AKT teki sen taas!

  • 260 045
  • 1 636

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Haluaisin tietää kuinka paljon enenmmän rahtia Suomeen tuotaisiin jos ahtaajat saisivat vaikka 15e tunnilta?

(edit. Tai ajaako joku laiva johonkin toiseen satamaan sen takia että täällä kourallinen ahtaajia saa 16e/h sijasta 22e/h)
 

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
Selitys on, että siirrellään lukeilla ja nostureilla, ( eli isoilla ja vaarallisilla koneilla!!!) kansantalouden kannalta tärkeitä kuormia. Huipputekijöiltä huippuskarppaamista vaatii tuo.

Eikös tässä kohtaa ole se kokoomus-eekoolainen vakioselitys yhtä validi kuin siinä tilanteessa milloin perustellaan todella varakkaiden ihmisten korkeita palkkoja/tuloja ja verohelpotuksia, eli "määrällisesti heitä on niin vähän, ettei tuo vaikuta kokonaisuuteen juuri mitään"?

Esim. solidaarisuusveron alarajan nostaminen 90k€ tasolle tarkoittaa vain 30m€ menetyksiä verokertymään(ulkomuistista). Tai jonkun yritysjohtajan 40% suuruinen palkankorotus tarkoittaa kyseiselle yritykselle vain 0,6% suuruista korotusta maksettujen palkkojen kokonaismäärään(keksitty esimerkki). Tämän perään sitten vielä se tärkeä muistutus, että kaikki muu kuin mainitut faktat ovat vain kateutta.

En toki kiistä, etteivätkö ahtaajat käyttäisi härskisti asemaansa hyväkseen, kuten en sitäkään, etteikö heidän palkat laskisi nykyisestä mikäli vapaa kilpailu toteutuisi. Minun puolestani ahtaajien palkat voitaisiin pudottaa duunarien keskitasolle vaikka välittömästi.

Paljon oleellisempaa on se, että pienituloisten saamilla palkoilla tulisi Suomessa toimeen ilman mitään kommunistisia rakenteita, kuten toimeentulotuki tms. Esimerkiksi Kaliforniassa minimipalkka on 10,5 taalaa/h ja hintataso monilta osin alempi. Saksassa minimipalkat ovat alemmat kuin Suomessa, mutta asuminen, autoilu ja ruoka suhteessa vielä halvempaa, joten duunarien elintaso on sielläkin korkeampi.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Minua vaan ihmetyttää että miksi ahtaaja sitten ei saisi tienata pariakymppiä tunnissa? Ei se nyt vielä kovin kaksinen liksa ole, vaikka työ on melkoisen tärkeää tuontia ja vientiä ajatellen.

Itseäni ei ainakaan huvittaisi olla kylmässä ja tuulisessa satamassa pallit huurussa, kuin ehkä ainoastaan sen takia että siitä tienaisi edes jotain. Ja jos tuo on jonkin sortin kateutta, niin saahan sinne kai kaikki hakea töihin jos vaan pätevyys riittää.

Ylipäätään minua ihmetyttää nämä joidenkin ihmisten aggressiot toisten ihmisten palkoista. Jos moinen aiheuttaa kateutta, niin miksi ette tosiaan sitten mene niihin hommiin? Kyllä minä sen vielä ymmärrän että joidenkin harvojen miljoonien euron vuositulot tässä maassa nostavat hieman kulmakarvoja, mutta se on todella outoa että joku parinkympin tuntipalkka voi ihan oikeasti kuumentaa noin pahasti.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Olen toiminut ahtaajana rahtiliikenteessä nuorena. Vapaa duuni ja hyvä liksa eikä siellä koko ajan stondailla ulkona pakkasessa. Sen verran tylsää hommaa kuitenkin oli, että siirryin naisvaltaiselle alalle pankkiin siistiin sisäduuniin ja samalla romahti tulotaso. Nykyjään ollaan kylläkin ihan muissa hommissa.
 

Soilworker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Preds
Minua vaan ihmetyttää että miksi ahtaaja sitten ei saisi tienata pariakymppiä tunnissa? Ei se nyt vielä kovin kaksinen liksa ole, vaikka työ on melkoisen tärkeää tuontia ja vientiä ajatellen.

Itseäni ei ainakaan huvittaisi olla kylmässä ja tuulisessa satamassa pallit huurussa, kuin ehkä ainoastaan sen takia että siitä tienaisi edes jotain. Ja jos tuo on jonkin sortin kateutta, niin saahan sinne kai kaikki hakea töihin jos vaan pätevyys riittää.

Ylipäätään minua ihmetyttää nämä joidenkin ihmisten aggressiot toisten ihmisten palkoista. Jos moinen aiheuttaa kateutta, niin miksi ette tosiaan sitten mene niihin hommiin? Kyllä minä sen vielä ymmärrän että joidenkin harvojen miljoonien euron vuositulot tässä maassa nostavat hieman kulmakarvoja, mutta se on todella outoa että joku parinkympin tuntipalkka voi ihan oikeasti kuumentaa noin pahasti.
Johtuisikohan ihan siitä, että kyseinen tuntipalkka nostaa kaikkien sataman läpi kulkevien hyödykkeiden hintaa. Vientituotteet ovat kalliimpia ulkomailla, tuontituotteet kotimaassa. Eli ahtaajien korkeamman palkan maksavat joko vientiyritysten työntekijät tai ulkomaisia tuotteita ostavat kuluttajat.

Ahtaajathan ovat kuitenkin niin ystävällisiä, että puolustavat asemaansa rabies-tartunnan saaneen pitbull-terrierin raivolla. Joka asiasta mennään lakkoon, koska ay-lainsäädäntö mahdollistaa ay-liikkeille monopolin tiettyjen sektorien töihin.

Harva suomalainen tykkää ahneista ja kiittämättömistä paskiaisista, olivat ne sitten johtoporrasta tai pallit jäässä tonottavia duunareita.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Toki näinkin, mutta tottahan on sekin, että ahtaajat tekevät melkoisen tärkeää työtä koko maan kannalta eikös vaan? Se nyt on tuollainen pullonkaula, joten toki siinä on valta vähän pyytääkin. Kaksikymppiä tunnissa ei ainakaan minun mielestäni ole niin iso palkka, etteikö sitä voisi maksaa ihmiselle joka tekee noinkin tärkeää työtä. Maksetaan sitä isompiakin liksoja kaiken maailman tusina-insseille, jotka päivät pitkät näpräävät puhelintaan, eikä niistä kukaan näy valittavan.

Siinäpä taas yksi porukka jota vastaan on onnistuneesti saatu käännytettyä yleinen mielipide. EK ja lakeijansa näemmä edelleen pelkäävät pientä porukkaa, jonka työ on niin tärkeässä osassa että koko maa riippuu heistä. Ja luottamuksen ja yhteistyön sijaan tehdään tällaisia alhaisia loanheittokampanjoita vuodesta toiseen. Minun puolestani hyvä vaan että joku tienaa jonkinlaista palkkaa rehellistä työtä tekemällä. Antaa toivoa muillekin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Harva suomalainen tykkää ahneista ja kiittämättömistä paskiaisista, olivat ne sitten johtoporrasta tai pallit jäässä tonottavia duunareita.
Erittäin hyvin sanottuna siellä takana.
En nyt itse jaksa hirveää stressiä ottaa ahtaajista, mutta he tavallaan symboloivat kaikkea AY-liikkeen mädännäisyyttä.
Noh, nuo hommat automatisoidaan lähitulevaisuudessa. Palkkakustannuksien kannalta silä ei ole isoa merkitystä, mutta loppuu se lakkoilu, tukilakkoilu ja lakoilla uhkailu.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Ihan naurettavaa itkemistä kyllä. Ahtaajat eivät tuolla palkalla pääse edes mediaanipalkkaan Suomessa. Toki siihen tulee varmaan ihan messevät lisät päälle ja siihen noustaan. Ihan nolla keskustelunaihe. Silti puhutaan marginaalisesta osasta työvoimaa. Ja onhan nyt ihan naurettava väite, että ahtaajien palkkataso kauheasti vaikuttaisi tuotteiden hintoihin. Lasket 5e/h palkkoja ja se ei näy tuotteiden hinnoissa missään. Lähinnähän tuolta nousee se, että suurin osa tuntipalkalla työtä tekevistä saa sen verran palkkaa, ettei sellaiseen ainakaan Helsingissä asuvana kannata edes suostua.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toki näinkin, mutta tottahan on sekin, että ahtaajat tekevät melkoisen tärkeää työtä koko maan kannalta eikös vaan? Se nyt on tuollainen pullonkaula, joten toki siinä on valta vähän pyytääkin. Kaksikymppiä tunnissa ei ainakaan minun mielestäni ole niin iso palkka, etteikö sitä voisi maksaa ihmiselle joka tekee noinkin tärkeää työtä...

Kyse on vallasta pysäyttää Suomen vienti ja tuonti, ei työn tärkeys. Kyse on varastotyöstä, tavaran siirtämisestä paikasta toiseen. Ja kyse on työn arvostuksesta, maksaisin sairaalassa tai vanhustenhuollossa toimiville paljon mielummin tuon parikymppiä tunti. Onneksi ahtaajien työ voidaan tulevaisuudessa korvata lähes kokonaan tusina-inssien näpräämillä sovellutuksilla.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Ylipäätään minua ihmetyttää nämä joidenkin ihmisten aggressiot toisten ihmisten palkoista. Jos moinen aiheuttaa kateutta, niin miksi ette tosiaan sitten mene niihin hommiin?

Ei minua ahtaajien palkat sinänsä häiritse. Se häiritsee, että ovat niin hanakoita lakkoilemaan. Syyksi riittää se, että jollekin on sanottu rumasti. Ymmärrän lakkoilua kyllä, jos sille oikeasti on aihetta. Ahtaajat kun tuppaavat laittaa luukut kiinni milloin minkäkin jonninjoutavan syyn vuoksi niin se vähän ärsytää.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kyse on vallasta pysäyttää Suomen vienti ja tuonti, ei työn tärkeys. Kyse on varastotyöstä, tavaran siirtämisestä paikasta toiseen. Ja kyse on työn arvostuksesta, maksaisin sairaalassa tai vanhustenhuollossa toimiville paljon mielummin tuon parikymppiä tunti. Onneksi ahtaajien työ voidaan tulevaisuudessa korvata lähes kokonaan tusina-inssien näpräämillä sovellutuksilla.
Niin, ymmärrän että heille maksetaan juuri siksi, että työ on koko maan kannalta niin tärkeää. Eikö sellaiselle kuulukin maksaa, joka omalla työpanoksellaan pitää koko maan pyörät pyörimässä? Toki sairaalassakin tehdään tärkeää työtä, mutta sehän tukitoimea, eikä suoraan tuottavaa. Siellä hoidetaan kuntoon ne ahtaajat ja paperimiehet ja muut halveksitut, jotka tekevät sitä suoraan tuottavaa työtä. Arvostuksesta siis nimenomaan on kyse. Itse ainakin arvostan ahtaajien työn melko korkealle. Sitä paitsi ei ole mitenkään ennenkuulumatonta että sairaanhoitajakin tienaisi tuon parikymppiä tunnissa...

Ja kun kerran iloitsen tuosta tulevaisuuden automaatiosta ja siitä että ahtaajat tulevat saamaan kenkää, niin mitäs siinä sitten vielä itket? Hyrise nyt onnessasi siellä itsesi kanssa, kun taas saadaan lisää työttömiä maahan ja sinä saat päteä. Toivot varmasti vielä että heidät pistetään ilmaiseksi 9:n euron päiväpalkalla töihin, niin oppivat! Julkeita ovat, kun tienaavat enemmän kuin TosiFani ja vittuilevat vielä päälle! :)
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ei minua ahtaajien palkat sinänsä häiritse. Se häiritsee, että ovat niin hanakoita lakkoilemaan. Syyksi riittää se, että jollekin on sanottu rumasti. Ymmärrän lakkoilua kyllä, jos sille oikeasti on aihetta. Ahtaajat kun tuppaavat laittaa luukut kiinni milloin minkäkin jonninjoutavan syyn vuoksi niin se vähän ärsytää.
Ymmärrän tuon kyllä täysin. Ahtaajathan ovat perinteisesti se AY-liikkeen raskas kalusto. Se kortti on ainoa, jolla liitot voivat uhkailla EK:n sanelupolitiikkaa. Turhan hanakasti siellä tosiaan on lakkoiltu, mutta kannattaa tosiaan katsoa sitä kokonaiskuvaa. En usko että kukaan lakkoilee mielellään, mutta työtaistelu on ainoa tapa vastata, kun tuntuu että työnantajapuolella se homma on sellaista jatkuvaa juonittelua ja vittumaisuuksien keksimistä. Parasta tietysti olisi kun lopetettaisiin riitely ja alettaisiin hommiin. Itse olen hyvinkin luottavainen, että näin tulee vielä tapahtumaan. Sovitaan jonkinlaiset palkankorotukset, kuopataan kikyt ja sitten tehdään niin perkeleesti että nuppi tutisee. Toivon ja uskon että tämä skenaario tapahtuu lähitulevaisuudessa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Toki sairaalassakin tehdään tärkeää työtä, mutta sehän tukitoimea, eikä suoraan tuottavaa. Siellä hoidetaan kuntoon ne ahtaajat ja paperimiehet ja muut halveksitut, jotka tekevät sitä suoraan tuottavaa työtä...

Sinustahan paljastuu kunnon porvari, ainoastaan tuottava työläinen on sairaanhoidon ansainnut, muut kuolkoot pois. Ahtaajat ja paperimiehet tekevät työtä, joka korvataan tulevaisuudessa entistä enemmän koneilla, eivät he tee tuottavaa työtä. He tekevät yksitoikkoista, yksinkertaista varastotyötä, jossa ei osaamista kovin paljoa tarvita. He ansaitsevat korvauksen työpanoksestaan, ei sitä kukaan kiellä. Näiden sinun mainitsemien ammattiryhmien tyyli käyttää asemaansa omien etujen kasvattamiseen harmittaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Eikö sellaiselle kuulukin maksaa, joka omalla työpanoksellaan pitää koko maan pyörät pyörimässä?
Ahtaajat eivät pidä osaamisellaan maan pyöriä pyörimässä. Suomessa on satoja ja tuhansia ihmisiä, jotka kykenevät tuohon työhön.
Ahtaajen palkka ja valta perustuu siihen että Suomessa lainsäädäntö on tehty suojelemaan AY:n valtaa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
AKT:n hommissa on se hyvä, että ei mene kauaa kun varsinkin ahtaajat päästään aika pitkälle automatisoimaan. Heti kun tekninen ratkaisu on tehty niin eiköhän investointihalukkuutta löydy. Jään mielenkiinnolla odottamaan AKT:n mellakoita puimureita vastaan.
 

Tuamas

Jäsen
En usko että kukaan lakkoilee mielellään, mutta työtaistelu on ainoa tapa vastata, kun tuntuu että työnantajapuolella se homma on sellaista jatkuvaa juonittelua ja vittumaisuuksien keksimistä. Parasta tietysti olisi kun lopetettaisiin riitely ja alettaisiin hommiin. Itse olen hyvinkin luottavainen, että näin tulee vielä tapahtumaan. Sovitaan jonkinlaiset palkankorotukset, kuopataan kikyt ja sitten tehdään niin perkeleesti että nuppi tutisee. Toivon ja uskon että tämä skenaario tapahtuu lähitulevaisuudessa.

Ai kuten tässä tapauksessa?

Satamat pysähtyivät - lakon taustalla rajuja uhkausväitteitä - Työelämä - Ilta-Sanomat
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ahtaajat ja paperimiehet tekevät työtä, joka korvataan tulevaisuudessa entistä enemmän koneilla, eivät he tee tuottavaa työtä. He tekevät yksitoikkoista, yksinkertaista varastotyötä, jossa ei osaamista kovin paljoa tarvita.
Paljonkos olet paperia valmistanut, kun niin hyvin tiedät, että kyseessä on tuottamaton, yksitoikkoinen ja yksinkertainen varastotyö? Minä en ole yhtään, mutta sen verran seurannut sivusta, että aika erilainen kuva jäänyt tuosta. Ja mitä tulee siihen, että koneet korvaavat, niin kyseessä ei ole niinkään tulevaisuus vaan jo totutunut.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ai kuten tässä tapauksessa?

Olen itsekin toki kuullut ahtaajien olevan koko ajan lakossa. Saisiko jostain nyt ihan oikean listan ja päivämäärät milloin ne ovat oikeasti olleet lakossa.

Jotenkin tuntuu, että ne joskus ihan käyvät töissäkin. Eikä yksi vuosien takainen linkki oikein sitä tunnetta vielä muuta.
 

Gorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, TPS, LA Kings
Huoh mitä kommentteja taas....

No avataas tuota palkkajuttua hieman, kun osa on pihalla kuin lumiukko. Huippupalkoille pääsee duunari vain kokemuksen ja palvelusvuosien kanssa, eli mikään aloittelija ei tosiaan tienaa mitään kummoisia, ei ahtaajana, saati vielä vähemmän jossakin paperitehtaalla. Palkkakeskiarvot molemmissa on korkeita kun ikärakenne on mitä on, joten siellä on valtaosalla ne maksimit mitä voipi saada. Paperitehtailla on satoja työntekijöitä, luuletteko te oikeasti että ne kaikki istuu valvomossa ja kyttää monitoreja? Valtaosa hommista on enemmän tai vähemmän fyysistä työtä, tulee muuten tulokkaille aina suurena yllärinä. Eteenpäin pääsee kokemuksen ja osaamisen karttuessa. Se on totta että osa on pidemmän päälle yksitoikkoisia hommia, mutta ei nekään maallikoille niitä ole, kokemus puhuu, niin ahtaajien osalta, kuin monen muunkin osalta.

Entä lakot? Mitäs muita vaihtoehtoja duunareilla on muuta kuin lakko. Niin, ei muuta. Se on ainoa tapa saada ääni kuuluviin kun työnantaja ei paljoa korvaansa lotkauta valituksille tai oikeastaan millekkään muullekkaan. Laiton lakko, tää on vissiit joku vitsi? Työnseisaus vuorokaudeksi ei ole lakko, se on mielenilmaus, eli esim. joitakin erityisen oleellisia laitteita ei edes pysäytetä.

Maassamme on porvarihallitus (=EK), eli mitään keskustelua on turha edes sieltä suunnalta odottaa, lakkoja (työsulkuja) tänä syksynä riittää. Lestadiolaisprinssi voi Sveitsin lahjansa ja lahtaripuoleen aseenkantajien kanssa keksiä vielä lisääkin näitä kikyjä sun muita. Meidän kohdalla pakkoylkät/kuuntelemassa kuinka huonoja työntekijöitä me olemme kun firman voitto saattaa jäädä tänä vuonna alle miljardin. Siinä voi hallitus kattoa ihan peiliin miksi näin käy, kun yks jos toinen miljonääri kertoo duunarille että se saa liikaa. Tosin neuvotteluissa lupaus on korotuksista, mutta mitähän sen lisäksi siellä on? Ei se paljoa lohduta jos nyysitään lisää vapaita sun muita oikeuksia. Meillä kesälomat nytkin jotaa 3 viikon luokkaa.

Jos ahtaajan 20 euroa on kateuden paikka, niin mikäs sitten insinöörien sun muiden paperinpyörittäjien palkka on? Perään kateellisille kysymys, miksi ihmeessä te ette mene ahtaajiksi? Ai niin, eihän se kivaa hommaa ollutkaan, miksiköhän siitä sitten maksetaan....
 

Gorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, TPS, LA Kings
Älähän jauha paskaa, lomista ja palkoista. Työ on toki monesti vaativaa( paperin valmistus), mutta muutoinkin viestisi on täyttä soopaa. Toisena täytenä vuotena broidin ansiot(25 vuotiaana) oli paperitehtaalla yli 47000 e, vuosi oli 2008. Ei ollut paljoa kokemuslisiä kertynyt.
Lueppas muutamaan kertaan noita viestejä, minkä takia tuota AKTn touhua morkataan. Siellä hakemalla haetaan syitä lakkoiluun, tai ainakin sillä uhkailuun. Lakkoilu kohdistuu useasti tahoihin, jotka eivät voi aiheeseen edes vaikuttaa. Työoloista, palkoista tms. syistä voi jollain tasolla lakkoilun käsittää, mutta nuo AKTn syyt on useimmiten jotain ihan muuta.

E. Korjattu palkkasummaa

Palkka on siis suomalaisen keskiarvo, eikä muutes ole tuosta ajasta noussut juuri ollenkaan. Tosin kasa lisiä kadonnut matkalla, osa toki tallella, mutta ylkkää painamalla onnistunee saamaan vieläkin aika hyvän vuositilin, kestääkö kroppa kauan, on sitten toinen juttu. Taisipa tuohon aikaan olla vielä joissakin paikoissa tuotantopalkkiotkin käytössä, joilla saattoi hommasta riippuen tehdä aika hyvän siivun. Tuo suomalaisen keskipalkkako saa ihmiset kateelliseksi?

Mikä lomissa oli kummallista? Vuorokalenterin mukaanhan ne menevät. Osa lomapäivistä tunkastu tosin pitkin syksyä vapaapäiville, eli ei mitään saumoja päättää niitä itse. Minun mielestäni kun kesäloma on se yhtäjaksoinen pätkä.

Mitä hyötyä on edes lakkoilla jollei se vaikuta mihinkään? Sen nimenomaan pitää vaikuttaa johonkin, jotta ylempi taso huomaa työntekijöiden tarpeen. Ylempi taso kun koittaa kovasti saada aikaa sen, ettei alempaa väestöä vois kohta enää vähempää kiinnostaa joku Suomen talous. Näkyy jo osin nyt äänestysinnokkuudessa.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Sinustahan paljastuu kunnon porvari, ainoastaan tuottava työläinen on sairaanhoidon ansainnut, muut kuolkoot pois. Ahtaajat ja paperimiehet tekevät työtä, joka korvataan tulevaisuudessa entistä enemmän koneilla, eivät he tee tuottavaa työtä. He tekevät yksitoikkoista, yksinkertaista varastotyötä, jossa ei osaamista kovin paljoa tarvita. He ansaitsevat korvauksen työpanoksestaan, ei sitä kukaan kiellä. Näiden sinun mainitsemien ammattiryhmien tyyli käyttää asemaansa omien etujen kasvattamiseen harmittaa.
Missäs minä olen sanonut että vain tuottavat työläiset ovat ansainneet hoidon ja muut saa kuolla pois? Näytä suora lainaus, tai pidä suusi kiinni, kateellinen valehtelija.

Olen minäkin prosessioperaattorin töitä tehnyt ja ilmeisesti sivistyksessäsi on melkoinen aukko jos väität moisia töitä yksitoikkoiseksi tai yksinkertaiseksi. Työ on valtavan haastavaa ja vaikeaa. Tekninen osaaminen, kokonaisprosessien hallinta, stressinsietokyky ja monet muut ominaisuudet tulee olla kunnossa, mikäli niihin töihin haluaa ja haluaa siellä menestyä. Palkkahaitari tehtaalla oli todella suuri. Nuo mainitsemasi yksinkertaisemman työn tekijät saivat huomattavasti pienempää palkkaa kuin ne kokeneet tekijät, jotka pyörittivät omalla ammattitaidollaan koko tehdasta. Sinun tulee näemmä päivittää osaamistasi, annat itsestäsi hyvin yksinkertaisen kuvan kun julkaiset moisia mutu-juttuja faktoina.

Sen verran edittiä, että kyllähän minä varmasti jonkun sortin porvari olenkin. Olen vaan ilmeisesti eri mieltä kuin nämä nykyajan nuorkauppakamarinulikat, enkä ajattele itsekkäästi pelkkää omaa etua. Ajattelen koko maan etua, kun suurimmalla osalla on asiat hyvin, on minullakin varmasti asiat hyvin. Kai porvarikin saa vielä nykyään isänmaataan ja sen ihmisiä rakastaa...
Miten minun pitäisi kommentoida yksittäistapausta vuosien takaa? Toki Suomessa on työnseisauksia toisinaan, mutta kuten sanottua, ne johtuvat aina jostain. Ahtaajien tilannehan on kai ollut jo vuosikymmeniä niin tulehtunut, ettei siihen ainakaan minulla ole mitään patenttiratkaisua. Onko sinulla? Kuten sanoin, toivoisin että työnantajat lopettaisivat jatkuvan kiusantekonsa ja voitaisiin ryhtyä hommiin vanhaan malliin. Eli kaikki tekee, tehdään priimaa ja kukaan ei lintsaa. Siten olisi kaikki hyvin koko maassa.
Ahtaajat eivät pidä osaamisellaan maan pyöriä pyörimässä. Suomessa on satoja ja tuhansia ihmisiä, jotka kykenevät tuohon työhön.
Ahtaajen palkka ja valta perustuu siihen että Suomessa lainsäädäntö on tehty suojelemaan AY:n valtaa.
Kyllä he vaan pitävät. Toki tuohon työhön pystyy monikin, joka ei siellä ole. Sama pätee muuten kaikkiin muihinkin töihin. Moni pystyisi tekemään inssien, opettajien, siivoojien, toimitusjohtajien, poliisien, ahtaajien ja vaikka kenen hommia. Sinäkin voit kouluttautua noihin kaikkiin hommiin ja pystyt niihin varmasti, aivan kuten minäkin. Ei siinä mitään kiukuttelun aihetta ole, sinne vaan satamaan ahtaamaan ja tienaamaan jos kerran olet kykenevä siihen.
AKT:n hommissa on se hyvä, että ei mene kauaa kun varsinkin ahtaajat päästään aika pitkälle automatisoimaan. Heti kun tekninen ratkaisu on tehty niin eiköhän investointihalukkuutta löydy. Jään mielenkiinnolla odottamaan AKT:n mellakoita puimureita vastaan.
Tämä pätee tietysti moneenkin työhön. Samaahan on tapahtunut maailman sivu. Monia töitä on jo jäänyt historiaan ja tulee jäämään jatkossakin. Sitä odotellessa olisi kiva tietää miksi olet noin katkera tätä yhtä porukkaa kohtaan? Kateutta on toki montaa mallia, mutta edelleen ihmettelen että miksi kaksikymppiä tunnissa tienaavaa duunaria täytyy kadehtia? Voin kuvitella että oma tilanteesi saattaa olla juttujesi perusteella melko tukala. Olen toki pahoillani puolestasi, mutta zemppaan sinua kuitenkin opiskelemaan, vaikkapa juuri ahtaajaksi. Jos olet fysiikaltasi ja henkiseltä tasoltasi normaali niin kai se mahdollista on. Onnea matkaan!
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... olisi kiva tietää miksi olet noin katkera tätä yhtä porukkaa kohtaan? Kateutta on toki montaa mallia, mutta edelleen ihmettelen että miksi kaksikymppiä tunnissa tienaavaa duunaria täytyy kadehtia? Voin kuvitella että oma tilanteesi saattaa olla juttujesi perusteella melko tukala. Olen toki pahoillani puolestasi, mutta zemppaan sinua kuitenkin opiskelemaan, vaikkapa juuri ahtaajaksi. Jos olet fysiikaltasi ja henkiseltä tasoltasi normaali niin kai se mahdollista on. Onnea matkaan!

En mä katkera ole, vituttaa vaan porukka joka tekee hommia, minkä vaatimuksena on .... jaa ei taida olla mitään mistä gorilla ei selviäisi ja liitto huutaa kuinka tärkeitä me ollaan kun kaikki vienti riippuu meistä. No ei, kun teidän työ riippuu viennistä ja tuonnista ja olette välikappalaieta. Ei sikäli, että tuo suomelle muuten olisi ongelma, paitsi silloin kun noi lakkoilevat. Ehkä niiden tulot vaikuttavat suomalaisten satamien kilpailukykyyn, mutta tuskin merkitsevästi. Tosin vituttaa kaikki muukin 70-lukulainen AY-änkyröinti.

Oma tilanne on ihan kohtuullinen ilman ehdottamaasi koulutustakin ja kun on jo jotain koulutusta siistiin sisähommaan, niin ei sitä enää tässä iässä jaksa. Tiliäkin tulee sen verran, että muutama ahtari saa painaa vähän ylitöitä ja laskea liksan yhteen niin ollaan samoissa.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
En mä katkera ole, vituttaa vaan porukka joka tekee hommia, minkä vaatimuksena on .... jaa ei taida olla mitään mistä gorilla ei selviäisi ja liitto huutaa kuinka tärkeitä me ollaan kun kaikki vienti riippuu meistä. No ei, kun teidän työ riippuu viennistä ja tuonnista ja olette välikappalaieta. Ei sikäli, että tuo suomelle muuten olisi ongelma, paitsi silloin kun noi lakkoilevat. Ehkä niiden tulot vaikuttavat suomalaisten satamien kilpailukykyyn, mutta tuskin merkitsevästi. Tosin vituttaa kaikki muukin 70-lukulainen AY-änkyröinti.
Niin, mikä siinä sitten vaatimuksena on? Moni sinne hakee ja harva pääsee, joten voisin kuvitella että varsin kyvykästä porukkaa on. Olikos se pari vuotta sitten kun johonkin paperitehtaalle haettiin oppisopimusryhmää, niin pääsyprosentti oli muistaakseni pienempi kuin lääkikseen? Joten ei noihin hommiin nyt ihan mikä tahansa gorilla kai pääse? Ja edelleen, kyllä he ainakin minun mielestäni melkoisen tärkeää työtä tekevät. Ilmeisesti vaan työnantajapuoli pelkää tuollaista jonkinnäköistä valtaa omaavaa porukkaa niin paljon, että täytyy koko ajan yrittää kusettaa jossain. Ja tottahan nuo aina reagoivat kun vittuillaan, niin ihmiset pruukaavat tekemään noin niinkuin oikeassakin elämässä.

Kuten sanoin, toivon kovasti itsekin, että loppuisi tämä jatkuva tukanveto ja alettaisiin koko porukalla hommiin. Se on mielestäni ainoa tapa saada Suomi menestymään paremmin. Vittuilemalla kun ei tahdo eteenpäin päästä.

Ja jos kerran sinulla on noin hyvin asiat, niin ihmettelen miksi jaksat nillittää jonkun toisen porukan rahoista? Itse en ole rikas, mutta varsin mukavasti pärjään kuitenkin, eikä minulla ole minkäänlaista mielenkiintoa kytätä toisten ammattiryhmien tienestejä. Sen verran vaan että toivoisin toki eräiden muidenkin ammattiryhmien pääsevän edes hieman paremmille tuloille. Siivoojat ja lähihoitajat tulevat ensimmäisenä mieleen. Ja toki toivon kovasti että pienyrittäjien elämää saataisiin jotenkin helpotettua. Jotenkin älykkäämmällä tavalla kuin huutamalla alahuuli kosteana: "Palkat alas! Irtisanomissuoja pois!".
 

Tuamas

Jäsen
Miten minun pitäisi kommentoida yksittäistapausta vuosien takaa? Toki Suomessa on työnseisauksia toisinaan, mutta kuten sanottua, ne johtuvat aina jostain. Ahtaajien tilannehan on kai ollut jo vuosikymmeniä niin tulehtunut, ettei siihen ainakaan minulla ole mitään patenttiratkaisua. Onko sinulla? Kuten sanoin, toivoisin että työnantajat lopettaisivat jatkuvan kiusantekonsa ja voitaisiin ryhtyä hommiin vanhaan malliin. Eli kaikki tekee, tehdään priimaa ja kukaan ei lintsaa. Siten olisi kaikki hyvin koko maassa.

Lähinnä koska kyseessä oli rumin esimerkki siitä, kuinka ahtaajat saavat aiheutettua todella suuret taloudelliset vahingot täysin tilanteen ulkopuolisille täysin mielivaltaisesti tehdyin työnseisauksin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin, mikä siinä sitten vaatimuksena on? Moni sinne hakee ja harva pääsee, joten voisin kuvitella että varsin kyvykästä porukkaa on....

Tottakai jengi hakee duuneihin mistä maksetaan enemmän kuin muista saman koulutustason hommista. Ei se kyllä varmaan hirveästi korreloi kyvykkyyden kanssa, oikeasti kyvykkäät on sitten jossain ihan muualla. Kuten sanoin, alatason homma merkonomin palkalla henkilöille jotka eivät pääsisi läpi merkonomikoulusta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös