta pahimpina päivinä - ja näitä on usein - jakaja pudottaa postit luukustani joskus kolmen jälkeen, jopa neljän aikaan iltapäivällä. Ja tämän jälkeen jakaja lähtee takaisin toimipaikkaan (olen päätellyt, että talo on piirin viimeinen) ja kuten tiedettyä, hetimmiten ei kuitenkaan voi lähteä kotiin vaan osoitemuutokset tms. on käytävä läpi ja tehtävä muitakin toimenpiteitä, joten epäilemättä siellä toimipaikassakin aikaa voi pahimmillaan mennä tunti.

En siis todellakaan ihmettele sitä, että entistä useampi postinjakaja on tiukilla ja uupumuksen rajoilla ja moni on uupunut ja jäänyt sairauslomille tai irtisanoutunut kun ei yksinkertaisesti enää kestä sitä tahtia.

vlad.
 

Morales

Jäsen
AKT:n touhu on ollut viime aikoina täysin käsittämätöntä. Tuntuu, että kaikesta vedetään herne nenään ja yritetään saada mahdollisimman paljon vahinkoa aikaan myös syyttömille yrityksille. AKT seisottaa Vuosaaressa DHL Freightin kärryjä sillä verukkeella, että painostaisivat Itellaa.

AKT:n valta on Suomessa pelottavan suuri. Käytännössä kaikki ahtaajat kuuluvat AKT:hen. Sen lisäksi kuljettajienkin järjestäytymisaste taitaa olla aika suuri. Tähän kun lisätään se, että laittomista lakoista ei joudu vastaamaan millään lailla, voidaan liitossa tehdä ihan mitä lystää.

Offtopiccina tuosta postin jakamisesta:
Omakotialueille tulleet postilaatikkoryhmät ovat sinällään hyvä idea, mutta minkä ihmeen takia niitä pitää olla niin tiuhaan? Asumme noin 200 metriä pitkällä kadulla, jossa näitä ryhmiä on varmaan 6-8. Ihan hyvin riittäisi, että kadun kaikki laatikot olisi samassa kasassa. Pisimmillään kävelymatkaa tulisi 100 metriä. ei mikään liian pitkä matka.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Täysin faktaa on myöskin se, että postinkantajan työpäivä päättyy nykyisellään siinä viimeistään puolen päivän aikaan, koska työ on urakkaluontoista, vaikka työaika onkin virallisesti käytössä.

No sehän nyt on tiedossa että sulla faktat on todella omalaatuisia ja vain sun itsesi tiedossa, mutta täytyy sanoa että en ole pitkään aikaan nauranut näin makeasti kuin tuon ylläolevan tekstin luettuani. Kiitos siitä!

Olen itse asunut viimeisen kymmenen vuoden aikana ihan Helsingissä ja muuallakin pääkaupunkiseudulla, sitten myös ihan landella ja muutamassa pienemmässä pitäjässä. 2000-luvun puolivälissä posti tuli vielä melkein puolilta päivin, mutta sen jälkeen ei missään, ei missään ole tullut ennen yhtä iltapäivällä. Espoossa asuessani (ihan siis kaupungissa ja kerrostalossa, ei missään Espoon rajaseuduilla maalla) posti tuli yleensä siinä vähän ennen klo 4 iltapäivällä. Eikä siinä mitään, mulle on ihan sama monelta se tulee, mutta kukahan ne sitten jakoi jos kerran postinkantajan työpäivä loppuu jo ennen puoltapäivää?

En tiedä kuinka hyvin tunnet postin logistiikkaa, mutta sehän on nimenomaan logistiikkayritys. Asiavirheistä voisin korjata ainakin sen, että postinkantajat, ainakaan helsingissä eivät kanna postia lajittelupisteestä kohteeseen, vaan posti ei nykyiselläkään mahdu fillarin kyytiin. Se ajetaan lähemmäksi kohdetta autolla ja jakaja käy sen hakemassa laatikosta. Ehkä hänen pitäisi hakea postia laatikosta sitten kerran pari useammin, jos ei mahtuisi kyytiin.

Helsingissä ehkä onkin noin, ja muissa "isoissa" kaupungeissa, mutta kyllä hyvin monessa paikassa postinjakajat hakevat ne aina lajittelelupisteestä, sanot sinä mitä tahansa.

Ja kun niissä isoissakin kaupungeissa se ongelma on tämä, minkä nimimerkki Noutaja#9 tässä alla sanoo:

Ei kanna ei. Ne mitä kärryyn tai pyörään ei mahdu, laitetaan auton kyytiin, kuten totesit. Ongelmahan on siinä, että autokuskilla on omat aikataulut. Kimppujen pitää olla valmiit klo. xx.xx mennessä, jolloin auto lähtee. On siellä sitten 5, 10 tai 120 kimppua.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
AKT:n viisaat politrukit ovat päättäneet tämän olevan meille kaikille parasta.

Suomen talousnäkymät ovat jo lyhyellä tähtäimellä todella huonot. Työttömyys on lisääntynyt ja suunta on vain huonompaan päin, eivätkä mitkään talouden indikaattorit ennakoi taloustilanteen kääntyvän kohti parempaa aivan lähiaikoina. Tässä kokonaisuudessa on suorastaan täsmäratkaisu, että AKT laittaa säännöllisesti perseet penkkiin tuenosoituksena milloin kenellekin. Ei jää vainaja kitumaan, kun lyödään riittävän kovaa.

Hieman lennokkaasti muotoillen voisin pitää yhteiskunnan kannalta parempana, jos AKT asetettaisiin esimerkiksi vuoden täysimääräiseen toimintakieltoon yhteiskunnalle vahingollisena organisaationa. Näin ei tietenkään koskaan tapahdu, Hakaniemi saa paskahalvauksen vähemmästäkin. Rakentavampi ja yhteiskuntamoraalin kannalta parempi ratkaisu olisi, että ay-liikkeen lakkoilukynnystä nostettaisiin ensinnäkin kiristämällä lakon laillisuuden kriteeristöä, ja toiseksi puuttumalla laittomien lakkojen järjestämiseen esimerkiksi määräämällä lakkoilevalle osapuolelle edes osittaisen vahingonkorvausvastuun aiheuttamistaan vahingoista. Nyt AKT:n tapaiset puljut voivat aiheuttaa muutamille yrityksille ja koko yhteiskunnalle helposti kymmenien miljoonien eurojen tappiot, joiden vastapainoksi he joutuvat maksamaan korkeintaan symbolisia sakkoja.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Finnair on aiemmin toiminut sen verran sikamaisesti työntekijöitään kohtaan, että sitä niittää mitä kylvää. Duunarit suostuivat vapaaehtoisesti palkanalennuksiin ja muihin säästöihin, jotka sitten johtajat tuloutti itselleen bonuksina ja muina etuina, plussana vielä esim. nämä asuntoleikit.

Mutta kun näyttäisi AKT:llä olla ihan noiden omien kuskienkin kanssa hommia esim. halpabussiliikenteessä, niin ihmettelen taas tätä kiimaa käydä muiden sotia? Jos siellä kuskit eivät saa palkkojaan, niin on se nyt perseestä.

Eli vähän tuollainen kaksijakoinen homma.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös