AKT teki sen taas!

  • 259 770
  • 1 636

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Libera-janari Pursiainenhan meitä valisti, ettei kannata olla kateellinen toisen korkeista tuloista, vaan ennemmin iloita siitä. Iloitkaamme siis yhdessä ahtaajien korkeasta tulotasosta eikä kitistä. Veikeää, että ahtaajille eniten kateellisia tuntuvat olevan vielä porvariuden nimeen vannovat nimimerkit.

Ja kokoomuslaisessa retoriikassahan aina muistutetaan johtajien palkoista keskusteltaessa, kuinka paljon he maksavat veroja tuloistaan. Luulisi vastuullinen kansalainen olevan siis onnellinen siitä, että ahtaajat maksavat verrattain paljon veroja eivätkä pysty niitä millään yhtiömuotokikkailuilla vältttelemään kokoomuslaisten lääkäreiden ja juristien tapaan.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Sinustahan paljastuu kunnon porvari, ainoastaan tuottava työläinen on sairaanhoidon ansainnut, muut kuolkoot pois. Ahtaajat ja paperimiehet tekevät työtä, joka korvataan tulevaisuudessa entistä enemmän koneilla, eivät he tee tuottavaa työtä. He tekevät yksitoikkoista, yksinkertaista varastotyötä, jossa ei osaamista kovin paljoa tarvita. He ansaitsevat korvauksen työpanoksestaan, ei sitä kukaan kiellä. Näiden sinun mainitsemien ammattiryhmien tyyli käyttää asemaansa omien etujen kasvattamiseen harmittaa.

Korpeaa ihan helvetisti tuollainen nenänvartta pitkin katsominen. Valitettavasti nää paskaduunarit nyt vaa pitää suomen pyörät pyörimässä, oli se mieluista tai ei. Omallekin kohdalle sattunut riittävästi näitä jaadijaadi-inssejä, jotka eivät ihan sisäistä tosielämän realiteetteja. Onhan se aina ikävää, kun paskapalkkainen, mistääntietämätön varastomarko tulee sanomaan, että sun vaivalla suunnittelema himmeli on mahdoton saada vaikka sinne merikonttiin.
Toki sekin varastomarkon pitää itse keksiä, koska liibalaaba-Inssillä ei ole vastausta tarjolla. Onneksi tuohon tuohon tulee robotti, niin ei tarvi kuunnella liiba-laaban huokailua.
 

Gorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, TPS, LA Kings
Oma tilanne on ihan kohtuullinen ilman ehdottamaasi koulutustakin ja kun on jo jotain koulutusta siistiin sisähommaan, niin ei sitä enää tässä iässä jaksa. Tiliäkin tulee sen verran, että muutama ahtari saa painaa vähän ylitöitä ja laskea liksan yhteen niin ollaan samoissa.

Miksi ihmeessä sitten valitat pienempituloisten palkasta? On kyllä ihmeellinen ajatusmaailma. Eikös kansantaloudelle ole sitä parempi mitä enemmän kansalaiset tienaavat, nämä palkat kun tulevat jostakin ihan muualta kuin verovaroista. Koulutus, miksi ihmeessä se on joku mittari paljonko tienaa? En ole ahtaaja, eikä minua haittaa vaikka tienaisivat tuplat, se ei ole minulta pois. Tienaavat sitä paitsi maailmalla enemmän ja pienempien elinkustannusten maissa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Miksi ihmeessä sitten valitat pienempituloisten palkasta? On kyllä ihmeellinen ajatusmaailma. Eikös kansantaloudelle ole sitä parempi mitä enemmän kansalaiset tienaavat, nämä palkat kun tulevat jostakin ihan muualta kuin verovaroista. Koulutus, miksi ihmeessä se on joku mittari paljonko tienaa? En ole ahtaaja, eikä minua haittaa vaikka tienaisivat tuplat, se ei ole minulta pois. Tienaavat sitä paitsi maailmalla enemmän ja pienempien elinkustannusten maissa.

Eli sinusta oikein, että varastotyöstä saa työpaikasta riippuen eri palkkaa?
 

Gorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, TPS, LA Kings
Eli sinusta oikein, että varastotyöstä saa työpaikasta riippuen eri palkkaa?

Mikäli joku firma haluaa työntekijöilleen maksaa niin mikäs siinä, ei ole minulta pois. En minä aikoinani lavavarastossa saanut edes puolia siitä mitä ahtaajat, mut eipä tosin tarvinnu paljon ressatakaan siitä jos se lavapino meni nurin. Taitaa toista olla satamassa jossa tiputat arvokontin laivanpäälle.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Eli sinusta oikein, että varastotyöstä saa työpaikasta riippuen eri palkkaa?

Onko sinusta sitten huutava vääryys, että lääkiksessä opettava tienaa enemmän kuin alakoululaisia opettava?
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Lähinnä koska kyseessä oli rumin esimerkki siitä, kuinka ahtaajat saavat aiheutettua todella suuret taloudelliset vahingot täysin tilanteen ulkopuolisille täysin mielivaltaisesti tehdyin työnseisauksin.
Niin, kuten jo aiemmassa viestissäni sanoin, ahtaajat ovat ovat liittojen "raskas ase", josta ne pitävät kiinni. Etkö itse pitäisi? Muistan takavuosilta myös sellaisen tilanteen, jossa työnantajat ilmoittivat ahtaajille, että heidät tullaan korvaamaan, paikalle saapuu seuraavalla viikolla uudet miehet vuokrafirmasta, jotka ahtaajien täytyy kouluttaa tekemään oma työnsä. Kun koulutus olisi valmis, ahtaajat saisivat potkut. Ulosmarssihan siitä seurasi. Ehkä sinä olisit hymy suussa hyväksynyt työnantajan röyhkeät suunnitelmat, mutta itse en olisi. Että tällaisessa ilmapiirissä siellä sitten koitetaan työskennellä ja pitää maan pyörät pyörimässä. Olisiko sittenkin hedelmällisempää, jos koitettaisiin yhteistyön kautta, eikä vittuilemalla?
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tottakai jengi hakee duuneihin mistä maksetaan enemmän kuin muista saman koulutustason hommista. Ei se kyllä varmaan hirveästi korreloi kyvykkyyden kanssa, oikeasti kyvykkäät on sitten jossain ihan muualla. Kuten sanoin, alatason homma merkonomin palkalla henkilöille jotka eivät pääsisi läpi merkonomikoulusta.
Hmm.. Tuonne mainitsemaani koulutukseen kyllä haki maisteristasoisia henkilöitä. Olivatko hekin vähemmän kyvykkäitä?

Ylipäätään, eikö palkan tulekin muodostua vastuullisuuden ja tuottavuuden perusteella? Kuuluuko mielestäsi vaikkapa kirjastonhoitajan tienata enemmän kuin esimerkiksi kemianteollisuuden prosessityöntekijän? Prosessioperaattori tekee omalla osaamisellaan vuositasolla miljoonien edestä myytävää tuotetta yhtiölle, mutta kirjastonhoitaja on lukenut yliopistossa. Eli kirjastonhoitaja on siis selvästi ansainnut paremman palkan, kun on istunut koulussa kauemman? Ei millään pahalla, mutta aika käsittämätön ajatusmalli.

On muutenkin aika hölmöä kuvitella että ihmiset opiskelevat juuri niin pitkälle kuin kyvykkyys riittää. Että se menee jotenkin niin, että kyvykkäimmät ovat korkeimmin koulutettuja ja vähiten kyvykkäät ovat huonoiten koulutettuja, ei poikkeuksia. Kuulostaa jotenkin neuvostoliittolaiselta. Mutta usko vain tähän niin halutessasi. Se antaa omasta kyvykkyydestäsi varmasti oikean kuvan..
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
@Naurava Sika sinä tuota tuottavuutta ja vastuullisuutta korostat, se on hyvä niin. Minä painan duunia huomattavasti alle kahenkympin tuntipalkalla, mikä on toki oma vikani. Käyttelen trukkeja, toki en miljoonan arvoisia kontteja siirtele, kymppitonneja voisin kyllä tuhlata nololla käsittelyllä, puhumattakaan jonkin tilatun palikan tärvelemisen aiheuttamasta tuotannon epäsymmetriasta, rytmin kadottamisesta. Se maksaa kiireessä yllättävän paljon. Muuten tietysti asennuksissa vastuu ei yksin käsissäni, meillä on luonnollisesti myös tarkastaja, mutta mikäli sekä minä että hän mokaisivat, seurauksena voisi olla hengenmenetys, ihmisen kärvähtäminen.
Minä tunnen pari ahtaajaa, lukkikuskeja. Hyviä tyyppejä kyllä, mutta omanarvonsa tiedostavia, ainakin ammattiyhdistysasioissa. Kansantaloussivistys ei kovin mainittava, mutta muuten kielitaitoisia, hyvin lomailevia sivistyneitä kavereita.

Kyllä minä olen kateellinen, kateellinen duunaritoveri. Mielestäni ahtaajat ovat pystyneet kiristämään suhteettonan hyvin, vailla sen kummempaa solidaarisuutta vaikka lastenkasvatuksen ammattilaisille. Yksittäisen ahtaajan tuntipalkka nyt ei kilpailukykyämme kaada, mutta se että ollaan hyvin herkkiä loukkaantumaan ja toisaalta hyvin herkkiä ajamaan omaan liksaan euron lisän vientimme torppaamisella, ärsyttää minua. Minä olen valmis solidaarisuuden osoituksiin. En kuitenkaan ahtaajille, sellainen mulkku minä olen.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Hyvä viesti ja hyviä pointteja. Olen taipuvainen olemaan samaa mieltä kanssasi. Kuten itsekin aiemmassa viestissäni totesin, esimerkiksi siivoojat ja lähihoitajat ovat sydäntäni lähellä ja heille toivoisin paremmat tienestit, koska tekevät niin tärkeää työtä. Ja on paljon muitakin. Ja "jostain syystä" myös pienyrittäjien elämään toivoisin helpotusta, mutta en vaadi palkkoja alas tai irtisanomissuojan heikennystä, kuten jotkut heikkolahjaisemmat tekevät. Maailma ei ole valmis, eikä se valmiimmaksi tule, jos yhteiskunnan selkärankaa, eli työtä tekevää porukkaa painetaan alas.

Etkä sinä varmasti mikään mulkku ole :D Hyvä äijä sä oot!
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
En, mutta kun ollaan AKT:n ketjussa ja mielestäni ay-liike ajaa sitä solidaarisuutta, niin tuli vaan mieleen.
Väität että ay-liike ajaa tasapalkkoja kaikille? :D
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Ei ahtaajat pyöritä yhtään mitään, heillä vain on mahdollisuus estää pyörien pyöriminen, mikä on vittumaista.

Eli silloinhan he pyörittävät pyörien pyörimistä.

Turhaan jussi_j vedät tuollaista wannabe-schollin roolia, kukaan ei kuitenkaan usko, että olet yhtään tuota parjaamaasi varastotyötä kummemmassa hommassa itsekään.

Ahtaajat ja AKT ovat perseestä, mutta toisaalta tyhmähän ei ole se, joka pyytää tai vaatii.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Koko kapitalistinen järjestelmähän perustuu siihen, että ihmiset pyrkivät maksimoimaan liike- ja työelämässä oman taloudellisen etunsa. Minusta on aika vastenmielistä hurskastelua syyttää erityisesti ahtaajia siitä, että ovat käyttäneet vahvan neuvotteluasemansa hyväkseen. Paljon pahempina riistäjinä pidän sitä työnantajapuolta, joka on käyttänyt työntekijöiden heikkoa neuvotteluasemaa hyväkseen pitääkseen palkat poskettoman alhaalla ja pitääkseen oman voittomarginaalinsa isona..
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tässähän se oleellinen onkin. Ei ahtaajat pyöritä yhtään mitään, heillä vain on mahdollisuus estää pyörien pyöriminen, mikä on vittumaista.
Kyllä ahtaajat vaan satamia pyörittävät ja sitä kautta Suomen talous on heidän työpanoksestaan riippuvainen. Vaikea se on kauppaa tehdä jos tavara ei liiku. Ja vaikea on sinunkaan mustaa muuttaa valkoiseksi, vaikka tosiaan näyttää kovat antipatiat löytyvän ahtaajia kohtaan.

Maailmasta ei varmaan löydy suurempaa pelkoa, kuin mitä suomalaisella työnantajalla on työntekijää kohtaan. Varsinkin sellaista tekijää jolla on pienikin mahdollisuus kuristaa työnantajaa takaisin, jos työnantaja päättää kuristaa tekijää. Säälittävä lähtökohta ja tuo pelko onkin suurin ongelma suomalaisessa työelämässä. Rohkealla yhteistyöllä ongelmat pikkuhiljaa katoaisivat luottamuksen kehittymisen myötä. Nyt työnantajien toimien takia vastakkainasettelu elää ja voi hyvin. Harmi :(
 

vilho

Jäsen
Kyllä ahtaajat vaan satamia pyörittävät ja sitä kautta Suomen talous on heidän työpanoksestaan riippuvainen. Vaikea se on kauppaa tehdä jos tavara ei liiku. Ja vaikea on sinunkaan mustaa muuttaa valkoiseksi, vaikka tosiaan näyttää kovat antipatiat löytyvän ahtaajia kohtaan.
Jos ei ole myytäviä tuotteita, ahtaajilla ei ole töitä. Jos ahtaajat lakkoilevat turhan takia ja siitä koituu taloudellisia menetyksiä vientiyrityksille, tulevista kaupoista pitää saada enemmän rahaa sisään. Täytyy siis myydä kalliimmalla, joka heikentää yritysten kilpailukykyä. Heikommalla kilpailukyvyllä vähemmän kauppoja, vähemmän töitä ahtaajille. "Tusinainssien" täytyy suunnitella parempia tuotteita pienemmillä panostuksilla tuotekehitykseen.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jos ei ole myytäviä tuotteita, ahtaajilla ei ole töitä..
Jos ei ole myytäviä tuotteita, niin kellään ei ole töitä. No, ehkä hautausurakoitsijoilla. Jonkin aikaa :)
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös