En tiedä kuinka hyvin tunnet postin logistiikkaa, mutta sehän on nimenomaan logistiikkayritys. Asiavirheistä voisin korjata ainakin sen, että postinkantajat, ainakaan helsingissä eivät kanna postia lajittelupisteestä kohteeseen, vaan posti ei nykyiselläkään mahdu fillarin kyytiin. Se ajetaan lähemmäksi kohdetta autolla ja jakaja käy sen hakemassa laatikosta. Ehkä hänen pitäisi hakea postia laatikosta sitten kerran pari useammin, jos ei mahtuisi kyytiin.
Täysin faktaa on myöskin se, että postinkantajan työpäivä päättyy nykyisellään siinä viimeistään puolen päivän aikaan, koska työ on urakkaluontoista, vaikka työaika onkin virallisesti käytössä.
Tähän on pakko ottaa kiinni, koska sen verran läheltä liippaa omaa työnkuvaa.
Ei kanna ei. Ne mitä kärryyn tai pyörään ei mahdu, laitetaan auton kyytiin, kuten totesit. Ongelmahan on siinä, että autokuskilla on omat aikataulut. Kimppujen pitää olla valmiit klo. xx.xx mennessä, jolloin auto lähtee. On siellä sitten 5, 10 tai 120 kimppua.
Selvennyksen vuoksi tässä postinjakajan työpäivä:
Työ alkaa klo. 6.15 ns. karkealla lajittelulla. Eli postit lajitellaan käsin (kyllä, käsin) hyllyihin, joissa on kadut aakkosjärjestyksessä. Ne ei siis tule postikeskuksesta mitenkään valmiina. Tämä vaihe kestää nykyään helposti klo. 7.40-8.15 saakka riippuen paljonko käsi pareja on töissä. Esim. sellainen 10-15.000 postinsaajan konttorissa on n. 10-11 henkilöä tekemässä tätä. Siinä voi laskea, että minuutissa menee aika monta lähetystä per lärvi.
Kun se on saatu tehtyä, alkaa varsinainen "oma" työ. Ensin kerätään oman reitin postit hyllystä ja lähdetään sen jälkeen laittamaan niitä järjestykseen. Hyllyssä on 140-160 lokeroa, joihin postit lajitellaan. Kun ensimmäinen "kattaus" on tehty, otetaan toinen, kolmas, jne. Näitä kattauksia saattaa olla 9, jopa 11.
Siinä välissä pitäisi ehtiä arvioimaan, paljonko kärryyn mahtuu. Ne mitkä ei mahdu, laitetaan siis sen autokuskin kyytiin.
No kuskilla on aikataulu ja sen mukaan mennään. Kuski ehtii lähteä, ennen kuin on ehtinyt tekemään kaikki hommat.
Tilataan toinen auto, sillähän siitä selviää.
Kello on nyt 10.15. Olet koko ajan hosunut, että pääset reitille. No vielä on 4 "kattausta" jäljellä. Tehnyt siis 4 h koko ajan töitä tauotta. Tekeekö mielesi pitää pieni tauko?
10.30 jatkat työntekoa.
Kello lähenee 12 kun olet valmis lähtemään reitille.
Reitillä on 1000 jättöpaikkaa ja matkaa sinne on reilut 2 km. Vaikka kuinka juoksisit, menee siinä vähintään 2 h.
Klo. tulee 14. Olet pitänyt kokonaista 15 min taukoa koko päivän aikana.
Pääset takaisin toimipaikkaan, ai niin ne osoitteen muutoksetkin pitää tehdä.
Klo. on 15.15 kun pääset kotiin. Työpäivän pituus tänään tasan 9 h. Taukoakin ehdin pitää kokonaiset 15 min.
Sopii tulla kokeilemaan.